Następna wielka, polska inwestycja infrastrukturalna poważnie zagrożona

Terminal w Świnoujściu nie powstanie? Rząd zapewnia o o kontynuacji prac nad budową. Tymczasem prezydent miasta odwołała się od decyzji lokalizacyjnej. Wskazała pominięcie głosu mieszkańców oraz błędy związane z naruszeniem przepisów.
Terminal kontenerowy w USA. Ilustracja poglądowa  Następna wielka, polska inwestycja infrastrukturalna poważnie zagrożona
Terminal kontenerowy w USA. Ilustracja poglądowa / pixabay.com

Adam Rudawski, Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję lokalizacyjną w sprawie budowy terminalu kontenerowego 18 kwietnia 2024 roku. 

Jesteśmy w Świnoujściu, gdzie powstanie głębokowodny terminal kontenerowy. Trwają prace związane z uzyskaniem niezbędnych zgód i pozwoleń. Jest to jedna z kluczowych inwestycji o znaczeniu strategicznym dla państwa i jesteśmy zdeterminowani, by terminal został uruchomiony w 2028r

- poinformował w piątek minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Czytaj także: Euroestablishment brzydzi się ludem

Terminal w Świnoujściu nie powstanie?

Tymczasem prezydent miasta odwołała się od decyzji lokalizacyjnej. Wskazała pominięcie głosu mieszkańców oraz błędy związane z naruszeniem przepisów. 

Świnoujski samorząd wskazuje, że liczba przepisów naruszonych lub całkowicie pominiętych w związku z planami budowy terminala kontenerowego na prawobrzeżu miasta jest znacząca. Jak czytamy całkowicie zignorowano głos mieszkańców w tej sprawie.

– Podczas podejmowania decyzji o lokalizacji terminala kontenerowego w Świnoujściu naruszono lub pominięto szereg przepisów. Całkowicie zignorowano kwestię m.in. interesu mieszkańców, uciążliwości, które odczuje lokalna społeczność, ale także bezpieczeństwa państwa w sytuacji, gdy inwestycja powstaje w sąsiedztwie terminala LNG. Świnoujski samorząd chce naprawić te błędy i odwołał się od wspomnianej decyzji Adama Rudawskiego, wojewody zachodniopomorskiego. Działania podjęto w szeroko pojętym interesie społecznym, w nadziei, że głos samorządu w końcu zostanie wysłuchany i uwzględniony

– można przeczytać w komunikacie świnoujskiego urzędu.

– Decyzja w tej formie nie uwzględnia m.in. skutków zakładających utratę cennych zasobów przyrodniczych naszego regionu tj. warszowskich i przymorskich wydm. Uniemożliwia także korzystanie ze Szlaku Fortecznego prowadzącego od najwyższej nad Bałtykiem latarni morskiej do rejonu Podziemnego Miasta, dalszego korzystania z trasy R10 na odcinku Świnoujście-Międzyzdroje, czyli Nadmorskiego Szlaku Hanzeatyckiego, w skład którego wchodzi odcinek zachodniopomorskiego szlaku Velo Baltica, części Międzynarodowego Szlaku EuroVelo

– podkreślono.

Wśród kilkunastu naruszeń przepisów w zakresie budowy portów morskich świnoujscy urzędnicy wskazali m.in. przepis art. 9 ust. 1 pkt 14 ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych.

Jak czytamy "chodzi o całkowite pomięcie warunków i wymagań wynikających z potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa, podczas gdy inwestycja zostanie zlokalizowana w bezpośrednim sąsiedztwie innego strategicznego obiektu; terminala LNG oraz na wodach morskich, podlegających szczególnej ochronie w czasach globalnego zagrożenia spowodowanego wojną na Ukrainie".

– Liczmy, że nasze odwołanie zostanie uwzględnione, a inwestor i instytucje, które procedują ten projekt, przeprowadzą lokalne konsultacje społeczne i przygotują odpowiednie dokumenty. Taki projekt ma szansę  powstać tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie miał społeczną akceptację. Jesteśmy zwolennikami zrównoważonego rozwoju naszych wysp, na których jest miejsce i dla turystyki i dla nowoczesnych przedsiębiorstw branży morskiej 

– wskazuje Joanna Agatowska, prezydent Świnoujścia.

Czytaj także: [Felieton „TS”] Jan Wróbel: O Kaczyńskim bez obsługi emocji


 

POLECANE
Nowa funkcja w Google Maps. Kierowcy będą zachwyceni Wiadomości
Nowa funkcja w Google Maps. Kierowcy będą zachwyceni

Google wprowadza nową opcję ułatwiającą użytkownikom nawigację planowanie podróży. Sprawdź, na czym polega ta zmiana i kiedy będzie dostępna w Polsce.

Nadciąga unikalne zjawisko astronomiczne. Prawdziwa gratka na polskim niebie Wiadomości
Nadciąga unikalne zjawisko astronomiczne. Prawdziwa gratka na polskim niebie

W sobotę 29 marca warto będzie spojrzeć w polskie niebo. Tego dnia dojdzie do rzadkiego zjawiska atmosferycznego w postaci częściowego zaćmienia Słońca.

Prezes PiS przed prokuraturą. Padły mocne słowa pilne
Prezes PiS przed prokuraturą. Padły mocne słowa

– Co spowodowało straszne zdenerwowanie Barbary Skrzypek i z całą pewnością doprowadziło do tragedii? Pani prok. Wrzosek, jej opinia skrajnej, ogarniętej agresją, osoby, która mówi o zemście, która najlepiej smakuje na zimno, osoby, która w oczywisty sposób nie mogła być w tego rodzaju sprawie obiektywna. To właśnie była główna przyczyna – oświadczył w poniedziałek przed Prokuraturą Okręgową w Warszawie prezes PiS Jarosław Kaczyński.

Barbara Skrzypek nie żyje. Nowe informacje Wiadomości
Barbara Skrzypek nie żyje. Nowe informacje

"Demaskujemy wielkie kłamstwo "Gazety Wyborczej" (...) To powinien być koniec kariery Wojciecha Czuchnowskiego" – pisze dziennikarz serwisu Niezalezna.pl Tomasz Grodecki, publikując dokumenty nt. zmarłej w sobotę Barbary Skrzypek.

Kryzys rządowy w Portugalii tylko u nas
Kryzys rządowy w Portugalii

We wtorek 11 marca premier Portugalii Luís Montenegro jest zmuszony spytać o wotum zaufania. Prawdopodobnie doprowadzi to do upadku rządu. Opozycja zarzuca mu konflikt interesów w związku z wysoko opłacalnym kontraktem doradczych zawartym za pośrednictwem firmy rodzinnej, prowadzonej przez jego żonę.

Merz jeszcze nie został kanclerzem, a już ma rozłam w CDU polityka
Merz jeszcze nie został kanclerzem, a już ma rozłam w CDU

"Nie wezmę udziału w nadchodzących spotkaniach i głosowaniach" - głosi oświadczenie posła CDU, Jensa Koeppena, dot. głosowania ws. zmiany ustawy zasadniczej w Niemczech. Z kolei poseł Bundestagu i były sekretarz generalny CDU Mario Czaja poinformował, że zagłosuje przeciwko.

Tak administracja Bidena ingerowała w wybory w Polsce Wiadomości
Tak administracja Bidena ingerowała w wybory w Polsce

Portal DailySignal.com opisał w jaki sposób administracja Joe Bidena, byłego prezydenta USA, miała ingerować w wybory w Polsce.

Alarm! Niemiecki skok na polską kasę gorące
Alarm! Niemiecki skok na polską kasę

„Europa ma wszystko, czego potrzebuje, aby objąć przewodnictwo w wyścigu konkurencyjności. W tym miesiącu Komisja Europejska przedstawi Unię Oszczędności i Inwestycji. Przekształcimy prywatne fundusze w bardzo potrzebne inwestycje” – zapowiedziała 10 marca przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen. Obywatele mają bardzo poważne powody, aby obawiać się o swoje oszczędności i depozyty.

Jest komentarz Zbigniewa Ziobry ws. śmierci Barbary Skrzypek Wiadomości
Jest komentarz Zbigniewa Ziobry ws. śmierci Barbary Skrzypek

W sobotę zmarła 66-letnia Barbara Skrzypek, która przez wiele lat pełniła funkcję szefowej kancelarii i dyrektora biura prezydialnego PiS. Wcześniej w środę była przesłuchiwana przez Ewę Wrzosek w kwestii tzw. dwóch wież. Do tej sprawy sprawy odniósł się były minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro.

Niepokojące informacje z granicy. Jest komunikat Straży Granicznej z ostatniej chwili
Niepokojące informacje z granicy. Jest komunikat Straży Granicznej

W poniedziałek Straż Graniczna opublikowała nowy raport dot. sytuacji na granicy polsko-białoruskiej.

REKLAMA

Następna wielka, polska inwestycja infrastrukturalna poważnie zagrożona

Terminal w Świnoujściu nie powstanie? Rząd zapewnia o o kontynuacji prac nad budową. Tymczasem prezydent miasta odwołała się od decyzji lokalizacyjnej. Wskazała pominięcie głosu mieszkańców oraz błędy związane z naruszeniem przepisów.
Terminal kontenerowy w USA. Ilustracja poglądowa  Następna wielka, polska inwestycja infrastrukturalna poważnie zagrożona
Terminal kontenerowy w USA. Ilustracja poglądowa / pixabay.com

Adam Rudawski, Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzję lokalizacyjną w sprawie budowy terminalu kontenerowego 18 kwietnia 2024 roku. 

Jesteśmy w Świnoujściu, gdzie powstanie głębokowodny terminal kontenerowy. Trwają prace związane z uzyskaniem niezbędnych zgód i pozwoleń. Jest to jedna z kluczowych inwestycji o znaczeniu strategicznym dla państwa i jesteśmy zdeterminowani, by terminal został uruchomiony w 2028r

- poinformował w piątek minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Czytaj także: Euroestablishment brzydzi się ludem

Terminal w Świnoujściu nie powstanie?

Tymczasem prezydent miasta odwołała się od decyzji lokalizacyjnej. Wskazała pominięcie głosu mieszkańców oraz błędy związane z naruszeniem przepisów. 

Świnoujski samorząd wskazuje, że liczba przepisów naruszonych lub całkowicie pominiętych w związku z planami budowy terminala kontenerowego na prawobrzeżu miasta jest znacząca. Jak czytamy całkowicie zignorowano głos mieszkańców w tej sprawie.

– Podczas podejmowania decyzji o lokalizacji terminala kontenerowego w Świnoujściu naruszono lub pominięto szereg przepisów. Całkowicie zignorowano kwestię m.in. interesu mieszkańców, uciążliwości, które odczuje lokalna społeczność, ale także bezpieczeństwa państwa w sytuacji, gdy inwestycja powstaje w sąsiedztwie terminala LNG. Świnoujski samorząd chce naprawić te błędy i odwołał się od wspomnianej decyzji Adama Rudawskiego, wojewody zachodniopomorskiego. Działania podjęto w szeroko pojętym interesie społecznym, w nadziei, że głos samorządu w końcu zostanie wysłuchany i uwzględniony

– można przeczytać w komunikacie świnoujskiego urzędu.

– Decyzja w tej formie nie uwzględnia m.in. skutków zakładających utratę cennych zasobów przyrodniczych naszego regionu tj. warszowskich i przymorskich wydm. Uniemożliwia także korzystanie ze Szlaku Fortecznego prowadzącego od najwyższej nad Bałtykiem latarni morskiej do rejonu Podziemnego Miasta, dalszego korzystania z trasy R10 na odcinku Świnoujście-Międzyzdroje, czyli Nadmorskiego Szlaku Hanzeatyckiego, w skład którego wchodzi odcinek zachodniopomorskiego szlaku Velo Baltica, części Międzynarodowego Szlaku EuroVelo

– podkreślono.

Wśród kilkunastu naruszeń przepisów w zakresie budowy portów morskich świnoujscy urzędnicy wskazali m.in. przepis art. 9 ust. 1 pkt 14 ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych.

Jak czytamy "chodzi o całkowite pomięcie warunków i wymagań wynikających z potrzeb obronności i bezpieczeństwa państwa, podczas gdy inwestycja zostanie zlokalizowana w bezpośrednim sąsiedztwie innego strategicznego obiektu; terminala LNG oraz na wodach morskich, podlegających szczególnej ochronie w czasach globalnego zagrożenia spowodowanego wojną na Ukrainie".

– Liczmy, że nasze odwołanie zostanie uwzględnione, a inwestor i instytucje, które procedują ten projekt, przeprowadzą lokalne konsultacje społeczne i przygotują odpowiednie dokumenty. Taki projekt ma szansę  powstać tylko i wyłącznie wtedy, gdy będzie miał społeczną akceptację. Jesteśmy zwolennikami zrównoważonego rozwoju naszych wysp, na których jest miejsce i dla turystyki i dla nowoczesnych przedsiębiorstw branży morskiej 

– wskazuje Joanna Agatowska, prezydent Świnoujścia.

Czytaj także: [Felieton „TS”] Jan Wróbel: O Kaczyńskim bez obsługi emocji



 

Polecane
Emerytury
Stażowe