Wizz Air, Ryanair i EasyJet chcą znów latać na Ukrainę. Liczą na turystykę wojenną

Najwięksi europejscy przewoźnicy – Wizz Air, Ryanair i EasyJet – opracowują plany szybkiego wejścia na ukraiński rynek, gdy tylko dojdzie do porozumienia pokojowego. Według "Financial Times" po niemal trzech latach zamkniętej przestrzeni powietrznej linie spodziewają się gwałtownego odbicia ruchu dzięki masowym powrotom Ukraińców i rosnącego zainteresowania tzw. turystyką wojenną.
Samolot linii Wizz Air (zdj. ilustracyjne)
Samolot linii Wizz Air (zdj. ilustracyjne) / Pixabay/cadiju1968

Co musisz wiedzieć?

  • Przestrzeń powietrzna Ukrainy jest zamknięta od 2022 r.
  • Wizz Air, Ryanair i EasyJet przygotowują strategię powrotu po podpisaniu pokoju.
  • Wizz Air i Ryanair planują znaczącą ekspansję, w tym powrót do bazowania floty.
  • EasyJet rozważa wejście na rynek po raz pierwszy, ale bez stacjonowania maszyn.
  • Przewoźnicy liczą na masowy popyt – zarówno wśród powracających Ukraińców, jak i turystów.
  • EASA nadal zakazuje lotów cywilnych w ukraińskiej przestrzeni powietrznej.

 

Rynek uśpiony od 2022 roku, linie już planują powrót

Ukraińskie niebo pozostaje zamknięte dla lotów cywilnych od początku rosyjskiej inwazji. Mimo to przewoźnicy przygotowują floty, analizują możliwości operacyjne portów lotniczych i deklarują gotowość do natychmiastowego wznowienia działalności po podpisaniu pokoju.

 

Wizz Air: szybka ekspansja i prognozy „turystyki wojennej”

Wizz Air zapowiada, że w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia procesu pokojowego uruchomi loty wykonywane przez 15 maszyn, a w perspektywie siedmiu lat zwiększy liczbę samolotów do 50.
Prezes Jozsef Varadi przewiduje, że poza powrotami Ukraińców kraj może przyciągać także turystów zainteresowanych miejscami związanymi z działaniami wojennymi.
Przed inwazją przewoźnik był trzecią największą linią operującą na ukraińskich lotniskach – za Aerofłotem i Windrose.

 

Ryanair: gotowość w dwa tygodnie

Ryanair deklaruje, że może wznowić loty w ciągu zaledwie dwóch tygodni od podpisania pokoju.
Przedstawiciele linii odwiedzili ostatnio ukraińskie lotniska, przygotowując się do ponownego uruchomienia siatki połączeń.
Przed zamknięciem przestrzeni powietrznej Ryanair przewoził ok. 1,5 mln pasażerów rocznie do Kijowa, Lwowa i Odessy. Cel po wojnie: 4 mln pasażerów rocznie.
Dyrektor Eddie Wilson podkreśla, że dzięki obecności w 95 portach lotniczych w Europie linia mogłaby kierować do Ukrainy samoloty z niemal dowolnej bazy.

 

EasyJet: pierwszy raz na Ukrainie, ale ostrożnie

EasyJet, który dotąd nie operował w Ukrainie, również analizuje możliwość otwarcia połączeń.
Prezes Kenton Jarvis podkreśla, że po zakończeniu wojny Ukraina stanie się „największym projektem odbudowy w Europie”, a ludzie będą wracali do domów, gdy tylko będzie to bezpieczne.
W przeciwieństwie do Wizz Air i Ryanair, EasyJet nie planuje jednak bazowania swojej floty w Ukrainie.

 

Ograniczenia bezpieczeństwa wciąż aktualne

Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) nadal utrzymuje rekomendację, by linie pasażerskie nie przekraczały ukraińskiej przestrzeni powietrznej ani nie lądowały na jej terytorium.


 

POLECANE
Zdaniem TSUE „sądem” są notariusze, ale nie mogą być nimi sędziowie powołani przez Prezydenta RP gorące
Zdaniem TSUE „sądem” są notariusze, ale nie mogą być nimi sędziowie powołani przez Prezydenta RP

„Zgodnie z orzecznictwem TSUE 'sądem' są… NOTARIUSZE, ale nie mogą być nimi sędziowie powołani przez Prezydenta RP na wniosek KRS” - alarmuje mec. Bartosz Lewandowski.

Będą porody na SOR-ach. MZ decyduje o zamknięciu oddziałów z ostatniej chwili
Będą porody na SOR-ach. MZ decyduje o zamknięciu oddziałów

Zamknięcia oddziałów położniczo-ginekologicznych planowane są m.in. w województwach podkarpackim, łódzkim, wielkopolskim i podlaskim. Sytuacja ta budzi niepokój wśród mieszkańców mniejszych miejscowości, którzy obawiają się utrudnionego dostępu do opieki medycznej.

€5,2 mld dochodów UE z handlu emisjami zostanie przeznaczone na technologie czystej transformacji Wiadomości
€5,2 mld dochodów UE z handlu emisjami zostanie przeznaczone na technologie czystej transformacji

Komisja Europejska ogłosiła otwarcie trzech nowych możliwości finansowania w ramach Funduszu Innowacji o łącznym budżecie wynoszącym €5,2 miliarda dochodów unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS).

Wizz Air, Ryanair i EasyJet chcą znów latać na Ukrainę. Liczą na turystykę wojenną Wiadomości
Wizz Air, Ryanair i EasyJet chcą znów latać na Ukrainę. Liczą na turystykę wojenną

Najwięksi europejscy przewoźnicy – Wizz Air, Ryanair i EasyJet – opracowują plany szybkiego wejścia na ukraiński rynek, gdy tylko dojdzie do porozumienia pokojowego. Według "Financial Times" po niemal trzech latach zamkniętej przestrzeni powietrznej linie spodziewają się gwałtownego odbicia ruchu dzięki masowym powrotom Ukraińców i rosnącego zainteresowania tzw. turystyką wojenną.

Zarzuty wobec byłych ministrów. Morawiecki reaguje: „Donaldowi została tylko prokuratura” pilne
Zarzuty wobec byłych ministrów. Morawiecki reaguje: „Donaldowi została tylko prokuratura”

Byli członkowie rządu mieli usłyszeć zarzuty, które – jak twierdzi prokuratura – mogą być dla Sejmu podstawą do rozważenia Trybunału Stanu. Mateusz Morawiecki skomentował te działania ostro: "Donaldowi została tylko prokuratura, żałosne"

Wiadomości
Wielkie święto historii w Lublinie. Już jutro premiera VII tomu „Dziejów Polski” prof. Andrzeja Nowaka

Już w piątek, 5 grudnia, Lublin stanie się stolicą polskiej debaty historycznej. Wydawnictwo Biały Kruk zaprasza na uroczystą premierę VII tomu monumentalnych „Dziejów Polski” autorstwa prof. Andrzeja Nowaka. Wydarzenie uświetni obecność wybitnych intelektualistów, w tym ks. prof. Waldemara Chrostowskiego oraz prof. Przemysława Czarnka.

Merz jedzie do Brukseli. Będzie rozmawiać z premierem Belgii o zamrożonych rosyjskich aktywach z ostatniej chwili
Merz jedzie do Brukseli. Będzie rozmawiać z premierem Belgii o zamrożonych rosyjskich aktywach

Kanclerz Niemiec Friedrich Merz uda się w piątek do stolicy Belgii, gdzie będzie rozmawiał z premierem Bartem De Weverem na temat planu sfinansowania pożyczki dla Ukrainy z zamrożonych w UE rosyjskich aktywów - podał w czwartek rzecznik rządu w Berlinie. Belgia sprzeciwia się takiemu rozwiązaniu.

Pakt Wielkiej Brytanii i Norwegii. Chcą ścigać rosyjskie łodzie podwodne z ostatniej chwili
Pakt Wielkiej Brytanii i Norwegii. Chcą ścigać rosyjskie łodzie podwodne

Wielka Brytania i Norwegia podpisały historyczny pakt obronny, w ramach którego powstanie wspólna flota fregat do śledzenia rosyjskich okrętów podwodnych na północnym Atlantyku. Celem jest ochrona kluczowej infrastruktury podmorskiej, w tym kabli telekomunikacyjnych i rurociągów energetycznych.

KE miała pozytywnie zaopiniować polski wniosek o wyłączenie z relokacji migrantów z ostatniej chwili
KE miała pozytywnie zaopiniować polski wniosek o wyłączenie z relokacji migrantów

Korespondent RFM FM w Brukseli Katarzyna Szymańska-Borginon informuje, że Komisja Europejska pozytywnie zaopiniowała polski wniosek o wyłączenie z relokacji migrantów i płacenia kontrybucji finansowych w przyszłym roku. Informacje swoimi źródłami potwierdza również Polska Agencja Prasowa.

ZUS wydał ważny komunikat w sprawie emerytur Wiadomości
ZUS wydał ważny komunikat w sprawie emerytur

Od nowego roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych z urzędu przeliczy tzw. emerytury czerwcowe, czyli świadczenia przyznane lub przeliczone w czerwcu w latach 2009–2019. Zmiany obejmą również renty rodzinne, a emeryci i renciści nie muszą składać żadnych wniosków.

REKLAMA

Wizz Air, Ryanair i EasyJet chcą znów latać na Ukrainę. Liczą na turystykę wojenną

Najwięksi europejscy przewoźnicy – Wizz Air, Ryanair i EasyJet – opracowują plany szybkiego wejścia na ukraiński rynek, gdy tylko dojdzie do porozumienia pokojowego. Według "Financial Times" po niemal trzech latach zamkniętej przestrzeni powietrznej linie spodziewają się gwałtownego odbicia ruchu dzięki masowym powrotom Ukraińców i rosnącego zainteresowania tzw. turystyką wojenną.
Samolot linii Wizz Air (zdj. ilustracyjne)
Samolot linii Wizz Air (zdj. ilustracyjne) / Pixabay/cadiju1968

Co musisz wiedzieć?

  • Przestrzeń powietrzna Ukrainy jest zamknięta od 2022 r.
  • Wizz Air, Ryanair i EasyJet przygotowują strategię powrotu po podpisaniu pokoju.
  • Wizz Air i Ryanair planują znaczącą ekspansję, w tym powrót do bazowania floty.
  • EasyJet rozważa wejście na rynek po raz pierwszy, ale bez stacjonowania maszyn.
  • Przewoźnicy liczą na masowy popyt – zarówno wśród powracających Ukraińców, jak i turystów.
  • EASA nadal zakazuje lotów cywilnych w ukraińskiej przestrzeni powietrznej.

 

Rynek uśpiony od 2022 roku, linie już planują powrót

Ukraińskie niebo pozostaje zamknięte dla lotów cywilnych od początku rosyjskiej inwazji. Mimo to przewoźnicy przygotowują floty, analizują możliwości operacyjne portów lotniczych i deklarują gotowość do natychmiastowego wznowienia działalności po podpisaniu pokoju.

 

Wizz Air: szybka ekspansja i prognozy „turystyki wojennej”

Wizz Air zapowiada, że w ciągu dwóch lat od rozpoczęcia procesu pokojowego uruchomi loty wykonywane przez 15 maszyn, a w perspektywie siedmiu lat zwiększy liczbę samolotów do 50.
Prezes Jozsef Varadi przewiduje, że poza powrotami Ukraińców kraj może przyciągać także turystów zainteresowanych miejscami związanymi z działaniami wojennymi.
Przed inwazją przewoźnik był trzecią największą linią operującą na ukraińskich lotniskach – za Aerofłotem i Windrose.

 

Ryanair: gotowość w dwa tygodnie

Ryanair deklaruje, że może wznowić loty w ciągu zaledwie dwóch tygodni od podpisania pokoju.
Przedstawiciele linii odwiedzili ostatnio ukraińskie lotniska, przygotowując się do ponownego uruchomienia siatki połączeń.
Przed zamknięciem przestrzeni powietrznej Ryanair przewoził ok. 1,5 mln pasażerów rocznie do Kijowa, Lwowa i Odessy. Cel po wojnie: 4 mln pasażerów rocznie.
Dyrektor Eddie Wilson podkreśla, że dzięki obecności w 95 portach lotniczych w Europie linia mogłaby kierować do Ukrainy samoloty z niemal dowolnej bazy.

 

EasyJet: pierwszy raz na Ukrainie, ale ostrożnie

EasyJet, który dotąd nie operował w Ukrainie, również analizuje możliwość otwarcia połączeń.
Prezes Kenton Jarvis podkreśla, że po zakończeniu wojny Ukraina stanie się „największym projektem odbudowy w Europie”, a ludzie będą wracali do domów, gdy tylko będzie to bezpieczne.
W przeciwieństwie do Wizz Air i Ryanair, EasyJet nie planuje jednak bazowania swojej floty w Ukrainie.

 

Ograniczenia bezpieczeństwa wciąż aktualne

Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) nadal utrzymuje rekomendację, by linie pasażerskie nie przekraczały ukraińskiej przestrzeni powietrznej ani nie lądowały na jej terytorium.



 

Polecane