Centrum Heschela: Eucharystia – Nowa Manna, czyli Bóg obecny tu i teraz

Na pustyni Hebrajczycy doświadczyli szczególnej opieki i znaków. Zsyłając mannę Bóg zapewnił im również codzienny pokarm. Do dziś w żydowskich domach po posiłku zawierającym chleb odmawiana jest modlitwa Birkat Hamazon – dziękczynne błogosławieństwo za jedzenie i za Bożą troskę. Eucharystia jest dziękczynieniem Bogu, który w chlebie jest obecny tu i teraz – podkreśla w komentarzu dla Centrum Heschela KUL korektor starożytnego języka hebrajskiego s. Eliana Kuryło, przełożona Wspólnoty Błogosławieństw w Emmaus-Nicopolis w Izraelu.
 Centrum Heschela: Eucharystia  – Nowa Manna, czyli Bóg obecny tu i teraz
/ pixabay.com/GiniGeo_Photography

Hebrajczycy chcieli pamiętać o cudzie manny na zawsze, dlatego Aaron umieścił ją w Arce Przymierza, która później była przechowywana w najświętszym miejscu Świątyni Jerozolimskiej, czyli w Świętym Świętych (hebr. קודש הקודשים, Kodesz Ha-Kodaszim). „W kościołach tym najświętszym miejscem dla nas jest Tabernakulum, które przypomina nam nieustannie, że Boża obecność i Boży pokarm są z nami i nigdy nie przeminą” – zauważa s. Kuryło. 

Tradycja żydowska posiada liczne komentarze nawiązujące do daru manny; mają one również wymiar mesjański, ponieważ zapowiadają czas, w którym Bóg zaprosi wszystkie ludy na ucztę (Iz 25, 6-8), ucztę zbawienia. „Można ten obraz odczytać apokaliptycznie, w kontekście nadejścia dni ostatecznych, ale również w wymiarze tu i teraz” – podkreśla s. Kuryło. – „Bóg nie jest Bogiem przeszłości lub Bogiem umarłych. On pragnie dać nam zbawienie tu i teraz. (…) Podobnie jak Hebrajczycy na pustyni potrzebujemy pożywienia, które tylko On jest nam w stanie zapewnić. Tym pokarmem jest On Sam”.

Pełna treść komentarza

Głównym punktem uwagi święta Bożego Ciała jest dar Eucharystii. Dosłownie po grecku oznacza to dziękczynienie. Jezus ustanowił Eucharystię podczas Ostatniej Wieczerzy, która była posiłkiem. Dzięki żydowskiej tradycji modlitwy Birkat Hamazon (dziękczynnego błogosławieństwa za jedzenie) możemy dostrzec, że Eucharystia mogła być ustanowiona w kontekście modlitwy dziękczynnej. Wymiar ten pozostaje w niej obecny do dziś.

Patrząc na czas ustanowienia Eucharystii – tuż przed śmiercią Jezusa i Jego zmartwychwstaniem – otwiera się przed nami perspektywa wdzięczności za dar odkupienia i nieskończoną miłość naszego Zbawiciela, która zaprowadziła Go aż na krzyż. Śmierć jak wiemy nie ma ostatniego słowa w tej historii. Chrystus prawdziwie zmartwychwstał i po wniebowstąpieniu pozostaje obecny pośród nas w sakramentach, a w szczególności w sakramencie Eucharystii.

W dzisiejszej Ewangelii Jezus nawiązuje do daru manny na pustyni: „To jest chleb, który z nieba zstąpił, nie jest on taki jak ten, który jedli wasi przodkowie, a pomarli. Kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki” (J 6, 58). Jezus jest Chlebem żywym, jest Mesjaszem, który zmartwychwstał i który żyje i daje nam życie wieczne. Eucharystia jest więc pokarmem na naszej drodze i zadatkiem życia wiecznego.

Tradycja żydowska posiada liczne komentarze nawiązujące do daru manny. Miała być ona stworzona jeszcze przed początkiem świata, gdyż Bóg chciał od samego początku zapewnić pokarm i bezpieczeństwo swojemu ludowi. Na pustyni Hebrajczycy doświadczyli więc szczególnej opieki i znaków Bożej opatrzności poprzez całkowicie niezasłużony dar pożywienia. Stąd do dziś postawa wdzięczności, kiedy w żydowskich domach odmawiana jest modlitwa Birkat Hamazon na koniec posiłku, który zawierał chleb.

Manna ma wymiar mesjański, ponieważ zapowiada czas, w którym Bóg zaprosi wszystkie ludy na ucztę i zastawi stół wybornymi potrawami (Iz 25, 6-8). Jest to uczta symbolizująca zbawienie, które zostaje dane dla wszystkich, którzy tylko zechcą zasiąść przy Bożym stole. Można ten obraz odczytać apokaliptycznie, w kontekście nadejścia dni ostatecznych, ale również w wymiarze tu i teraz. Bóg nie jest Bogiem przeszłości lub Bogiem umarłych. On pragnie dać nam zbawienie tu i teraz oraz jeszcze coś więcej. On wie, że gdy liczymy tylko na swoje siły daleko nie zajdziemy. Podobnie jak Hebrajczycy na pustyni potrzebujemy pożywienia, które tylko On jest nam w stanie zapewnić. Tym pokarmem jest On Sam.

Na pustyni Aaron pragnął by cud manny nigdy nie został zapomniany. W tym celu umieścił ją w Arce Przymierza, która później była świadectwem Bożej Opatrzności w Pierwszej Świątyni Jerozolimskiej. Arka i manna przechowywane były w najświętszym miejscu, czyli w Świętym Świętych (hebr. קודש הקודשים, Kodesz Ha-Kodaszim). W kościołach tym najświętszym miejscem dla nas jest Tabernakulum, które przypomina nam nieustannie, że Boża obecność i Boży pokarm są z nami i nigdy nie przeminą.

Dzisiejsze święto ukazuje, że poprzez dar zbawienia ofiarowanego przez Jezusa wszystkie narody są zaproszone do stołu Pana. Pokarm, który On nam ofiaruje jest przedsmakiem wieczności, jest naszą siłą. Jest również, jak nam ukazują nasi starsi bracia w wierze, ciągłą postawą wdzięczności za Bożą dobroć, która jest i pozostanie niczym niezasłużonym darem miłości.

O Autorce

s. Eliana Kuryło CB – z wykształcenia anglistka, korektor starożytnego języka hebrajskiego w Biblijnym Instytucie w Tuluzie. Prowadząc warsztaty biblijne pracowała w duszpasterstwie akademickim w Nowej Zelandii i w Tuluzie. Od wielu lat jest zaangażowana w dialog żydowsko-chrześcijański. Obecnie jest przełożoną Wspólnoty Błogosławieństw w Emmaus-Nicopolis w Izraelu.

Centrum Heschela KUL


 

POLECANE
Karol Nawrocki: To będzie prawdziwa służba polityka
Karol Nawrocki: To będzie prawdziwa służba

- Nadszedł czas, by pierwszym pomysłom nadać realny kształt – tak, by prezydentura, którą właśnie rozpoczynam, była prawdziwą służbą - podkreślił prezydent-elekt Karol Nawrocki w liście do czytelników "Super Expressu".

Kosiniak-Kamysz: Tezy o sfałszowaniu wyborów są nieuzasadnione pilne
Kosiniak-Kamysz: "Tezy o sfałszowaniu wyborów są nieuzasadnione"

Władysław Kosiniak-Kamysz odniósł się do ostatnich wyborów i pogłosek, że rzekomo doszło do nieprawidłowości, które mogłyby wpłynąć na zmianę wyniku.

Nagły zwrot ws. Warner Bros. Discovery. Co to oznacza dla TVN? z ostatniej chwili
Nagły zwrot ws. Warner Bros. Discovery. Co to oznacza dla TVN?

Jak podaje amerykański portal Axios właściciel TVN, amerykański koncern Warner Bros. Discovery, ma ulec podziałowi na dwie firmy. Ma to być spowodowane spadkiem dochodów z tradycyjnej działalności telewizyjnej. Co to oznacza dla TVN?

Konflikt w kadrze. Przyjaciel Lewandowskiego zdradził kulisy z ostatniej chwili
Konflikt w kadrze. Przyjaciel Lewandowskiego zdradził kulisy

W niedzielę tuż po godz. 21 PZPN przekazał, że Robert Lewandowski nie będzie już kapitanem reprezentacji Polski. Chwilę potem napastnik poinformował, że rezygnuje z gry w reprezentacji. Całą sprawę komentuje Sławomir Peszko, były reprezentant Polski i wieloletni przyjaciel Roberta Lewandowskiego.

Wiadomości
Ile kosztuje ubezpieczenie samochodu dla 18-latka? Jak młody kierowca może obniżyć cenę OC?

Pierwsze auto, prawo jazdy i… niemiła niespodzianka. Większość 18-latków, którzy dopiero co odebrali uprawnienia do prowadzenia pojazdów, nie zdaje sobie sprawy, jak wysokie potrafi być ubezpieczenie OC. Często jest to jeden z największych wydatków związanych z rozpoczęciem samodzielnej jazdy. Skąd takie stawki i jak młody kierowca może z nimi walczyć? W tym artykule wyjaśniamy, ile kosztuje ubezpieczenie samochodu dla 18-latka, z czego wynikają ceny i jak realnie można je obniżyć.

Jacek Prusinowski został zaatakowany przez dziennikarzy. Boję się świata z cenzurą Wiadomości
Jacek Prusinowski został zaatakowany przez dziennikarzy. "Boję się świata z cenzurą"

W programie "Redakcja" TVP Info dziennikarz "Super Expressu" Jacek Prusinowski stał się obiektem ataku pozostałych uczestników dyskusji.

Robert Bąkiewicz oskarżony w związku z obroną kościołów przed dziczą Strajku Kobiet. Jest komentarz z ostatniej chwili
Robert Bąkiewicz oskarżony w związku z obroną kościołów przed dziczą Strajku Kobiet. Jest komentarz

W poniedziałek odbędzie się kolejna odsłona represji wobec ludzi, którzy mieli odwagę stanąć w obronie Kościoła i polskich wartości - czytamy we wczorajszym wpisie w mediach społecznościowych Roberta Bąkiewicza. W poniedziałek przed Sądem Rejonowy dla Warszawy-Śródmieścia zaczęła się rozprawa z oskarżenia lewicowej aktywistki Andżeliki Domańskiej wobec Roberta Bąkiewicza.

Usunąłeś z telefonu historię przeglądania? Nie wjedziesz Wiadomości
Usunąłeś z telefonu historię przeglądania? Nie wjedziesz

Cudzoziemcy, którzy przed przekroczeniem granicy usunęli z telefonu np. historię przeglądania lub listę kontaktów, nie są wpuszczani do Rosji - informuje w poniedziałek portal Moscow Times, powołując sią na państwowe media.

W Los Angeles jak na wojnie. Trwają walki między Gwardią Narodową a proimigranckimi demonstrantami pilne
W Los Angeles jak na wojnie. Trwają walki między Gwardią Narodową a proimigranckimi demonstrantami

Fala protestów, która przetacza się przez Los Angeles przybiera coraz bardziej gwałtowny charakter. Po kilku dniach napięć, do akcji wkroczyła Gwardia Narodowa. Sytuacja jest dramatyczna – są ranni, dochodzi do starć z siłami porządkowymi.

Nowy komunikat IMGW. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
Nowy komunikat IMGW. Oto co nas czeka

W poniedziałek sporo chmur i przelotny deszcz, a po południu burze.

REKLAMA

Centrum Heschela: Eucharystia – Nowa Manna, czyli Bóg obecny tu i teraz

Na pustyni Hebrajczycy doświadczyli szczególnej opieki i znaków. Zsyłając mannę Bóg zapewnił im również codzienny pokarm. Do dziś w żydowskich domach po posiłku zawierającym chleb odmawiana jest modlitwa Birkat Hamazon – dziękczynne błogosławieństwo za jedzenie i za Bożą troskę. Eucharystia jest dziękczynieniem Bogu, który w chlebie jest obecny tu i teraz – podkreśla w komentarzu dla Centrum Heschela KUL korektor starożytnego języka hebrajskiego s. Eliana Kuryło, przełożona Wspólnoty Błogosławieństw w Emmaus-Nicopolis w Izraelu.
 Centrum Heschela: Eucharystia  – Nowa Manna, czyli Bóg obecny tu i teraz
/ pixabay.com/GiniGeo_Photography

Hebrajczycy chcieli pamiętać o cudzie manny na zawsze, dlatego Aaron umieścił ją w Arce Przymierza, która później była przechowywana w najświętszym miejscu Świątyni Jerozolimskiej, czyli w Świętym Świętych (hebr. קודש הקודשים, Kodesz Ha-Kodaszim). „W kościołach tym najświętszym miejscem dla nas jest Tabernakulum, które przypomina nam nieustannie, że Boża obecność i Boży pokarm są z nami i nigdy nie przeminą” – zauważa s. Kuryło. 

Tradycja żydowska posiada liczne komentarze nawiązujące do daru manny; mają one również wymiar mesjański, ponieważ zapowiadają czas, w którym Bóg zaprosi wszystkie ludy na ucztę (Iz 25, 6-8), ucztę zbawienia. „Można ten obraz odczytać apokaliptycznie, w kontekście nadejścia dni ostatecznych, ale również w wymiarze tu i teraz” – podkreśla s. Kuryło. – „Bóg nie jest Bogiem przeszłości lub Bogiem umarłych. On pragnie dać nam zbawienie tu i teraz. (…) Podobnie jak Hebrajczycy na pustyni potrzebujemy pożywienia, które tylko On jest nam w stanie zapewnić. Tym pokarmem jest On Sam”.

Pełna treść komentarza

Głównym punktem uwagi święta Bożego Ciała jest dar Eucharystii. Dosłownie po grecku oznacza to dziękczynienie. Jezus ustanowił Eucharystię podczas Ostatniej Wieczerzy, która była posiłkiem. Dzięki żydowskiej tradycji modlitwy Birkat Hamazon (dziękczynnego błogosławieństwa za jedzenie) możemy dostrzec, że Eucharystia mogła być ustanowiona w kontekście modlitwy dziękczynnej. Wymiar ten pozostaje w niej obecny do dziś.

Patrząc na czas ustanowienia Eucharystii – tuż przed śmiercią Jezusa i Jego zmartwychwstaniem – otwiera się przed nami perspektywa wdzięczności za dar odkupienia i nieskończoną miłość naszego Zbawiciela, która zaprowadziła Go aż na krzyż. Śmierć jak wiemy nie ma ostatniego słowa w tej historii. Chrystus prawdziwie zmartwychwstał i po wniebowstąpieniu pozostaje obecny pośród nas w sakramentach, a w szczególności w sakramencie Eucharystii.

W dzisiejszej Ewangelii Jezus nawiązuje do daru manny na pustyni: „To jest chleb, który z nieba zstąpił, nie jest on taki jak ten, który jedli wasi przodkowie, a pomarli. Kto spożywa ten chleb, będzie żył na wieki” (J 6, 58). Jezus jest Chlebem żywym, jest Mesjaszem, który zmartwychwstał i który żyje i daje nam życie wieczne. Eucharystia jest więc pokarmem na naszej drodze i zadatkiem życia wiecznego.

Tradycja żydowska posiada liczne komentarze nawiązujące do daru manny. Miała być ona stworzona jeszcze przed początkiem świata, gdyż Bóg chciał od samego początku zapewnić pokarm i bezpieczeństwo swojemu ludowi. Na pustyni Hebrajczycy doświadczyli więc szczególnej opieki i znaków Bożej opatrzności poprzez całkowicie niezasłużony dar pożywienia. Stąd do dziś postawa wdzięczności, kiedy w żydowskich domach odmawiana jest modlitwa Birkat Hamazon na koniec posiłku, który zawierał chleb.

Manna ma wymiar mesjański, ponieważ zapowiada czas, w którym Bóg zaprosi wszystkie ludy na ucztę i zastawi stół wybornymi potrawami (Iz 25, 6-8). Jest to uczta symbolizująca zbawienie, które zostaje dane dla wszystkich, którzy tylko zechcą zasiąść przy Bożym stole. Można ten obraz odczytać apokaliptycznie, w kontekście nadejścia dni ostatecznych, ale również w wymiarze tu i teraz. Bóg nie jest Bogiem przeszłości lub Bogiem umarłych. On pragnie dać nam zbawienie tu i teraz oraz jeszcze coś więcej. On wie, że gdy liczymy tylko na swoje siły daleko nie zajdziemy. Podobnie jak Hebrajczycy na pustyni potrzebujemy pożywienia, które tylko On jest nam w stanie zapewnić. Tym pokarmem jest On Sam.

Na pustyni Aaron pragnął by cud manny nigdy nie został zapomniany. W tym celu umieścił ją w Arce Przymierza, która później była świadectwem Bożej Opatrzności w Pierwszej Świątyni Jerozolimskiej. Arka i manna przechowywane były w najświętszym miejscu, czyli w Świętym Świętych (hebr. קודש הקודשים, Kodesz Ha-Kodaszim). W kościołach tym najświętszym miejscem dla nas jest Tabernakulum, które przypomina nam nieustannie, że Boża obecność i Boży pokarm są z nami i nigdy nie przeminą.

Dzisiejsze święto ukazuje, że poprzez dar zbawienia ofiarowanego przez Jezusa wszystkie narody są zaproszone do stołu Pana. Pokarm, który On nam ofiaruje jest przedsmakiem wieczności, jest naszą siłą. Jest również, jak nam ukazują nasi starsi bracia w wierze, ciągłą postawą wdzięczności za Bożą dobroć, która jest i pozostanie niczym niezasłużonym darem miłości.

O Autorce

s. Eliana Kuryło CB – z wykształcenia anglistka, korektor starożytnego języka hebrajskiego w Biblijnym Instytucie w Tuluzie. Prowadząc warsztaty biblijne pracowała w duszpasterstwie akademickim w Nowej Zelandii i w Tuluzie. Od wielu lat jest zaangażowana w dialog żydowsko-chrześcijański. Obecnie jest przełożoną Wspólnoty Błogosławieństw w Emmaus-Nicopolis w Izraelu.

Centrum Heschela KUL



 

Polecane
Emerytury
Stażowe