Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety

Premier Tusk zapowiedział, że do 2032 r. Polska ma zainwestować aż 180 mld zł w kolej. Sekcja Kolejarzy NSZZ “Solidarność” wskazuje na brak konkretów związanych z tak dużą kwotą, a ponadto wciąż obawia się o projekt CPK, który może być okrojony z wielu planowanych wcześniej połączeń kolejowych.
Pociąg PKP Intercity Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety
Pociąg PKP Intercity / fot. Koefbac, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Deklaracja ta padła podczas konferencji "Polska. Rok przełomu", która odbyła się 10 lutego 2025 roku w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, że do 2032 roku Polska zainwestuje 180 miliardów złotych w rozwój kolei.

Jak mówi nam Zdzisław Jasiński, zastępca przewodniczącego Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ “Solidarność”, inwestycje w kolej wymagają planowania na lata, nie da się ich wymyślić i ogłosić w krótkim czasie.

W naszym sektorze są potrzebne 3-4 lata samych uzgodnień środowiskowych, energetycznych do realizacji nowych inwestycji. Tego nie załatwia się w miesiąc. Wszystkie projekty, które do tej pory były rozpisane, czy to w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, czy ze środków KPO, były zaplanowane na lata. To były plany modernizacji dworców, peronów, też inne inwestycje. Teraz głównie robi się rewizje i przegląd tych projektów. Na dziś nie ma konkretów, co z tych planów zostaje, jak finalnie będzie wyglądać CPK. Łatwo jest powiedzieć, że wyda się miliardy na kolej, ale co z tego?

- mówi przewodniczący i podkreśla, że obecne władze koncentrują się na audycie zastanych przedsięwzięć.

Skupiają się na prześwietlaniu projektów poprzedniej władzy, a nowych nie ma. Chciałbym wiedzieć, co będzie za te 180 miliardów zrobione, jakie nowe linie powstaną, jakie dworce wyremontują, jaki tabor zakupią. Brakuje konkretów.

- puentuje Zdzisław Jasiński.

 

Również niektórzy ekonomiści podchodzą do tych deklaracji z rezerwą, wskazując, że zapowiadana kwota inwestycji jest zgodna z wcześniejszymi prognozami i nie stanowi przełomu. Janusz Jankowiak, główny ekonomista Polskiej Rady Biznesu, zauważył, że większość tych inwestycji będzie finansowana ze środków unijnych, co może ograniczać ich realny wpływ na gospodarkę.

 

Tak samo Paulina Matysiak powątpiewa w te deklaracje:

Jeśli potraktować ją na serio to ta deklaracja stanowi niezwykle istotny sygnał dla przyszłości transportu kolejowego w Polsce, który jest kluczowym elementem nowoczesnej, zrównoważonej mobilności oraz czynnikiem wspierającym rozwój gospodarczy kraju.

ALE… Jak państwo sami pamiętacie, pan premier różne rzeczy mówi, często bez pokrycia w faktach

- pisze posłanka na serwisie X.

 

 

Solidarność pyta co dalej z CPK

Solidarność kolejowa jest zaniepokojona perspektywą powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Na dziś Centralny Port Komunikacyjny dla nowej władzy stał się tylko lotniskiem, a przecież miał być kołem zamachowym całego transportu kolejowego, miały być szprychy łączące mniejsze miejscowości z większymi i dalej z samym lotniskiem. Gdy teraz projekt CPK zostaje okrojony, to gdzie zostanie zainwestowane te 180 miliardów zł?

- pyta Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ “Solidarność”.

Projekt obywatelski został przez koalicję rządzącą odrzucony, a miał ją zobowiązywać do realizacji CPK w modelu z rozwiniętym komponentem kolejowym. To oznacza, że zapewne będą chcieli coś w nim zmienić, a my się obawiamy, że cięcia będą dotyczyć kolei.

- przewiduje przewodniczący.


 

POLECANE
Nie ma zdrady. Sekretarz obrony USA reaguje gorące
"Nie ma zdrady". Sekretarz obrony USA reaguje

Amerykański minister obrony Pete Hegseth powiedział w czwartek, że inicjatywa podjęta przez Donalda Trumpa, który zgodził się z Władimirem Putinem na rozpoczęcie "natychmiastowych" negocjacji w sprawie wojny w Ukrainie, nie jest "zdradą" tego kraju.

Ukraina nie reaguje na wnioski ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej Wiadomości
Ukraina nie reaguje na wnioski ws. ekshumacji ofiar rzezi wołyńskiej

- Jak dotąd żaden z tych wniosków nie spotkał się z odpowiedzią strony ukraińskiej - podkreślił rzecznik Instytutu Pamięci Narodowej dr Rafał Leśkiewicz. Wnioski Instytutu dotyczą nie tylko ofiar rzezi wołyńskiej, ale również żołnierzy Korpusu Ochrony Pogranicza, którzy polegli we wrześniu 1939 r. podczas obrony wschodniej granicy Polski.

Gdy podacie hasło.... Niezwykły komunikat warszawskiego zoo z ostatniej chwili
"Gdy podacie hasło...". Niezwykły komunikat warszawskiego zoo

Warszawskie zoo za pomocą mediów społecznościowych chętnie dzieli się informacjami o swoich podopiecznych. "Czekaliśmy specjalnie do walentynek" – napisało w najnowszym poście w mediach społecznościowych.

Francja: Napastnik wrzucił granat do baru. Wielu rannych Wiadomości
Francja: Napastnik wrzucił granat do baru. Wielu rannych

Eksplozja granatu w barze w południowej części Grenoble. W wyniku zdarzenia 12 osób zostało rannych, w tym 6 ciężko.

Szef NATO zabrał głos po rozmowie Trumpa z Putinem gorące
Szef NATO zabrał głos po rozmowie Trumpa z Putinem

– Jest kluczowe, by Ukraina była zaangażowana we wszystko, co jej dotyczy – oświadczył w czwartek sekretarz generalny NATO Mark Rutte i ocenił, iż jest wrażenie, że środowa rozmowa przywódców USA i Rosji, Donalda Trumpa i Władimira Putina, była dobra.

IMGW wydał ostrzeżenie. Oto co nas czeka z ostatniej chwili
IMGW wydał ostrzeżenie. Oto co nas czeka

IMGW nie ma dziś dla nas dobrych wieści. Według synoptyków na większości terenów pogoda nie będzie nam sprzyjała. Ponadto miejscami pojawią się marznące opady powodujące gołoledź.

Na granicy niespokojnie. Straż Graniczna wydała komunikat pilne
Na granicy niespokojnie. Straż Graniczna wydała komunikat

Straż Graniczna regularnie publikuje raporty dotyczące wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej.

Kto wygrałby wybory? Nowy sondaż parlamentarny Wiadomości
Kto wygrałby wybory? Nowy sondaż parlamentarny

Gdyby wybory parlamentarne odbyły się w najbliższą niedzielę, to wygrałaby je Koalicja Obywatelska. Na drugim miejscu znalazło się Prawo i Sprawiedliwość.

Nie żyje piąty górnik z KWK Knurów-Szczygłowice pilne
Nie żyje piąty górnik z KWK Knurów-Szczygłowice

Zmarł piąty górnik leczony po zapaleniu metanu w Kopalni Węgla Kamiennego Knurów-Szczygłowice – poinformowała w czwartek Jastrzębska Spółka Węglowa.

Senat przyjął ustawę incydentalną. Głos zabrała szefowa kancelarii Prezydenta Andrzeja Dudy polityka
Senat przyjął ustawę incydentalną. Głos zabrała szefowa kancelarii Prezydenta Andrzeja Dudy

Szefowa kancelarii prezydenta Małgorzata Paprocka powiedziała w Polsat News, że trudno przypuszczać, aby prezydent Andrzej Duda podpisał tzw. ustawę incydentalną, którą w środę przyjął Senat.

REKLAMA

Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety

Premier Tusk zapowiedział, że do 2032 r. Polska ma zainwestować aż 180 mld zł w kolej. Sekcja Kolejarzy NSZZ “Solidarność” wskazuje na brak konkretów związanych z tak dużą kwotą, a ponadto wciąż obawia się o projekt CPK, który może być okrojony z wielu planowanych wcześniej połączeń kolejowych.
Pociąg PKP Intercity Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety
Pociąg PKP Intercity / fot. Koefbac, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Deklaracja ta padła podczas konferencji "Polska. Rok przełomu", która odbyła się 10 lutego 2025 roku w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, że do 2032 roku Polska zainwestuje 180 miliardów złotych w rozwój kolei.

Jak mówi nam Zdzisław Jasiński, zastępca przewodniczącego Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ “Solidarność”, inwestycje w kolej wymagają planowania na lata, nie da się ich wymyślić i ogłosić w krótkim czasie.

W naszym sektorze są potrzebne 3-4 lata samych uzgodnień środowiskowych, energetycznych do realizacji nowych inwestycji. Tego nie załatwia się w miesiąc. Wszystkie projekty, które do tej pory były rozpisane, czy to w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, czy ze środków KPO, były zaplanowane na lata. To były plany modernizacji dworców, peronów, też inne inwestycje. Teraz głównie robi się rewizje i przegląd tych projektów. Na dziś nie ma konkretów, co z tych planów zostaje, jak finalnie będzie wyglądać CPK. Łatwo jest powiedzieć, że wyda się miliardy na kolej, ale co z tego?

- mówi przewodniczący i podkreśla, że obecne władze koncentrują się na audycie zastanych przedsięwzięć.

Skupiają się na prześwietlaniu projektów poprzedniej władzy, a nowych nie ma. Chciałbym wiedzieć, co będzie za te 180 miliardów zrobione, jakie nowe linie powstaną, jakie dworce wyremontują, jaki tabor zakupią. Brakuje konkretów.

- puentuje Zdzisław Jasiński.

 

Również niektórzy ekonomiści podchodzą do tych deklaracji z rezerwą, wskazując, że zapowiadana kwota inwestycji jest zgodna z wcześniejszymi prognozami i nie stanowi przełomu. Janusz Jankowiak, główny ekonomista Polskiej Rady Biznesu, zauważył, że większość tych inwestycji będzie finansowana ze środków unijnych, co może ograniczać ich realny wpływ na gospodarkę.

 

Tak samo Paulina Matysiak powątpiewa w te deklaracje:

Jeśli potraktować ją na serio to ta deklaracja stanowi niezwykle istotny sygnał dla przyszłości transportu kolejowego w Polsce, który jest kluczowym elementem nowoczesnej, zrównoważonej mobilności oraz czynnikiem wspierającym rozwój gospodarczy kraju.

ALE… Jak państwo sami pamiętacie, pan premier różne rzeczy mówi, często bez pokrycia w faktach

- pisze posłanka na serwisie X.

 

 

Solidarność pyta co dalej z CPK

Solidarność kolejowa jest zaniepokojona perspektywą powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Na dziś Centralny Port Komunikacyjny dla nowej władzy stał się tylko lotniskiem, a przecież miał być kołem zamachowym całego transportu kolejowego, miały być szprychy łączące mniejsze miejscowości z większymi i dalej z samym lotniskiem. Gdy teraz projekt CPK zostaje okrojony, to gdzie zostanie zainwestowane te 180 miliardów zł?

- pyta Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ “Solidarność”.

Projekt obywatelski został przez koalicję rządzącą odrzucony, a miał ją zobowiązywać do realizacji CPK w modelu z rozwiniętym komponentem kolejowym. To oznacza, że zapewne będą chcieli coś w nim zmienić, a my się obawiamy, że cięcia będą dotyczyć kolei.

- przewiduje przewodniczący.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe