Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy

Warszawa zapowiada duże zmiany na ulicach miasta. Stołeczny urząd podpisał umowę na obsługę nowej, znacznie bardziej zaawansowanej wersji Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. System – wykorzystujący m.in. sztuczną inteligencję – ma poprawić bezpieczeństwo, usprawnić komunikację miejską i pomóc kierowcom w poruszaniu się po coraz bardziej zatłoczonej stolicy.
/ Tysol

Co musisz wiedzieć:

  • Warszawa wdraża nową, znacznie bardziej zaawansowaną wersję Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem.
  • Umowa z firmą Yunex opiewa na 223,5 mln zł i obejmuje obsługę systemu przez sześć lat.
  • Nowy ZSZR będzie zarządzał niemal 500 skrzyżowaniami, wykorzystując sztuczną inteligencję, priorytet GPS dla tramwajów, 240 kamer monitoringu i rozbudowane czujniki wykrywające zdarzenia w czasie rzeczywistym.
  • System ma redukować korki, automatycznie wykrywać kolizje, proponować objazdy i pozwalać na sterowanie całymi korytarzami drogowymi, a operatorzy będą mogli dynamicznie zmieniać układ sygnalizacji.

 

Nowoczesny system dla stolicy

Jak podkreśla prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, bezpieczeństwo mieszkańców pozostaje jednym z głównych priorytetów miasta. W ostatnich latach stolica zainwestowała setki milionów złotych w doświetlanie przejść dla pieszych i poprawę infrastruktury drogowej. Teraz przyszedł czas na krok dalej – modernizację systemu sterowania ruchem.

Zintegrowany System Zarządzania Ruchem działa w Warszawie od 2008 roku, kiedy obejmował zaledwie 37 skrzyżowań. Dziś monitoruje już prawie 500 skrzyżowań, a z każdym rokiem jego zasięg ma rosnąć. Umowa z firmą Yunex – opiewająca na ponad 223,5 mln zł – zapewni obsługę systemu przez najbliższe sześć lat.

 

Jak działa system? 

Nowy ZSZR obejmie zarządzanie 479 skrzyżowaniami, a docelowo kolejnymi dziesiątkami rocznie. W ramach systemu funkcjonować będą m.in.:

  • inteligentne sterowanie sygnalizacją, oparte na danych z kamer, detektorów i czujników,
  • priorytet dla komunikacji miejskiej – sygnalizacja dostosuje się do pozycji GPS tramwajów,
  • monitoring wizyjny – 240 kamer obrotowych śledzących sytuację w czasie rzeczywistym,
  • system zarządzania tunelem Wisłostrady – 80 kamer wykrywa zdarzenia automatycznie,
  • zdalne stacje pomiarowe i systemy pogodowe,
  • tablice zmiennej treści, informujące kierowców o utrudnieniach,
  • serwis ZSZR pokazujący aktualną przejezdność ulic,
  • narzędzia do symulacji ruchu, pozwalające przewidywać skutki zmian.

To jeden z najbardziej rozbudowanych miejskich systemów sterowania ruchem w Polsce.

 

Mniej korków, sprawniejsze reakcje i inteligentne objazdy

Nowa wersja ZSZR ma działać znacznie szybciej i skuteczniej niż dotychczas. System:

  • dopasuje cykle świateł do aktualnej sytuacji na drogach,
  • sam wykryje kolizje i inne zdarzenia,
  • zaproponuje optymalne objazdy,
  • pozwoli kierować ruchem całymi korytarzami drogowymi, a nie tylko pojedynczymi skrzyżowaniami.

W razie potrzeby operatorzy w Centrum Sterowania będą mogli ręcznie ustawić sygnalizację tak, aby poprawić płynność ruchu na problematycznych odcinkach.

Dodatkowo system zostanie zasilony danymi z Automatycznych Pomiarów Ruchu, co zwiększy jego skuteczność.

 

Modernizacje i rozszerzenia

W ramach podpisanej umowy operator będzie stopniowo wymieniać przestarzały sprzęt i podłączać kolejne skrzyżowania. Co roku do systemu ma dołączać ok. 20 nowych lokalizacji.

Planowane działania obejmują:

  • wymianę urządzeń na 50 skrzyżowaniach,
  • montaż 300 nowych słupów i 30 km kabli,
  • instalację 720 automatycznych detektorów,
  • modernizację systemów bezpieczeństwa w tunelu Wisłostrady,
  • projekt stałego wprowadzenia dwóch pasów ruchu w tunelu przy rondzie Zesłańców Syberyjskich,
  • włączenie do systemu całej al. Niepodległości, wraz z przygotowaniem projektu trasy rowerowej.

 

Co zyskają kierowcy i pasażerowie?

Po wdrożeniu wszystkich zmian mieszkańcy powinni odczuć krótsze czasy przejazdu, mniej zatorów na głównych ulicach, sprawniejsze działanie komunikacji miejskiej, a także szybsze przekazywanie informacji o utrudnieniach, bardziej przewidywalne funkcjonowanie sygnalizacji.

Nowy system ma realnie poprawić jakość poruszania się po Warszawie – zarówno za kierownicą, jak i w tramwajach czy autobusach.


 

POLECANE
Karol Nawrocki w Barbórkę: Górnictwo ma moje pełne wsparcie z ostatniej chwili
Karol Nawrocki w Barbórkę: Górnictwo ma moje pełne wsparcie

Prezydent Karol Nawrocki w czwartek złożył życzenia górnikom z okazji Barbórki. W nagraniu opublikowanym na platformach społecznościowych podziękował im za pracę, wierność tradycji i siłę, która „buduje dobrobyt ojczyzny”.

Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy

Warszawa zapowiada duże zmiany na ulicach miasta. Stołeczny urząd podpisał umowę na obsługę nowej, znacznie bardziej zaawansowanej wersji Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. System – wykorzystujący m.in. sztuczną inteligencję – ma poprawić bezpieczeństwo, usprawnić komunikację miejską i pomóc kierowcom w poruszaniu się po coraz bardziej zatłoczonej stolicy.

Nowe sankcje wobec Rosji i „czerwona linia” USA w sprawie ukraińskich dzieci z ostatniej chwili
Nowe sankcje wobec Rosji i „czerwona linia” USA w sprawie ukraińskich dzieci

Mam 100-procentową pewność, że już wkrótce Izba Reprezentantów uchwali nowe sankcje przeciwko Rosji - powiedział w czwartek PAP kongresmen Republikanów Brian Fitzpatrick, jeden ze współautorów inicjatywy. Jego kolega w Senacie - Lindsey Graham przyznał też, że Ukraina musi być gotowa do poświęceń, ale, w jednej kwestii, jak podkreślił, nie można ustąpić, są to ukraińskie dzieci wywiezione przez Rosję. 

Wiadomości
Jakie kolczyki pasują do okrągłej twarzy?

Biżuteria powinna do Ciebie pasować. Nie chodzi tu wcale o jej kształt, a o to, jak się w niej czujesz. Jeśli któryś wzór wyjątkowo Ci się podoba, nie bój się eksperymentów. W przypadku gdy chcesz jednak spojrzeć na temat od nieco bardziej praktycznej strony i zobaczyć, jakie modele podkreślają urodę okrągłej buzi, sprawdź, co dla Ciebie przygotowaliśmy.

Miedwiediew grozi UE: Użycie rosyjskich aktywów może oznaczać powód wypowiedzenia wojny z ostatniej chwili
Miedwiediew grozi UE: Użycie rosyjskich aktywów może oznaczać powód wypowiedzenia wojny

Jeśli Unia Europejska spróbuje ukraść zamrożone w Belgii rosyjskie aktywa, może to zostać uznane przez Rosję za powód do wypowiedzenie wojny - ostrzegł w czwartek na platformie X wiceprzewodniczący Rady Bezpieczeństwa Federacji Rosyjskiej i były prezydent tego kraju Dmitrij Miedwiediew.

Stubb: Pokój dla Ukrainy nie będzie ani idealny ani sprawiedliwy z ostatniej chwili
Stubb: Pokój dla Ukrainy nie będzie ani idealny ani sprawiedliwy

Trzeba być przygotowanym na to, że pokój dla Ukrainy nie będzie sprawiedliwy ani pełny – powiedział w środę prezydent Finlandii Alexander Stubb. „Często mówimy, że chcemy sprawiedliwego pokoju, ale jeśli jesteśmy szczerzy, to pokój rzadko kiedy taki jest. Jest raczej kompromisowy” – podkreślił.

Wyłączenia prądu w woj. pomorskim. Ważny komunikat z ostatniej chwili
Wyłączenia prądu w woj. pomorskim. Ważny komunikat

Energa opublikowała nowy harmonogram planowych wyłączeń prądu na najbliższe dni w województwie pomorskim. Przerwy obejmą wiele miejscowości – m.in od Gdańska po Kartuzy, Starogard, Tczew, Puck i Wejherowo. Oto lokalizacje podane przez operatora.

Fatalne wieści dla Tuska. Tak Polacy ocenili pomysł premiera ws. odszkodowań dla ofiar wojny [SONDAŻ] z ostatniej chwili
Fatalne wieści dla Tuska. Tak Polacy ocenili pomysł premiera ws. odszkodowań dla ofiar wojny [SONDAŻ]

W nowym badaniu SW Research dla Onetu zapytano Polaków, co sądzą o ostatniej sugestii Donalda Tuska, że Polska – w przypadku dalszej bierności Niemiec – może sama wypłacić zadośćuczynienia żyjącym ofiarom wojny.

Rubio: Polska dołączy do nas na G20, by zająć należne jej miejsce z ostatniej chwili
Rubio: Polska dołączy do nas na G20, by zająć należne jej miejsce

Polska dołączy do nas na G20, by zająć należne jej miejsce - oświadczył w środę Marco Rubio, sekretarz stanu Stanów Zjednoczonych, które w poniedziałek przejęły przewodnictwo w tej grupie. Szczyt przywódców G20 odbędzie się w grudniu przyszłego roku w Miami.

Jarosław Kaczyński ukarany. Jest decyzja komisji z ostatniej chwili
Jarosław Kaczyński ukarany. Jest decyzja komisji

Komisja etyki poselskiej ukarała posła PiS Jarosława Kaczyńskiego naganą za jego słowa podczas obchodów miesięcznicy smoleńskiej w sierpniu. Sejmowa komisja ukarała także szefa PiS za jego słowa pod adresem dziennikarza TVN24.

REKLAMA

Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy

Warszawa zapowiada duże zmiany na ulicach miasta. Stołeczny urząd podpisał umowę na obsługę nowej, znacznie bardziej zaawansowanej wersji Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem. System – wykorzystujący m.in. sztuczną inteligencję – ma poprawić bezpieczeństwo, usprawnić komunikację miejską i pomóc kierowcom w poruszaniu się po coraz bardziej zatłoczonej stolicy.
/ Tysol

Co musisz wiedzieć:

  • Warszawa wdraża nową, znacznie bardziej zaawansowaną wersję Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem.
  • Umowa z firmą Yunex opiewa na 223,5 mln zł i obejmuje obsługę systemu przez sześć lat.
  • Nowy ZSZR będzie zarządzał niemal 500 skrzyżowaniami, wykorzystując sztuczną inteligencję, priorytet GPS dla tramwajów, 240 kamer monitoringu i rozbudowane czujniki wykrywające zdarzenia w czasie rzeczywistym.
  • System ma redukować korki, automatycznie wykrywać kolizje, proponować objazdy i pozwalać na sterowanie całymi korytarzami drogowymi, a operatorzy będą mogli dynamicznie zmieniać układ sygnalizacji.

 

Nowoczesny system dla stolicy

Jak podkreśla prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, bezpieczeństwo mieszkańców pozostaje jednym z głównych priorytetów miasta. W ostatnich latach stolica zainwestowała setki milionów złotych w doświetlanie przejść dla pieszych i poprawę infrastruktury drogowej. Teraz przyszedł czas na krok dalej – modernizację systemu sterowania ruchem.

Zintegrowany System Zarządzania Ruchem działa w Warszawie od 2008 roku, kiedy obejmował zaledwie 37 skrzyżowań. Dziś monitoruje już prawie 500 skrzyżowań, a z każdym rokiem jego zasięg ma rosnąć. Umowa z firmą Yunex – opiewająca na ponad 223,5 mln zł – zapewni obsługę systemu przez najbliższe sześć lat.

 

Jak działa system? 

Nowy ZSZR obejmie zarządzanie 479 skrzyżowaniami, a docelowo kolejnymi dziesiątkami rocznie. W ramach systemu funkcjonować będą m.in.:

  • inteligentne sterowanie sygnalizacją, oparte na danych z kamer, detektorów i czujników,
  • priorytet dla komunikacji miejskiej – sygnalizacja dostosuje się do pozycji GPS tramwajów,
  • monitoring wizyjny – 240 kamer obrotowych śledzących sytuację w czasie rzeczywistym,
  • system zarządzania tunelem Wisłostrady – 80 kamer wykrywa zdarzenia automatycznie,
  • zdalne stacje pomiarowe i systemy pogodowe,
  • tablice zmiennej treści, informujące kierowców o utrudnieniach,
  • serwis ZSZR pokazujący aktualną przejezdność ulic,
  • narzędzia do symulacji ruchu, pozwalające przewidywać skutki zmian.

To jeden z najbardziej rozbudowanych miejskich systemów sterowania ruchem w Polsce.

 

Mniej korków, sprawniejsze reakcje i inteligentne objazdy

Nowa wersja ZSZR ma działać znacznie szybciej i skuteczniej niż dotychczas. System:

  • dopasuje cykle świateł do aktualnej sytuacji na drogach,
  • sam wykryje kolizje i inne zdarzenia,
  • zaproponuje optymalne objazdy,
  • pozwoli kierować ruchem całymi korytarzami drogowymi, a nie tylko pojedynczymi skrzyżowaniami.

W razie potrzeby operatorzy w Centrum Sterowania będą mogli ręcznie ustawić sygnalizację tak, aby poprawić płynność ruchu na problematycznych odcinkach.

Dodatkowo system zostanie zasilony danymi z Automatycznych Pomiarów Ruchu, co zwiększy jego skuteczność.

 

Modernizacje i rozszerzenia

W ramach podpisanej umowy operator będzie stopniowo wymieniać przestarzały sprzęt i podłączać kolejne skrzyżowania. Co roku do systemu ma dołączać ok. 20 nowych lokalizacji.

Planowane działania obejmują:

  • wymianę urządzeń na 50 skrzyżowaniach,
  • montaż 300 nowych słupów i 30 km kabli,
  • instalację 720 automatycznych detektorów,
  • modernizację systemów bezpieczeństwa w tunelu Wisłostrady,
  • projekt stałego wprowadzenia dwóch pasów ruchu w tunelu przy rondzie Zesłańców Syberyjskich,
  • włączenie do systemu całej al. Niepodległości, wraz z przygotowaniem projektu trasy rowerowej.

 

Co zyskają kierowcy i pasażerowie?

Po wdrożeniu wszystkich zmian mieszkańcy powinni odczuć krótsze czasy przejazdu, mniej zatorów na głównych ulicach, sprawniejsze działanie komunikacji miejskiej, a także szybsze przekazywanie informacji o utrudnieniach, bardziej przewidywalne funkcjonowanie sygnalizacji.

Nowy system ma realnie poprawić jakość poruszania się po Warszawie – zarówno za kierownicą, jak i w tramwajach czy autobusach.



 

Polecane