Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy
Co musisz wiedzieć:
- Warszawa wdraża nową, znacznie bardziej zaawansowaną wersję Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem.
- Umowa z firmą Yunex opiewa na 223,5 mln zł i obejmuje obsługę systemu przez sześć lat.
- Nowy ZSZR będzie zarządzał niemal 500 skrzyżowaniami, wykorzystując sztuczną inteligencję, priorytet GPS dla tramwajów, 240 kamer monitoringu i rozbudowane czujniki wykrywające zdarzenia w czasie rzeczywistym.
- System ma redukować korki, automatycznie wykrywać kolizje, proponować objazdy i pozwalać na sterowanie całymi korytarzami drogowymi, a operatorzy będą mogli dynamicznie zmieniać układ sygnalizacji.
Nowoczesny system dla stolicy
Jak podkreśla prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, bezpieczeństwo mieszkańców pozostaje jednym z głównych priorytetów miasta. W ostatnich latach stolica zainwestowała setki milionów złotych w doświetlanie przejść dla pieszych i poprawę infrastruktury drogowej. Teraz przyszedł czas na krok dalej – modernizację systemu sterowania ruchem.
Zintegrowany System Zarządzania Ruchem działa w Warszawie od 2008 roku, kiedy obejmował zaledwie 37 skrzyżowań. Dziś monitoruje już prawie 500 skrzyżowań, a z każdym rokiem jego zasięg ma rosnąć. Umowa z firmą Yunex – opiewająca na ponad 223,5 mln zł – zapewni obsługę systemu przez najbliższe sześć lat.
- KRUS wydał komunikat dla rolników
- Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia
- Wyłączenia prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Śląska
- Ogromne złoża na Bałtyku. Niemcy nie pytali Polski o zdanie
- Pilne doniesienia z granicy. Straż Graniczna opublikowała komunikat
- Polacy żegnają Niemcy. Dane nie pozostawiają złudzeń
- Jarosław Kaczyński ukarany. Jest decyzja komisji
Jak działa system?
Nowy ZSZR obejmie zarządzanie 479 skrzyżowaniami, a docelowo kolejnymi dziesiątkami rocznie. W ramach systemu funkcjonować będą m.in.:
- inteligentne sterowanie sygnalizacją, oparte na danych z kamer, detektorów i czujników,
- priorytet dla komunikacji miejskiej – sygnalizacja dostosuje się do pozycji GPS tramwajów,
- monitoring wizyjny – 240 kamer obrotowych śledzących sytuację w czasie rzeczywistym,
- system zarządzania tunelem Wisłostrady – 80 kamer wykrywa zdarzenia automatycznie,
- zdalne stacje pomiarowe i systemy pogodowe,
- tablice zmiennej treści, informujące kierowców o utrudnieniach,
- serwis ZSZR pokazujący aktualną przejezdność ulic,
- narzędzia do symulacji ruchu, pozwalające przewidywać skutki zmian.
To jeden z najbardziej rozbudowanych miejskich systemów sterowania ruchem w Polsce.
Mniej korków, sprawniejsze reakcje i inteligentne objazdy
Nowa wersja ZSZR ma działać znacznie szybciej i skuteczniej niż dotychczas. System:
- dopasuje cykle świateł do aktualnej sytuacji na drogach,
- sam wykryje kolizje i inne zdarzenia,
- zaproponuje optymalne objazdy,
- pozwoli kierować ruchem całymi korytarzami drogowymi, a nie tylko pojedynczymi skrzyżowaniami.
W razie potrzeby operatorzy w Centrum Sterowania będą mogli ręcznie ustawić sygnalizację tak, aby poprawić płynność ruchu na problematycznych odcinkach.
Dodatkowo system zostanie zasilony danymi z Automatycznych Pomiarów Ruchu, co zwiększy jego skuteczność.
Modernizacje i rozszerzenia
W ramach podpisanej umowy operator będzie stopniowo wymieniać przestarzały sprzęt i podłączać kolejne skrzyżowania. Co roku do systemu ma dołączać ok. 20 nowych lokalizacji.
Planowane działania obejmują:
- wymianę urządzeń na 50 skrzyżowaniach,
- montaż 300 nowych słupów i 30 km kabli,
- instalację 720 automatycznych detektorów,
- modernizację systemów bezpieczeństwa w tunelu Wisłostrady,
- projekt stałego wprowadzenia dwóch pasów ruchu w tunelu przy rondzie Zesłańców Syberyjskich,
- włączenie do systemu całej al. Niepodległości, wraz z przygotowaniem projektu trasy rowerowej.
Co zyskają kierowcy i pasażerowie?
Po wdrożeniu wszystkich zmian mieszkańcy powinni odczuć krótsze czasy przejazdu, mniej zatorów na głównych ulicach, sprawniejsze działanie komunikacji miejskiej, a także szybsze przekazywanie informacji o utrudnieniach, bardziej przewidywalne funkcjonowanie sygnalizacji.
Nowy system ma realnie poprawić jakość poruszania się po Warszawie – zarówno za kierownicą, jak i w tramwajach czy autobusach.



