[Felieton „TS”] Waldemar Biniecki: Pytania do polskiego rządu
W Stanach Zjednoczonych przykre dowcipy o Polakach odchodzą po wielu dekadach do lamusa. 16 października 1978 roku kardynał Karol Wojtyła został wybrany na papieża. Po wybuchu Solidarności w dalszym ciągu prasa międzynarodowa pisała na temat Polski dość dużo. Dobra prasa pojawiła się w momencie przyjęcia ukraińskich uchodźców w polskich domach. Zmiany, które zachodzą w Polsce, są spektakularne, a jednak międzynarodowa prasa unika polskich tematów. W dalszym ciągu pojawiają się określenia o „polskich obozach koncentracyjnych” i rzekomej odpowiedzialności polskiego narodu za Holocaust. Liczne konferencje i debaty na ten temat stawiają diagnozę o braku polskiej polityki historycznej. Dzisiaj w chwili ogłoszenia raportu o niemieckich reparacjach dla Polski należy zadać pytanie, dlaczego nam, Polakom, brakuje woli politycznej, aby w końcu przerwać nieskuteczną dyskusję na ten temat i przejść do skutecznych działań w tym zakresie?
Czas zadać kilka ważnych pytań na ten temat. Czy państwo polskie w 2022 roku ma opracowaną politykę historyczną? Jakie narzędzia posiada polskie państwo do kształtowania dobrego wizerunku Polski w świecie? Jaką wizję w docieraniu do opinii publicznej w strategicznie ważnych dla Polski krajach ma polskie państwo? Istnieją w Polsce instytucje, które starają się dostarczać polskie książki na rynek amerykański. Czy mają Państwo wystarczające know-how, jakiego formatu książki, podcasty, gry komputerowe cieszyłyby się popularnością wśród młodego pokolenia Amerykanów? Wstawienie książek na półki biblioteczne to tylko połowa sukcesu. Czy pozycje książkowe opracowywane w Polsce są konsultowane przez polonijne organizacje lub profesorów specjalistów ze Stanów Zjednoczonych i innych krajów? Jak wygląda sytuacja rekomendacji amerykańskich profesorów polskiego pochodzenia dla wydawnictw polskich? Jak wygląda współpraca polskich autorów z amerykańskimi profesorami? Czy mogą Państwo pokazać jakiś przykład takiej współpracy? Z jakimi wydawnictwami w USA Państwo współpracują? W USA istnieje Aquila Polonica Publishing, która specjalizuje się w wydawaniu książek o polskiej historii i posiada olbrzymie know-how na temat edycji tekstu dla amerykańskiego czytelnika, systemu promocji i dystrybucji. Polski aktor Marek Probosz od lat promuje w USA postać rotmistrza Pileckiego. Pisały o nim „New York Times” i inne amerykańskie media. Jak polskie państwo współpracuje z tym artystą? Polonijne media to niewykorzystane narzędzie do promocji polskiej polityki historycznej. Jak polskie państwo wspiera polonijne media i proces ich dwujęzyczności, aby docierały do zwykłych Amerykanów i globalnej opinii publicznej? Jaki jest wizerunek Polski teraz, w dobie lokowania w Polsce żołnierzy z NATO. To oni będą tworzyli wizerunek Polski w swoich krajach. Czy trzymamy rękę na pulsie i czy pracujemy świadomie w tym kierunku?