[Tylko u nas] Prof. Marek Jan Chodakiewicz: Muzułmańskie wieki średnie

Prosperity, potęga, wielki sukces islamu spowodowały, że elita mahometańska często lekceważyła przykazania religijne i folgowała sobie. W sprawach seksualnych też, w tym homoseksualnych.
 [Tylko u nas] Prof. Marek Jan Chodakiewicz: Muzułmańskie wieki średnie
/ Foto T. Gutry

Zanim przejdziemy do sedna, warto przywołać wielkiego XIV-wiecznego historyka muzułmańskiego, Ibn Khalduna (1332-1406). Doszedł on do wniosku, że historia toczy się cyklicznie, szczególnie historia dynastyczna. Dzicy koczownicy zdobywają władzę, usuwając – wyrzynając – swoich zdegenerowanych poprzedników.

Mechanizm jest prosty: w oparciu o assabiya, czyli solidarność grupową, pustynni wojownicy albo atakują osiadłych, zdobywają twierdze i miasta siłą, albo są wzywani, aby służyć poszczególnym dynastiom wywodzącym się również zwykle z Beduinów i innych plemieńców, ale osiadłych na laurach od dłuższego czasu, zniewieściałych. I męscy, twardzi koczownicy najpierw bronią swych panów, a potem uzurpują sobie władzę od mięczaków.

Marshall G.S. Hodgson tolerancyjnie tłumaczy tzw. środkowe okresy islamu, a szczególnie sprawy obyczajowe mahometańskich elit:

„Dopełniając się z systemem haremowym, istniał konwencjonalny wzór związków homoseksualnych, szczególnie między osobnikami rodzaju męskiego, a czasami stawał się on bardzo formalny. Przesadzona gloryfikacja zazdrości seksualnej i system restrykcji seksualnych wyrażający ją wymagał ostrej represji seksualnej, szczególnie wśród młodych, zarówno rodzaju żeńskiego, jak i męskiego. Represja ta sama w sobie najpewniej wystarczała, aby zwracać się do alternatywnych form satysfakcji seksualnej. Bez wątpienia sens niepewności płynący z wymagań społecznych, aby osoba rodzaju męskiego udowodniła swą męskość, dołożył nacisk, który mógł popychać młodzieńca podświadomie, aby unikał on związków z kobiecością i aby pożądał kontaktu z męskością. W każdym razie to, co prawdopodobnie było naturalną tendencją u większości mężczyzn, szczególnie w wieku dorastania, aby odnieść się seksualnie do innych mężczyzn od czasu do czasu, gdy kobiety nie są dostępne, zostało do przesady przemienione w regularne oczekiwanie albo nawet, czasami, w preferencję. Być może militaryzacja najwyższych klas społecznych dołożyła się do tego ze swoim naciskiem na męskie społeczeństwo. Szczególnie w okresach środkowych, w związku z wojskowymi dworami amirów, seks między samcami perwersyjnie wszedł w etykę i estetykę klas wyższych.
Nie tylko młodsze osoby rodzaju męskiego, które nie miały dostępu do wolnych samic i których nie było stać na niewolnice, ale również zamożni żonaci mężczyźni żonglowali, w wielu wypadkach, relacją seksualną z (być może zbyt uległą?) samicą i uprawianiem seksu z samcem (być może bardziej jurnym?), szczególnie niedorostkiem. Tak jak w niektórych kręgach klasycznych ateńskich zakładało się, że przystojny niedorostek (‘bez brody’), młodzieniaszek czy nawet młodszy chłopiec jawił się naturalnie jako atrakcyjny dorosłemu mężczyźnie i że ten mężczyzna będzie miał relacje seksualne z nim, o ile zajdzie taka okazja (na przykład, gdy nastolatek był jego niewolnikiem), tak jak będzie uprawiał seks ze swymi kobietami. Stało się to nawet powszechne, aby mężczyzna zakochiwał się w niedorostku w taki sam sposób, w jaki mógł być zakochany w dziewczynce – a nawet i młodzi mogli odpowiadać na jego uczucia; oraz aby na tej podstawie objawiły się uczucia zazdrości. Zwykły muzułmański stereotyp takich związków odzwierciedlał ideę aktu seksualnego jako aktu dominacji. Dorosły mężczyzna, jako kochanek, dogadzał sobie z niedorostkiem (prawdopodobnie analnie), który był, w zasadzie, pasywny; i podczas gdy związek ten był nieprzyzwoity, najbardziej wyuzdany, dla kochanka, to dla nastolatka, którego się w ten sposób wyzyskiwało, był ten związek znakiem utraty honoru, ponieważ hańbiący się niedorostek pozwolił usytuować się w roli kobiety. (Podejście to można przeciwstawić zwyczajom Spartan, wśród których intymność ze starszym mężczyzną miała natężyć cnotę męską podrostka). Nawet relacje między nastoletnimi chłopcami mogły przyjąć taką formę – niektórzy chłopcy pozwolili się wyzyskiwać i byli zhańbieni, podczas gdy ci, którzy dogadzali sobie z takimi, byli uważani za męskich.  

Niektóre osoby mają inklinację, aby mówić o ‘zdegenerowaniu’, podczas gdy inni o ‘tolerancji’, gdzie inklinacje homoseksualne są publicznie uznane za bezkarne. Należy pamiętać, że większość z tych mężczyzn, którzy – zgodnie z modą – mieli okresowo relacje z młodzieniaszkami, nadal kontynuowało swoje zainteresowanie głównie kobietami i oni spłodzili liczne dzieci. I podczas gdy ci mężczyźni – nieliczni w każdej społeczności – których osobowości skłaniały ich do preferowania relacji seksualnych z mężczyznami, mogli byli być bardziej otwarci na możliwości osiągnięcia satysfakcji seksualnej, a nawet na relacje bardziej obustronne, niż dozwalał na to stereotyp, mogli oni wyzyskać je łatwo bez poważnej hańby.
Mimo tego, że szariat mocno to dezaprobował, relacje seksualne dorosłego mężczyzny z podległym mu nastolatkiem były tak łatwo akceptowalne w kręgach klas wyższych, że w rezultacie podejmowano słaby albo żaden wysiłek, aby takie rzeczy ukryć. Czasami było to społecznie bardziej akceptowalne, aby mówić o przywiązaniu mężczyzny do niedorostka, niż mówić o jego kobietach, które miały być niewidoczne w izbach wewnątrz domostwa. Taka moda weszła do poezji, szczególnie po persku. Poezja narracyjna faktycznie miała konwencję opowiadania o miłosnych relacjach między mężczyznami a kobietami; ale osoba, której wersy miłosne poświęca poeta, to według konwencji – i prawie bez wyjątku – osoba rodzaju męskiego”.

Warto podkreślić, że poezja napędzała i gloryfikowała takiego rodzaju związki homoseksualne, w tym pedofilskie. Piszą o tym choćby Stephen O. Murray i Will Roscoe (red.), Islamic Homosexualities: Culture, History, and Literature (New York: New York University Press, 1997); . J.W. Wright Jr. and Everett K. Rowson (red.), Homoeroticism in Classical Arabic Literature (New York: Columbia University Press, 1997).
Aby to zilustrować, Hodgson podaje ciekawy przykład Abu Nuwas (746-814) z Basra, perskiego pochodzenia, „osobiście libertyna”, który „dedykował swoje wersety miłości i winu”. Jego wiersze wychwalały „miłość do młodych” („love of youth”). Hodgson zastrzega się, że poeta ten nie był homoseksualistą, ale to on właśnie miał wprowadzić taką tematykę do wierszopisania. Zob. Marshall G. S. Hodgson, The Venture of Islam, Volume 1: The Classical Age of Islam (Chicago, IL: University of Chicago, 1977). Ale Hodgson podaje też przykłady (tom 2) otwartych pomówień o homoseksualizm i wojny na wiersze w tym środowisku.

Notabene, jest jasne, że – jeśli chodzi o generalizacje dotyczące „normalności” homoseksualizmu wśród nastolatków – Hodgson był niestety pod wpływem konowała Alfreda Kinseya i jego sfałszowanych badań opisujących dewiacje seksualne jako normy.

Tyle o islamskich wiekach średnich.

Cdn.

Waszyngton, DC, 6 maja 2022 r.

 

 


 

POLECANE
Już dziś w Krakowie PiS ogłosi swojego kandydata na prezydenta pilne
Już dziś w Krakowie PiS ogłosi swojego kandydata na prezydenta

Jak poinformował rzecznik PiS Rafał Bochenek, dziś o godz. 16.00 w Hali Sokół w Krakowie odbędzie się obywatelskie spotkanie z udziałem Jarosława Kaczyńskiego, podczas którego zostanie ogłoszona decyzja dotycząca kandydata na prezydenta.

40 Polaków. Pierwsza egzekucja w KL Auschwitz z ostatniej chwili
40 Polaków. Pierwsza egzekucja w KL Auschwitz

Na murze kościoła salezjańskiego pw. Miłosierdzia Bożego w Oświęcimiu na Zasolu umieszczona jest tablica z nazwiskami czterdziestu więźniów Polaków, rozstrzelanych osiemdziesiąt cztery lata temu.

Rosyjski generał kłamał w raportach z frontu. To było zbyt wiele nawet jak na rosyjskie realia polityka
Rosyjski generał kłamał w raportach z frontu. To było zbyt wiele nawet jak na rosyjskie realia

Gen. Giennadij Anaszkin, dowódca zgrupowania wojsk rosyjskich "Południe”, został zdymisjonowany z powodu nieprawdziwych doniesień o zajęciu kilku miejscowości na wschodzie Ukrainy – podały w sobotę niezależne portale rosyjskie, cytowane przez Onet.

Putin z atrakcyjną zachętą dla tych, którzy się zaciągną do rosyjskiej armii Wiadomości
Putin z atrakcyjną zachętą dla tych, którzy się zaciągną do rosyjskiej armii

Władimir Putin podpisał w sobotę ustawę umożliwiającą umorzenie mężczyznom walczącym na Ukrainie i ich żonom zaległych kredytów do wysokości 10 mln rubli (92 tys. euro). Czy będzie sukces?

Niewiarygodna sytuacja w Lillehammer. Skoczek zepchnięty z belki Wiadomości
Niewiarygodna sytuacja w Lillehammer. Skoczek zepchnięty z belki

Podczas kwalifikacjach przed sobotnim konkursem Pucharu Świata w Lillehammer, Norweg Kristoffer Eriksen Sundal ruszył z belki startowej, mimo że nie świeciło się zielone światło do startu. Skoczek został zepchnięty przez zjeżdżającą platformę reklamową.

IKEA Polska nominowana do Biologicznej Bzdury Roku gorące
IKEA Polska nominowana do "Biologicznej Bzdury Roku"

Tytuły Biologicznej Bzdury Roku przyznaje popularyzujący naukę biolog i bloger prowadzący blog „To tylko teoria” Łukasz Sakowski. Dziś ogłosił nominację dla IKEA Polska.

Orban zaprosił Netanjahu. Gwarantuje mu nietykalność z ostatniej chwili
Orban zaprosił Netanjahu. Gwarantuje mu nietykalność

Premier Węgier Viktor Orban potępił w piątek decyzję Międzynarodowego Trybunału Karnego o wydaniu nakazu aresztowania Benjamina Netanjahu. Zapowiedział też zaproszenie go do Budapesztu i zagwarantował mu nietykalność.

Przesiedleńcy niemieckiego pochodzenia, w odróżnieniu od imigrantów, dobrze się w Niemczech integrują z ostatniej chwili
Przesiedleńcy niemieckiego pochodzenia, w odróżnieniu od imigrantów, dobrze się w Niemczech integrują

W 2020 roku 21,9 mln z 81,9 mln mieszkańców Niemiec miało pochodzenie migracyjne. Z czego 62 procent urodziło się poza granicami Niemiec, a 38 procent przyszło na świat w Niemczech jako potomkowie migrantów pierwszej generacji...

Cyklon Bert sieje spustoszenie w Europie. Tysiące ludzi odciętych od świata Wiadomości
Cyklon Bert sieje spustoszenie w Europie. Tysiące ludzi odciętych od świata

Jak powiadomiła agencja Reutera potężny cyklon, który przechodzi nad, Europą, pozbawił prądu dziesiątki tysięcy domów, gospodarstw rolnych i firm w Irlandii i Wielkiej Brytanii.

Świetne informacje dla narciarzy! W Polsce ruszyły już pierwsze wyciągi Wiadomości
Świetne informacje dla narciarzy! W Polsce ruszyły już pierwsze wyciągi

Amatorzy białego szaleństwa mogą już w ten weekend zacząć sezon narciarski. W Beskidach rano ruszyła stacja narciarska na Białym Krzyżu. Otwarto też stoki w Tyliczu w Beskidzie Sądeckim i UFO w Bukowinie Tatrzańskiej.

REKLAMA

[Tylko u nas] Prof. Marek Jan Chodakiewicz: Muzułmańskie wieki średnie

Prosperity, potęga, wielki sukces islamu spowodowały, że elita mahometańska często lekceważyła przykazania religijne i folgowała sobie. W sprawach seksualnych też, w tym homoseksualnych.
 [Tylko u nas] Prof. Marek Jan Chodakiewicz: Muzułmańskie wieki średnie
/ Foto T. Gutry

Zanim przejdziemy do sedna, warto przywołać wielkiego XIV-wiecznego historyka muzułmańskiego, Ibn Khalduna (1332-1406). Doszedł on do wniosku, że historia toczy się cyklicznie, szczególnie historia dynastyczna. Dzicy koczownicy zdobywają władzę, usuwając – wyrzynając – swoich zdegenerowanych poprzedników.

Mechanizm jest prosty: w oparciu o assabiya, czyli solidarność grupową, pustynni wojownicy albo atakują osiadłych, zdobywają twierdze i miasta siłą, albo są wzywani, aby służyć poszczególnym dynastiom wywodzącym się również zwykle z Beduinów i innych plemieńców, ale osiadłych na laurach od dłuższego czasu, zniewieściałych. I męscy, twardzi koczownicy najpierw bronią swych panów, a potem uzurpują sobie władzę od mięczaków.

Marshall G.S. Hodgson tolerancyjnie tłumaczy tzw. środkowe okresy islamu, a szczególnie sprawy obyczajowe mahometańskich elit:

„Dopełniając się z systemem haremowym, istniał konwencjonalny wzór związków homoseksualnych, szczególnie między osobnikami rodzaju męskiego, a czasami stawał się on bardzo formalny. Przesadzona gloryfikacja zazdrości seksualnej i system restrykcji seksualnych wyrażający ją wymagał ostrej represji seksualnej, szczególnie wśród młodych, zarówno rodzaju żeńskiego, jak i męskiego. Represja ta sama w sobie najpewniej wystarczała, aby zwracać się do alternatywnych form satysfakcji seksualnej. Bez wątpienia sens niepewności płynący z wymagań społecznych, aby osoba rodzaju męskiego udowodniła swą męskość, dołożył nacisk, który mógł popychać młodzieńca podświadomie, aby unikał on związków z kobiecością i aby pożądał kontaktu z męskością. W każdym razie to, co prawdopodobnie było naturalną tendencją u większości mężczyzn, szczególnie w wieku dorastania, aby odnieść się seksualnie do innych mężczyzn od czasu do czasu, gdy kobiety nie są dostępne, zostało do przesady przemienione w regularne oczekiwanie albo nawet, czasami, w preferencję. Być może militaryzacja najwyższych klas społecznych dołożyła się do tego ze swoim naciskiem na męskie społeczeństwo. Szczególnie w okresach środkowych, w związku z wojskowymi dworami amirów, seks między samcami perwersyjnie wszedł w etykę i estetykę klas wyższych.
Nie tylko młodsze osoby rodzaju męskiego, które nie miały dostępu do wolnych samic i których nie było stać na niewolnice, ale również zamożni żonaci mężczyźni żonglowali, w wielu wypadkach, relacją seksualną z (być może zbyt uległą?) samicą i uprawianiem seksu z samcem (być może bardziej jurnym?), szczególnie niedorostkiem. Tak jak w niektórych kręgach klasycznych ateńskich zakładało się, że przystojny niedorostek (‘bez brody’), młodzieniaszek czy nawet młodszy chłopiec jawił się naturalnie jako atrakcyjny dorosłemu mężczyźnie i że ten mężczyzna będzie miał relacje seksualne z nim, o ile zajdzie taka okazja (na przykład, gdy nastolatek był jego niewolnikiem), tak jak będzie uprawiał seks ze swymi kobietami. Stało się to nawet powszechne, aby mężczyzna zakochiwał się w niedorostku w taki sam sposób, w jaki mógł być zakochany w dziewczynce – a nawet i młodzi mogli odpowiadać na jego uczucia; oraz aby na tej podstawie objawiły się uczucia zazdrości. Zwykły muzułmański stereotyp takich związków odzwierciedlał ideę aktu seksualnego jako aktu dominacji. Dorosły mężczyzna, jako kochanek, dogadzał sobie z niedorostkiem (prawdopodobnie analnie), który był, w zasadzie, pasywny; i podczas gdy związek ten był nieprzyzwoity, najbardziej wyuzdany, dla kochanka, to dla nastolatka, którego się w ten sposób wyzyskiwało, był ten związek znakiem utraty honoru, ponieważ hańbiący się niedorostek pozwolił usytuować się w roli kobiety. (Podejście to można przeciwstawić zwyczajom Spartan, wśród których intymność ze starszym mężczyzną miała natężyć cnotę męską podrostka). Nawet relacje między nastoletnimi chłopcami mogły przyjąć taką formę – niektórzy chłopcy pozwolili się wyzyskiwać i byli zhańbieni, podczas gdy ci, którzy dogadzali sobie z takimi, byli uważani za męskich.  

Niektóre osoby mają inklinację, aby mówić o ‘zdegenerowaniu’, podczas gdy inni o ‘tolerancji’, gdzie inklinacje homoseksualne są publicznie uznane za bezkarne. Należy pamiętać, że większość z tych mężczyzn, którzy – zgodnie z modą – mieli okresowo relacje z młodzieniaszkami, nadal kontynuowało swoje zainteresowanie głównie kobietami i oni spłodzili liczne dzieci. I podczas gdy ci mężczyźni – nieliczni w każdej społeczności – których osobowości skłaniały ich do preferowania relacji seksualnych z mężczyznami, mogli byli być bardziej otwarci na możliwości osiągnięcia satysfakcji seksualnej, a nawet na relacje bardziej obustronne, niż dozwalał na to stereotyp, mogli oni wyzyskać je łatwo bez poważnej hańby.
Mimo tego, że szariat mocno to dezaprobował, relacje seksualne dorosłego mężczyzny z podległym mu nastolatkiem były tak łatwo akceptowalne w kręgach klas wyższych, że w rezultacie podejmowano słaby albo żaden wysiłek, aby takie rzeczy ukryć. Czasami było to społecznie bardziej akceptowalne, aby mówić o przywiązaniu mężczyzny do niedorostka, niż mówić o jego kobietach, które miały być niewidoczne w izbach wewnątrz domostwa. Taka moda weszła do poezji, szczególnie po persku. Poezja narracyjna faktycznie miała konwencję opowiadania o miłosnych relacjach między mężczyznami a kobietami; ale osoba, której wersy miłosne poświęca poeta, to według konwencji – i prawie bez wyjątku – osoba rodzaju męskiego”.

Warto podkreślić, że poezja napędzała i gloryfikowała takiego rodzaju związki homoseksualne, w tym pedofilskie. Piszą o tym choćby Stephen O. Murray i Will Roscoe (red.), Islamic Homosexualities: Culture, History, and Literature (New York: New York University Press, 1997); . J.W. Wright Jr. and Everett K. Rowson (red.), Homoeroticism in Classical Arabic Literature (New York: Columbia University Press, 1997).
Aby to zilustrować, Hodgson podaje ciekawy przykład Abu Nuwas (746-814) z Basra, perskiego pochodzenia, „osobiście libertyna”, który „dedykował swoje wersety miłości i winu”. Jego wiersze wychwalały „miłość do młodych” („love of youth”). Hodgson zastrzega się, że poeta ten nie był homoseksualistą, ale to on właśnie miał wprowadzić taką tematykę do wierszopisania. Zob. Marshall G. S. Hodgson, The Venture of Islam, Volume 1: The Classical Age of Islam (Chicago, IL: University of Chicago, 1977). Ale Hodgson podaje też przykłady (tom 2) otwartych pomówień o homoseksualizm i wojny na wiersze w tym środowisku.

Notabene, jest jasne, że – jeśli chodzi o generalizacje dotyczące „normalności” homoseksualizmu wśród nastolatków – Hodgson był niestety pod wpływem konowała Alfreda Kinseya i jego sfałszowanych badań opisujących dewiacje seksualne jako normy.

Tyle o islamskich wiekach średnich.

Cdn.

Waszyngton, DC, 6 maja 2022 r.

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe