Tylko punkt procentowy różnicy między PiS a KO [SONDAŻ]
W styczniu Polacy zostali zapytani przez Kantar o ugrupowanie, na które oddaliby głos, gdyby wybory miały się odbyć w najbliższą niedzielę. Najczęściej wskazywaną opcją była koalicja Prawa i Sprawiedliwości wraz z Solidarną Polska i Republikanami. Ta siła może liczyć na poparcie rzędu 27 procent. Jej wynik w poprzednim badaniu różnił się od obecnego tylko o jeden punkt procentowy.
Dzień dobry ☀️ Jak zapowiedział @donaldtusk, już prawie remis: PiS 27% - Koalicja Obywatelska 26%. A wiosnę wysuwamy się na prowadzenie ????✌️???????? pic.twitter.com/VL1ObakKMA
— Borys Budka (@bbudka) February 1, 2022
Drugie miejsce na podium zajęła Koalicja Obywatelska z wynikiem 26 procent poparcia. Jest to wynik bez zmian w porównaniu do poprzedniego badania. W Sejmie znalazłyby się również Konfederacja (wzrost o 1 punkt) oraz Ruch Polska 2050 Szymona Hołowni (spadek o 2 punkty). Oba ugrupowania mogą liczyć na poparcie rzędu 9 procent Polaków. Skład Sejmu zamykałaby Lewica z wynikiem 7 procent.
Aż trzy ugrupowania pod progiem
Zarówno PSL-Koalicja Polska jak i ugrupowanie Kukiz'15 uzyskały wynik 3 procent, co sprawia, że oba ugrupowania znalazłyby się pod progiem wyborczym, gdyby wybory odbyły się teraz.
Poza Sejmem znalazłoby się również Porozumienie Jarosława Gowina z wynikiem 1 procent poparcia.
Wysoka frekwencja
67 proc. ankietowanych Polaków zadeklarowało chęć udziału w wyborach parlamentarnych, gdyby te odbyły się w najbliższą niedzielę; 30 proc. z nich zdecydowanych jest do wzięcia udziału w głosowaniu, natomiast 37 proc. na pytanie, czy wzięliby udział w głosowaniu, wybrali opcję "Raczej tak".
22 procent Polaków nie zamierza brać udziału w ewentualnych wyborach, z czego 10 pkt. proc. zdecydowanie nie zagłosuje, a 12 pkt. proc. raczej nie odda głosu. 11 procent ankietowanych wciąż nie podjęło decyzji, czy odda głos w wyborach.
Badanie przeprowadzono pomiędzy 21-26 stycznia 2022 r., na próbie reprezentatywnej 986 mieszkańców Polski w wieku 18 i więcej lat. Badanie przeprowadzono przy pomocy bezpośrednich wywiadów wspieranych komputerowo (CAPI). Realizacja terenowa badania została wykonana przez Research Collective na zlecenie Kantar Public.