Pracownicy mogą mieć wpływ na kształt umowy o zarządzanie PPK
Materiał powstał przy współpracy z Komisją Krajową NSZZ Solidarność
Obowiązek zawarcia umowy o zarządzanie PPK ma każdy podmiot zatrudniający, czyli m.in. pracodawca lub zleceniodawca, który zatrudnia co najmniej jedną osobę zatrudnioną (np. pracownika lub zleceniobiorcę), w imieniu której jest obowiązany zawrzeć umowę o prowadzenie PPK. Podmioty, które nie są zobowiązane do stosowania ustawy o PPK, a więc te, których nie dotyczy obowiązek zawierania tej umowy to: mikroprzedsiębiorcy, jeżeli wszystkie osoby zatrudnione złożą im deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK oraz osoby fizyczne, które zatrudniają, w zakresie niezwiązanym ze swoją działalnością gospodarczą, osobę fizyczną, w zakresie niezwiązanym z działalnością gospodarczą tej osoby. Umowy o zarządzanie PPK nie muszą także zawierać podmioty zatrudniające, które - na dzień objęcia ich ustawą o PPK – oferowały (i nadal oferują) pracownikom Pracowniczy Program Emerytalny (w PPE musi uczestniczyć co najmniej 25% załogi, a wpłata podstawowa wynosi co najmniej 3,5% wynagrodzenia). Nie muszą, ale – jeśli tak zdecydują – mogą. Zależy to tylko od ich woli
Umowa o zarządzanie PPK jest zawierana z instytucją finansową w postaci elektronicznej, pozwalającej na utrwalenie jej treści na trwałym nośniku. Lista instytucji finansowych dopuszczonych do prowadzenia pracowniczych planów kapitałowych, wpisanych do ewidencji PPK, dostępna jest na stronie www.mojeppk.pl.
Obowiązek konsultacji
Instytucję finansową, z którą zostanie zawarta umowa o zarządzanie PPK, wybiera podmiot zatrudniający, w porozumieniu z działającą u niego zakładową organizacją związkową, a jeśli takiej organizacji u niego nie ma - w porozumieniu z reprezentacją osób zatrudnionych wyłonioną w trybie przyjętym w tym podmiocie. Wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu albo zarząd województwa może - w imieniu podmiotów zatrudniających, będących jednostkami organizacyjnymi danej jednostki samorządu terytorialnego (j.s.t.) - dokonać wyboru instytucji finansowej, z którą te podmioty zatrudniające zawrą umowy o zarządzanie PPK. Również w takiej sytuacji konieczny jest udział tzw. strony społecznej (wybór dokonywany być powinien w porozumieniu z przedstawicielami zakładowych organizacji związkowych działających w jednostkach organizacyjnych objętych wyborem albo – w razie braku organizacji związkowych - z przedstawicielami reprezentacji osób zatrudnionych). Należy też podkreślić, że udział strony społecznej wymagany jest nie tylko w przypadku wyboru instytucji finansowej, z którą zostanie zawarta umowa o zarządzanie PPK. Również zmianę takiej umowy pracodawca powinien uzgodnić z zakładową organizacją związkową lub inną reprezentacją osób zatrudnionych, przy czym warunki zmiany umowy o zarządzanie PPK powinny wynikać z treści tej umowy.
Ustawa o PPK w art. 10 wymienia elementy, jakie powinna regulować umowa o zarządzanie PPK. Chodzi tu m.in. o warunki i tryb zawierania przez pracodawcę umów o prowadzenie PPK, warunki gromadzenia środków i zarządzania nimi przez poszczególne fundusze zdefiniowanej daty, wysokość wpłat dodatkowych finansowanych przez pracodawcę dla poszczególnych grup osób zatrudnionych czy sposób deklarowania wpłat dodatkowych finansowanych przez uczestnika PPK i sposób zmiany wysokości tych wpłat. Reszta zależy od woli stron. Pracodawcy powinni jednak pamiętać, że umowa o zarządzanie PPK nie może zawierać warunków mniej korzystnych niż warunki prezentowane przez instytucję finansową w portalu PPK w dniu zawarcia tej umowy.
Brak porozumienia
Jeżeli na miesiąc przed upływem terminu, w którym podmiot zatrudniający jest obowiązany do zawarcia umowy o zarządzanie PPK, nie zostanie osiągnięte porozumienie, o którym mowa wyżej, podmiot zatrudniający samodzielnie wybiera instytucję finansową. Taka sama zasada obowiązuje, gdy wspólnego (dla jednostek organizacyjnych danej j.s.t.) wyboru instytucji finansowej dokonuje wójt (burmistrz, prezydent miasta), zarząd powiatu albo zarząd województwa. Tego typu regulacja motywować ma strony do współpracy. Pozwala też pracodawcy uniknąć ryzyka związanego z niezawarciem umowy o zarządzanie PPK, w tym związanej z tym odpowiedzialności karnej (o czym poniżej).
Wezwanie z PFR
Podmiot zatrudniający powinien zatem zadbać o to, aby zawrzeć umowę o zarządzanie w terminie (o terminach tych pisaliśmy w TS w poprzednich materiałach o PPK, m.in. we wrześniu). Jeśli tego nie zrobi, zostanie pisemnie wezwany przez Polski Fundusz Rozwoju do jej zawarcia – w ciągu 30 dni od otrzymania wezwania - z wyznaczoną instytucją finansową, której funkcję pełni PFR TFI S.A. albo do przekazania informacji o zawarciu umowy o zarządzanie PPK z inną instytucją finansową. W wezwaniu tym PFR poinformuje go też - taki obowiązek nakłada na niego ustawa o PPK - o karze za niedopełnienie obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK w terminie, o której mowa w art. 106 tej ustawy. Zgodnie z tym przepisem podmiot zatrudniający (albo osoba obowiązana do działania w jego imieniu), który nie dopełnia obowiązku zawarcia umowy o zarządzanie PPK w przewidzianym przepisami terminie, podlega karze grzywny w wysokości do 1,5% funduszu wynagrodzeń u danego podmiotu zatrudniającego w roku obrotowym poprzedzającym popełnienie czynu zabronionego.
Więcej na temat PPK na www.mojeppk.pl i pod nr telefonu 800 775 775. Przypominamy też, że PFR Portal PPK sp. z o.o. organizuje szkolenia w zakresie wdrażania i późniejszego funkcjonowania Pracowniczych Planów Kapitałowych. Udział w nich może wziąć każdy zainteresowany, nie tylko przedstawiciele firm zatrudniających określoną liczbę pracowników. Szkolenia są nieodpłatne. Zachęcamy do rejestracji na MojePPK.pl.