Sejmowa komisja odrzuciła projekt ustawy ws. CPK. Doradcy Prezydenta Andrzeja Dudy zabrali głos
To równoznaczne z zaakceptowaniem przez obecnie rządzących podziału kraju na Polskę rozwiniętą i Polskę niedorozwiniętą. Obrona projektu ustawy #TakdlaCPK staje się w ten sposób obroną samego CPK przed arbitralnymi i nietransparentnymi działaniami rządzących. Obroną profesjonalnego i społecznego monitoringu tej inwestycji
- czytamy w komunikacie.
Eksperci wskazali na opóźnienia związane z realizacją projektu, podkreślając że "narastają z miesiąca na miesiąc".
Najmniej widoczną, bo niezwykle trudną do zmierzenia zmianą w CPK jest zniszczenie kultury organizacyjnej spółki, która była źródłem sukcesu programu CPK w ostatnich latach
- czytamy dalej. Dalej wskazano, że kolejnym błędem było przedłużenie procedury związanej z wydaniem decyzji lokalizacyjnej.
Decyzja została w końcu wydana, dziesięć miesięcy po zakładanym terminie, jednak… nie będzie można na jej podstawie złożyć nawet wniosku o pozwolenie na budowę, ponieważ spółka wycofała wniosek o nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności
- wyjaśnili eksperci, którzy spodziewają się wydłużenia realizacji projektu o rok.
"Spektakularna porażka"
Eksperci z prezydenckiej Rady ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych stwierdzili, że "najbardziej spektakularną porażką nowego kierownictwa CPK jest jednak zastąpienie prywatnych inwestorów w CPK spółką Polskie Porty Lotnicze".
Udział inwestorów prywatnych nie tylko uwiarygadniał projekt wobec rynków finansowych oraz minimalizował ryzyka polityczne projektu. Przede wszystkim gwarantował rynkowy charakter prowadzonej inwestycji. To ostatnie jest kluczowe, ponieważ każda inwestycja lotniskowa w Unii Europejskiej jest badana z punktu widzenia tzw. niedozwolonej pomocy publicznej. Udział inwestorów prywatnych dowodził, że mamy do czynienia z inwestycją posiadającą realną stopę zwrotu, a nie polityczną fanaberią
- czytamy w komunikacie.
Sam pomysł, by PPL zastąpiły doświadczonych inwestorów prywatnych jest w swojej istocie wyjątkowo szkodliwy. PPL nie posiada ani koniecznej wiedzy ani doświadczenia w zakresie operowania lotniskami. Co gorsza, utrata inwestorów prywatnych rodzi ryzyko, że inwestycja będzie narażona na zarzut tzw. niedozwolonej pomocy publicznej
- dodano.
Węzeł kolejowy w pobliżu CPK
Następnie eksperci wskazali na rezygnację budowy węzła kolejowego w pobliżu CPK.
Zrezygnowano z budowy szkieletu transportowego kraju w oparciu o system piasty i szprych na rzecz ogólnej i niesprecyzowanej bliżej poprawy jakości systemu kolejowego
- czytamy.
Program CPK nie ma już również ograniczać wykluczenia transportowego, ani zapewniać połączeń o wysokim standardzie technicznym z Czechami i Ukrainą, ani zwiększać dostępności dużych ośrodków miejskich dla osób z mniejszych aglomeracji
- dodali eksperci.
Doradcy Prezydenta Andrzeja Dudy apelują o społeczny monitoring działań wokół CPK i wskazują, że dotąd rząd Donalda Tuska podjął wiele kontrowersyjnych decyzji bez konsultacji ze społeczeństwem i ekspertami.
Sejmowa komisja odrzuciła projekt ustawy ws. CPK
W środę sejmowa komisja infrastruktury opowiedziała się za odrzuceniem obywatelskiego projektu ustawy, zobowiązującej rząd do realizacji inwestycji CPK. Inicjatywa, pod którą podpisało się 200 tys. Polaków, zobowiązuje rząd, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, organy administracji rządowej oraz spółkę celową CPK do realizacji programu Centralnego Portu Komunikacyjnego w kształcie i w harmonogramie zawartych w uchwale Rady Ministrów z 24 października 2023 r.
Teraz ostateczna decyzja, co do losów projektu ustawy należy do Sejmu.