Krytyczna sytuacja niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. 70 tys. pracowników na bruk?

Z powodu potężnego kryzysu niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, w przyszłym roku nawet 70 tys. pracowników za Odrą może stracić pracę.
Wnętrze samochodu, zdjęcie poglądowe Krytyczna sytuacja niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. 70 tys. pracowników na bruk?
Wnętrze samochodu, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Niemieckie firmy w potężnym kryzysie

O sprawie pisze poczytny niemieckojęzyczny szwajcarski dziennik "Neue Zürcher Zeitung". 

Epicentrum samochodowego trzęsienia ziemi znajduje się w Niemczech: producenci i dostawcy chcą zlikwidować ponad 70 000 miejsc pracy

– obwieszcza hucznie dziennik. Jak podano w publikacji, niemieckie firmy są w potężnym kryzysie, a rok 2025 nie zapowiada się optymistycznie. Przyczyną problemów jest duży opór konsumentów podczas prób przejścia na e-mobilność i cyfryzację i związany z tym słaby popyt, surowe regulacje związane ze zmianami klimatycznymi, czy konkurencja z Chin.

Rok 2024 był ponury dla niemieckiej gospodarki, a zwłaszcza dla bardzo ważnego przemysłu motoryzacyjnego. Gospodarka wahała się między stagnacją a łagodną recesją, a oczekiwane ożywienie nie zmaterializowało się i nadal nie jest widoczne. W branży motoryzacyjnej Grupa Volkswagen, Mercedes-Benz i BMW poniosły znaczne utraty zysków, a wielu dostawców radzi sobie jeszcze gorzej

– podaje "Neue Zürcher Zeitung". 

70 tys. osób bez pracy?

Z niektórych prognoz wynika, że ciągu nadchodzących miesięcy Niemczech pracę może stracić nawet 50 tysięcy osób, szczególnie w branży motoryzacyjnej i sektorach z nią powiązanych. Z kolei inne źródła wskazują, że liczba ta może sięgnąć 70 tysięcy. Przykładowo, koncern ZF, dostawca podzespołów motoryzacyjnych, ogłosił plany zamknięcia dwóch fabryk i likwidacji 12 tysięcy miejsc pracy. Z kolei firma Bosch planuje redukcję zatrudnienia o ponad 8 tysięcy osób. Gigant motoryzacyjny Audi zamierza zwolnić nawet 4,5 tysiąca pracowników. Z kolei Stowarzyszenie Przemysłu Samochodowego VDA w październiku opublikowało raport, z którego wynika, że przemysł motoryzacyjny w Niemczech zredukuje liczbę miejsc pracy o 186 tys. do 2035 roku. 

Obecnie w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym pracuje ok. 800 tys. pracowników. W minionych 4 latach zredukowano już około 50 tys. etatów. 

 

 


 

POLECANE
Rozpoczął się protest rolników pod siedzibą przedstawicielstwa Komisji Europejskiej z ostatniej chwili
Rozpoczął się protest rolników pod siedzibą przedstawicielstwa Komisji Europejskiej

Rolnicy rozpoczęli w piątek na ulicach Warszawy protest przeciwko m.in. umowie handlowej UE z Mercosur, Zielonemu Ładowi, importowi z Ukrainy. Minister rolnictwa poinformował, że oczekuje od protestujących przekazania precyzyjnych postulatów.

Żołnierz ostrzelał auto na Podlasiu. Jest decyzja sądu Wiadomości
Żołnierz ostrzelał auto na Podlasiu. Jest decyzja sądu

Wojskowy Sąd Garnizonowy w Olsztynie aresztował w piątek na trzy miesiące żołnierza, który nietrzeźwy strzelał w Mielniku w woj. podlaskim w kierunku cywilnego auta. Daniel H. jest podejrzany o usiłowanie zabójstwa, groźby karalne i przekroczenie uprawnień.

Marcin Romanowski uderza w ministra Tuska z ostatniej chwili
Marcin Romanowski uderza w ministra Tuska

- Romanowski zamiast siedzieć cicho, bo jest podejrzany o 11 przestępstw, uzależnił się od mediów. Jutro będzie gulasz jadł i będzie to transmitował - mówił znany miedzy innymi z mówienia do lampki, minister spraw wewnętrznych i administracji Tomasz Siemoniak w "Kropce nad i" TVN24.

Widzowie mogą być rozczarowani. Zmiany w emisji popularnego serialu TVN Na Wspólnej Wiadomości
Widzowie mogą być rozczarowani. Zmiany w emisji popularnego serialu TVN "Na Wspólnej"

Zmiany w emisji popularnego serialu TVN "Na Wspólnej". W najbliższy poniedziałek zabraknie premierowego odcinka popularnego serialu.

Ursula von der Leyen nie przyjedzie do Polski. Nagła zmiana planów pilne
Ursula von der Leyen nie przyjedzie do Polski. Nagła zmiana planów

Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen nie przyjedzie do Polski w związku z inauguracją polskiej prezydencji w Radzie UE – poinformował w piątek rzecznik Komisji Stefan de Keersmaecker.

Niespodziewana informacja dot. przyszłości Zbigniewa Bońka Wiadomości
Niespodziewana informacja dot. przyszłości Zbigniewa Bońka

W tym roku odbędą się wybory nowego prezesa Polskiego Związku Piłki Nożnej. O reelekcję powalczy prawdopodobnie dotychczasowy szef PZPN Cezary Kulesza. Jednakże w środowisku piłkarskim pojawiają się głosy o niespodziewanym rywalu w postaci Zbigniewa Bońka.

To już ponad 3 dni. W sieci pojawił się licznik Domańskiego polityka
To już ponad 3 dni. W sieci pojawił się "licznik Domańskiego"

Co zrobi minister finansów Andrzej Domański w sprawie pieniędzy dla Prawa i Sprawiedliwości? Ruszył już nawet "licznik Domańskiego".

IMGW alarmuje. Oto co nas czeka Wiadomości
IMGW alarmuje. Oto co nas czeka

IMGW ostrzega przed trudnymi warunkami atmosferycznymi: zostały wydane alerty I i II stopnia przed silnym wiatrem oraz I stopnia przed oblodzeniem. RCB wysłało alert o silnym wietrze w pasie Pomorza. GDDKiA informuje, że wszystkie drogi krajowe są przejezdne.

Donald Trump skrytykował decyzję Wielkiej Brytanii: Pozbądźcie się wiatraków Wiadomości
Donald Trump skrytykował decyzję Wielkiej Brytanii: Pozbądźcie się wiatraków

"Otwórzcie Morze Północne. Pozbądźcie się wiatraków" – napisał w mediach społecznościowych prezydent elekt USA Donald Trump. W ten sposób skomentował decyzję kolejnej amerykańskiej firmy wydobywczej, która zapowiedziała zakończenie wydobycia na Morzu Północnym. W zeszłym roku rząd Wielkiej Brytanii zapowiedział, że podatek od nadzwyczajnych zysków producentów ropy i gazu zostanie przedłużony o rok, a jego wysokość wzrośnie do 38 proc.

Co dzieje się z ministrem finansów? Nikt nie wie, czy jest w pracy polityka
Co dzieje się z ministrem finansów? "Nikt nie wie, czy jest w pracy"

Co zrobi minister finansów Andrzej Domański w sprawie pieniędzy dla Prawa i Sprawiedliwości? "W Ministerstwie Finansów widać brak rzecznika. Odsyłanie trwa, nikt nie wie, czy minister jest w pracy… @Domanski_Andrz wszystko dobrze?" – pisze w piątek dziennikarka Polsat News Małgorzata Świtała.

REKLAMA

Krytyczna sytuacja niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. 70 tys. pracowników na bruk?

Z powodu potężnego kryzysu niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, w przyszłym roku nawet 70 tys. pracowników za Odrą może stracić pracę.
Wnętrze samochodu, zdjęcie poglądowe Krytyczna sytuacja niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. 70 tys. pracowników na bruk?
Wnętrze samochodu, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Niemieckie firmy w potężnym kryzysie

O sprawie pisze poczytny niemieckojęzyczny szwajcarski dziennik "Neue Zürcher Zeitung". 

Epicentrum samochodowego trzęsienia ziemi znajduje się w Niemczech: producenci i dostawcy chcą zlikwidować ponad 70 000 miejsc pracy

– obwieszcza hucznie dziennik. Jak podano w publikacji, niemieckie firmy są w potężnym kryzysie, a rok 2025 nie zapowiada się optymistycznie. Przyczyną problemów jest duży opór konsumentów podczas prób przejścia na e-mobilność i cyfryzację i związany z tym słaby popyt, surowe regulacje związane ze zmianami klimatycznymi, czy konkurencja z Chin.

Rok 2024 był ponury dla niemieckiej gospodarki, a zwłaszcza dla bardzo ważnego przemysłu motoryzacyjnego. Gospodarka wahała się między stagnacją a łagodną recesją, a oczekiwane ożywienie nie zmaterializowało się i nadal nie jest widoczne. W branży motoryzacyjnej Grupa Volkswagen, Mercedes-Benz i BMW poniosły znaczne utraty zysków, a wielu dostawców radzi sobie jeszcze gorzej

– podaje "Neue Zürcher Zeitung". 

70 tys. osób bez pracy?

Z niektórych prognoz wynika, że ciągu nadchodzących miesięcy Niemczech pracę może stracić nawet 50 tysięcy osób, szczególnie w branży motoryzacyjnej i sektorach z nią powiązanych. Z kolei inne źródła wskazują, że liczba ta może sięgnąć 70 tysięcy. Przykładowo, koncern ZF, dostawca podzespołów motoryzacyjnych, ogłosił plany zamknięcia dwóch fabryk i likwidacji 12 tysięcy miejsc pracy. Z kolei firma Bosch planuje redukcję zatrudnienia o ponad 8 tysięcy osób. Gigant motoryzacyjny Audi zamierza zwolnić nawet 4,5 tysiąca pracowników. Z kolei Stowarzyszenie Przemysłu Samochodowego VDA w październiku opublikowało raport, z którego wynika, że przemysł motoryzacyjny w Niemczech zredukuje liczbę miejsc pracy o 186 tys. do 2035 roku. 

Obecnie w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym pracuje ok. 800 tys. pracowników. W minionych 4 latach zredukowano już około 50 tys. etatów. 

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe