Krytyczna sytuacja niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. 70 tys. pracowników na bruk?

Z powodu potężnego kryzysu niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, w przyszłym roku nawet 70 tys. pracowników za Odrą może stracić pracę.
Wnętrze samochodu, zdjęcie poglądowe Krytyczna sytuacja niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. 70 tys. pracowników na bruk?
Wnętrze samochodu, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Niemieckie firmy w potężnym kryzysie

O sprawie pisze poczytny niemieckojęzyczny szwajcarski dziennik "Neue Zürcher Zeitung". 

Epicentrum samochodowego trzęsienia ziemi znajduje się w Niemczech: producenci i dostawcy chcą zlikwidować ponad 70 000 miejsc pracy

– obwieszcza hucznie dziennik. Jak podano w publikacji, niemieckie firmy są w potężnym kryzysie, a rok 2025 nie zapowiada się optymistycznie. Przyczyną problemów jest duży opór konsumentów podczas prób przejścia na e-mobilność i cyfryzację i związany z tym słaby popyt, surowe regulacje związane ze zmianami klimatycznymi, czy konkurencja z Chin.

Rok 2024 był ponury dla niemieckiej gospodarki, a zwłaszcza dla bardzo ważnego przemysłu motoryzacyjnego. Gospodarka wahała się między stagnacją a łagodną recesją, a oczekiwane ożywienie nie zmaterializowało się i nadal nie jest widoczne. W branży motoryzacyjnej Grupa Volkswagen, Mercedes-Benz i BMW poniosły znaczne utraty zysków, a wielu dostawców radzi sobie jeszcze gorzej

– podaje "Neue Zürcher Zeitung". 

70 tys. osób bez pracy?

Z niektórych prognoz wynika, że ciągu nadchodzących miesięcy Niemczech pracę może stracić nawet 50 tysięcy osób, szczególnie w branży motoryzacyjnej i sektorach z nią powiązanych. Z kolei inne źródła wskazują, że liczba ta może sięgnąć 70 tysięcy. Przykładowo, koncern ZF, dostawca podzespołów motoryzacyjnych, ogłosił plany zamknięcia dwóch fabryk i likwidacji 12 tysięcy miejsc pracy. Z kolei firma Bosch planuje redukcję zatrudnienia o ponad 8 tysięcy osób. Gigant motoryzacyjny Audi zamierza zwolnić nawet 4,5 tysiąca pracowników. Z kolei Stowarzyszenie Przemysłu Samochodowego VDA w październiku opublikowało raport, z którego wynika, że przemysł motoryzacyjny w Niemczech zredukuje liczbę miejsc pracy o 186 tys. do 2035 roku. 

Obecnie w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym pracuje ok. 800 tys. pracowników. W minionych 4 latach zredukowano już około 50 tys. etatów. 

 

 


 

POLECANE
Do Sejmu trafił wniosek o uchylenie immunitetu Mariusza Błaszczaka polityka
Do Sejmu trafił wniosek o uchylenie immunitetu Mariusza Błaszczaka

Do Sejmu trafił wniosek o uchylenie immunitetu posłowi na Sejm RP i szefowi klubu PiS Mariuszowi Błaszczakowi. 

Wiceminister tłumaczył się ze 122 tys. zł na kilometrówki. Spięcie na antenie polityka
Wiceminister tłumaczył się ze 122 tys. zł na kilometrówki. Spięcie na antenie

– Jeździmy, jeździliśmy i będziemy jeździć. Taka jest nasza rola – mówił na antenie Polsat News wiceszef MSZ Andrzej Szejna, komentując doniesienia medialne ws. jego kilometrówek.

Roksana Węgiel podzieliła się radosną nowiną. W sieci lawina gratulacji gorące
Roksana Węgiel podzieliła się radosną nowiną. W sieci lawina gratulacji

Znana polska wokalistka Roksana Węgiel ogłosiła w mediach społecznościowych wspaniałą wiadomość. Fani artystki nie kryją zachwytu.

Niespokojnie na granicy. Straż Graniczna wydała komunikat pilne
Niespokojnie na granicy. Straż Graniczna wydała komunikat

Straż Graniczna regularnie publikuje raporty dotyczące wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej.

Straż Graniczna: Zakończył się montaż zapory elektronicznej na rzekach przy granicy z Białorusią Wiadomości
Straż Graniczna: Zakończył się montaż zapory elektronicznej na rzekach przy granicy z Białorusią

Zakończył się montaż zapory elektronicznej na polsko-białoruskiej granicy na odcinkach rzek Istoczanka i Świsłocz w Podlaskiem, inwestycja jest gotowa do odbioru – poinformowała PAP Straż Graniczna. Zamontowano ponad 500 słupów i 1,3 tys. kamer.

Ministerstwo Sprawiedliwości zapowiada nowy środek zapobiegawczy – areszt elektroniczny z ostatniej chwili
Ministerstwo Sprawiedliwości zapowiada nowy środek zapobiegawczy – areszt elektroniczny

Komisja kodyfikacyjna prawa karnego, działająca przy Ministerstwie Sprawiedliwości, przygotowała projekt nowelizacji przepisów kodeksu postępowania karnego, który przewiduje wprowadzenie nowego środka zapobiegawczego: aresztu elektronicznego (AE) – poinformował resort sprawiedliwości.

Wybory parlamentarne na Grenlandii. Premier zaproponował datę polityka
Wybory parlamentarne na Grenlandii. Premier zaproponował datę

Premier Grenlandii Mute Egede zaproponował, aby wybory parlamentarne na wyspie, która ma status autonomicznego terytorium Danii, odbyły się 11 marca. Zaznaczył, że Grenlandia przechodzi “trudny czas”.

Prezes ChSRO: Możemy pochwalić się dużym i unikalnym dorobkiem tylko u nas
Prezes ChSRO: Możemy pochwalić się dużym i unikalnym dorobkiem

W imieniu Zarządu Chrześcijańskiego Stowarzyszenia Rodzin Oświęcimskich (ChSRO) czuję się w obowiązku sprostować niektóre opinie dotyczące naszego stowarzyszenia, sformułowane przez Panią Barbarę Wojnarowską-Gautier, w trakcie wywiadu przeprowadzonego przez Cezarego Krysztopę dla (Tysol, 26.01.2025).

Nieakceptowalny poziom ryzyka. Australia podjęła decyzję ws. Deepseek Wiadomości
"Nieakceptowalny poziom ryzyka". Australia podjęła decyzję ws. Deepseek

Australijskie ministerstwo spraw wewnętrznych zakazało instalowania czatbotów chińskiej firmy DeepSeek na sprzęcie administracji rządowej. Decyzję resort uzasadnił “nieakceptowalnym poziomem ryzyka dla bezpieczeństwa”.

Wojny Trumpa. Za każdym razem chodzi o Chiny tylko u nas
Wojny Trumpa. Za każdym razem chodzi o Chiny

– Chiny zarządzają Kanałem Panamskim – te słowa Donalda Trumpa najlepiej oddają prawdziwe intencje USA stojące za ostatnimi konfliktami z Panamą, Kanadą, Meksykiem, ale też Danią. Mówią, że Trump atakuje sojuszników i partnerów. Tyle że tak naprawdę w każdym wypadku chodzi o postawienie tamy rosnącym wpływom Państwa Środka.

REKLAMA

Krytyczna sytuacja niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. 70 tys. pracowników na bruk?

Z powodu potężnego kryzysu niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, w przyszłym roku nawet 70 tys. pracowników za Odrą może stracić pracę.
Wnętrze samochodu, zdjęcie poglądowe Krytyczna sytuacja niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego. 70 tys. pracowników na bruk?
Wnętrze samochodu, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Niemieckie firmy w potężnym kryzysie

O sprawie pisze poczytny niemieckojęzyczny szwajcarski dziennik "Neue Zürcher Zeitung". 

Epicentrum samochodowego trzęsienia ziemi znajduje się w Niemczech: producenci i dostawcy chcą zlikwidować ponad 70 000 miejsc pracy

– obwieszcza hucznie dziennik. Jak podano w publikacji, niemieckie firmy są w potężnym kryzysie, a rok 2025 nie zapowiada się optymistycznie. Przyczyną problemów jest duży opór konsumentów podczas prób przejścia na e-mobilność i cyfryzację i związany z tym słaby popyt, surowe regulacje związane ze zmianami klimatycznymi, czy konkurencja z Chin.

Rok 2024 był ponury dla niemieckiej gospodarki, a zwłaszcza dla bardzo ważnego przemysłu motoryzacyjnego. Gospodarka wahała się między stagnacją a łagodną recesją, a oczekiwane ożywienie nie zmaterializowało się i nadal nie jest widoczne. W branży motoryzacyjnej Grupa Volkswagen, Mercedes-Benz i BMW poniosły znaczne utraty zysków, a wielu dostawców radzi sobie jeszcze gorzej

– podaje "Neue Zürcher Zeitung". 

70 tys. osób bez pracy?

Z niektórych prognoz wynika, że ciągu nadchodzących miesięcy Niemczech pracę może stracić nawet 50 tysięcy osób, szczególnie w branży motoryzacyjnej i sektorach z nią powiązanych. Z kolei inne źródła wskazują, że liczba ta może sięgnąć 70 tysięcy. Przykładowo, koncern ZF, dostawca podzespołów motoryzacyjnych, ogłosił plany zamknięcia dwóch fabryk i likwidacji 12 tysięcy miejsc pracy. Z kolei firma Bosch planuje redukcję zatrudnienia o ponad 8 tysięcy osób. Gigant motoryzacyjny Audi zamierza zwolnić nawet 4,5 tysiąca pracowników. Z kolei Stowarzyszenie Przemysłu Samochodowego VDA w październiku opublikowało raport, z którego wynika, że przemysł motoryzacyjny w Niemczech zredukuje liczbę miejsc pracy o 186 tys. do 2035 roku. 

Obecnie w niemieckim przemyśle motoryzacyjnym pracuje ok. 800 tys. pracowników. W minionych 4 latach zredukowano już około 50 tys. etatów. 

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe