Centrum Heschela KUL: Jezus o duchowej wartości służby

W judaizmie idea służenia ważnym duchowym osobom i ich uczniom ma niezwykłą wartość. Wyraża ona uznanie dla sprawiedliwych, pragnienie przywiązania się do nich oraz uczenia się od nich w głęboko duchowy sposób – pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL Shlomo Libertowski, wykładowca Tory w Beth Shemesh, komentując słowa Jezusa zawarte w Ewangelii niedzieli 2 lipca.
 Centrum Heschela KUL: Jezus o duchowej wartości służby
/ piwabay.com/andrewsbird

Wykładowca Tory przywołuje historie ze Starego Testamentu, mówiące o znaczeniu służby. Jozue służył Mojżeszowi, zanim został jego następcą. Podobnie Elizeusz był uczniem i sługą Eliasza, zanim sam stał się prorokiem. Służba mędrcom i ich uczniom jest trwale obecna w kulturze judaizmu. Ma większe znaczenie niż bezrefleksyjne pobieranie nauki. „Mędrcy Talmudu nauczali, że służba Torze, czyli jej przedstawicielom, jest ważniejsza niż uczenie się Tory od nich” (Berachot 7:22) – podkreśla Shlomo Libertowski. 

Libertowski przypomina, że słowa Jezusa – „Kto poda kubek świeżej wody do picia jednemu z tych najmniejszych, dlatego że jest uczniem, zaprawdę powiadam wam, nie utraci swojej nagrody” (Mt 10,42) – wpisują się w żydowską tradycję służenia sprawiedliwym i ich uczniom. 

Poniżej komentarz w wersji video:

Pełny tekst komentarza


W dzisiejszym komentarzu spróbujemy znaleźć powiązanie między Nowym Testamentem, a Biblią Hebrajską na temat służby uczonym i ich najbliższym uczniom. W judaizmie idea służenia ważnym, duchowym osobistościom i ich wykształconym uczniom jest ważną i doniosłą wartością. W Izraelu można na przykład zobaczyć klepsydrę zmarłej osoby, na której jest napisane, że ktoś służył wykształconym osobom i był im bliski. W podobny sposób pisze się także o ludziach, którzy za życia służyli rabinom i ich uczniom. 

W źródłach biblijnych po raz pierwszy czytamy o idei „służenia uczniom” w kontekście historii Jozuego, syna Nuna, następcy Mojżesza. Mówi o tym Pięcioksiąg w Księdze Liczb: „Jozue, syn Nuna, od młodości swojej był w służbie Mojżesza” (Lb 11,28). Mędrcy wspominają o tym w następujący sposób: „Chwała Jozuemu, który został nazwany sługą Mojżesza”. Dlatego mędrcy mówili: „Większa jest jego służba niż jego nauka” (Midrasz Posikt Zotarta, Sefer Midbar – Liczb, Parasza Ha'alach). 

Innym przykładem, który uczy o znaczeniu służby i pomocy liderom i ich uczniom jest historia z Drugiej Księgi Królewskiej (2 Krl 3,11). Historia ta dotyczy Jozafata, króla Judy, szukającego proroka, który mógłby się pomodlić o powodzenie kampanii przeciwko wrogowi. Sługa Jozafata zasugerował mu: „Jest tu Elizeusz, syn Szafata, który polewał wodą ręce Eliasza”. Na to król odpowiedział: „+On ma słowo Pańskie.+ Więc król izraelski, Jozafat, i król Edomu poszli do niego” (2 Krl 3,12). Sługa nie wspomniał, że Elizeusz studiował Torę ze swoim mistrzem, ale wspomniał, że dał mu wodę do picia! Stąd mędrcy Talmudu nauczali, że służba Torze, czyli jej przedstawicielom, jest ważniejsza niż uczenie się Tory od nich (Berachot 7:22). 

Przyjrzyjmy się teraz związkowi pomiędzy słowami Biblii Hebrajskiej i Nowego Testamentu oraz ich wpływowi na słowa apostołów. W Nowym Testamencie mamy następujący cytat w  Ewangelii św. Mateusza: „Kto przyjmuje proroka jako proroka, nagrodę proroka otrzyma. Kto przyjmuje sprawiedliwego jako sprawiedliwego, nagrodę sprawiedliwego otrzyma. Kto poda kubek świeżej wody do picia jednemu z tych najmniejszych, dlatego że jest uczniem, zaprawdę powiadam wam, nie utraci swojej nagrody” (Mt 10,41-42). 

Jezus mówi o „jednym z tych najmniejszych”, co może nam przypominać o tym, co jest napisane w Talmudzie (Bava Batra 551) w porównaniu Mojżesza do jego ucznia Jozuego. Jest tam powiedziane: „Twarz Mojżesza jest jak oblicze słońca, a twarz Jozuego jest jak oblicze księżyca”, co oznacza, że Mojżesz symbolizuje słońce, podczas gdy Jozue symbolizuje księżyc, który czerpie swoje światło od słońca. W ten sposób uczeń (Jozue), który służył swemu panu, został jego następcą i otrzymał przywilej bycia tym, który wprowadził lud Izraela do Ziemi Obiecanej. 

Słowa Jezusa, zapisane przez Mateusza, odzwierciedlają ważną i głęboką tradycję służenia mędrcom. Wyraża ona uznanie dla sprawiedliwych i ich uczniów oraz pragnienie przywiązania się do nich i uczenia się od nich w głęboko duchowy sposób, a nie jedynie gromadzenia wiedzy dla samej wiedzy. 


O Autorze


Shlomo Libertowski, wykładowca Tory w Beth Shemesh, członek Nostra Aetate 4 w Jerozolimie – ekumenicznej organizacji zajmującej się dialogiem żydowsko-katolickim. 

Centrum Heschela KUL


 

POLECANE
Do 2050 roku ten kraj przestanie istnieć. Rozpoczęto ewakuację mieszkańców Wiadomości
Do 2050 roku ten kraj przestanie istnieć. Rozpoczęto ewakuację mieszkańców

Niewielkie państwo wyspiarskie stoi w obliczu historycznej katastrofy – rosnący poziom mórz grozi zatopieniem całego kraju. Władze przygotowują plan masowej migracji wszystkich obywateli. To może być pierwszy w dziejach przypadek, gdy cały naród zniknie z własnego terytorium.

Banderowskie symbole na pomniku Ofiar Rzezi Wołyńskiej. Zatrzymano 17-letniego Ukraińca pilne
Banderowskie symbole na pomniku Ofiar Rzezi Wołyńskiej. Zatrzymano 17-letniego Ukraińca

Sąd zdecydował o trzymiesięcznym areszcie dla 17-letniego obywatela Ukrainy, zatrzymanego w sprawie znieważenia pomnika Ofiar Rzezi Wołyńskiej w Domostawie. Według śledczych miał działać na zlecenie obcych służb, prowadząc sabotaż i akcje dywersyjne na terenie Polski. Grozi mu nawet dożywocie.

Putin powiedział o porozumieniu Moskwy z Waszyngtonem z ostatniej chwili
Putin powiedział o porozumieniu Moskwy z Waszyngtonem

Władimir Putin zapowiedział, że po zakończeniu negocjacji ws. Ukrainy konieczne będzie porozumienie z USA dotyczące kontroli zbrojeń nuklearnych, co miałoby zapewnić długoterminowy pokój w Europie i na świecie.

Karol Nawrocki zwoła Radę Gabinetową. Podano datę z ostatniej chwili
Karol Nawrocki zwoła Radę Gabinetową. Podano datę

Paweł Szefernaker poinformował w czwartek, że prezydent Karol Nawrocki zwoła na 27 sierpnia Radę Gabinetową ws. stanu finansów publicznych, kwestii ustrojowych i rozwojowych.

Atak na infrastrukturę wodną dużego miasta w Polsce. Jest reakcja służb z ostatniej chwili
Atak na infrastrukturę wodną dużego miasta w Polsce. Jest reakcja służb

Wicepremier Krzysztof Gawkowski ujawnił w programie „Onet Rano.”, że w środę doszło do próby cyberataku na infrastrukturę wodno-kanalizacyjną w jednym z dużych polskich miast. Jak poinformował, służby państwowe zareagowały błyskawicznie, dzięki czemu udało się zapobiec przerwom w dostawie wody.

[NOWY SONDAŻ] Mocne wejście Karola Nawrockiego w pierwszym tygodniu prezydentury z ostatniej chwili
[NOWY SONDAŻ] Mocne wejście Karola Nawrockiego w pierwszym tygodniu prezydentury

Minęło zaledwie osiem dni od zaprzysiężenia Karola Nawrockiego na urząd prezydenta RP, a już pojawiły się pierwsze badania opinii publicznej ws. oceny jego działań. Wyniki są jednoznacznie korzystne dla nowej głowy państwa.

ZUS wydał pilny komunikat o wyjątkowych świadczeniach z ostatniej chwili
ZUS wydał pilny komunikat o wyjątkowych świadczeniach

Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłaca dwa razy więcej niż siedem lat temu świadczeń honorowych osobom, które ukończyły 100 lat. Obecnie otrzymuje je ponad 3,8 tys. seniorów. W 2018 roku świadczenie pobierało 1,9 tys. osób.

Nowe informacje ws. spotkania Trump–Putin. Podano szczegóły z ostatniej chwili
Nowe informacje ws. spotkania Trump–Putin. Podano szczegóły

Szczyt przywódców Rosji i Stanów Zjednoczonych, Władimira Putina i Donalda Trumpa, na Alasce rozpocznie się w piątek o godz. 11.30 czasu lokalnego (21.30 czasu polskiego) – oświadczył w czwartek doradca Putina Jurij Uszakow.

Spotkanie Karol Nawrocki – Donald Tusk w cztery oczy. Wiadomo, o czym rozmawiają Wiadomości
Spotkanie Karol Nawrocki – Donald Tusk w cztery oczy. Wiadomo, o czym rozmawiają

Rozpoczęło się spotkanie prezydenta Karola Nawrockiego i premiera Donalda Tuska. Głównym tematem ma być sytuacja dotycząca Ukrainy. Do rozmowy dochodzi dzień przed spotkaniem Donalda Trumpa i Władimira Putina.

Zemsta Ruchniewicza. Burza w sieci po odwołaniu Hanny Radziejowskiej gorące
"Zemsta Ruchniewicza". Burza w sieci po odwołaniu Hanny Radziejowskiej

Prof. Krzysztof Ruchniewicz, dyrektor Instytutu Pileckiego, poinformował podczas konferencji, że odwołał Hannę Radziejowską, dyrektor berlińskiej filii. To ona powiadomiła Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego o pomyśle organizacji seminarium poświęconego zwrotom dóbr kultury przez Polskę na rzecz Niemiec. Decyzja wywołała burzę w sieci.

REKLAMA

Centrum Heschela KUL: Jezus o duchowej wartości służby

W judaizmie idea służenia ważnym duchowym osobom i ich uczniom ma niezwykłą wartość. Wyraża ona uznanie dla sprawiedliwych, pragnienie przywiązania się do nich oraz uczenia się od nich w głęboko duchowy sposób – pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL Shlomo Libertowski, wykładowca Tory w Beth Shemesh, komentując słowa Jezusa zawarte w Ewangelii niedzieli 2 lipca.
 Centrum Heschela KUL: Jezus o duchowej wartości służby
/ piwabay.com/andrewsbird

Wykładowca Tory przywołuje historie ze Starego Testamentu, mówiące o znaczeniu służby. Jozue służył Mojżeszowi, zanim został jego następcą. Podobnie Elizeusz był uczniem i sługą Eliasza, zanim sam stał się prorokiem. Służba mędrcom i ich uczniom jest trwale obecna w kulturze judaizmu. Ma większe znaczenie niż bezrefleksyjne pobieranie nauki. „Mędrcy Talmudu nauczali, że służba Torze, czyli jej przedstawicielom, jest ważniejsza niż uczenie się Tory od nich” (Berachot 7:22) – podkreśla Shlomo Libertowski. 

Libertowski przypomina, że słowa Jezusa – „Kto poda kubek świeżej wody do picia jednemu z tych najmniejszych, dlatego że jest uczniem, zaprawdę powiadam wam, nie utraci swojej nagrody” (Mt 10,42) – wpisują się w żydowską tradycję służenia sprawiedliwym i ich uczniom. 

Poniżej komentarz w wersji video:

Pełny tekst komentarza


W dzisiejszym komentarzu spróbujemy znaleźć powiązanie między Nowym Testamentem, a Biblią Hebrajską na temat służby uczonym i ich najbliższym uczniom. W judaizmie idea służenia ważnym, duchowym osobistościom i ich wykształconym uczniom jest ważną i doniosłą wartością. W Izraelu można na przykład zobaczyć klepsydrę zmarłej osoby, na której jest napisane, że ktoś służył wykształconym osobom i był im bliski. W podobny sposób pisze się także o ludziach, którzy za życia służyli rabinom i ich uczniom. 

W źródłach biblijnych po raz pierwszy czytamy o idei „służenia uczniom” w kontekście historii Jozuego, syna Nuna, następcy Mojżesza. Mówi o tym Pięcioksiąg w Księdze Liczb: „Jozue, syn Nuna, od młodości swojej był w służbie Mojżesza” (Lb 11,28). Mędrcy wspominają o tym w następujący sposób: „Chwała Jozuemu, który został nazwany sługą Mojżesza”. Dlatego mędrcy mówili: „Większa jest jego służba niż jego nauka” (Midrasz Posikt Zotarta, Sefer Midbar – Liczb, Parasza Ha'alach). 

Innym przykładem, który uczy o znaczeniu służby i pomocy liderom i ich uczniom jest historia z Drugiej Księgi Królewskiej (2 Krl 3,11). Historia ta dotyczy Jozafata, króla Judy, szukającego proroka, który mógłby się pomodlić o powodzenie kampanii przeciwko wrogowi. Sługa Jozafata zasugerował mu: „Jest tu Elizeusz, syn Szafata, który polewał wodą ręce Eliasza”. Na to król odpowiedział: „+On ma słowo Pańskie.+ Więc król izraelski, Jozafat, i król Edomu poszli do niego” (2 Krl 3,12). Sługa nie wspomniał, że Elizeusz studiował Torę ze swoim mistrzem, ale wspomniał, że dał mu wodę do picia! Stąd mędrcy Talmudu nauczali, że służba Torze, czyli jej przedstawicielom, jest ważniejsza niż uczenie się Tory od nich (Berachot 7:22). 

Przyjrzyjmy się teraz związkowi pomiędzy słowami Biblii Hebrajskiej i Nowego Testamentu oraz ich wpływowi na słowa apostołów. W Nowym Testamencie mamy następujący cytat w  Ewangelii św. Mateusza: „Kto przyjmuje proroka jako proroka, nagrodę proroka otrzyma. Kto przyjmuje sprawiedliwego jako sprawiedliwego, nagrodę sprawiedliwego otrzyma. Kto poda kubek świeżej wody do picia jednemu z tych najmniejszych, dlatego że jest uczniem, zaprawdę powiadam wam, nie utraci swojej nagrody” (Mt 10,41-42). 

Jezus mówi o „jednym z tych najmniejszych”, co może nam przypominać o tym, co jest napisane w Talmudzie (Bava Batra 551) w porównaniu Mojżesza do jego ucznia Jozuego. Jest tam powiedziane: „Twarz Mojżesza jest jak oblicze słońca, a twarz Jozuego jest jak oblicze księżyca”, co oznacza, że Mojżesz symbolizuje słońce, podczas gdy Jozue symbolizuje księżyc, który czerpie swoje światło od słońca. W ten sposób uczeń (Jozue), który służył swemu panu, został jego następcą i otrzymał przywilej bycia tym, który wprowadził lud Izraela do Ziemi Obiecanej. 

Słowa Jezusa, zapisane przez Mateusza, odzwierciedlają ważną i głęboką tradycję służenia mędrcom. Wyraża ona uznanie dla sprawiedliwych i ich uczniów oraz pragnienie przywiązania się do nich i uczenia się od nich w głęboko duchowy sposób, a nie jedynie gromadzenia wiedzy dla samej wiedzy. 


O Autorze


Shlomo Libertowski, wykładowca Tory w Beth Shemesh, członek Nostra Aetate 4 w Jerozolimie – ekumenicznej organizacji zajmującej się dialogiem żydowsko-katolickim. 

Centrum Heschela KUL



 

Polecane
Emerytury
Stażowe