[Tysol.fr] Nathaniel Garstecka: Marks, Żydzi i prawa człowieka

André Senik jest francuskim pedagogiem i filozofem, urodzonym w Paryżu w 1938 roku. Jego rodzice byli pochodzenia żydowsko-polskiego i wyemigrowali do Francji w latach 30. Bardzo szybko przylgnął do idei marksistowskich i przyłączył się do studenckich ruchów komunistycznych. Antystalinista, brał udział w wydarzeniach maja 1968, ale stopniowo odchodził od komunizmu, aż wstąpił w szeregi antykomunistów. Od tego czasu publikował książki wymierzone w ideologię rewolucyjną: „Marx, les Juifs et les droits de l’homme” – „Marks, Żydzi i prawa człowieka” (Denoël, 2011) oraz „Le Manifeste du Parti communiste aux yeux de l'histoire” – „Manifest Partii Komunistycznej w oczach historii” (Pierre-Guillaume de Roux, 2015).
Karol Marks [Tysol.fr] Nathaniel Garstecka: Marks, Żydzi i prawa człowieka
Karol Marks / grafika własna

Pierwsza z tych książek, nosząca podtytuł „U źródeł katastrofy komunistycznej”, jest krytyczną analizą artykułu Marksa pt. „W kwestii żydowskiej” („Zur Judenfrage”), opublikowanego w 1844 roku. Sam ten artykuł jest odpowiedzią na książkę „Kwestia żydowska” Bruno Bauera, jego byłego mentora.
W tym artykule młody Marks udoskonala swoją ideę „emancypacji człowieka”, w opozycji do „emancypacji politycznej”, którą przyniosła Rewolucja Francuska, a której „objawicielami” są Żydzi i prawa człowieka.

Dlaczego Marks zajmuje się kwestią żydowską? „Żydzi przez wieki integralnie utrzymywali się jako Żydzi dzięki niezmieszanej separacji i niepokornej inności. Pozamykani w profesjach uznawanych przez kraje, które ich przyjmowały, za nieczyste, „pozostawali poza ruchem historii, tak jak trzymali się z dala od innych w społeczeństwie”. Ten partykularyzm jest konsekwentną przeszkodą w realizacji postulowanego przez Marksa projektu totalnej emancypacji.

Od tej pory słowa autora „Kapitału” wobec Żydów i żydowskości stawały się coraz bardziej cierpkie. Senik cytuje: „Emancypacja Żydów w społeczeństwie to emancypacja społeczeństwa z żydowskości”. Żydzi, bardziej niż jakakolwiek inna grupa społeczna, reprezentują wszystko, z czego człowiek musi się wyzwolić, aby stać się naprawdę wolnym: korzenie, tradycje, rodzinę, religię, stosunek do rzeczywistości i materializmu (własność prywatna). Co więcej, „Marks chce pokazać specyficzną i zasadniczą rolę Żydów w alienacji ludzkości”.

 

Wstydliwy antysemityzm Marksa

Długo uważano, że antysemickie teksty Marksa należy relatywizować, interpretować, a nawet ignorować. W końcu czyż sam nie miał żydowskich korzeni? W rzeczywistości jego myśli nie da się oddzielić od nienawiści do żydowskości, tak bardzo, według niego, jest ona związana z ludzką alienacją: „tłumienie żydowskości jest od początku i bez żadnych językowych środków ostrożności przedstawiane jako jedyne możliwe rozwiązanie kwestii żydowskiej”. Można tu odpowiedzieć, że w świadomości Marksa jest to prawdopodobnie co najwyżej symboliczne wyparcie, zwykła metafora burżuja i kapitalisty. Tak jednak nie jest. Marks dokładnie celuje w element żydowski i żydowską odmienność : „Marks powtarza na końcu każdego paragrafu, że emancypacja ludzkości nastąpi poprzez wykorzenienie żydowskości i zniknięcie Żydów”. Argument o pochodzeniu jest również błędny: podczas gdy wszyscy czterej dziadkowie Marksa byli Żydami, ojciec Karola (który przeszedł na chrześcijaństwo) był człowiekiem Oświecenia, który odszedł od religii i ze społeczności żydowskiej. Karol (ochrzczony chrześcijanin) nie został wychowany w żydowskiej atmosferze i prawdopodobnie nie czuje się Żydem i nie postrzega siebie jako takiego. Należy zauważyć, że wielu Żydów, którzy są całkowicie zdejudaizowani, a więc „wyalienowani”, pójdzie za przykładem Marksa i zradykalizuje się. Innymi słowy, to właśnie najbardziej antyżydowscy z Żydów będą uczestniczyć w komunistycznej katastrofie.

Następnie Senik omawia marksistowską koncepcję wolności: „Marks nie popiera powszechnej koncepcji wolności jako zdolności jednostki do działania zgodnie ze swoją wolą bez przeszkód spowodowanych władzą innych. […] Wolność jednostki jest przedstawiona jako sprzeczność, ponieważ indywiduum może być sobą i może być wolnym tylko w relacji z innymi ludźmi. Istnieje więc jedynie wolność zbiorowa”. Marks utożsamia wolność z wolnością od pracy. I tak w „Kapitale”, cytowanym przez Senika : „To właśnie poza [koniecznością pracy] zaczyna się prawdziwe panowanie wolności: rozwój ludzkiej mocy, która sama w sobie jest swoim celem”. Siła i władza, ta retoryka tworzenia nowego człowieka wkrótce odnalazła się wśród niemieckich nacjonalistów, a potem narodowych socjalistów.

 

Niebezpieczne prawa człowieka

Prawa człowieka hamują nadejście „panowania wolności”, ponieważ nie „wyzwalają” wystarczająco. Co więcej, są one niebezpieczne, ponieważ prowadzą ludzi do przekonania, że są teraz wolni, podczas gdy nadal są wyobcowani z indywidualizmu. Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela z 1793 roku jest szeroko krytykowana przez Marksa, zwłaszcza art. 2 dotyczący wolności, równości, bezpieczeństwa i własności. W walce z prawami człowieka Marks opowiada się za masowym stosowaniem Terroru: „klęska Terroru robespierowskiego dowodzi, że państwo powołane do życia przez emancypację polityczną nie może osiągnąć emancypacji człowieka dopóty, dopóki społeczeństwo obywatelskie i prawa człowieka nie zostaną stłumione”. Zdaniem autora Marks uważa, że Terror zawiódł tylko dlatego, że nie był wystarczająco egzekwowany. To stwierdzenie podważa zwykłą retorykę marksistów i komunistów, że bolszewicka i stalinowska przemoc jest „odchyleniem” od pierwotnej idei.

Dla byłego komunisty „W kwestii żydowskiej” jest tekstem założycielskim, ponieważ zawiera zalążki myśli marksistowskiej: „zniesienie własności prywatnej i rynku, zniesienie praw człowieka, społeczeństwa obywatelskiego i rządów prawa; apologia terroru jako normalnej formy sprawowania władzy politycznej przez zbiorowość nad jednostkami i grupami”. Do tego należy dodać emancypację człowieka poprzez „pozbawienie praw obywatelskich”. Środkiem do osiągnięcia tego rezultatu może być jedynie ustanowienie państwa totalitarnego, co w momencie publikacji tekstu (1844) było jeszcze niewyobrażalne i dlatego nie zostało przez Marksa wyjaśnione, ale nastąpi to w ciągu kolejnego stulecia.

 

Wstydliwy antysemityzm Marksa

Wrodzony antysemityzm Marksa jest zatem źródłem wielkich katastrof XX wieku: komunizmu i nazizmu (który podejmuje wiele postulatów marksistowskich). Jednak dzięki manewrom w retoryce skrajnie lewicowych intelektualistów idea komunistyczna jest wciąż żywa: „zwolennicy idei komunistycznej starają się przywrócić jej niewinność sprzed katastrofy, ograniczając się do odrzucenia kapitalizmu i marketingu oraz do obietnicy walki z indywidualizmem”.

Senik kończy swoją książkę, cytując Andrzeja Wajdę: „pamięć o tych dwóch zbrodniczych systemach XX wieku – stalinizmie i nazizmie – musi być stale obecna w naszej pamięci”.

„Marx, les Juifs et les droits de l’homme” („Marks, Żydzi i prawa człowieka”) skutecznie rozszyfrowuje fundamenty myśli marksistowskiej, wyłożone przez samego Marksa w tekście, o którym pamięć próbują wymazać jego spadkobiercy. Jednakże, nie można zrozumieć ideologii Marksa bez przeczytania jego tekstu pt. „W kwestii żydowskiej”. Jedynie w ten sposób możemy zrozumieć początki tego, co doprowadzi do wielkich totalitaryzmów XX wieku: ideologii postępu, Nowego Człowieka i emancypacji ludzkiej, tłumienia tożsamości, więzi kulturowych i społecznych ludzi. Dla osiągnięcia swoich celów Marks mierzył w główne symbole zakorzenienia oraz elementy, które uniemożliwiały całkowitą emancypację: żydowskość i prawa człowieka. Zachodni antysemityzm ogólnie pojęty, a niemiecki antysemityzm w szczególności, zyskał w ten sposób nowy wymiar: jednocześnie ideologiczny, religijny, rasowy i społeczny. Marksistowska platforma rezonansowa pozwoliła temu antysemityzmowi bardzo szybko rozprzestrzenić się w Europie i opanować umysły świata intelektualnego i medialnego, a następnie politycznego. Jeśli chodzi natomiast o prawa człowieka, to będą one pierwszymi ofiarami każdej totalitarnej potęgi, która będzie chciała ustanowić swoją władzę. W końcu André Senik daje nam niezwykłą lekcję antytotalitaryzmu w tej książce, którą warto przeczytać bądź przeczytać ponownie.

 

[z francuskiego tłumaczyła Joanna Domagalska]
 


 

POLECANE
Polscy siatkarze w wielkim stylu awansowali do finału Ligi Narodów. Brazylia była bez szans z ostatniej chwili
Polscy siatkarze w wielkim stylu awansowali do finału Ligi Narodów. Brazylia była bez szans

Reprezentacja Polski siatkarzy awansowała do wielkiego finału Ligi Narodów. W półfinale rozgrywanym w chińskim Ningbo Biało-Czerwoni pokonali Brazylię 3:0. Dla podopiecznych Nikoli Grbicia to szansa na szósty medal z rzędu w tej imprezie i siódmy pod wodzą obecnego trenera.

Świat teatru w żałobie. Nie żyje wybitny reżyser Wiadomości
Świat teatru w żałobie. Nie żyje wybitny reżyser

W wieku 83 lat zmarł Robert Wilson - jeden z najważniejszych twórców współczesnego teatru, reżyser, scenograf i artysta wizualny. Informacja pojawiła się na jego oficjalnej stronie internetowej.

Złe wieści dla Tuska. Polaków zapytano o dymisję szefa rządu [SONDAŻ] z ostatniej chwili
Złe wieści dla Tuska. Polaków zapytano o dymisję szefa rządu [SONDAŻ]

Najnowszy sondaż przeprowadzony przez pracownię United Surveys dla Wirtualnej Polski pokazuje, że niemal połowa Polaków opowiada się za dymisją Donalda Tuska.

Najszybciej wyludniające się miasta w Polsce. GUS podał dane Wiadomości
Najszybciej wyludniające się miasta w Polsce. GUS podał dane

Główny Urząd Statystyczny przedstawił raport dotyczący liczby ludności w Polsce. Wynika z niego, że Łódź ponownie znalazła się na czele niechlubnej listy miast, które tracą najwięcej mieszkańców. W ciągu roku ubyło ich tam aż 6322.

Gratka dla miłośników astronomii. Nie przegap tego zjawiska z ostatniej chwili
Gratka dla miłośników astronomii. Nie przegap tego zjawiska

Na nocnym niebie znów zaczynają błyszczeć Perseidy - jeden z najbardziej znanych rojów meteorów. Każdego lata zachwycają obserwatorów nieba na całym świecie. Tegoroczne maksimum przypada na noc z 12 na 13 sierpnia. 

Sanatorium MSWiA w Krynicy Zdroju zmienia nazwę. Resort usunął bł. Karolinę Kózkównę Wiadomości
Sanatorium MSWiA w Krynicy Zdroju zmienia nazwę. Resort usunął bł. Karolinę Kózkównę

Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży (KSM) stanowczo sprzeciwia się decyzji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o wykreśleniu imienia bł. Karoliny Kózkówny z nazwy sanatorium MSWiA w Krynicy-Zdroju

Trump: Nasze atomowe okręty podwodne są teraz bliżej Rosji z ostatniej chwili
Trump: Nasze atomowe okręty podwodne są teraz bliżej Rosji

Prezydent USA Donald Trump nakazał w piątek rozmieścić dwa okręty podwodne o napędzie nuklearnym w „odpowiednich rejonach” w reakcji na groźby byłego prezydenta Rosji Dmitrija Miedwiediewa. W wywiadzie dla telewizji Newsmax dodał następnie, że znajdują się one teraz „bliżej Rosji”.

Premier Litwy podał się do dymisji. Wśród nowych kandydatów jest Polak z ostatniej chwili
Premier Litwy podał się do dymisji. Wśród nowych kandydatów jest Polak

Premier Litwy Gintautas Paluckas poinformował o swojej rezygnacji w czwartek rano. Po jego dymisji ruszyła giełda nazwisk pretendentów do objęcia funkcji szefa rządu. Jak wiadomo, jest wśród nich Polak - Robert Duchniewicz, mer zamieszkanego w znacznej części przez Polaków rejonu wileńskiego.

Chopin w huku eksplozji. Polscy artyści w Powstaniu Warszawskim gorące
Chopin w huku eksplozji. Polscy artyści w Powstaniu Warszawskim

W sierpniu 1944 roku, w dusznej piwnicy jednej z warszawskich kamienic, spod palców Jana Ekiera płyną dźwięki „Etiudy Rewolucyjnej” Chopina. Melodia, symbol polskiego buntu i niezłomności, miesza się z hukiem eksplodujących pocisków moździerzowych.

PKP Intercity wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
PKP Intercity wydał pilny komunikat

Kolizja z samochodem na torach, opóźnienia i brak wagonów dla osób z niepełnosprawnościami – 2 sierpnia 2025 roku przyniósł szereg utrudnień dla pasażerów PKP Intercity. Spółka wydała komunikat dla podróżnych. Sprawdź, czy utrudnienia dotyczą także twojej podróży.

REKLAMA

[Tysol.fr] Nathaniel Garstecka: Marks, Żydzi i prawa człowieka

André Senik jest francuskim pedagogiem i filozofem, urodzonym w Paryżu w 1938 roku. Jego rodzice byli pochodzenia żydowsko-polskiego i wyemigrowali do Francji w latach 30. Bardzo szybko przylgnął do idei marksistowskich i przyłączył się do studenckich ruchów komunistycznych. Antystalinista, brał udział w wydarzeniach maja 1968, ale stopniowo odchodził od komunizmu, aż wstąpił w szeregi antykomunistów. Od tego czasu publikował książki wymierzone w ideologię rewolucyjną: „Marx, les Juifs et les droits de l’homme” – „Marks, Żydzi i prawa człowieka” (Denoël, 2011) oraz „Le Manifeste du Parti communiste aux yeux de l'histoire” – „Manifest Partii Komunistycznej w oczach historii” (Pierre-Guillaume de Roux, 2015).
Karol Marks [Tysol.fr] Nathaniel Garstecka: Marks, Żydzi i prawa człowieka
Karol Marks / grafika własna

Pierwsza z tych książek, nosząca podtytuł „U źródeł katastrofy komunistycznej”, jest krytyczną analizą artykułu Marksa pt. „W kwestii żydowskiej” („Zur Judenfrage”), opublikowanego w 1844 roku. Sam ten artykuł jest odpowiedzią na książkę „Kwestia żydowska” Bruno Bauera, jego byłego mentora.
W tym artykule młody Marks udoskonala swoją ideę „emancypacji człowieka”, w opozycji do „emancypacji politycznej”, którą przyniosła Rewolucja Francuska, a której „objawicielami” są Żydzi i prawa człowieka.

Dlaczego Marks zajmuje się kwestią żydowską? „Żydzi przez wieki integralnie utrzymywali się jako Żydzi dzięki niezmieszanej separacji i niepokornej inności. Pozamykani w profesjach uznawanych przez kraje, które ich przyjmowały, za nieczyste, „pozostawali poza ruchem historii, tak jak trzymali się z dala od innych w społeczeństwie”. Ten partykularyzm jest konsekwentną przeszkodą w realizacji postulowanego przez Marksa projektu totalnej emancypacji.

Od tej pory słowa autora „Kapitału” wobec Żydów i żydowskości stawały się coraz bardziej cierpkie. Senik cytuje: „Emancypacja Żydów w społeczeństwie to emancypacja społeczeństwa z żydowskości”. Żydzi, bardziej niż jakakolwiek inna grupa społeczna, reprezentują wszystko, z czego człowiek musi się wyzwolić, aby stać się naprawdę wolnym: korzenie, tradycje, rodzinę, religię, stosunek do rzeczywistości i materializmu (własność prywatna). Co więcej, „Marks chce pokazać specyficzną i zasadniczą rolę Żydów w alienacji ludzkości”.

 

Wstydliwy antysemityzm Marksa

Długo uważano, że antysemickie teksty Marksa należy relatywizować, interpretować, a nawet ignorować. W końcu czyż sam nie miał żydowskich korzeni? W rzeczywistości jego myśli nie da się oddzielić od nienawiści do żydowskości, tak bardzo, według niego, jest ona związana z ludzką alienacją: „tłumienie żydowskości jest od początku i bez żadnych językowych środków ostrożności przedstawiane jako jedyne możliwe rozwiązanie kwestii żydowskiej”. Można tu odpowiedzieć, że w świadomości Marksa jest to prawdopodobnie co najwyżej symboliczne wyparcie, zwykła metafora burżuja i kapitalisty. Tak jednak nie jest. Marks dokładnie celuje w element żydowski i żydowską odmienność : „Marks powtarza na końcu każdego paragrafu, że emancypacja ludzkości nastąpi poprzez wykorzenienie żydowskości i zniknięcie Żydów”. Argument o pochodzeniu jest również błędny: podczas gdy wszyscy czterej dziadkowie Marksa byli Żydami, ojciec Karola (który przeszedł na chrześcijaństwo) był człowiekiem Oświecenia, który odszedł od religii i ze społeczności żydowskiej. Karol (ochrzczony chrześcijanin) nie został wychowany w żydowskiej atmosferze i prawdopodobnie nie czuje się Żydem i nie postrzega siebie jako takiego. Należy zauważyć, że wielu Żydów, którzy są całkowicie zdejudaizowani, a więc „wyalienowani”, pójdzie za przykładem Marksa i zradykalizuje się. Innymi słowy, to właśnie najbardziej antyżydowscy z Żydów będą uczestniczyć w komunistycznej katastrofie.

Następnie Senik omawia marksistowską koncepcję wolności: „Marks nie popiera powszechnej koncepcji wolności jako zdolności jednostki do działania zgodnie ze swoją wolą bez przeszkód spowodowanych władzą innych. […] Wolność jednostki jest przedstawiona jako sprzeczność, ponieważ indywiduum może być sobą i może być wolnym tylko w relacji z innymi ludźmi. Istnieje więc jedynie wolność zbiorowa”. Marks utożsamia wolność z wolnością od pracy. I tak w „Kapitale”, cytowanym przez Senika : „To właśnie poza [koniecznością pracy] zaczyna się prawdziwe panowanie wolności: rozwój ludzkiej mocy, która sama w sobie jest swoim celem”. Siła i władza, ta retoryka tworzenia nowego człowieka wkrótce odnalazła się wśród niemieckich nacjonalistów, a potem narodowych socjalistów.

 

Niebezpieczne prawa człowieka

Prawa człowieka hamują nadejście „panowania wolności”, ponieważ nie „wyzwalają” wystarczająco. Co więcej, są one niebezpieczne, ponieważ prowadzą ludzi do przekonania, że są teraz wolni, podczas gdy nadal są wyobcowani z indywidualizmu. Deklaracja Praw Człowieka i Obywatela z 1793 roku jest szeroko krytykowana przez Marksa, zwłaszcza art. 2 dotyczący wolności, równości, bezpieczeństwa i własności. W walce z prawami człowieka Marks opowiada się za masowym stosowaniem Terroru: „klęska Terroru robespierowskiego dowodzi, że państwo powołane do życia przez emancypację polityczną nie może osiągnąć emancypacji człowieka dopóty, dopóki społeczeństwo obywatelskie i prawa człowieka nie zostaną stłumione”. Zdaniem autora Marks uważa, że Terror zawiódł tylko dlatego, że nie był wystarczająco egzekwowany. To stwierdzenie podważa zwykłą retorykę marksistów i komunistów, że bolszewicka i stalinowska przemoc jest „odchyleniem” od pierwotnej idei.

Dla byłego komunisty „W kwestii żydowskiej” jest tekstem założycielskim, ponieważ zawiera zalążki myśli marksistowskiej: „zniesienie własności prywatnej i rynku, zniesienie praw człowieka, społeczeństwa obywatelskiego i rządów prawa; apologia terroru jako normalnej formy sprawowania władzy politycznej przez zbiorowość nad jednostkami i grupami”. Do tego należy dodać emancypację człowieka poprzez „pozbawienie praw obywatelskich”. Środkiem do osiągnięcia tego rezultatu może być jedynie ustanowienie państwa totalitarnego, co w momencie publikacji tekstu (1844) było jeszcze niewyobrażalne i dlatego nie zostało przez Marksa wyjaśnione, ale nastąpi to w ciągu kolejnego stulecia.

 

Wstydliwy antysemityzm Marksa

Wrodzony antysemityzm Marksa jest zatem źródłem wielkich katastrof XX wieku: komunizmu i nazizmu (który podejmuje wiele postulatów marksistowskich). Jednak dzięki manewrom w retoryce skrajnie lewicowych intelektualistów idea komunistyczna jest wciąż żywa: „zwolennicy idei komunistycznej starają się przywrócić jej niewinność sprzed katastrofy, ograniczając się do odrzucenia kapitalizmu i marketingu oraz do obietnicy walki z indywidualizmem”.

Senik kończy swoją książkę, cytując Andrzeja Wajdę: „pamięć o tych dwóch zbrodniczych systemach XX wieku – stalinizmie i nazizmie – musi być stale obecna w naszej pamięci”.

„Marx, les Juifs et les droits de l’homme” („Marks, Żydzi i prawa człowieka”) skutecznie rozszyfrowuje fundamenty myśli marksistowskiej, wyłożone przez samego Marksa w tekście, o którym pamięć próbują wymazać jego spadkobiercy. Jednakże, nie można zrozumieć ideologii Marksa bez przeczytania jego tekstu pt. „W kwestii żydowskiej”. Jedynie w ten sposób możemy zrozumieć początki tego, co doprowadzi do wielkich totalitaryzmów XX wieku: ideologii postępu, Nowego Człowieka i emancypacji ludzkiej, tłumienia tożsamości, więzi kulturowych i społecznych ludzi. Dla osiągnięcia swoich celów Marks mierzył w główne symbole zakorzenienia oraz elementy, które uniemożliwiały całkowitą emancypację: żydowskość i prawa człowieka. Zachodni antysemityzm ogólnie pojęty, a niemiecki antysemityzm w szczególności, zyskał w ten sposób nowy wymiar: jednocześnie ideologiczny, religijny, rasowy i społeczny. Marksistowska platforma rezonansowa pozwoliła temu antysemityzmowi bardzo szybko rozprzestrzenić się w Europie i opanować umysły świata intelektualnego i medialnego, a następnie politycznego. Jeśli chodzi natomiast o prawa człowieka, to będą one pierwszymi ofiarami każdej totalitarnej potęgi, która będzie chciała ustanowić swoją władzę. W końcu André Senik daje nam niezwykłą lekcję antytotalitaryzmu w tej książce, którą warto przeczytać bądź przeczytać ponownie.

 

[z francuskiego tłumaczyła Joanna Domagalska]
 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe