[Tylko u nas] Dr Rafał Brzeski: Mosad. MI6. Globalna wojna o maseczki. Wszystkich przebił KGHM

Na chińskich lotniskach cargo, bocznicach kolejowych, w portach i w rozległych kontenerowych depot toczy się cicha, ale brutalna, wojna o chirurgiczne maseczki, lateksowe rękawiczki, respiratory, fartuchy ochronne oraz innych sprzęt medyczny niezbędny w walce z koronawirusem. Toczą ją pośrednicy, handlarze, dyplomaci i służby specjalne.
/ Antonow An-225 "Mirija" Wikipedia CC By-SA 3,0 Alex Beltyukov
Pod koniec marca szef Mosadu, Yossi Cohen, otrzymał od premiera Benjamina Netanyahu polecenie zaopatrzenia izraelskiej służby zdrowia w zapas sprzętu medycznego i sanitarnego potrzebny przy zwalczaniu epidemii. Zlecenie nie było zaskoczeniem. Cohen jest zaufanym współpracownikiem premiera a Mosad ma mniej lub bardziej poufne układy w 140 państwach świata. Jeśli wierzyć informatorom dziennika Haaretz, Cohen polecił wykorzystać dla kamuflażu kanały operacyjne i sieć agenturalną w świecie arabskim i od dwóch tygodni Mossad za pośrednictwem różnych agencji państw arabskich skupuje lub przejmuje potrzebne zaopatrzenie oraz buduje bezpieczne szlaki przerzutowe. Według telewizji Al Jazeera są to nie tyle zakupy co globalna operacja przechwytywania materiałów i sprzętu zakontraktowanego przez innych odbiorców. Jej efektem był poniedziałkowy most powietrzny - 11 wojskowych samolotów transportowych, które wylądowały w Tel-Awiwie przywożąc miliony masek, kombinezonów oraz setki respiratorów i innych urządzeń niezbędnych w intensywnej terapii.

Według Haaretz, Izrael jest jedynym krajem, który zaangażował swoją służbę wywiadowczą do globalnego skupu materiałów sanitarnych. Ani CIA, ani brytyjski wywiad zagraniczny MI6 ani służby francuskie czy niemieckie nie zajmują się poszukiwaniem maseczek. Chociaż być może nie do końca. Zazwyczaj dobrze poinformowany dziennik South China Morning Post ujawnił, że samorząd Berlina zwrócił się do Bundeswehry i Luftwaffe o ochronę i lotniczy przerzut maseczek chirurgicznych oraz innych materiałów i sprzętu niezbędnych w walce z koronawirusem. Pilną prośbę do sił zbrojnych skierowano, kiedy w niewyjaśnionych okolicznościach zaginął w drodze transport 200 tysięcy specjalistycznych maseczek N95 kupionych przez berliński ratusz dla stołecznej policji. Maseczki wyprodukowane w fabryce amerykańskiego koncernu 3M w Chinach rozpłynęły się na lotnisku w Bangkoku. Berliński dziennik Tagesspiegel alarmował, że maseczki poleciały wprost do Stanów Zjednoczonych, a ponieważ niemieckim lewakom całe zło świata kojarzy się z Donaldem Trumpem regionalny minister spraw wewnętrznych Andreas Geisel zawył, że maseczki zostały „skonfiskowane” przez Amerykanów „w akcie nowoczesnego piractwa” zaś burmistrz Berlina Michael Mueller uznał „działania amerykańskiego
prezydenta” za „nieludzkie i nie do przyjęcia”. Mueller wezwał też rząd Angeli Merkel do interwencji i zmuszenia Amerykanów do przestrzegania „międzynarodowych reguł nawet w warunkach pandemii”.

W sukurs berlińskiemu samorządowi przyszła ukazująca się w Paryżu lewicowa Liberation, według której Amerykanie „uprowadzili” transport maseczek w drodze z Chin do Francji. Dziennik podał, że kiedy zamówiony w Chinach przez francuskich samorządowców transport materiałów sanitarnych dotarł na lotnisko został na miejscu zakupiony za gotówkę przez Amerykanów i zamiast do Francji odleciał do USA. Liberation podaje, że w Chinach panuje „logistyczny chaos”, Amerykanie płacą z ręki do ręki gotówką za miliardy maseczek  i „głupie 5 milionów” maseczek dla Francji zupełnie się nie liczy. Szef regionu Grand Est, Jean Rottner powiedział reporterowi radia RTL, że na płytach chińskich lotnisk cargo „trzeba walczyć”, gdyż „my zamawiamy, ale Amerykanie wyciągają gotówkę i płacą trzy a nawet cztery razy więcej”. Prezydent regionu Ile-de-France,
Valerie Pecresse skarżyła się w telewizji informacyjnej LCI, że „my płacimy po dostawie i sprawdzeniu jakości maseczek, Amerykanie płacą na miejscu, gotówką niczego nie sprawdzając”. Nie potrafiła jednak powiedzieć, czy praktyki te stosują pracownicy amerykańskich instytucji federalnych lub stanowych, reprezentanci firm, czy też osoby prywatne.

Podobne zarzuty wobec Amerykanów pojawiają się w mediach hiszpańskich. Portal El Independiente alarmował, że agenci amerykańskich firm i instytucji stanowych przebijają europejskich kontrahentów cenowo. Płacą i to natychmiast gotówką nawet dwa razy tyle, byle tylko przejąć transport i natychmiast przerzucić go do USA. „To tak jakby konkurować na eBay z 50 krajami” - skomentował gubernator Nowego Jorku Andrew Cuomo.

W tej „wolnej amerykance” przewagę ma ten, kto ma większy samolot stojący na lotnisku, do którego można natychmiast załadować kupiony towar. Miliarder Robert Kraft pożyczył prywatną maszynę Boeing 767 gubernatorowi stanu Massachusetts Charlie Bakerowi, aby ten mógł szybko przewieźć 1,2 miliona maseczek dla stanowej służby zdrowia. Wszystkich przebił jednak polski KGHM, który wynajął największy na świecie samolot transportowy Antonow An-225 Mirja i zaraz po Świętach mają nim przylecieć do Warszawy dla Agencji Rezerw Materiałowych maseczki, kombinezony ochronne, gogle i respiratory zakupione w Chinach przez KGHM Polska Miedź  i Grupę Lotos. Takie zakupy „nie byłyby możliwe gdyby nie telefon prezydenta Andrzeja Dudy do prezydenta Chin Xi Jinpinga” - stwierdził rzecznik KGHM Polska Miedź Piotr Chęciński. Polityczny parasol oraz blisko dwudziestoletnia współpraca KGHM z China Minmetals sprawiają, że chińscy partnerzy pomagają Polakom uzyskać sprzęt po rozsądnych cenach i dostarczyć go bezpiecznie na pokład samolotu. „W przeciwnym razie ubiegliby nas inni” - wyjaśnił rzecznik polskiego spółki strategicznej nie wdając się w szczegóły.

Rafał Brzeski

 

POLECANE
Ustawa o bezpieczeństwie ruchu drogowego. Jest decyzja Karola Nawrockiego z ostatniej chwili
Ustawa o bezpieczeństwie ruchu drogowego. Jest decyzja Karola Nawrockiego

Trybunał Konstytucyjny ma orzec, czy projekt ustawy uderzającej w piratów drogowych jest zgodny z ustawą zasadniczą - tak zadecydował prezydent Karol Nawrocki. Choć w uzasadnieniu można przeczytać, że cel ustawy jest słuszny, jednak wątpliwości prezydenta wzbudziły niektóre rozwiązania prawne.

Karol Nawrocki wzywa Donalda Tuska do budowy mniejszości blokującej ws. umowy z Marcosur z ostatniej chwili
Karol Nawrocki wzywa Donalda Tuska do budowy mniejszości blokującej ws. umowy z Marcosur

"Akceptacja dla tej umowy to katastrofa. Panie Premierze, trzeba budować mniejszość blokującą, a nie gadać!" – pisze na platformie X prezydent Karol Nawrocki, apelując do premiera Tuska ws. umowy z Mercosur.

Tylko 4 ugrupowania w Sejmie, spory wzrost partii Grzegorza Brauna. Zobacz najnowszy sondaż z ostatniej chwili
Tylko 4 ugrupowania w Sejmie, spory wzrost partii Grzegorza Brauna. Zobacz najnowszy sondaż

Koalicja Obywatelska utrzymuje prowadzenie, Prawo i Sprawiedliwość pozostaje drugą siłą, a Konfederacja notuje wyraźny spadek – tak wyglądają wyniki najnowszego sondażu parlamentarnego. Badanie pokazuje też, że do Sejmu weszłyby tylko cztery ugrupowania.

Degermanizacja Holokaustu tylko u nas
Degermanizacja Holokaustu

Jest to zjawisko obecne w publicystyce historycznej i przekazie medialnym, polegające na uwalnianiu Niemiec i Niemców od odpowiedzialności za projekt i realizację Zagłady. W narracji o Holokauście o zbrodnię ludobójstwa na Żydach oskarża się pozbawionych narodowości „nazistów”, którzy najpierw sterroryzowali porządnych Niemców, a później dopuścili się czynów w gruncie rzeczy przeciwnych prawdziwej, niemieckiej mentalności.

Odciąć im tlen. Fala odrażającego hejtu wobec górników strajkujących w kopalni Silesia z ostatniej chwili
"Odciąć im tlen". Fala odrażającego hejtu wobec górników strajkujących w kopalni "Silesia"

W poniedziałek – tuż przed Wigilią – górnicy z Przedsiębiorstwa Górniczego Silesia postanowili po zakończonej zmianie nie wyjeżdżać na powierzchnię kopalni i rozpoczęli akcję protestacyjną. W komentarzach do relacji z protestów w sieci pojawiło się wiele skandalicznych komentarzy.

Zaskakująca decyzja w PKP Cargo. Spółka bez wyjaśnień odwołuje prezesa z ostatniej chwili
Zaskakująca decyzja w PKP Cargo. Spółka bez wyjaśnień odwołuje prezesa

Agnieszka Wasilewska-Semail została w poniedziałek odwołana przez radę nadzorczą PKP Cargo z funkcji prezesa - poinformowała spółka. Zmiana następuje z upływem dnia 22 grudnia, przyczyn odwołania nie podano.

Wpadka radnej KO z Krakowa. Polityk „dokleiła się” do zdjęcia z Trzaskowskim? z ostatniej chwili
Wpadka radnej KO z Krakowa. Polityk „dokleiła się” do zdjęcia z Trzaskowskim?

Kompromitująca wpadka krakowskiej radnej KO Magdaleny Mazurkiewicz. Polityk opublikowała w mediach społecznościowych wspólne zdjęcie z Rafałem Trzaskowskim i Aleksandrem Miszalskim z wydarzenia w Krakowie, mimo że... nie brała w nim udziału. Okazało się, że fotografia została przerobiona – twarz radnej wklejono w miejsce jednego z uczestników wydarzenia.

Pożar w Biebrzańskim Parku Narodowym. Prokuratura umorzyła sprawę z ostatniej chwili
Pożar w Biebrzańskim Parku Narodowym. Prokuratura umorzyła sprawę

Prokuratura Rejonowa w Augustowie umorzyła sprawę pożaru w Biebrzańskim Parku Narodowym, do którego doszło w kwietniu tego roku. Spłonęło wówczas 185 hektarów parku.

Jaka pogoda czeka nas w święta? IMGW wydał ostrzeżenia z ostatniej chwili
Jaka pogoda czeka nas w święta? IMGW wydał ostrzeżenia

Początek tygodnia będzie pochmurny. W poniedziałek wieczorem pojawią się silne zamglenia i mgły ograniczające widzialność do 200 m – poinformowała PAP synoptyczka Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Dorota Pacocha. IMGW wydał ostrzeżenia przed gęstą mgłą dla południa Polski.

Pierwsze w regionie inwestycje. Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego z ostatniej chwili
"Pierwsze w regionie inwestycje". Komunikat dla mieszkańców woj. małopolskiego

Ogłosiliśmy przetargi na budowę obwodnic Limanowej i Wadowic, leżących na trasie drogi krajowej nr 28 – poinformowała w poniedziałek GDDKiA Oddział Kraków.

REKLAMA

[Tylko u nas] Dr Rafał Brzeski: Mosad. MI6. Globalna wojna o maseczki. Wszystkich przebił KGHM

Na chińskich lotniskach cargo, bocznicach kolejowych, w portach i w rozległych kontenerowych depot toczy się cicha, ale brutalna, wojna o chirurgiczne maseczki, lateksowe rękawiczki, respiratory, fartuchy ochronne oraz innych sprzęt medyczny niezbędny w walce z koronawirusem. Toczą ją pośrednicy, handlarze, dyplomaci i służby specjalne.
/ Antonow An-225 "Mirija" Wikipedia CC By-SA 3,0 Alex Beltyukov
Pod koniec marca szef Mosadu, Yossi Cohen, otrzymał od premiera Benjamina Netanyahu polecenie zaopatrzenia izraelskiej służby zdrowia w zapas sprzętu medycznego i sanitarnego potrzebny przy zwalczaniu epidemii. Zlecenie nie było zaskoczeniem. Cohen jest zaufanym współpracownikiem premiera a Mosad ma mniej lub bardziej poufne układy w 140 państwach świata. Jeśli wierzyć informatorom dziennika Haaretz, Cohen polecił wykorzystać dla kamuflażu kanały operacyjne i sieć agenturalną w świecie arabskim i od dwóch tygodni Mossad za pośrednictwem różnych agencji państw arabskich skupuje lub przejmuje potrzebne zaopatrzenie oraz buduje bezpieczne szlaki przerzutowe. Według telewizji Al Jazeera są to nie tyle zakupy co globalna operacja przechwytywania materiałów i sprzętu zakontraktowanego przez innych odbiorców. Jej efektem był poniedziałkowy most powietrzny - 11 wojskowych samolotów transportowych, które wylądowały w Tel-Awiwie przywożąc miliony masek, kombinezonów oraz setki respiratorów i innych urządzeń niezbędnych w intensywnej terapii.

Według Haaretz, Izrael jest jedynym krajem, który zaangażował swoją służbę wywiadowczą do globalnego skupu materiałów sanitarnych. Ani CIA, ani brytyjski wywiad zagraniczny MI6 ani służby francuskie czy niemieckie nie zajmują się poszukiwaniem maseczek. Chociaż być może nie do końca. Zazwyczaj dobrze poinformowany dziennik South China Morning Post ujawnił, że samorząd Berlina zwrócił się do Bundeswehry i Luftwaffe o ochronę i lotniczy przerzut maseczek chirurgicznych oraz innych materiałów i sprzętu niezbędnych w walce z koronawirusem. Pilną prośbę do sił zbrojnych skierowano, kiedy w niewyjaśnionych okolicznościach zaginął w drodze transport 200 tysięcy specjalistycznych maseczek N95 kupionych przez berliński ratusz dla stołecznej policji. Maseczki wyprodukowane w fabryce amerykańskiego koncernu 3M w Chinach rozpłynęły się na lotnisku w Bangkoku. Berliński dziennik Tagesspiegel alarmował, że maseczki poleciały wprost do Stanów Zjednoczonych, a ponieważ niemieckim lewakom całe zło świata kojarzy się z Donaldem Trumpem regionalny minister spraw wewnętrznych Andreas Geisel zawył, że maseczki zostały „skonfiskowane” przez Amerykanów „w akcie nowoczesnego piractwa” zaś burmistrz Berlina Michael Mueller uznał „działania amerykańskiego
prezydenta” za „nieludzkie i nie do przyjęcia”. Mueller wezwał też rząd Angeli Merkel do interwencji i zmuszenia Amerykanów do przestrzegania „międzynarodowych reguł nawet w warunkach pandemii”.

W sukurs berlińskiemu samorządowi przyszła ukazująca się w Paryżu lewicowa Liberation, według której Amerykanie „uprowadzili” transport maseczek w drodze z Chin do Francji. Dziennik podał, że kiedy zamówiony w Chinach przez francuskich samorządowców transport materiałów sanitarnych dotarł na lotnisko został na miejscu zakupiony za gotówkę przez Amerykanów i zamiast do Francji odleciał do USA. Liberation podaje, że w Chinach panuje „logistyczny chaos”, Amerykanie płacą z ręki do ręki gotówką za miliardy maseczek  i „głupie 5 milionów” maseczek dla Francji zupełnie się nie liczy. Szef regionu Grand Est, Jean Rottner powiedział reporterowi radia RTL, że na płytach chińskich lotnisk cargo „trzeba walczyć”, gdyż „my zamawiamy, ale Amerykanie wyciągają gotówkę i płacą trzy a nawet cztery razy więcej”. Prezydent regionu Ile-de-France,
Valerie Pecresse skarżyła się w telewizji informacyjnej LCI, że „my płacimy po dostawie i sprawdzeniu jakości maseczek, Amerykanie płacą na miejscu, gotówką niczego nie sprawdzając”. Nie potrafiła jednak powiedzieć, czy praktyki te stosują pracownicy amerykańskich instytucji federalnych lub stanowych, reprezentanci firm, czy też osoby prywatne.

Podobne zarzuty wobec Amerykanów pojawiają się w mediach hiszpańskich. Portal El Independiente alarmował, że agenci amerykańskich firm i instytucji stanowych przebijają europejskich kontrahentów cenowo. Płacą i to natychmiast gotówką nawet dwa razy tyle, byle tylko przejąć transport i natychmiast przerzucić go do USA. „To tak jakby konkurować na eBay z 50 krajami” - skomentował gubernator Nowego Jorku Andrew Cuomo.

W tej „wolnej amerykance” przewagę ma ten, kto ma większy samolot stojący na lotnisku, do którego można natychmiast załadować kupiony towar. Miliarder Robert Kraft pożyczył prywatną maszynę Boeing 767 gubernatorowi stanu Massachusetts Charlie Bakerowi, aby ten mógł szybko przewieźć 1,2 miliona maseczek dla stanowej służby zdrowia. Wszystkich przebił jednak polski KGHM, który wynajął największy na świecie samolot transportowy Antonow An-225 Mirja i zaraz po Świętach mają nim przylecieć do Warszawy dla Agencji Rezerw Materiałowych maseczki, kombinezony ochronne, gogle i respiratory zakupione w Chinach przez KGHM Polska Miedź  i Grupę Lotos. Takie zakupy „nie byłyby możliwe gdyby nie telefon prezydenta Andrzeja Dudy do prezydenta Chin Xi Jinpinga” - stwierdził rzecznik KGHM Polska Miedź Piotr Chęciński. Polityczny parasol oraz blisko dwudziestoletnia współpraca KGHM z China Minmetals sprawiają, że chińscy partnerzy pomagają Polakom uzyskać sprzęt po rozsądnych cenach i dostarczyć go bezpiecznie na pokład samolotu. „W przeciwnym razie ubiegliby nas inni” - wyjaśnił rzecznik polskiego spółki strategicznej nie wdając się w szczegóły.

Rafał Brzeski


 

Polecane