Wodór odmieniany przez wszystkie przypadki

Prognozy wskazują, że pozycja paliw tradycyjnych pozostanie niezagrożona jeszcze przez wiele lat. Jednak to alternatywne paliwa, a w szczególności wodór, przyciągają coraz większą uwagę. Specjaliści z LOTOSU prowadzą wiele projektów związanych z wykorzystaniem tego surowca.
 Wodór odmieniany przez wszystkie przypadki
/ materiał prasowy Grupy Lotos S.A.
Rozwój rynku paliw alternatywnych jest bardzo ważny dla kraju – dzięki niemu Polska ma szansę zdobyć konkurencyjną pozycję w nowym obszarze europejskiej gospodarki. Polski rząd podkreślił to w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w Planie Rozwoju Elektromobilności oraz w dokumencie Ministerstwa Energii pt. Kierunki Rozwoju Innowacji Energetycznych.
 
TANKUJ WODÓR
 
Wśród paliw alternatywnych na szczególną uwagę zasługuje wodór. Grupa LOTOS chce wykorzystać go m.in. w pojazdach z ogniwami paliwowymi. Surowiec musi jednak charakteryzować się bardzo wysoką czystością (99,999 proc.). LOTOS jako pierwsza spółka w Polsce będzie nie tylko producentem oczyszczonego wodoru, który można zastosować w transporcie, ale również wybuduje dwie pierwsze stacje tankowania czystego wodoru – w Gdańsku i Warszawie. To wszystko w ramach projektu Pure H2, który zostanie wsparty w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Inwestycja, warta niemal 10 mln euro, ma być oddana do użytku w 2021 roku.
 
Pierwszy raz wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii oraz na warszawskiej stacji paliw sieci LOTOS przy ul. Łopuszańskiej. Ta druga to również część Niebieskiego Szlaku, czyli projektu rozbudowy sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych na stacjach LOTOS. Pierwsze 12 ładowarek udostępniono kierowcom jesienią 2018 r., kolejne 38 zostanie oddanych do użytku w 2020 roku. Ogniwa paliwowe zasilane wodorem zapewnią pojazdom daleki zasięg (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy Warszawą a Gdańskiem.
 
Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstaną instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Obecnie czysty surowiec musi być importowany, stąd powszechne użycie wodoru jest dość ograniczone. To zmieni się w 2021 roku, kiedy LOTOS będzie produkować 160 kg czystego wodoru na godzinę.


 
AUTOBUSY I LOKOMOTYWY „WODOROWE”
 
Zanim kierowcy zaczną kupować pojazdy na ogniwa paliwowe zasilane wodorem, LOTOS koncentruje się na transporcie miejskim. Spółka podpisała listy intencyjne z władzami Gdyni i Wejherowa właśnie w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami wodorowymi.
 
Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi mają wiele zalet, nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy dzięki cichej pracy silnika. Przewagę autobusu elektrycznego z ogniwem wodorowym stanowi też to, że jest tańszy w eksploatacji i lżejszy. W Polsce jest obecnie 3 producentów autobusów napędzanych wodorem.
 
LOTOS myśli też o zastosowaniu wodoru w transporcie kolejowym. Spółki LOTOS Lab i LOTOS Kolej pracują nad projektem budowy dwóch prototypowych lokomotyw manewrowych o napędach hybrydowych. Zgodnie z założeniami obie modernizowane lokomotywy będą miały napęd elektryczny z baterii litowo-jonowej, natomiast napęd alternatywny będzie w jednej z lokomotyw spalinowy, a w drugiej wodorowy.
 
B+R
 
LOTOS będzie też badać możliwość pozyskiwania wodoru przy wykorzystaniu energii z farm wiatrowych na Pomorzu. W ostatnim czasie podpisano list intencyjny z jedną ze spółek energetycznych. Obecnie paliwo pozyskiwane jest głównie z gazu ziemnego i ropy naftowej, ale są to wysoce emisyjne metody produkcji. Są jednak inne sposoby, które pozwalają na produkcję zeroemisyjną. Do tego celu mogłaby posłużyć energia pochodząca z lądowych farm wiatrowych.
 
Aby głębiej poznać potencjał wodoru w obszarze niskoemisyjnego transportu i magazynowania energii, LOTOS współpracuje z naukowcami z Politechniki Warszawskiej i Politechniki Gdańskiej. Uczelnie zapewniają laboratoria oraz wykwalifikowaną kadrę, a koncern – zakup sprzętu, technologii czy licencji.

Anna Michałowska

 

POLECANE
Komisja Europejska chce uwspólnotowić zakupy surowców krytycznych z ostatniej chwili
Komisja Europejska chce uwspólnotowić zakupy surowców krytycznych

Unijny komisarz ds. handlu Marosz Szefczovicz zaproponował „wspólne zakupy surowców krytycznych” przez UE.

Premier Kanady: Przeprosiłem prezydenta Donalda Trumpa z ostatniej chwili
Premier Kanady: Przeprosiłem prezydenta Donalda Trumpa

Premier Kanady Mark Carney przeprosił prezydenta USA Donalda Trumpa za emisję politycznej reklamy, która krytykowała amerykańskie cła. Do rozmowy doszło w trakcie szczytu APEC w Korei Południowej.

Gwałtowny wzrost przestępczości wśród młodych migrantów w Nadrenii Północnej-Westfalii z ostatniej chwili
Gwałtowny wzrost przestępczości wśród młodych migrantów w Nadrenii Północnej-Westfalii

Wśród młodzieży pochodzącej z rodzin migrantów w Nadrenii Północnej-Westfalii znacznie wzrosła przestępczość – wynika z badania przeprowadzonego przez Uniwersytet w Kolonii i Państwowy Urząd Policji Kryminalnej.

The Economist: Ukraina zmaga się z finansowym kryzysem. Pieniędzy starczy do końca lutego z ostatniej chwili
"The Economist": Ukraina zmaga się z finansowym kryzysem. Pieniędzy starczy do końca lutego

Jak poinformował „The Economist”, Ukraina zmaga się z potężnym kryzysem finansowym. Pieniędzy starczy jej do końca lutego.

Groźny atak hakerski w Polsce. Wyciekły dane klientów znanego biura podróży z ostatniej chwili
Groźny atak hakerski w Polsce. Wyciekły dane klientów znanego biura podróży

Minister cyfryzacji, wicepremier Krzysztof Gawkowski poinformował, że w związku z atakiem hakerskim na spółkę Nowa Itaka, doszło do wycieku danych logowania części klientów korzystających z usług biura podróży. Zapewnił, że specjaliści z NASK pozostają w stałym kontakcie z ITAKĄ.

Dlaczego ONZ z agresorów czyni ofiary? Anna Wiejak: To kwestia lewicowego sposobu myślenia tylko u nas
Dlaczego ONZ z agresorów czyni ofiary? Anna Wiejak: To kwestia lewicowego sposobu myślenia

Opowiedzenie się przez Organizację Narodów Zjednoczonych po stronie karteli narkotykowych, a nie ginących wskutek ich działalności ludzi może szokować, ale kiedy przeanalizujemy, co działo się w tej instytucji przez ostatnie dziesięciolecia, okaże się, iż jest to tylko wypadkowa wcześniejszych procesów.

Ważny komunikat dla mieszkańców Poznania z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Poznania

Od poniedziałku, 3 listopada, w Poznaniu rozpoczynają się dwie kluczowe inwestycje komunikacyjne – przebudowa mostu Bolesława Chrobrego oraz budowa nowej trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka. Oznacza to duże utrudnienia dla pasażerów komunikacji miejskiej i kierowców.

Awaria BLIKA. Operator wydał komunikat z ostatniej chwili
Awaria BLIKA. Operator wydał komunikat

Użytkownicy BLIKA mogą mieć obecnie trudności z korzystaniem z niektórych funkcji systemu – poinformował w sobotę operator. Trwają prace nad przywróceniem pełnej dostępności usługi - dodał w oświadczeniu.

Polska eksportuje więcej towarów wysokich technologii niż Szwecja czy Hiszpania z ostatniej chwili
Polska eksportuje więcej towarów wysokich technologii niż Szwecja czy Hiszpania

W 2024 r. udział towarów wysokich technologii w polskim eksporcie ogółem wyniósł 9,1 proc. Pod względem wartości Polska eksportuje więcej towarów high-tech niż Szwecja czy Hiszpania – wynika z udostępnionego PAP raportu Polskiego Funduszu Rozwoju.

Tragedia w Zdunach. 7-letni chłopiec zginął podczas halloweenowej zabawy z ostatniej chwili
Tragedia w Zdunach. 7-letni chłopiec zginął podczas halloweenowej zabawy

W piątek w Zdunach (woj. wielkopolskie) doszło do tragicznego wypadku. Podczas halloweenowej zabawy 7-letni chłopiec został potrącony przez samochód. Dziecko zmarło w szpitalu mimo reanimacji i natychmiastowej pomocy ratowników. Sprawą zajmuje się policja i prokuratura.

REKLAMA

Wodór odmieniany przez wszystkie przypadki

Prognozy wskazują, że pozycja paliw tradycyjnych pozostanie niezagrożona jeszcze przez wiele lat. Jednak to alternatywne paliwa, a w szczególności wodór, przyciągają coraz większą uwagę. Specjaliści z LOTOSU prowadzą wiele projektów związanych z wykorzystaniem tego surowca.
 Wodór odmieniany przez wszystkie przypadki
/ materiał prasowy Grupy Lotos S.A.
Rozwój rynku paliw alternatywnych jest bardzo ważny dla kraju – dzięki niemu Polska ma szansę zdobyć konkurencyjną pozycję w nowym obszarze europejskiej gospodarki. Polski rząd podkreślił to w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w Planie Rozwoju Elektromobilności oraz w dokumencie Ministerstwa Energii pt. Kierunki Rozwoju Innowacji Energetycznych.
 
TANKUJ WODÓR
 
Wśród paliw alternatywnych na szczególną uwagę zasługuje wodór. Grupa LOTOS chce wykorzystać go m.in. w pojazdach z ogniwami paliwowymi. Surowiec musi jednak charakteryzować się bardzo wysoką czystością (99,999 proc.). LOTOS jako pierwsza spółka w Polsce będzie nie tylko producentem oczyszczonego wodoru, który można zastosować w transporcie, ale również wybuduje dwie pierwsze stacje tankowania czystego wodoru – w Gdańsku i Warszawie. To wszystko w ramach projektu Pure H2, który zostanie wsparty w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Inwestycja, warta niemal 10 mln euro, ma być oddana do użytku w 2021 roku.
 
Pierwszy raz wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii oraz na warszawskiej stacji paliw sieci LOTOS przy ul. Łopuszańskiej. Ta druga to również część Niebieskiego Szlaku, czyli projektu rozbudowy sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych na stacjach LOTOS. Pierwsze 12 ładowarek udostępniono kierowcom jesienią 2018 r., kolejne 38 zostanie oddanych do użytku w 2020 roku. Ogniwa paliwowe zasilane wodorem zapewnią pojazdom daleki zasięg (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy Warszawą a Gdańskiem.
 
Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstaną instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Obecnie czysty surowiec musi być importowany, stąd powszechne użycie wodoru jest dość ograniczone. To zmieni się w 2021 roku, kiedy LOTOS będzie produkować 160 kg czystego wodoru na godzinę.


 
AUTOBUSY I LOKOMOTYWY „WODOROWE”
 
Zanim kierowcy zaczną kupować pojazdy na ogniwa paliwowe zasilane wodorem, LOTOS koncentruje się na transporcie miejskim. Spółka podpisała listy intencyjne z władzami Gdyni i Wejherowa właśnie w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami wodorowymi.
 
Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi mają wiele zalet, nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy dzięki cichej pracy silnika. Przewagę autobusu elektrycznego z ogniwem wodorowym stanowi też to, że jest tańszy w eksploatacji i lżejszy. W Polsce jest obecnie 3 producentów autobusów napędzanych wodorem.
 
LOTOS myśli też o zastosowaniu wodoru w transporcie kolejowym. Spółki LOTOS Lab i LOTOS Kolej pracują nad projektem budowy dwóch prototypowych lokomotyw manewrowych o napędach hybrydowych. Zgodnie z założeniami obie modernizowane lokomotywy będą miały napęd elektryczny z baterii litowo-jonowej, natomiast napęd alternatywny będzie w jednej z lokomotyw spalinowy, a w drugiej wodorowy.
 
B+R
 
LOTOS będzie też badać możliwość pozyskiwania wodoru przy wykorzystaniu energii z farm wiatrowych na Pomorzu. W ostatnim czasie podpisano list intencyjny z jedną ze spółek energetycznych. Obecnie paliwo pozyskiwane jest głównie z gazu ziemnego i ropy naftowej, ale są to wysoce emisyjne metody produkcji. Są jednak inne sposoby, które pozwalają na produkcję zeroemisyjną. Do tego celu mogłaby posłużyć energia pochodząca z lądowych farm wiatrowych.
 
Aby głębiej poznać potencjał wodoru w obszarze niskoemisyjnego transportu i magazynowania energii, LOTOS współpracuje z naukowcami z Politechniki Warszawskiej i Politechniki Gdańskiej. Uczelnie zapewniają laboratoria oraz wykwalifikowaną kadrę, a koncern – zakup sprzętu, technologii czy licencji.

Anna Michałowska


 

Polecane
Emerytury
Stażowe