Wodór odmieniany przez wszystkie przypadki

Prognozy wskazują, że pozycja paliw tradycyjnych pozostanie niezagrożona jeszcze przez wiele lat. Jednak to alternatywne paliwa, a w szczególności wodór, przyciągają coraz większą uwagę. Specjaliści z LOTOSU prowadzą wiele projektów związanych z wykorzystaniem tego surowca.
 Wodór odmieniany przez wszystkie przypadki
/ materiał prasowy Grupy Lotos S.A.
Rozwój rynku paliw alternatywnych jest bardzo ważny dla kraju – dzięki niemu Polska ma szansę zdobyć konkurencyjną pozycję w nowym obszarze europejskiej gospodarki. Polski rząd podkreślił to w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w Planie Rozwoju Elektromobilności oraz w dokumencie Ministerstwa Energii pt. Kierunki Rozwoju Innowacji Energetycznych.
 
TANKUJ WODÓR
 
Wśród paliw alternatywnych na szczególną uwagę zasługuje wodór. Grupa LOTOS chce wykorzystać go m.in. w pojazdach z ogniwami paliwowymi. Surowiec musi jednak charakteryzować się bardzo wysoką czystością (99,999 proc.). LOTOS jako pierwsza spółka w Polsce będzie nie tylko producentem oczyszczonego wodoru, który można zastosować w transporcie, ale również wybuduje dwie pierwsze stacje tankowania czystego wodoru – w Gdańsku i Warszawie. To wszystko w ramach projektu Pure H2, który zostanie wsparty w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Inwestycja, warta niemal 10 mln euro, ma być oddana do użytku w 2021 roku.
 
Pierwszy raz wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii oraz na warszawskiej stacji paliw sieci LOTOS przy ul. Łopuszańskiej. Ta druga to również część Niebieskiego Szlaku, czyli projektu rozbudowy sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych na stacjach LOTOS. Pierwsze 12 ładowarek udostępniono kierowcom jesienią 2018 r., kolejne 38 zostanie oddanych do użytku w 2020 roku. Ogniwa paliwowe zasilane wodorem zapewnią pojazdom daleki zasięg (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy Warszawą a Gdańskiem.
 
Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstaną instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Obecnie czysty surowiec musi być importowany, stąd powszechne użycie wodoru jest dość ograniczone. To zmieni się w 2021 roku, kiedy LOTOS będzie produkować 160 kg czystego wodoru na godzinę.


 
AUTOBUSY I LOKOMOTYWY „WODOROWE”
 
Zanim kierowcy zaczną kupować pojazdy na ogniwa paliwowe zasilane wodorem, LOTOS koncentruje się na transporcie miejskim. Spółka podpisała listy intencyjne z władzami Gdyni i Wejherowa właśnie w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami wodorowymi.
 
Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi mają wiele zalet, nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy dzięki cichej pracy silnika. Przewagę autobusu elektrycznego z ogniwem wodorowym stanowi też to, że jest tańszy w eksploatacji i lżejszy. W Polsce jest obecnie 3 producentów autobusów napędzanych wodorem.
 
LOTOS myśli też o zastosowaniu wodoru w transporcie kolejowym. Spółki LOTOS Lab i LOTOS Kolej pracują nad projektem budowy dwóch prototypowych lokomotyw manewrowych o napędach hybrydowych. Zgodnie z założeniami obie modernizowane lokomotywy będą miały napęd elektryczny z baterii litowo-jonowej, natomiast napęd alternatywny będzie w jednej z lokomotyw spalinowy, a w drugiej wodorowy.
 
B+R
 
LOTOS będzie też badać możliwość pozyskiwania wodoru przy wykorzystaniu energii z farm wiatrowych na Pomorzu. W ostatnim czasie podpisano list intencyjny z jedną ze spółek energetycznych. Obecnie paliwo pozyskiwane jest głównie z gazu ziemnego i ropy naftowej, ale są to wysoce emisyjne metody produkcji. Są jednak inne sposoby, które pozwalają na produkcję zeroemisyjną. Do tego celu mogłaby posłużyć energia pochodząca z lądowych farm wiatrowych.
 
Aby głębiej poznać potencjał wodoru w obszarze niskoemisyjnego transportu i magazynowania energii, LOTOS współpracuje z naukowcami z Politechniki Warszawskiej i Politechniki Gdańskiej. Uczelnie zapewniają laboratoria oraz wykwalifikowaną kadrę, a koncern – zakup sprzętu, technologii czy licencji.

Anna Michałowska

 

POLECANE
Aleksander Grad trafił do Agencji Rozwoju Przemysłu z ostatniej chwili
Aleksander Grad trafił do Agencji Rozwoju Przemysłu

Aleksander Grad, były minister skarbu państwa, trafił do Agencji Rozwoju Przemysłu. Razem z Pawłem Wojtunikiem został doradcą prezesa B. Babuśki - donosi dziennikarz śledczy red. Marcin Dobski.

Kontrola projektów KPO. Nieprawidłowości jedynie w 0,05 promila przypadków z ostatniej chwili
Kontrola projektów KPO. Nieprawidłowości jedynie w 0,05 promila przypadków

Resort funduszy sprawdza, jak przedsiębiorcy wydawali unijne pieniądze – w grę wchodziły nawet zakupy jachtów. Minister Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz przedstawiała podczas konferencji wyniki kontroli wydanych środków.

Burza w warszawskiej policji. Jest wniosek do MSWiA o odwołanie komendanta z ostatniej chwili
Burza w warszawskiej policji. Jest wniosek do MSWiA o odwołanie komendanta

Do MSWiA wpłynął wniosek o odwołanie z funkcji komendanta stołecznego policji insp. Dariusza Walichnowskiego - potwierdziła w piątek rzecznik prasowa resortu Karolina Gałecka.

Nowa polityka spójności zrealizuje lewicową agendę z ostatniej chwili
Nowa polityka spójności zrealizuje lewicową agendę

Parlament Europejski i Rada uzgodniły kluczowe aktualizacje polityki spójności UE, umożliwiające państwom i regionom Europy realokację środków na nowe priorytety strategiczne, takie jak obronność, zrównoważone mieszkalnictwo, odporność na wodę i transformacja energetyczna, czyli pieniądze z unijnych funduszy mają zostać przeznaczone przede wszystkim na sfinansowanie założeń Zielonego Ładu.

Fatalny błąd PAP w depeszy nt. Polski i Donalda Trumpa. „Największa dezinformacja od lat” z ostatniej chwili
Fatalny błąd PAP w depeszy nt. Polski i Donalda Trumpa. „Największa dezinformacja od lat”

Polska Agencja Prasowa znalazła się w ogniu krytyki po tym, jak opublikowała – a po paru godzinach usunęła – depeszę dotyczącą wywiadu Donalda Trumpa dla Fox News. W materiale błędnie przypisano słowa prezydenta USA o „pomocy po wojnie” Polsce, choć w rzeczywistości dotyczyły one Ukrainy.

Tusk nie zmienia linii politycznej. Minister Berek zapowiada dalsze „przywracanie praworządności” z ostatniej chwili
Tusk nie zmienia linii politycznej. Minister Berek zapowiada dalsze „przywracanie praworządności”

„Przywracanie praworządności jako punkt wyjścia musimy kontynuować w bardzo trudnych warunkach prawnych, faktycznych, związanych z różnym spojrzeniem reprezentowanym przez różne ośrodki władzy w Polsce, w tym przez prezydenta, ale nie odstąpimy od tej drogi, żeby postawić instytucje publiczne, przywrócić im ich konstytucyjny wymiar” - zapowiedział minister nadzoru nad wdrażaniem polityki rządu Maciej Berek. Rząd planuje także utrzymanie możliwości orzekania dla sędziów, którzy znajdują się w stanie spoczynku, czyli de facto zamierza możliwie opóźnić wymianę pokoleniową w tej grupie zawodowej w celu utrzymania przy orzekaniu tych sędziów, którzy sprzyjają obecnej władzy.

PiS ponownie spotka się z Szymonem Hołownią z ostatniej chwili
PiS ponownie spotka się z Szymonem Hołownią

W piątek 19 września miało dojść do spotkania marszałka Sejmu Szymona Hołowni z wiceszefem klubu PiS Marcinem Ociepą. Chodzi o projekt uchwały autorstwa PiS dotyczący wywłaszczenia ambasady Rosji w Warszawie i przeniesienia jej w inne miejsce. Jak ustaliła Wirtualna Polska, PiS chce, by uchwała została podjęta jeszcze na najbliższym posiedzeniu Sejmu.

Wiadomości
Sprzedawcy na pierwszej linii profilaktyki. Jak szkolenie z odpowiedzialnej sprzedaży wpływa na dostępność alkoholu dla nieletnich

Jednym z ważnych elementów działań profilaktycznych jest uniemożliwienie zakupu alkoholu osobom niepełnoletnim i tym z grup ryzyka. Wsparciem dla sprzedawców są szkolenia z odpowiedzialnej sprzedaży alkoholu, takie jak „Zostań OSA – Odpowiedzialnym Sprzedawcą Alkoholu!”. Dzięki nim sprzedawcy zyskują umiejętność asertywnego odmawiania sprzedaży alkoholu.

MON upraszcza procedury zakupu dronów i systemów antydronowych. Ukłon w stronę Niemiec? z ostatniej chwili
MON upraszcza procedury zakupu dronów i systemów antydronowych. Ukłon w stronę Niemiec?

Jak poinformował polski resort obrony narodowej, Cezary Tomczyk, sekretarz stanu MON, podpisał decyzję dotyczącą testowania w Siłach Zbrojnych RP bezzałogowych statków powietrznych, bezzałogowych systemów uzbrojenia oraz środków ich zwalczania. Urzędnicy przekonują, że dzięki nowym przepisom wojsko znacznie szybciej pozyska najnowsze rozwiązania w zakresie dronów i systemów antydronowych.

Donald Trump zasugerował powrót USA do Afganistanu z ostatniej chwili
Donald Trump zasugerował powrót USA do Afganistanu

Podczas czwartkowej konferencji prasowej kończącej wizytę w Wielkiej Brytanii prezydent Donald Trump zasugerował powrót armii stanów Zjednoczonych do Bagram, dawnej bazy amerykańskiego lotnictwa w Afganistanie – poinformowała w piątek agencja AP. USA wycofały się z Bagram przed czterema laty.

REKLAMA

Wodór odmieniany przez wszystkie przypadki

Prognozy wskazują, że pozycja paliw tradycyjnych pozostanie niezagrożona jeszcze przez wiele lat. Jednak to alternatywne paliwa, a w szczególności wodór, przyciągają coraz większą uwagę. Specjaliści z LOTOSU prowadzą wiele projektów związanych z wykorzystaniem tego surowca.
 Wodór odmieniany przez wszystkie przypadki
/ materiał prasowy Grupy Lotos S.A.
Rozwój rynku paliw alternatywnych jest bardzo ważny dla kraju – dzięki niemu Polska ma szansę zdobyć konkurencyjną pozycję w nowym obszarze europejskiej gospodarki. Polski rząd podkreślił to w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, w Planie Rozwoju Elektromobilności oraz w dokumencie Ministerstwa Energii pt. Kierunki Rozwoju Innowacji Energetycznych.
 
TANKUJ WODÓR
 
Wśród paliw alternatywnych na szczególną uwagę zasługuje wodór. Grupa LOTOS chce wykorzystać go m.in. w pojazdach z ogniwami paliwowymi. Surowiec musi jednak charakteryzować się bardzo wysoką czystością (99,999 proc.). LOTOS jako pierwsza spółka w Polsce będzie nie tylko producentem oczyszczonego wodoru, który można zastosować w transporcie, ale również wybuduje dwie pierwsze stacje tankowania czystego wodoru – w Gdańsku i Warszawie. To wszystko w ramach projektu Pure H2, który zostanie wsparty w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Inwestycja, warta niemal 10 mln euro, ma być oddana do użytku w 2021 roku.
 
Pierwszy raz wodór będzie można zatankować w bezpośrednim sąsiedztwie gdańskiej rafinerii oraz na warszawskiej stacji paliw sieci LOTOS przy ul. Łopuszańskiej. Ta druga to również część Niebieskiego Szlaku, czyli projektu rozbudowy sieci ładowarek dla samochodów elektrycznych i hybrydowych na stacjach LOTOS. Pierwsze 12 ładowarek udostępniono kierowcom jesienią 2018 r., kolejne 38 zostanie oddanych do użytku w 2020 roku. Ogniwa paliwowe zasilane wodorem zapewnią pojazdom daleki zasięg (450 km) bez konieczności dodatkowego tankowania wodoru na trasie pomiędzy Warszawą a Gdańskiem.
 
Zanim pojawią się punkty tankowania wodoru, na terenie rafinerii w Gdańsku powstaną instalacja do jego oczyszczania oraz stacja sprzedaży i dystrybucji tego paliwa. Obecnie czysty surowiec musi być importowany, stąd powszechne użycie wodoru jest dość ograniczone. To zmieni się w 2021 roku, kiedy LOTOS będzie produkować 160 kg czystego wodoru na godzinę.


 
AUTOBUSY I LOKOMOTYWY „WODOROWE”
 
Zanim kierowcy zaczną kupować pojazdy na ogniwa paliwowe zasilane wodorem, LOTOS koncentruje się na transporcie miejskim. Spółka podpisała listy intencyjne z władzami Gdyni i Wejherowa właśnie w sprawie dostaw wodoru do napędu autobusów z ogniwami wodorowymi.
 
Autobusy zasilane ogniwami paliwowymi mają wiele zalet, nie emitują żadnych zanieczyszczeń i zapewniają duży komfort jazdy dzięki cichej pracy silnika. Przewagę autobusu elektrycznego z ogniwem wodorowym stanowi też to, że jest tańszy w eksploatacji i lżejszy. W Polsce jest obecnie 3 producentów autobusów napędzanych wodorem.
 
LOTOS myśli też o zastosowaniu wodoru w transporcie kolejowym. Spółki LOTOS Lab i LOTOS Kolej pracują nad projektem budowy dwóch prototypowych lokomotyw manewrowych o napędach hybrydowych. Zgodnie z założeniami obie modernizowane lokomotywy będą miały napęd elektryczny z baterii litowo-jonowej, natomiast napęd alternatywny będzie w jednej z lokomotyw spalinowy, a w drugiej wodorowy.
 
B+R
 
LOTOS będzie też badać możliwość pozyskiwania wodoru przy wykorzystaniu energii z farm wiatrowych na Pomorzu. W ostatnim czasie podpisano list intencyjny z jedną ze spółek energetycznych. Obecnie paliwo pozyskiwane jest głównie z gazu ziemnego i ropy naftowej, ale są to wysoce emisyjne metody produkcji. Są jednak inne sposoby, które pozwalają na produkcję zeroemisyjną. Do tego celu mogłaby posłużyć energia pochodząca z lądowych farm wiatrowych.
 
Aby głębiej poznać potencjał wodoru w obszarze niskoemisyjnego transportu i magazynowania energii, LOTOS współpracuje z naukowcami z Politechniki Warszawskiej i Politechniki Gdańskiej. Uczelnie zapewniają laboratoria oraz wykwalifikowaną kadrę, a koncern – zakup sprzętu, technologii czy licencji.

Anna Michałowska


 

Polecane
Emerytury
Stażowe