Hotel mówi: „Nie odpowiadamy za twoje zgubione rzeczy”. Co możemy zrobić?

W czasie weekendowego pobytu w hotelu zostawiłem w pokoju zegarek. Wyszedłem tylko na kolację, a gdy wróciłem, zegarka nie było. Przeszukałem cały pokój i nic. Zgłosiłem sprawę recepcji, ale usłyszałem, że hotel nie odpowiada za rzeczy pozostawione poza sejfem. Czy naprawdę nic nie mogę zrobić? Zegarek był dla mnie wartościowy, zarówno finansowo, jak i sentymentalnie.
Pokój hotelowy, ręka otwierająca drzwi
Pokój hotelowy, ręka otwierająca drzwi / Pixabay

Co musisz wiedzieć:

  • Hotel ponosi ustawową odpowiedzialność za rzeczy wniesione przez gościa, także te pozostawione w pokoju poza sejfem, a zapisy regulaminu wyłączające tę odpowiedzialność są bezskuteczne.
  • Gość, który zauważy zaginięcie przedmiotu, powinien niezwłocznie zgłosić sprawę, doprowadzić do jej udokumentowania i ma prawo dochodzić pełnej rekompensaty, także na drodze cywilnej.

 

Odpowiedzialność hotelu

Podróżowanie to dla wielu z nas przyjemność, a korzystanie z usług hotelowych jest dziś tak powszechne, że przestaliśmy zastanawiać się nad tym, jakie obowiązki i prawa przysługują obu stronom. Dopiero gdy coś się wydarzy, zaczynamy zadawać pytania, na które odpowiedzi nie zawsze są oczywiste. Tak było w przypadku jednego z naszych czytelników, który opisał swoją sytuację z pozoru błahą, ale w praktyce często spotykaną.

Zacznijmy więc od podstaw. Hotele w Polsce podlegają szczególnej regulacji dotyczącej odpowiedzialności za rzeczy wniesione przez gości. To pojęcie prawne obejmuje wszystkie przedmioty, które gość zabiera ze sobą na teren hotelu, nie tylko te przekazane do depozytu czy zamknięte w sejfie. Odpowiedzialność hotelu wynika bezpośrednio z przepisów Kodeksu cywilnego i nie może zostać wyłączona w drodze regulaminu. W praktyce więc powszechne tabliczki informujące, że hotel „nie odpowiada za rzeczy pozostawione w pokojach”, nie mają podstawy prawnej i nie zwalniają przedsiębiorcy z odpowiedzialności. Gość ma pełne prawo oczekiwać, że pokój, który wynajął, będzie miejscem bezpiecznym dla jego rzeczy. Fakt, że nie umieścił zegarka w sejfie, nie pozbawia go ochrony. Sejf jest co najwyżej dodatkową możliwością zwiększenia bezpieczeństwa, ale nie obowiązkiem.

 

Odpowiedzialność gościa

Wyjątek zachodzi tylko wtedy, gdy strata nastąpiła z winy samego gościa, na przykład pozostawił rzecz w miejscu ogólnodostępnym lub wykazał się szczególną nieostrożnością. Jednak jeśli przedmiot znajdował się w pokoju i zaginął podczas nieobecności gościa, a pracownicy mieli dostęp do pomieszczenia, to niezależnie od tłumaczeń pracowników recepcji odpowiedzialność hotelu jest zasadą.

Warto zwrócić uwagę, że tego rodzaju sytuacje mają swoją procedurę. Zgłoszenie powinno nastąpić jak najszybciej, najlepiej od razu po stwierdzeniu braku rzeczy. Hotel powinien sporządzić protokół oraz zabezpieczyć nagrania z monitoringu, które mogą być ważnym dowodem. Im wcześniej sprawa zostanie udokumentowana, tym mniejsze ryzyko sporu co do okoliczności. Warto również poprosić o informację, kto sprzątał pokój i w jakich godzinach. Nie chodzi tu o szukanie winnych, lecz o rzetelne ustalenie faktów. W przypadku odmowy uznania odpowiedzialności przez hotel warto zwrócić się do niego pisemnie, opisując zdarzenie i wskazując wartość utraconego przedmiotu. Roszczenie obejmuje pełną wartość rzeczy, a jeśli przedmiot był szczególnie cenny, również to powinno zostać wykazane poprzez dokument zakupu lub wycenę. Jeśli sprawa nie znajdzie rozwiązania polubownie, drogę otwiera postępowanie cywilne, ale na szczęście w praktyce wiele takich spraw udaje się zakończyć bez sądu.

Stąd w mojej opinii hotel ma obowiązek nie tylko dbać o rzeczy gościa, ale ponosi też odpowiedzialność za ich zaginięcie, która nie znika tylko dlatego, że przedmioty nie były pozostawione w sejfie. Regulaminy nie mogą ograniczyć tego prawa. Gość, który utracił przedmiot w pokoju, ma pełne podstawy, by domagać się rekompensaty i nie należy rezygnować z dochodzenia swoich roszczeń.

[Tytuł, niektóre śródtytuły i sekcja "Co musisz wiedzieć" pochodzą od redakcji]


 

POLECANE
Tusk wyszedł do dziennikarzy: Polska niepodległość będzie zagrożona, gdyby Ukraina... z ostatniej chwili
Tusk wyszedł do dziennikarzy: "Polska niepodległość będzie zagrożona, gdyby Ukraina..."

– Polska niepodległość będzie zagrożona, gdyby się okazało, że w konsekwencji złych decyzji albo braku decyzji, np. ze strony Europy, Ukraina musiałaby skapitulować – stwierdził w czwartek w Brukseli szef polskiego rządu Donald Tusk.

Niepokojące doniesienia z granicy. Straż Graniczna wydała komunikat z ostatniej chwili
Niepokojące doniesienia z granicy. Straż Graniczna wydała komunikat

Straż Graniczna publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy z Białorusią. Ponadto zaraportowano także o sytuacji na granicy z Litwą i Niemcami w związku z przywróceniem na nich tymczasowych kontroli.

Rosyjscy pogranicznicy przekroczyli granicę NATO z ostatniej chwili
Rosyjscy pogranicznicy przekroczyli granicę NATO

Trzech funkcjonariuszy rosyjskiej straży granicznej bez zezwolenia przekroczyło granicę z Estonią. Tallinn domaga się wyjaśnień.

Świąteczny chaos na lotniskach. Pracownicy  w Europie zapowiadają strajki z ostatniej chwili
Świąteczny chaos na lotniskach. Pracownicy w Europie zapowiadają strajki

Podróżujący w okresie Bożego Narodzenia i Nowego Roku muszą liczyć się z poważnymi utrudnieniami. Pracownicy lotnisk i linii lotniczych w kilku krajach Europy zapowiadają strajki, domagając się wyższych płac i lepszych warunków pracy. Protesty mogą oznaczać opóźnienia, odwołania lotów oraz długie kolejki do odprawy i odbioru bagażu.

Komunikat dla mieszkańców woj. podkarpackiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. podkarpackiego

Od 19 grudnia 2025 r. w Pałacu Prezydenckim będzie można zobaczyć bożonarodzeniową szopkę z Markowej, nawiązującą do historii Rodziny Ulmów. Będzie można ją podziwiać do 6 stycznia 2026 r.

W Pałacu Prezydenckim trwa demontaż Okrągłego Stołu z ostatniej chwili
W Pałacu Prezydenckim trwa demontaż Okrągłego Stołu

Decyzją prezydenta Karola Nawrockiego z Pałacu Prezydenckiego znika Okrągły Stół. – Niezależnie od tego, jak oceniamy Okrągły Stół, to z całą pewnością Pałac Prezydencki nie jest miejscem, w którym powinien on stać – powiedział prezydent Karol Nawrocki.

TK reaguje na wyrok TSUE z ostatniej chwili
TK reaguje na wyrok TSUE

Trybunał Konstytucyjny skomentował czwartkowy wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE. "Decyzja TSUE nie ma żadnego wpływu na funkcjonowanie konstytucyjnych organów Rzeczypospolitej Polskiej. Zapadła ona całkowicie poza kompetencjami tego organu" – podkreślono.

Prezydent Karol Nawrocki spotkał się z szefem NATO z ostatniej chwili
Prezydent Karol Nawrocki spotkał się z szefem NATO

W czwartek od godz. 10 w Pałacu Prezydenckim trwa spotkanie prezydenta Karola Nawrockiego z sekretarzem generalnym NATO Markiem Rutte. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami tematami rozmowy mają być m.in. bezpieczeństwo i sytuacja na Ukrainie.

Pałac Buckingham. Pilne informacje w sprawie Kate Middleton z ostatniej chwili
Pałac Buckingham. Pilne informacje w sprawie Kate Middleton

Książę i księżna Walii pokazali nowe rodzinne zdjęcie z kartki świątecznej 2025. Fotografia opublikowana w mediach społecznościowych przedstawia księcia Williama wraz z Kate oraz ich dzieci: George’a, Charlotte i Louisa.

Uciekinier ze szpitala psychiatrycznego w Żurawicy zatrzymany przez policję Wiadomości
Uciekinier ze szpitala psychiatrycznego w Żurawicy zatrzymany przez policję

Służby w czwartek rano ujęły 25-letniego mężczyznę, który dzień wcześniej uciekł z Wojewódzkiego Podkarpackiego Szpitala Psychiatrycznego w Żurawicy. Mężczyzna, podejrzany o znęcanie się nad rodziną, był wcześniej pod dozorem funkcjonariuszy służby więziennej i oceniany jako potencjalnie niebezpieczny.

REKLAMA

Hotel mówi: „Nie odpowiadamy za twoje zgubione rzeczy”. Co możemy zrobić?

W czasie weekendowego pobytu w hotelu zostawiłem w pokoju zegarek. Wyszedłem tylko na kolację, a gdy wróciłem, zegarka nie było. Przeszukałem cały pokój i nic. Zgłosiłem sprawę recepcji, ale usłyszałem, że hotel nie odpowiada za rzeczy pozostawione poza sejfem. Czy naprawdę nic nie mogę zrobić? Zegarek był dla mnie wartościowy, zarówno finansowo, jak i sentymentalnie.
Pokój hotelowy, ręka otwierająca drzwi
Pokój hotelowy, ręka otwierająca drzwi / Pixabay

Co musisz wiedzieć:

  • Hotel ponosi ustawową odpowiedzialność za rzeczy wniesione przez gościa, także te pozostawione w pokoju poza sejfem, a zapisy regulaminu wyłączające tę odpowiedzialność są bezskuteczne.
  • Gość, który zauważy zaginięcie przedmiotu, powinien niezwłocznie zgłosić sprawę, doprowadzić do jej udokumentowania i ma prawo dochodzić pełnej rekompensaty, także na drodze cywilnej.

 

Odpowiedzialność hotelu

Podróżowanie to dla wielu z nas przyjemność, a korzystanie z usług hotelowych jest dziś tak powszechne, że przestaliśmy zastanawiać się nad tym, jakie obowiązki i prawa przysługują obu stronom. Dopiero gdy coś się wydarzy, zaczynamy zadawać pytania, na które odpowiedzi nie zawsze są oczywiste. Tak było w przypadku jednego z naszych czytelników, który opisał swoją sytuację z pozoru błahą, ale w praktyce często spotykaną.

Zacznijmy więc od podstaw. Hotele w Polsce podlegają szczególnej regulacji dotyczącej odpowiedzialności za rzeczy wniesione przez gości. To pojęcie prawne obejmuje wszystkie przedmioty, które gość zabiera ze sobą na teren hotelu, nie tylko te przekazane do depozytu czy zamknięte w sejfie. Odpowiedzialność hotelu wynika bezpośrednio z przepisów Kodeksu cywilnego i nie może zostać wyłączona w drodze regulaminu. W praktyce więc powszechne tabliczki informujące, że hotel „nie odpowiada za rzeczy pozostawione w pokojach”, nie mają podstawy prawnej i nie zwalniają przedsiębiorcy z odpowiedzialności. Gość ma pełne prawo oczekiwać, że pokój, który wynajął, będzie miejscem bezpiecznym dla jego rzeczy. Fakt, że nie umieścił zegarka w sejfie, nie pozbawia go ochrony. Sejf jest co najwyżej dodatkową możliwością zwiększenia bezpieczeństwa, ale nie obowiązkiem.

 

Odpowiedzialność gościa

Wyjątek zachodzi tylko wtedy, gdy strata nastąpiła z winy samego gościa, na przykład pozostawił rzecz w miejscu ogólnodostępnym lub wykazał się szczególną nieostrożnością. Jednak jeśli przedmiot znajdował się w pokoju i zaginął podczas nieobecności gościa, a pracownicy mieli dostęp do pomieszczenia, to niezależnie od tłumaczeń pracowników recepcji odpowiedzialność hotelu jest zasadą.

Warto zwrócić uwagę, że tego rodzaju sytuacje mają swoją procedurę. Zgłoszenie powinno nastąpić jak najszybciej, najlepiej od razu po stwierdzeniu braku rzeczy. Hotel powinien sporządzić protokół oraz zabezpieczyć nagrania z monitoringu, które mogą być ważnym dowodem. Im wcześniej sprawa zostanie udokumentowana, tym mniejsze ryzyko sporu co do okoliczności. Warto również poprosić o informację, kto sprzątał pokój i w jakich godzinach. Nie chodzi tu o szukanie winnych, lecz o rzetelne ustalenie faktów. W przypadku odmowy uznania odpowiedzialności przez hotel warto zwrócić się do niego pisemnie, opisując zdarzenie i wskazując wartość utraconego przedmiotu. Roszczenie obejmuje pełną wartość rzeczy, a jeśli przedmiot był szczególnie cenny, również to powinno zostać wykazane poprzez dokument zakupu lub wycenę. Jeśli sprawa nie znajdzie rozwiązania polubownie, drogę otwiera postępowanie cywilne, ale na szczęście w praktyce wiele takich spraw udaje się zakończyć bez sądu.

Stąd w mojej opinii hotel ma obowiązek nie tylko dbać o rzeczy gościa, ale ponosi też odpowiedzialność za ich zaginięcie, która nie znika tylko dlatego, że przedmioty nie były pozostawione w sejfie. Regulaminy nie mogą ograniczyć tego prawa. Gość, który utracił przedmiot w pokoju, ma pełne podstawy, by domagać się rekompensaty i nie należy rezygnować z dochodzenia swoich roszczeń.

[Tytuł, niektóre śródtytuły i sekcja "Co musisz wiedzieć" pochodzą od redakcji]



 

Polecane