UOKiK wydał pilny komunikat dla klientów Pekao SA. Bank musi wypłacić rekompensaty 

Bank Pekao SA będzie musiał usunąć skutki naruszeń i wypłacić rekompensaty klientom — tak wynika z decyzji prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego. Regulacje zostały nałożone po tym, jak do urzędu trafiły liczne skargi konsumentów dotyczące przewlekłego rozpatrywania reklamacji w latach 2021–2023.
Komunikat
Komunikat / Grafika własna

Co musisz wiedzieć?

  • Bank Pekao SA naruszył przepisy dotyczące terminów rozpatrywania reklamacji.
  • Opóźnienia miały charakter systemowy, a nie incydentalny.
  • UOKiK zobowiązał bank do wypłaty rekompensat od 300 do 2500 zł.
  • Na świadczenia przeznaczono ok. 100 mln zł.

 

Wielomiesięczne opóźnienia. UOKiK: „Praktyka miała charakter systemowy”

UOKiK ustalił, że bank regularnie przekraczał termin 30 dni, wynikający z ustawy. Co istotne – nie były to pojedyncze przypadki. Jak czytamy w komunikacie UOKiK, wiele reklamacji przeciągano o ponad 60 dni, a rekordowe przekraczały rok opóźnienia. Podobne praktyki, zdaniem urzędu, miały „charakter systemowy”. 

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreśla, że takie praktyki naruszały interesy konsumentów:

– Trzymanie klientów w długotrwałej niepewności w sprawach dotyczących ich pieniędzy jest niedopuszczalne (…) przedłużająca się procedura reklamacyjna realnie pogarszała ich sytuację materialną.

 

Szablonowe odpowiedzi i brak wyjaśnień

Zamiast rzetelnej informacji o stanie postępowania klienci otrzymywali identyczne, ogólnikowe komunikaty o „skomplikowanej sprawie”, bez wskazania rzeczywistych przyczyn opóźnienia.
W wielu przypadkach bank ograniczał się do parafrazy przepisów, co miało jedynie wypełnić formalny obowiązek.

 

Rekompensaty. Kto dostanie i ile?

Świadczenia trafią do osób, które w latach 2019–2023 nie otrzymały odpowiedzi na reklamację w ustawowym terminie. Wysokość rekompensaty będzie też zależała od tego, o ile bank przekroczył termin odpowiedzi.

Wysokość rekompensaty:

  • 300 zł lub 600 zł – jeśli reklamacja została rozpatrzona pozytywnie, ale po terminie.
  • 1500 zł lub 2500 zł – jeśli reklamacja została rozpatrzona negatywnie po terminie.

Konsumenci, którzy składali więcej niż jedną reklamację, otrzymają jedną rekompensatę – w najwyższej przysługującej wysokości.

Bank zarezerwował na wypłaty prawie 100 mln zł.

Przykład

Konsument złożył trzy reklamacje:

  •  jedna pozytywna, rozpatrzona po 45 dniach,
  • dwie negatywne, rozpatrzone po 75 dniach.

Otrzyma 2500 zł.

 

Jak otrzymać pieniądze?

Procedura ruszy po uprawomocnieniu się decyzji UOKiK.

Etapy:

1. Bank ma 3 miesiące na poinformowanie wszystkich uprawnionych klientów.

  • obecni klienci – wiadomość w bankowości elektronicznej / aplikacji / e-mail / list,
  • byli klienci – list na ostatni znany adres.

2. Każdy klient ma 6 miesięcy na:

  • potwierdzenie chęci przyjęcia rekompensaty,
  • podanie danych podatkowych (wymagane do przelewu).

3. Bank wyśle konsumentom PIT-11, który należy rozliczyć w zeznaniu rocznym.

Byli klienci muszą dodatkowo podać numer rachunku, na który ma trafić przelew.

 

Możliwość ponownego rozpatrzenia sprawy

Konsumenci, których reklamacje wcześniej odrzucono, będą mogli – po otrzymaniu informacji z banku – wystąpić o ponowne rozpatrzenie reklamacji.

Przyjęcie rekompensaty nie wyklucza dalszego dochodzenia roszczeń, także sądowych.


 

POLECANE
Nie żyje Maciej Misztal. Kabareciarz miał tylko 43 lata z ostatniej chwili
Nie żyje Maciej Misztal. Kabareciarz miał tylko 43 lata

Maciej Misztal, współzałożyciel Kabaretu Trzeci Wymiar i wieloletni współpracownik OFPA w Rybniku, zmarł 22 grudnia 2025 r. po ciężkiej chorobie. Miał 43 lata.

Katastrofa samolotu w Turcji. Nie żyje szef sztabu armii Libii z ostatniej chwili
Katastrofa samolotu w Turcji. Nie żyje szef sztabu armii Libii

Służby dotarły do wraku samolotu, którym leciał szef sztabu armii Libii Mohammed Ali Ahmed Al-Haddad – przekazał minister spraw wewnętrznych Turcji Ali Yerlikaya. Wcześniej informowano, że z samolotem utracono kontakt radiowy.

Ogłoszenia o pracę muszą być neutralne płciowo. Minister: Mamy piękny, bogaty język z ostatniej chwili
Ogłoszenia o pracę muszą być neutralne płciowo. Minister: "Mamy piękny, bogaty język"

Minister rodziny, pracy i polityki społecznej Agnieszka Dziemianowicz-Bąk w TVP w likwidacji przekonywała, że w ogłoszeniach o pracę nie powinno się wskazywać płci. Zmiany wejdą w życie 24 grudnia 2025 r.

Nie żyje mężczyzna zaatakowany przez nożownika w Gdańsku z ostatniej chwili
Nie żyje mężczyzna zaatakowany przez nożownika w Gdańsku

Nie żyje mężczyzna, który w niedzielę w centrum Gdańska został zaatakowany przez 26-latka – poinformował serwis tvn24.pl.

Szokujące wieści z Włoch. Znany biathlonista znaleziony martwy podczas zgrupowania z ostatniej chwili
Szokujące wieści z Włoch. Znany biathlonista znaleziony martwy podczas zgrupowania

Sivert Guttorm Bakken, reprezentant Norwegii w biathlonowym Pucharze Świata, został we wtorek znaleziony martwy w hotelu we włoskim Lavaze – poinformowała norweska federacja biathlonu.

Leszek Czarnecki pozywa Telewizję Republika z ostatniej chwili
Leszek Czarnecki pozywa Telewizję Republika

Leszek Czarnecki pozywa Telewizję Republika. Chodzi o opublikowane przez stację w czerwcu tzw. "taśmy Giertycha". – Powodem tej sprawy jest to, że opublikowaliśmy jego rozmowę z Romanem Giertychem. Czyli nie to, że pokazaliśmy nieprawdę – stwierdził szef Telewizji Republika Tomasz Sakiewicz.

Łódzkie: Budynek zawalił się po wybuchu. Trwają poszukiwania z ostatniej chwili
Łódzkie: Budynek zawalił się po wybuchu. Trwają poszukiwania

Prawdopodobnie wybuch butli z gazem doprowadził do zawalenia się budynku w miejscowości Besiekierz Nawojowy w woj. łódzkim. Trwają poszukiwania jednej osoby, która w chwili katastrofy mogła przebywać w budynku.

Pijany lekarz na izbie przyjęć. Grozi mu do 5 lat więzienia Wiadomości
Pijany lekarz na izbie przyjęć. Grozi mu do 5 lat więzienia

Trzy promile alkoholu w organizmie miał lekarz pełniący dyżur na izbie przyjęć w jednym ze szpitali w powiecie opolskim. Sprawą zajmuje się prokuratura, która sprawdza, czy pacjenci nie zostali narażeni na utratę zdrowia lub życia.

Wtargnęli do bazy wojskowej w Gdyni. Trzech cudzoziemców stanie przed sądem pilne
Wtargnęli do bazy wojskowej w Gdyni. Trzech cudzoziemców stanie przed sądem

Trzech młodych cudzoziemców z Ukrainy i Białorusi przyznało się do wtargnięcia na teren bazy wojskowej w Gdyni. Sprawę przejęła Żandarmeria Wojskowa, która analizuje zabezpieczone telefony podejrzanych.

Rodzinna choinka już w pałacu. Prezydent Nawrocki zamieścił film z ostatniej chwili
"Rodzinna choinka już w pałacu". Prezydent Nawrocki zamieścił film

Prezydent Karol Nawrocki pokazał nagranie z przygotowań świątecznych. Po żywą choinkę pojechał osobiście na plantację do gminy Celestynów.

REKLAMA

UOKiK wydał pilny komunikat dla klientów Pekao SA. Bank musi wypłacić rekompensaty 

Bank Pekao SA będzie musiał usunąć skutki naruszeń i wypłacić rekompensaty klientom — tak wynika z decyzji prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego. Regulacje zostały nałożone po tym, jak do urzędu trafiły liczne skargi konsumentów dotyczące przewlekłego rozpatrywania reklamacji w latach 2021–2023.
Komunikat
Komunikat / Grafika własna

Co musisz wiedzieć?

  • Bank Pekao SA naruszył przepisy dotyczące terminów rozpatrywania reklamacji.
  • Opóźnienia miały charakter systemowy, a nie incydentalny.
  • UOKiK zobowiązał bank do wypłaty rekompensat od 300 do 2500 zł.
  • Na świadczenia przeznaczono ok. 100 mln zł.

 

Wielomiesięczne opóźnienia. UOKiK: „Praktyka miała charakter systemowy”

UOKiK ustalił, że bank regularnie przekraczał termin 30 dni, wynikający z ustawy. Co istotne – nie były to pojedyncze przypadki. Jak czytamy w komunikacie UOKiK, wiele reklamacji przeciągano o ponad 60 dni, a rekordowe przekraczały rok opóźnienia. Podobne praktyki, zdaniem urzędu, miały „charakter systemowy”. 

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny podkreśla, że takie praktyki naruszały interesy konsumentów:

– Trzymanie klientów w długotrwałej niepewności w sprawach dotyczących ich pieniędzy jest niedopuszczalne (…) przedłużająca się procedura reklamacyjna realnie pogarszała ich sytuację materialną.

 

Szablonowe odpowiedzi i brak wyjaśnień

Zamiast rzetelnej informacji o stanie postępowania klienci otrzymywali identyczne, ogólnikowe komunikaty o „skomplikowanej sprawie”, bez wskazania rzeczywistych przyczyn opóźnienia.
W wielu przypadkach bank ograniczał się do parafrazy przepisów, co miało jedynie wypełnić formalny obowiązek.

 

Rekompensaty. Kto dostanie i ile?

Świadczenia trafią do osób, które w latach 2019–2023 nie otrzymały odpowiedzi na reklamację w ustawowym terminie. Wysokość rekompensaty będzie też zależała od tego, o ile bank przekroczył termin odpowiedzi.

Wysokość rekompensaty:

  • 300 zł lub 600 zł – jeśli reklamacja została rozpatrzona pozytywnie, ale po terminie.
  • 1500 zł lub 2500 zł – jeśli reklamacja została rozpatrzona negatywnie po terminie.

Konsumenci, którzy składali więcej niż jedną reklamację, otrzymają jedną rekompensatę – w najwyższej przysługującej wysokości.

Bank zarezerwował na wypłaty prawie 100 mln zł.

Przykład

Konsument złożył trzy reklamacje:

  •  jedna pozytywna, rozpatrzona po 45 dniach,
  • dwie negatywne, rozpatrzone po 75 dniach.

Otrzyma 2500 zł.

 

Jak otrzymać pieniądze?

Procedura ruszy po uprawomocnieniu się decyzji UOKiK.

Etapy:

1. Bank ma 3 miesiące na poinformowanie wszystkich uprawnionych klientów.

  • obecni klienci – wiadomość w bankowości elektronicznej / aplikacji / e-mail / list,
  • byli klienci – list na ostatni znany adres.

2. Każdy klient ma 6 miesięcy na:

  • potwierdzenie chęci przyjęcia rekompensaty,
  • podanie danych podatkowych (wymagane do przelewu).

3. Bank wyśle konsumentom PIT-11, który należy rozliczyć w zeznaniu rocznym.

Byli klienci muszą dodatkowo podać numer rachunku, na który ma trafić przelew.

 

Możliwość ponownego rozpatrzenia sprawy

Konsumenci, których reklamacje wcześniej odrzucono, będą mogli – po otrzymaniu informacji z banku – wystąpić o ponowne rozpatrzenie reklamacji.

Przyjęcie rekompensaty nie wyklucza dalszego dochodzenia roszczeń, także sądowych.



 

Polecane