MAN chce przenieść część produkcji do Krakowa. Niemieckie koncerny muszą szukać miejsc poza krajem

Kraków może stać się jednym z kluczowych punktów produkcyjnych koncernu MAN. Jak informuje austriacki „Kurier”, firma przygotowuje plan przeniesienia części swojej działalności z Monachium do Polski, co mogłoby oznaczać stworzenie nowych miejsc pracy w regionie.
Zakłady MAN w Niepołomicach  MAN chce przenieść część produkcji do Krakowa. Niemieckie koncerny muszą szukać miejsc poza krajem
Zakłady MAN w Niepołomicach / wikimedia commons/Zalasem1/Creative Commons Attribution 4.0 International

Co musisz wiedzieć?

  • Austriacki „Kurier” informuje, że MAN planuje przenieść część produkcji z Monachium do Krakowa.
  • Ekspertyza dla MAN i Traton wskazuje, że Kraków mógłby stać się głównym ośrodkiem produkcji karoserii.
  • Koncern chce obniżyć koszty i poprawić wyniki o ok. 935 mln euro do 2028 r.
  • MAN zmaga się z wysokimi kosztami w Niemczech, gorszą koniunkturą i konkurencją z Chin.
  • Niemieckie firmy przeniosły za granicę ponad 50 tys. miejsc pracy w latach 2021–2023.
  • Najczęściej wybieraną destynacją są kraje UE, w tym państwa tańsze kosztowo.

 

Kraków na mapie produkcyjnej MAN

Według ustaleń „Kuriera”, którego przytacza niemiecki dw.com, w ekspertyzie przygotowanej dla rad nadzorczych MAN i spółki-matki Traton znalazła się rekomendacja, by do Krakowa przenieść znaczącą część produkcji karoserii. Miasto miałoby stać się jednym z głównych ośrodków produkcyjnych w grupie.

Dokument przewiduje, że dzięki cięciu kosztów i wzrostowi efektywności wynik finansowy koncernu poprawi się do 2028 r. o około 935 mln euro. Bez wdrożenia zmian firma — jak wskazuje raport — mogłaby zacząć generować straty.

 

Rosnące koszty w Niemczech i presja konkurencji

MAN produkuje obecnie w trzech niemieckich lokalizacjach: Monachium, Norymberdze i Salzgitter. Firma tłumaczy, że jej bardzo silna obecność w Niemczech jest związana z wysokimi kosztami produkcji, na które nakładają się:

  • trudna sytuacja gospodarcza,
  • coraz mocniejsza konkurencja z Chin na rynku elektrycznych ciężarówek,
  • zaostrzone cele emisji CO₂ w UE.

Dyrektor finansowa MAN, Inka Koljonen, podczas prezentacji wyników kwartalnych w październiku przyznała, że koncern nie spodziewa się szybkiego odbicia rynku, dlatego musi konsekwentnie wzmacniać swoją odporność i wydajność.

 

Nie tylko MAN: fala przenosin z Niemiec

Podobne problemy dotykają także konkurencję. Daimler Truck zapowiedział likwidację 5000 miejsc pracy, głównie w Niemczech.

Federalny Urząd Statystyczny poinformował, że w latach 2021–2023 niemieckie firmy przeniosły za granicę ponad 50 tys. miejsc pracy — przede wszystkim do krajów UE.

Najczęściej wskazywane powody to: 

  • redukcja kosztów wynagrodzeń (74 proc. firm),
  • strategiczne decyzje kierownictwa (62 proc.),
  • inne korzyści finansowe (59 proc.),
  • niedobór wykwalifikowanych pracowników w Niemczech (38 proc.).

 

Gdzie niemieckie firmy szukają nowych lokalizacji

Większość firm wybiera lokalizacje w UE — przeniosło się tam 900 przedsiębiorstw, podczas gdy 700 zdecydowało się na kraje pozaunijne. Największa redukcja netto zatrudnienia dotknęła sektor produkcji towarów — 21 tys. miejsc pracy.

 

 


 

POLECANE
Niemiecka lekkoatletka porzuciła Niemcy dla Polski Wiadomości
Niemiecka lekkoatletka porzuciła Niemcy dla Polski

Lekkoatletka Carmen Nowicka zdecydowała o zmianie barw narodowych i przeprowadzce do Warszawy. W rozmowie z WP SportoweFakty opisała, dlaczego nie chciała już mieszkać w Niemczech. Zdecydowała sprawa bezpieczeństwa. "W Niemczech zaczyna być coraz mniej przyjemnie na ulicach. Widać zmianę kulturową" - przyznała młoda lekkoatletka. 

Szef BBN ostrzega: W cyberprzestrzeni to już jest stan wojny Wiadomości
Szef BBN ostrzega: "W cyberprzestrzeni to już jest stan wojny"

Szef Biura Bezpieczeństwa Narodowego prof. Sławomir Cenckiewicz w programie Michała Rachonia na antenie Telewizji Republika ostrzegł, że Polska znajduje się dziś „w stanie zawieszenia między realnym zagrożeniem a wojną”. Apeluje o pilne działania państwa, reformy i ponadpartyjny konsensus w sprawach bezpieczeństwa.

MAN chce przenieść część produkcji do Krakowa. Niemieckie koncerny muszą szukać miejsc poza krajem z ostatniej chwili
MAN chce przenieść część produkcji do Krakowa. Niemieckie koncerny muszą szukać miejsc poza krajem

Kraków może stać się jednym z kluczowych punktów produkcyjnych koncernu MAN. Jak informuje austriacki „Kurier”, firma przygotowuje plan przeniesienia części swojej działalności z Monachium do Polski, co mogłoby oznaczać stworzenie nowych miejsc pracy w regionie.

Drastyczna diagnoza lekarzy. Prezydent zwołuje pilny szczyt z ostatniej chwili
Drastyczna diagnoza lekarzy. Prezydent zwołuje pilny szczyt

W obliczu narastającego kryzysu w polskiej ochronie zdrowia prezydent Karol Nawrocki wezwał na pilny szczyt medyczny w Pałacu Prezydenckim. To reakcja na dramatyczny apel środowiska lekarskiego i narastające problemy finansowe, które – zdaniem prezydenta – doprowadziły system "na skraj niewydolności".

Sabotaż na polskich torach. Prokuratura wydała komunikat z ostatniej chwili
Sabotaż na polskich torach. Prokuratura wydała komunikat

Prokuratura Krajowa poinformowała, że wydano postanowienie ws. postawienia dwóm obywatelom Ukrainy zarzutów za akty dywersji o charakterze terrorystycznym na polskiej kolei. Śledczy mówią o materiałach wybuchowych, sabotażu na rzecz obcego wywiadu i ucieczce podejrzanych na Białoruś kilka godzin po atakach.

Brawurowa próba ucieczki z aresztu w Lublinie. Funkcjonariusze odpowiadają dyscyplinarnie Wiadomości
Brawurowa próba ucieczki z aresztu w Lublinie. Funkcjonariusze odpowiadają dyscyplinarnie

Spektakularna próba ucieczki z Aresztu Śledczego w Lublinie z końca października ma poważne skutki dla tamtejszej kadry. Po tym, jak dwaj osadzeni przepiłowali kratę i wspięli się na dach, służby wszczęły postępowania oraz kontrolę wewnętrzną. Dziewięciu funkcjonariuszy czeka odpowiedzialność dyscyplinarna.

Rządowe bmw zderzyło się z ciężarówką. W limuzynie jechał minister z ostatniej chwili
Rządowe bmw zderzyło się z ciężarówką. W limuzynie jechał minister

We wtorek późnym popołudniem na trasie S8 w kierunku Poznania doszło do zderzenia samochodu osobowego bmw z ciężarowym renaultem. Pierwszym z nich podróżował minister sportu i turystyki Jakub Rutnicki.

Komunikat Straży Granicznej. Pilne doniesienia z granicy Wiadomości
Komunikat Straży Granicznej. Pilne doniesienia z granicy

Straż Graniczna publikuje raporty dotyczące wydarzeń na polskiej granicy zarówno ze strony Białorusi, Litwy jak i Niemiec.

IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka Wiadomości
IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka

Od czwartku w Polsce zacznie się gwałtowne załamanie pogody. IMGW prognozuje intensywne opady śniegu, lokalnie nawet do 30 cm, a w wysokich partiach gór aż do 50 cm. Meteorolodzy ostrzegają, że sytuacja może zmieniać się dynamicznie – i to na niekorzyść.

Administracja PE odrzuciła wniosek o poddanie umowy UE-Mercosur do oceny TSUE pilne
Administracja PE odrzuciła wniosek o poddanie umowy UE-Mercosur do oceny TSUE

„Administracja PE odrzuciła wniosek grupy europosłów, z inicjatywy Krzysztofa Hetmana, o skierowanie umowy handlowej z krajami Mercosuru do unijnego Trybunału Sprawiedliwości” – napisała na portalu X Beata Płomecka, brukselska korespondentka Polskiego Radia.

REKLAMA

MAN chce przenieść część produkcji do Krakowa. Niemieckie koncerny muszą szukać miejsc poza krajem

Kraków może stać się jednym z kluczowych punktów produkcyjnych koncernu MAN. Jak informuje austriacki „Kurier”, firma przygotowuje plan przeniesienia części swojej działalności z Monachium do Polski, co mogłoby oznaczać stworzenie nowych miejsc pracy w regionie.
Zakłady MAN w Niepołomicach  MAN chce przenieść część produkcji do Krakowa. Niemieckie koncerny muszą szukać miejsc poza krajem
Zakłady MAN w Niepołomicach / wikimedia commons/Zalasem1/Creative Commons Attribution 4.0 International

Co musisz wiedzieć?

  • Austriacki „Kurier” informuje, że MAN planuje przenieść część produkcji z Monachium do Krakowa.
  • Ekspertyza dla MAN i Traton wskazuje, że Kraków mógłby stać się głównym ośrodkiem produkcji karoserii.
  • Koncern chce obniżyć koszty i poprawić wyniki o ok. 935 mln euro do 2028 r.
  • MAN zmaga się z wysokimi kosztami w Niemczech, gorszą koniunkturą i konkurencją z Chin.
  • Niemieckie firmy przeniosły za granicę ponad 50 tys. miejsc pracy w latach 2021–2023.
  • Najczęściej wybieraną destynacją są kraje UE, w tym państwa tańsze kosztowo.

 

Kraków na mapie produkcyjnej MAN

Według ustaleń „Kuriera”, którego przytacza niemiecki dw.com, w ekspertyzie przygotowanej dla rad nadzorczych MAN i spółki-matki Traton znalazła się rekomendacja, by do Krakowa przenieść znaczącą część produkcji karoserii. Miasto miałoby stać się jednym z głównych ośrodków produkcyjnych w grupie.

Dokument przewiduje, że dzięki cięciu kosztów i wzrostowi efektywności wynik finansowy koncernu poprawi się do 2028 r. o około 935 mln euro. Bez wdrożenia zmian firma — jak wskazuje raport — mogłaby zacząć generować straty.

 

Rosnące koszty w Niemczech i presja konkurencji

MAN produkuje obecnie w trzech niemieckich lokalizacjach: Monachium, Norymberdze i Salzgitter. Firma tłumaczy, że jej bardzo silna obecność w Niemczech jest związana z wysokimi kosztami produkcji, na które nakładają się:

  • trudna sytuacja gospodarcza,
  • coraz mocniejsza konkurencja z Chin na rynku elektrycznych ciężarówek,
  • zaostrzone cele emisji CO₂ w UE.

Dyrektor finansowa MAN, Inka Koljonen, podczas prezentacji wyników kwartalnych w październiku przyznała, że koncern nie spodziewa się szybkiego odbicia rynku, dlatego musi konsekwentnie wzmacniać swoją odporność i wydajność.

 

Nie tylko MAN: fala przenosin z Niemiec

Podobne problemy dotykają także konkurencję. Daimler Truck zapowiedział likwidację 5000 miejsc pracy, głównie w Niemczech.

Federalny Urząd Statystyczny poinformował, że w latach 2021–2023 niemieckie firmy przeniosły za granicę ponad 50 tys. miejsc pracy — przede wszystkim do krajów UE.

Najczęściej wskazywane powody to: 

  • redukcja kosztów wynagrodzeń (74 proc. firm),
  • strategiczne decyzje kierownictwa (62 proc.),
  • inne korzyści finansowe (59 proc.),
  • niedobór wykwalifikowanych pracowników w Niemczech (38 proc.).

 

Gdzie niemieckie firmy szukają nowych lokalizacji

Większość firm wybiera lokalizacje w UE — przeniosło się tam 900 przedsiębiorstw, podczas gdy 700 zdecydowało się na kraje pozaunijne. Największa redukcja netto zatrudnienia dotknęła sektor produkcji towarów — 21 tys. miejsc pracy.

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe