Embraer obiecuje uruchomienie linii produkcyjnej w Polsce, ale LOT i tak ma wybrać niemiecko-francuskiego Airbusa

Polskie Linie Lotnicze LOT przygotowują się do największej inwestycji w swojej historii – kontraktu na dostawę nawet 80 samolotów średniego zasięgu. Mimo że brazylijski Embraer zaoferował nie tylko nowoczesne maszyny, ale i budowę linii montażowej w Polsce, wszystko wskazuje na to, że wybór padnie na francusko-niemieckiego Airbusa A220 – tak wynika z nieoficjalnych informacji podawanych przez media. Czy narodowy przewoźnik zignorował propozycję, która mogła stworzyć tysiące miejsc pracy w kraju?
Samolot LOT, zdjęcie poglądowe Embraer obiecuje uruchomienie linii produkcyjnej w Polsce, ale LOT i tak ma wybrać niemiecko-francuskiego Airbusa
Samolot LOT, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć:

  • LOT przygotowuje się do realizacji rekordowego kontraktu na zakup nawet 80 samolotów Airbus A220. Z nieoficjalnych informacji wynika, że odrzucono ofertę brazylijskiego Embraera, który obiecywał uruchomienie montażu w Polsce.
  • Wybór Airbusa ma wymiar polityczny – to sygnał zacieśniania relacji z Francją po latach napięć, m.in. po anulowaniu kontraktu na śmigłowce Caracal w 2016 roku.
  • Decyzja o zakupie A220 może oznaczać rezygnację z szansy na rozwój krajowego przemysłu lotniczego, który mógłby zyskać miejsca pracy i nowe kompetencje technologiczne dzięki inwestycji Embraera. 

 

Aktualizacja 

LOT ogłosił już oficjalnie, że Airbus z modelem A220 wygrał przetarg na samoloty do obsługi połączeń regionalnych przewoźnika. 

Po publikacji tej informacji firma Embraer przysłała do nas oświadczenie następującej treści. 

 

Oświadczenie:

Szanujemy decyzję Polskich Linii Lotniczych LOT, jednak wierzymy, że samolot E2 pozostaje najlepszym wyborem dla LOT, zarówno z perspektywy ekonomicznej, jak i zrównoważonego rozwoju. E2 jest o 13% bardziej wydajny i w przeciwieństwie do większych samolotów konkurenta, doskonale uzupełnia obecną flotę LOT-u, składającą się z 186-miejscowych Boeingów 737 Max 8. Dodatkowo, pełna kompatybilność naszych odrzutowców z obecną flotą LOT-u, pozwoliłaby zaoszczędzić miliony euro przy przejściu na nowy typ samolotu. Rozumiemy jednak, że żyjemy w wyjątkowych czasach, w których geopolityka odgrywa istotną rolę. Pozostajemy zaangażowani we wspieranie LOT-u naszą obecną flotą i zapewnianie obsługi na najwyższym poziomie. LOT jest dla Embraera cenionym partnerem i jesteśmy dumni z silnych relacji, które zbudowaliśmy przez lata. 

Embraer nadal wprowadza innowacje i rozwija się w branży lotniczej, odnotowując bezprecedensowy wzrost w sektorze komercyjnym, obronnym i prywatnych
odrzutowców.

 

Nieoficjalnie: LOT ma postawić na Airbusa

Kontrakt, który zostanie ogłoszony podczas poniedziałkowej Salonu Lotniczego w Paryżu, obejmuje początkowo około 40 maszyn A220, z opcją rozszerzenia do ponad 80. Wartość umowy szacuje się na miliardy dolarów, a jej ogłoszenie ma wymiar symboliczny – to wyraźne zbliżenie na linii Warszawa-Paryż po latach ochłodzenia stosunków. Niestety, dla polskiego przemysłu lotniczego ta decyzja może oznaczać zmarnowaną szansę.

Jak wskazuje biznesowy dodatek do "Super Expressu", wybór Airbusa jest sygnałem politycznym. Przypomniano, jak w 2016 roku rząd PiS anulował miliardowy kontrakt na zakup 50 śmigłowców Caracal od Airbusa, co wywołało kryzys w relacjach polsko-francuskich. 

Obecny kontrakt może być pierwszym krokiem do normalizacji relacji. Minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz wielokrotnie podkreślał wagę współpracy z francuskimi partnerami w dziedzinie obronności i technologii

– wskazano. 

 

Embraer kusił Polskę inwestycją 

Brazylijski Embraer oferował samoloty E2 – nowoczesne, oszczędne i konkurencyjne cenowo. Co więcej, firma deklarowała chęć uruchomienia montażu maszyn w Polsce, co dałoby impuls dla gospodarki i stworzyło tysiące miejsc pracy. Trudno nie odnieść wrażenia, że Airbusa zamiast Embraera to nie tylko decyzja biznesowa, ale przede wszystkim ukłon w stronę francusko-niemieckiego partnera w NATO i UE.

Airbus A220 to maszyna oszczędna, komfortowa, dobrze oceniana przez pasażerów i załogi. Jednak w przeciwieństwie do propozycji Embraera, A220 nie wnosi nic nowego do polskiej infrastruktury przemysłowej. LOT będzie korzystać z gotowego produktu, montowanego poza Polską, bez wpływu na rozwój krajowych kompetencji w zakresie lotnictwa.

Wiele wskazuje na to, że odrzucona propozycja Embraera może być największą zmarnowaną szansą dla polskiego przemysłu lotniczego w ostatnich latach. Zamiast zostać partnerem i producentem w globalnym łańcuchu dostaw, Polska znów zostaje rynkiem zbytu.


 

POLECANE
Sosnowiec: 36-latek wtargnął do szpitala i zdemolował izbę przyjęć Wiadomości
Sosnowiec: 36-latek wtargnął do szpitala i zdemolował izbę przyjęć

W piątek wieczorem w Szpitalu Miejskim w Sosnowcu doszło do zaskakującego incydentu. 36-letni mężczyzna wtargnął na teren izby przyjęć i zaczął niszczyć znajdujące się tam wyposażenie. Na miejscu interweniowała policja. Jak informują służby, mężczyzna był trzeźwy i nie był pacjentem placówki.

Produkcja węgla notuje rekordy. Czołowi gracze to Chiny i Indie pilne
Produkcja węgla notuje rekordy. Czołowi gracze to Chiny i Indie

Międzynarodowa Agencja Energetyczna (MAE) przewiduje, że w 2025 roku globalna produkcja węgla osiągnie nowy, historyczny rekord. Mimo przejściowych wahań, popyt na ten surowiec ma pozostać stabilny. Jak podaje serwis wnp.pl, największą rolę na rynku odegrają Chiny i Indie.

Zwrot ws. Pawła Rubcowa. Sąd Okręgowy zabiera głos z ostatniej chwili
Zwrot ws. Pawła Rubcowa. Sąd Okręgowy zabiera głos

Na przełomie października i listopada 2025 r. planowane jest wyznaczenie terminu rozprawy ws. oskarżonego o szpiegostwo Pawła Rubcowa - poinformowała PAP w sobotę rzecznik prasowa ds. karnych SO w Warszawie Anna Ptaszek.

Niepokojące doniesienia z granicy polsko-niemieckiej. Sprawą zajęła się Straż Graniczna z ostatniej chwili
Niepokojące doniesienia z granicy polsko-niemieckiej. Sprawą zajęła się Straż Graniczna

Sześciu nielegalnych migrantów, prawdopodobnie obywateli Erytrei oraz 32-letniego kierowcę z Uzbekistanu, jadących w stronę polsko-niemieckiej granicy zatrzymała w sobotę szczecińska policja podczas rutynowej kontroli drogowej.

Polscy siatkarze w wielkim stylu awansowali do finału Ligi Narodów. Brazylia była bez szans z ostatniej chwili
Polscy siatkarze w wielkim stylu awansowali do finału Ligi Narodów. Brazylia była bez szans

Reprezentacja Polski siatkarzy awansowała do wielkiego finału Ligi Narodów. W półfinale rozgrywanym w chińskim Ningbo Biało-Czerwoni pokonali Brazylię 3:0. Dla podopiecznych Nikoli Grbicia to szansa na szósty medal z rzędu w tej imprezie i siódmy pod wodzą obecnego trenera.

Świat teatru w żałobie. Nie żyje wybitny reżyser Wiadomości
Świat teatru w żałobie. Nie żyje wybitny reżyser

W wieku 83 lat zmarł Robert Wilson - jeden z najważniejszych twórców współczesnego teatru, reżyser, scenograf i artysta wizualny. Informacja pojawiła się na jego oficjalnej stronie internetowej.

Złe wieści dla Tuska. Polaków zapytano o dymisję szefa rządu [SONDAŻ] z ostatniej chwili
Złe wieści dla Tuska. Polaków zapytano o dymisję szefa rządu [SONDAŻ]

Najnowszy sondaż przeprowadzony przez pracownię United Surveys dla Wirtualnej Polski pokazuje, że niemal połowa Polaków opowiada się za dymisją Donalda Tuska.

Najszybciej wyludniające się miasta w Polsce. GUS podał dane Wiadomości
Najszybciej wyludniające się miasta w Polsce. GUS podał dane

Główny Urząd Statystyczny przedstawił raport dotyczący liczby ludności w Polsce. Wynika z niego, że Łódź ponownie znalazła się na czele niechlubnej listy miast, które tracą najwięcej mieszkańców. W ciągu roku ubyło ich tam aż 6322.

Gratka dla miłośników astronomii. Nie przegap tego zjawiska z ostatniej chwili
Gratka dla miłośników astronomii. Nie przegap tego zjawiska

Na nocnym niebie znów zaczynają błyszczeć Perseidy - jeden z najbardziej znanych rojów meteorów. Każdego lata zachwycają obserwatorów nieba na całym świecie. Tegoroczne maksimum przypada na noc z 12 na 13 sierpnia. 

Sanatorium MSWiA w Krynicy Zdroju zmienia nazwę. Resort usunął bł. Karolinę Kózkównę Wiadomości
Sanatorium MSWiA w Krynicy Zdroju zmienia nazwę. Resort usunął bł. Karolinę Kózkównę

Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży (KSM) stanowczo sprzeciwia się decyzji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji o wykreśleniu imienia bł. Karoliny Kózkówny z nazwy sanatorium MSWiA w Krynicy-Zdroju

REKLAMA

Embraer obiecuje uruchomienie linii produkcyjnej w Polsce, ale LOT i tak ma wybrać niemiecko-francuskiego Airbusa

Polskie Linie Lotnicze LOT przygotowują się do największej inwestycji w swojej historii – kontraktu na dostawę nawet 80 samolotów średniego zasięgu. Mimo że brazylijski Embraer zaoferował nie tylko nowoczesne maszyny, ale i budowę linii montażowej w Polsce, wszystko wskazuje na to, że wybór padnie na francusko-niemieckiego Airbusa A220 – tak wynika z nieoficjalnych informacji podawanych przez media. Czy narodowy przewoźnik zignorował propozycję, która mogła stworzyć tysiące miejsc pracy w kraju?
Samolot LOT, zdjęcie poglądowe Embraer obiecuje uruchomienie linii produkcyjnej w Polsce, ale LOT i tak ma wybrać niemiecko-francuskiego Airbusa
Samolot LOT, zdjęcie poglądowe / pixabay.com

Co musisz wiedzieć:

  • LOT przygotowuje się do realizacji rekordowego kontraktu na zakup nawet 80 samolotów Airbus A220. Z nieoficjalnych informacji wynika, że odrzucono ofertę brazylijskiego Embraera, który obiecywał uruchomienie montażu w Polsce.
  • Wybór Airbusa ma wymiar polityczny – to sygnał zacieśniania relacji z Francją po latach napięć, m.in. po anulowaniu kontraktu na śmigłowce Caracal w 2016 roku.
  • Decyzja o zakupie A220 może oznaczać rezygnację z szansy na rozwój krajowego przemysłu lotniczego, który mógłby zyskać miejsca pracy i nowe kompetencje technologiczne dzięki inwestycji Embraera. 

 

Aktualizacja 

LOT ogłosił już oficjalnie, że Airbus z modelem A220 wygrał przetarg na samoloty do obsługi połączeń regionalnych przewoźnika. 

Po publikacji tej informacji firma Embraer przysłała do nas oświadczenie następującej treści. 

 

Oświadczenie:

Szanujemy decyzję Polskich Linii Lotniczych LOT, jednak wierzymy, że samolot E2 pozostaje najlepszym wyborem dla LOT, zarówno z perspektywy ekonomicznej, jak i zrównoważonego rozwoju. E2 jest o 13% bardziej wydajny i w przeciwieństwie do większych samolotów konkurenta, doskonale uzupełnia obecną flotę LOT-u, składającą się z 186-miejscowych Boeingów 737 Max 8. Dodatkowo, pełna kompatybilność naszych odrzutowców z obecną flotą LOT-u, pozwoliłaby zaoszczędzić miliony euro przy przejściu na nowy typ samolotu. Rozumiemy jednak, że żyjemy w wyjątkowych czasach, w których geopolityka odgrywa istotną rolę. Pozostajemy zaangażowani we wspieranie LOT-u naszą obecną flotą i zapewnianie obsługi na najwyższym poziomie. LOT jest dla Embraera cenionym partnerem i jesteśmy dumni z silnych relacji, które zbudowaliśmy przez lata. 

Embraer nadal wprowadza innowacje i rozwija się w branży lotniczej, odnotowując bezprecedensowy wzrost w sektorze komercyjnym, obronnym i prywatnych
odrzutowców.

 

Nieoficjalnie: LOT ma postawić na Airbusa

Kontrakt, który zostanie ogłoszony podczas poniedziałkowej Salonu Lotniczego w Paryżu, obejmuje początkowo około 40 maszyn A220, z opcją rozszerzenia do ponad 80. Wartość umowy szacuje się na miliardy dolarów, a jej ogłoszenie ma wymiar symboliczny – to wyraźne zbliżenie na linii Warszawa-Paryż po latach ochłodzenia stosunków. Niestety, dla polskiego przemysłu lotniczego ta decyzja może oznaczać zmarnowaną szansę.

Jak wskazuje biznesowy dodatek do "Super Expressu", wybór Airbusa jest sygnałem politycznym. Przypomniano, jak w 2016 roku rząd PiS anulował miliardowy kontrakt na zakup 50 śmigłowców Caracal od Airbusa, co wywołało kryzys w relacjach polsko-francuskich. 

Obecny kontrakt może być pierwszym krokiem do normalizacji relacji. Minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz wielokrotnie podkreślał wagę współpracy z francuskimi partnerami w dziedzinie obronności i technologii

– wskazano. 

 

Embraer kusił Polskę inwestycją 

Brazylijski Embraer oferował samoloty E2 – nowoczesne, oszczędne i konkurencyjne cenowo. Co więcej, firma deklarowała chęć uruchomienia montażu maszyn w Polsce, co dałoby impuls dla gospodarki i stworzyło tysiące miejsc pracy. Trudno nie odnieść wrażenia, że Airbusa zamiast Embraera to nie tylko decyzja biznesowa, ale przede wszystkim ukłon w stronę francusko-niemieckiego partnera w NATO i UE.

Airbus A220 to maszyna oszczędna, komfortowa, dobrze oceniana przez pasażerów i załogi. Jednak w przeciwieństwie do propozycji Embraera, A220 nie wnosi nic nowego do polskiej infrastruktury przemysłowej. LOT będzie korzystać z gotowego produktu, montowanego poza Polską, bez wpływu na rozwój krajowych kompetencji w zakresie lotnictwa.

Wiele wskazuje na to, że odrzucona propozycja Embraera może być największą zmarnowaną szansą dla polskiego przemysłu lotniczego w ostatnich latach. Zamiast zostać partnerem i producentem w globalnym łańcuchu dostaw, Polska znów zostaje rynkiem zbytu.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe