"To sabotaż gospodarczy Polski". Mateusz Morawiecki mocno o "urealnieniu" budowy CPK

- Co oznacza "urealnienie" planów budowy CPK? Opóźnienia, konieczność rozbudowy od 1 dnia, spadek obrotów cargo i inwestycji w infrastrukturę. To sabotaż gospodarczy Polski - podkreślił były premier Mateusz Morawiecki w sobotnim wpisie na platformie X.
Były premier Mateusz Morawiecki
Były premier Mateusz Morawiecki / fot. Marcin Żegliński

Poseł Mateusz Morawiecki skomentował posunięcia zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego ws. planów budowy lotniska oraz połączonej z nim infrastruktury. 

Co oznacza "urealnienie" planów budowy CPK? Opóźnienia, konieczność rozbudowy od 1 dnia, spadek obrotów cargo i inwestycji w infrastrukturę. To sabotaż gospodarczy Polski

- podkreślił były premier Mateusz Morawiecki we wpisie na platformie X.

Zarząd CPK opublikował niedawno nowe, "urealnione" prognozy. Urealnienie polega na tym, że CPK będzie obsługiwał, uwaga, większą liczbę pasażerów niż zakładano. I od pierwszego dnia będzie go trzeba rozbudowywać. Rozumiecie coś z tego?

- zapytał na nagraniu Morawiecki.

Poseł zauważył również, że "opóźnienie oddania do użytku lotniska spowoduje znacznie niższą ilość cargo obsługiwanego na lotnisku".

Z powodu tego przesunięcia otwarcia lotniska aż o cztery lata, 1,1 mln ton obsługiwanego cargo, zostanie osiągnięte 10 lat później. Rząd ściął również finansowanie inwestycji nastawionych na obsługę cargo. Planowane nakłady na te inwestycje zostały zredukowane z ponad 6,5 mld złotych do 533 mln złotych. I to pomimo, że program będzie trwał o wiele dłużej, a do 2032 roku. Przez tych partaczy, przez tych nieudaczników, CPK przestaje się liczyć wśród znaczących graczy na rynku

- wyjaśnił były premier.

Doradcy Prezydenta Andrzeja Dudy o zmianach w budowie CPK

Członkowie prezydenckiej Rady ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych - Mikołaj Wild i Rafał Milczarski wskazali ostatnio m.in. na opóźnienia związane z realizacją projektu, podkreślając że "narastają z miesiąca na miesiąc". 

Najmniej widoczną, bo niezwykle trudną do zmierzenia zmianą w CPK jest zniszczenie kultury organizacyjnej spółki, która była źródłem sukcesu programu CPK w ostatnich latach

- czytamy dalej. Dalej wskazano, że kolejnym błędem było przedłużenie procedury związanej z wydaniem decyzji lokalizacyjnej.

Eksperci z prezydenckiej Rady ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych stwierdzili, że "najbardziej spektakularną porażką nowego kierownictwa CPK jest jednak zastąpienie prywatnych inwestorów w CPK spółką Polskie Porty Lotnicze".

Doradcy Prezydenta Andrzeja Dudy wskazali takze na rezygnację budowy węzła kolejowego w pobliżu CPK.

Zrezygnowano z budowy szkieletu transportowego kraju w oparciu o system piasty i szprych na rzecz ogólnej i niesprecyzowanej bliżej poprawy jakości systemu kolejowego

- czytamy.

Program CPK nie ma już również ograniczać wykluczenia transportowego, ani zapewniać połączeń o wysokim standardzie technicznym z Czechami i Ukrainą, ani zwiększać dostępności dużych ośrodków miejskich dla osób z mniejszych aglomeracji

- dodali eksperci.

Komisja infrastruktury odrzuciła projekt ustawy ws. CPK

W środę 5 lutego sejmowa komisja infrastruktury opowiedziała się za odrzuceniem obywatelskiego projektu ustawy, zobowiązującej rząd do realizacji inwestycji CPK. Pod inicjatywą podpisało się 200 tys. Polaków. 

Zobowiązuje ona rząd, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, organy administracji rządowej oraz spółkę celową CPK do realizacji programu Centralnego Portu Komunikacyjnego w kształcie i w harmonogramie zawartych w uchwale Rady Ministrów z 24 października 2023 r. Teraz ostateczna decyzja, co do losów projektu ustawy należy do Sejmu.


 

POLECANE
Któremu politykowi najbardziej ufają Polacy? Najnowszy sondaż pilne
Któremu politykowi najbardziej ufają Polacy? Najnowszy sondaż

Prezydent Karol Nawrocki utrzymuje pierwsze miejsce w rankingu zaufania do polityków – ufa mu 57 proc. Polaków. Z kolei największą nieufność budzą Jarosław Kaczyński, Grzegorz Braun i Donald Tusk – wynika z najnowszego badania CBOS.

Serialowy Waldek Kiepski zawalczy na Fame MMA z ostatniej chwili
Serialowy Waldek Kiepski zawalczy na Fame MMA

Bartosz Żukowski, czyli słynny Walduś Kiepski ze "Świata według Kiepskich" wystąpi na gali Fame MMA. Zapowiedź federacji wywołała burzę w sieci.

Nie żyje Maciej Adamkiewicz. Polski miliarder miał 59 lat z ostatniej chwili
Nie żyje Maciej Adamkiewicz. Polski miliarder miał 59 lat

Nie żyje dr Maciej Adamkiewicz, wieloletni prezes Adamed Pharma. Odszedł w czwartek 23 października 2025 r. w wieku 59 lat.

Dworzec Centralny zamknięty w czasie Marszu Niepodległości. PKP wyjaśnia pilne
Dworzec Centralny zamknięty w czasie Marszu Niepodległości. PKP wyjaśnia

Warszawa Centralna zostanie całkowicie zamknięta od 8 do 16 listopada. Decyzja PKP PLK wywołała falę oburzenia wśród organizatorów Marszu Niepodległości, którzy widzą w tym działaniu celową próbę utrudnienia obchodów.

„Jak w pół roku zniszczyć Polską Agencję Kosmiczną”. Pracownicy piszą anonimowy list Wiadomości
„Jak w pół roku zniszczyć Polską Agencję Kosmiczną”. Pracownicy piszą anonimowy list

„Misja Sławosza Uznańskiego-Wiśniewskiego była przygotowana nieprofesjonalnie, a osoby kompetentne zwolniono z Polskiej Agencji Kosmicznej na chwilę przed jej startem i tuż po jej zakończeniu” – piszą sygnaliści w mailu rozesłanym do mediów. Jak pisze popularyzator astronomii Karol Wójcicki, już „tytuł listu mówi sam za siebie”.

Niemcy: imigranci do Bundeswehry tylko u nas
Niemcy: imigranci do Bundeswehry

Od "Zeitenwende" ogłoszonej przez Olafa Scholza wiosną 2022 r. Bundeswehra stoi przed wyzwaniem: jak zwiększyć liczebność do 260 tys. żołnierzy do 2035 r.. Brak personelu, demografia i konkurencja z rynkiem pracy komplikują sytuację. Rozwiązaniem może być rekrutacja imigrantów w Niemczech na co wskazuje raport SVR-Integrationsbarometer 2024.

Samochód elektryczny Crafter będzie produkowany w polskich zakładach Volkswagena Wiadomości
Samochód elektryczny Crafter będzie produkowany w polskich zakładach Volkswagena

Volkswagen Poznań ogłosił dużą inwestycję w swojej fabryce we Wrześni. Zakład zostanie rozbudowany o dwie nowe hale produkcyjne, w których powstanie kolejna generacja w pełni elektrycznego Craftera. Inwestycja ma zakończyć się w 2027 roku.

Jarmark Bożonarodzeniowy w Warszawie. To tu stanie największy diabelski młyn w Polsce z ostatniej chwili
Jarmark Bożonarodzeniowy w Warszawie. To tu stanie największy diabelski młyn w Polsce

Pod Pałacem Kultury i Nauki powstanie bożonarodzeniowe miasteczko z najwyższym diabelskim młynem w Polsce. Jarmark Warszawski wystartuje już pod koniec listopada i potrwa do Nowego Roku.

„Wielkie Ostrzeżenie” – dokument, który zdobywa świat Wiadomości
„Wielkie Ostrzeżenie” – dokument, który zdobywa świat

Film „Wielkie Ostrzeżenie” w reżyserii meksykańskiego twórcy Juana Carlosa Salasa Tameza zdobył już 14 nagród na międzynarodowych festiwalach filmowych, w tym pierwszą nagrodę na XXXIX Międzynarodowym Katolickim Festiwalu Filmów „Niepokalana” 2025. To wyjątkowa produkcja dokumentalna, która w ciągu kilku miesięcy została pokazana w kilkudziesięciu krajach na całym świecie, a jej projekcje wywołały ogromne poruszenie wśród widzów. Film opowiada o niezwykłym doświadczeniu duchowym – chwili, w której człowiek konfrontuje się z własnym życiem i jego znaczeniem.

Dron w Inowrocławiu. Prezydent miasta zabrał głos z ostatniej chwili
Dron w Inowrocławiu. Prezydent miasta zabrał głos

Prezydent Inowrocławia Arkadiusz Fajok uspokoił mieszkańców po czwartkowym wypadku z udziałem drona należącego do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Samorządowiec zapewnił, że sytuacja została szybko opanowana, a nikt nie odniósł obrażeń.

REKLAMA

"To sabotaż gospodarczy Polski". Mateusz Morawiecki mocno o "urealnieniu" budowy CPK

- Co oznacza "urealnienie" planów budowy CPK? Opóźnienia, konieczność rozbudowy od 1 dnia, spadek obrotów cargo i inwestycji w infrastrukturę. To sabotaż gospodarczy Polski - podkreślił były premier Mateusz Morawiecki w sobotnim wpisie na platformie X.
Były premier Mateusz Morawiecki
Były premier Mateusz Morawiecki / fot. Marcin Żegliński

Poseł Mateusz Morawiecki skomentował posunięcia zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego ws. planów budowy lotniska oraz połączonej z nim infrastruktury. 

Co oznacza "urealnienie" planów budowy CPK? Opóźnienia, konieczność rozbudowy od 1 dnia, spadek obrotów cargo i inwestycji w infrastrukturę. To sabotaż gospodarczy Polski

- podkreślił były premier Mateusz Morawiecki we wpisie na platformie X.

Zarząd CPK opublikował niedawno nowe, "urealnione" prognozy. Urealnienie polega na tym, że CPK będzie obsługiwał, uwaga, większą liczbę pasażerów niż zakładano. I od pierwszego dnia będzie go trzeba rozbudowywać. Rozumiecie coś z tego?

- zapytał na nagraniu Morawiecki.

Poseł zauważył również, że "opóźnienie oddania do użytku lotniska spowoduje znacznie niższą ilość cargo obsługiwanego na lotnisku".

Z powodu tego przesunięcia otwarcia lotniska aż o cztery lata, 1,1 mln ton obsługiwanego cargo, zostanie osiągnięte 10 lat później. Rząd ściął również finansowanie inwestycji nastawionych na obsługę cargo. Planowane nakłady na te inwestycje zostały zredukowane z ponad 6,5 mld złotych do 533 mln złotych. I to pomimo, że program będzie trwał o wiele dłużej, a do 2032 roku. Przez tych partaczy, przez tych nieudaczników, CPK przestaje się liczyć wśród znaczących graczy na rynku

- wyjaśnił były premier.

Doradcy Prezydenta Andrzeja Dudy o zmianach w budowie CPK

Członkowie prezydenckiej Rady ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych - Mikołaj Wild i Rafał Milczarski wskazali ostatnio m.in. na opóźnienia związane z realizacją projektu, podkreślając że "narastają z miesiąca na miesiąc". 

Najmniej widoczną, bo niezwykle trudną do zmierzenia zmianą w CPK jest zniszczenie kultury organizacyjnej spółki, która była źródłem sukcesu programu CPK w ostatnich latach

- czytamy dalej. Dalej wskazano, że kolejnym błędem było przedłużenie procedury związanej z wydaniem decyzji lokalizacyjnej.

Eksperci z prezydenckiej Rady ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych stwierdzili, że "najbardziej spektakularną porażką nowego kierownictwa CPK jest jednak zastąpienie prywatnych inwestorów w CPK spółką Polskie Porty Lotnicze".

Doradcy Prezydenta Andrzeja Dudy wskazali takze na rezygnację budowy węzła kolejowego w pobliżu CPK.

Zrezygnowano z budowy szkieletu transportowego kraju w oparciu o system piasty i szprych na rzecz ogólnej i niesprecyzowanej bliżej poprawy jakości systemu kolejowego

- czytamy.

Program CPK nie ma już również ograniczać wykluczenia transportowego, ani zapewniać połączeń o wysokim standardzie technicznym z Czechami i Ukrainą, ani zwiększać dostępności dużych ośrodków miejskich dla osób z mniejszych aglomeracji

- dodali eksperci.

Komisja infrastruktury odrzuciła projekt ustawy ws. CPK

W środę 5 lutego sejmowa komisja infrastruktury opowiedziała się za odrzuceniem obywatelskiego projektu ustawy, zobowiązującej rząd do realizacji inwestycji CPK. Pod inicjatywą podpisało się 200 tys. Polaków. 

Zobowiązuje ona rząd, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, organy administracji rządowej oraz spółkę celową CPK do realizacji programu Centralnego Portu Komunikacyjnego w kształcie i w harmonogramie zawartych w uchwale Rady Ministrów z 24 października 2023 r. Teraz ostateczna decyzja, co do losów projektu ustawy należy do Sejmu.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe