"To sabotaż gospodarczy Polski". Mateusz Morawiecki mocno o "urealnieniu" budowy CPK
![Były premier Mateusz Morawiecki](https://www.tysol.pl/imgcache/750x530/c/uploads/news/135539/1739622217e0f6d3302ccf4e9c6c5b3e.jpg)
Poseł Mateusz Morawiecki skomentował posunięcia zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego ws. planów budowy lotniska oraz połączonej z nim infrastruktury.
Co oznacza "urealnienie" planów budowy CPK? Opóźnienia, konieczność rozbudowy od 1 dnia, spadek obrotów cargo i inwestycji w infrastrukturę. To sabotaż gospodarczy Polski
- podkreślił były premier Mateusz Morawiecki we wpisie na platformie X.
Zarząd CPK opublikował niedawno nowe, "urealnione" prognozy. Urealnienie polega na tym, że CPK będzie obsługiwał, uwaga, większą liczbę pasażerów niż zakładano. I od pierwszego dnia będzie go trzeba rozbudowywać. Rozumiecie coś z tego?
- zapytał na nagraniu Morawiecki.
Poseł zauważył również, że "opóźnienie oddania do użytku lotniska spowoduje znacznie niższą ilość cargo obsługiwanego na lotnisku".
Z powodu tego przesunięcia otwarcia lotniska aż o cztery lata, 1,1 mln ton obsługiwanego cargo, zostanie osiągnięte 10 lat później. Rząd ściął również finansowanie inwestycji nastawionych na obsługę cargo. Planowane nakłady na te inwestycje zostały zredukowane z ponad 6,5 mld złotych do 533 mln złotych. I to pomimo, że program będzie trwał o wiele dłużej, a do 2032 roku. Przez tych partaczy, przez tych nieudaczników, CPK przestaje się liczyć wśród znaczących graczy na rynku
- wyjaśnił były premier.
Doradcy Prezydenta Andrzeja Dudy o zmianach w budowie CPK
Członkowie prezydenckiej Rady ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych - Mikołaj Wild i Rafał Milczarski wskazali ostatnio m.in. na opóźnienia związane z realizacją projektu, podkreślając że "narastają z miesiąca na miesiąc".
Najmniej widoczną, bo niezwykle trudną do zmierzenia zmianą w CPK jest zniszczenie kultury organizacyjnej spółki, która była źródłem sukcesu programu CPK w ostatnich latach
- czytamy dalej. Dalej wskazano, że kolejnym błędem było przedłużenie procedury związanej z wydaniem decyzji lokalizacyjnej.
Eksperci z prezydenckiej Rady ds. Strategicznych Projektów Rozwojowych stwierdzili, że "najbardziej spektakularną porażką nowego kierownictwa CPK jest jednak zastąpienie prywatnych inwestorów w CPK spółką Polskie Porty Lotnicze".
Doradcy Prezydenta Andrzeja Dudy wskazali takze na rezygnację budowy węzła kolejowego w pobliżu CPK.
Zrezygnowano z budowy szkieletu transportowego kraju w oparciu o system piasty i szprych na rzecz ogólnej i niesprecyzowanej bliżej poprawy jakości systemu kolejowego
- czytamy.
Program CPK nie ma już również ograniczać wykluczenia transportowego, ani zapewniać połączeń o wysokim standardzie technicznym z Czechami i Ukrainą, ani zwiększać dostępności dużych ośrodków miejskich dla osób z mniejszych aglomeracji
- dodali eksperci.
-
Przemówienie wiceprezydenta USA J.D. Vance'a w Monachium. Komentarze
-
Afera USAID. Mike Benz: Do Polski przesłano listę nazwisk osób, które powinny być ścigane
Komisja infrastruktury odrzuciła projekt ustawy ws. CPK
W środę 5 lutego sejmowa komisja infrastruktury opowiedziała się za odrzuceniem obywatelskiego projektu ustawy, zobowiązującej rząd do realizacji inwestycji CPK. Pod inicjatywą podpisało się 200 tys. Polaków.
Zobowiązuje ona rząd, pełnomocnika rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, organy administracji rządowej oraz spółkę celową CPK do realizacji programu Centralnego Portu Komunikacyjnego w kształcie i w harmonogramie zawartych w uchwale Rady Ministrów z 24 października 2023 r. Teraz ostateczna decyzja, co do losów projektu ustawy należy do Sejmu.
Co oznacza "urealnienie" planów budowy @CPK_PL? Opóźnienia, konieczność rozbudowy od 1 dnia, spadek obrotów cargo i inwestycji w infrastukturę. To sabotaż gospodarczy Polski! pic.twitter.com/Bp2opI4Z5n
— Mateusz Morawiecki (@MorawieckiM) February 15, 2025