Użeglowienie polskiej Odry oprotestowywane przez Niemców, ale wg unijnych planów Odra ma być żeglowna w zakresie potrzebnym Niemcom
Inwestycja na Odrze, której celem ma być zwiększenie wykorzystania żeglugi śródlądowej, jest kością niezgody między Polską a Niemcami. Rząd Prawa i Sprawiedliwości podkreślał, że oprócz użeglowienia Odry chodzi także o zwiększenie ochrony przeciwpowodziowej. Niemcy od początku widzą jednak w polskiej inwestycji zagrożenie dla ekosystemu rzeki.
Od dawna trwały próby blokady inwestycji. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie podjął decyzję ws. zatrzymania prac budowlanych po skargach Brandenburgii i niemieckich ekologów. Postanowienie nie było prawomocne, a wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk zapowiadał odwołanie się od tej decyzji.
Dotychczasowe prace prowadzone były na mocy polsko-niemieckiej umowy międzyrządowej z 2015 roku.
CZYTAJ TAKŻE: Ekspert: "Likwidacji TVP" w praktyce nie ma. Uchwała Sienkiewicza jest nieważna
Unijne plany
Tymczasem w unijnych planach „zrównoważonej transeuropejskiej sieci transportowej” możemy zobaczyć mapę przedstawiającą śródlądowe drogi wodne w obszarze Europy Środkowo-Wschodniej i Niemiec.
Widzimy śródlądowy szlak wodny biegnący przez czeską oraz niemiecką Łabę oraz krótki odcinek Odry aż do jej ujścia w Zalewie Szczecińskim.
Park Narodowy Dolnej Odry?
W środę na antenie TVN24 minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska z Polski 2050 oświadczyła, że rozpoczęto prace nad tworzeniem nowych parków narodowych i powiększaniem obecnych.
Warto odnotować, że tuż po oświadczeniu polskiej minister głos zabrała fundacja „Czas na Odrę”, która zaapelowała o utworzenie „Parku Narodowego Dolnej Odry”. Utworzenie parku narodowego na terenie dolnej Odry zablokowałoby rozwój śródlądowej drogi wodnej.
CZYTAJ TAKŻE: Koniec narady w BBN. Wiadomo, co wleciało w polską przestrzeń powietrzną
Dobry ruch! Jako pierwszy proponujemy Park Narodowy Dolnej Odry. https://t.co/LSJZlqaGCh
— Czas na Odrę! (@OdraRiver) December 27, 2023