Ostatni wielki kontenerowiec Maersk zawinął do portu w Gdańsku. Teraz będzie zawijał do portów w Niemczech

Kilka dni temu tj. 22 marca do znajdującego się w Parcie Gdańskim terminala kontenerowego Baltic Hub wpłynął kontenerowiec Eleonora Maersk. Jest to jak na razie ostatni statek duńskiego przewoźnika, który pojawił się w polskim porcie. Firma oficjalnie zamyka swoją linię AE10, która łączyła porty Dalekiego Wschodu z Gdańskiem.
Kontenerowiec Emma Maersk Ostatni wielki kontenerowiec Maersk zawinął do portu w Gdańsku. Teraz będzie zawijał do portów w Niemczech
Kontenerowiec Emma Maersk / Wikipedia CC BY-SA 3.0 / Wolfgang Fricke

Kontenerowiec będzie zawijał do niemieckich portów

22 marca do znajdującego się w Porcie Gdańskim terminala kontenerowego Baltic Hub zacumował Eleonora Maersk. Jednakże jak donosi portal Gospodarkamorska.pl ma być to ostatnie zawinięcie jednostki w ramach linii AE10 po wprowadzonych w zeszłym roku zmianach w trasach. Zmiana w obsłudze portów nie tylko na Bałtyku, ale też w Europie Zachodniej wiąże się ze zmianą polityki Maersk, który w 2025 roku połączył siły z drugim gigantem branży, niemieckim Hapag-Lloyd.

To właśnie porty w Niemczech miały stać się głównymi hubami przeładunkowymi także dla duńskiej firmy. Linia Gemini Cooperation swój oficjalny start miała 1 lutego tego roku, a obecnie już poruszają się nią statki obu przewoźników. Na pętlach głównych ma działać przeważnie jeden operator, zmniejszając tym samym złożoność wykonawczą

- czytamy na portalu Gospodarkamorska.pl.

Mimo ograniczenia liczby portów, więcej połączeń Maersk ma dotyczyć terminali APM, gdzie firma posiada kontrolę operacyjną i priorytetową obsługę. Zoptymalizowana w ten sposób sieć ma w zamierzeniu umożliwić konkurencyjny tranzyt i zmniejszony czas realizacji dostaw w ramach kluczowych korytarzy morskich. Oczekuje się, że do czerwca 2025 roku wszystkie statki będą działać zgodnie z nowym harmonogramem

- czytamy dalej.

 

Do portu wpływać będą mniejsze kontenerowce

Ponadto jak przekonuje portal, zakończenie działalności linii AE10 nie oznacza, że kontenerowce Maersk nie zawitają już do polskich portów. Mają się pojawiać mniejsze statki, obsługujące połączenia lokalne. Jako przykład portal Gospodarkamorska.pl podał kontenerowie Laura Maersk, który jest wyposażony w dwupaliwowy napęd umożliwiający pływanie na ekologicznym metanolu. Pierwszy raz w Porcie Gdynia pojawił się w 2023 r.

Ten jak i inne mniejsze kontenerowce (w tym poniżej 200 metrów długości), mają obsługiwać w ramach serwisu wahadłowego terminale kontenerowe mieszczące się w niemieckich Wilhelmshaven i Bremerhaven, a także w Porcie Gdańsk

- podkreślono. 

Duńska firma Maersk ma także swoje stałe przedstawicielstwo, mieszczące się w Gdyni. Biuro obsługuje dostawy produktów, oferując usługi w zakresie także transportu ciężarowego i kolejowego. 

 

Komentarz Marka Gróbarczyka

W sprawie ostatniego wpłynięcia kontenerowca Eleonora Maersk do Portu Gdańskiego wypowiedział się były minister gospodarki i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Zwijanie polskich portów rozpoczęte!!! Port w Gdańsku został zmarginalizowany na rzecz portu w Hamburgu. Poprzez likwidację bezpośredniego połączenia oceanicznego do niemieckiego budżetu trafią wpływy z tytułu opłat i ceł. Tusk zarzyna polską gospodarkę

- napisał na platformie X Marek Gróbarczyk.

 

Czym jest kontenerowiec Eleonora Maersk?

Eleonora Maersk to kontenerowiec pływający pod duńską banderą, zbudowany w 2007 roku w duńskiej stoczni Odense Steel Shipyard, zamkniętej w 2012 r. Statek ma 399 metrów długości i 56 metrów szerokości. Osiąga prędkość do 27 węzłów, a załoga liczy ok. 13 osób.

Posiada 23 ładownie, przy czym całkowita ładowność sięga 15 500 TEU (171 542 GT). W skład napędu wchodzą silnik wysokoprężny Wärtsilä-Sulzer 14RTFLEX96-C o mocy 80 905 kW oraz śruba napędowa.

 

 


 

POLECANE
W Warszawie odbyła się manifestacja przeciwko imigracji - Polska dla Polaków, Polacy dla Polski z ostatniej chwili
W Warszawie odbyła się manifestacja przeciwko imigracji - "Polska dla Polaków, Polacy dla Polski"

Dzisiaj o godz. 13.00 rozpoczęła się w Warszawie manifestacja przeciw masowej imigracji, współorganizowana przez Młodzież Wszechpolską i Stowarzyszenie Marsz Niepodległości. Start wydarzenia miał miejsce pod siedzibą Komisji Europejskiej, finał pod Sejmem.

Astronomiczna sensacja – odkryto nową planetę w Układzie Słonecznym z ostatniej chwili
Astronomiczna sensacja – odkryto nową planetę w Układzie Słonecznym

Astronomowie ogłosili przełomowe odkrycie na krańcach Układu Słonecznego. Zidentyfikowano nowy obiekt transneptunowy o nazwie 2017 OF201, który może spełniać kryteria planety karłowatej. Jak podkreśla serwis SciTechDaily.com, "to jedno z najbardziej ekscytujących odkryć ostatnich lat".

Czy Tusk wywiąże się ze 100 konkretów? Sondaż miażdży premiera z ostatniej chwili
Czy Tusk wywiąże się ze 100 konkretów? Sondaż miażdży premiera

Donald Tusk w kampanii obiecywał „100 konkretów na 100 dni”, co miało być wizytówką jego rządów. Minęły miesiące, a Polacy coraz mocniej wątpią, że szef rządu wypełni dane słowo. Najnowszy sondaż pokazuje bezlitosną prawdę.

Wyłączenia prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Wielkopolski z ostatniej chwili
Wyłączenia prądu. Ważny komunikat dla mieszkańców Wielkopolski

Enea Operator opublikowała harmonogram planowanych wyłączeń energii elektrycznej w województwie wielkopolskim. Przerwy w dostawach prądu obejmą m.in. Poznań, Gniezno, Wągrowiec, Święciechowę, Rogoźno, Czarnków, Piłę, a także wiele mniejszych miejscowości regionu. Sprawdź, gdzie i kiedy trzeba przygotować się na utrudnienia.

Polska wydaje miliardy na obronność, ale zyskują głównie zagraniczni producenci. Ten raport pokazuje, jak to zmienić gorące
Polska wydaje miliardy na obronność, ale zyskują głównie zagraniczni producenci. Ten raport pokazuje, jak to zmienić

Rekordowe wydatki na obronność nie przekładają się na wzrost siły polskiego przemysłu obronnego – alarmują eksperci Instytutu Wschodniej Flanki i Instytutu Sobieskiego. W raporcie zaprezentowanym podczas targów MSPO 2025 w Kielcach podkreślono, że Polska stoi dziś przed historycznym wyborem: albo zbuduje konkurencyjny sektor obronny, albo na lata pozostanie uzależniona od dostaw z zagranicy.

Analfabetyzm w Niemczech - 20 proc. Niemców ledwo czyta i pisze Wiadomości
Analfabetyzm w Niemczech - 20 proc. Niemców ledwo czyta i pisze

Mimo ogromnych oczekiwań, sytuacja w Niemczech nie uległa poprawie. Najnowsze badania ujawniają brutalną prawdę: 20 procent dorosłych ma poważne trudności z czytaniem i pisaniem. To aż 10,6 miliona osób w wieku od 16 do 65 lat.

Niemcom brakuje 80 000 żołnierzy tylko u nas
Niemcom brakuje 80 000 żołnierzy

Niemiecki rząd przedstawił 27 sierpnia ustawę o Modernizacji Służby Wojskowej (WDModG), które ma wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Celem tej ustawy jest wzmocnienie Bundeswehry bez zmiany konstytucji, poprzez stworzenie atrakcyjnego, dobrowolnego modelu służby, skupionego na budowie silnej rezerwy. Wzorem dla Niemiec jest Szwecja, której udaje się na zasadzie dobrowolności uzupełnić swoje braki kadrowe w wojsku.

Zaskakujące nagranie Donalda Tuska. Internauci w śmiech Wiadomości
Zaskakujące nagranie Donalda Tuska. Internauci w śmiech

Donald Tusk znów zwrócił na siebie uwagę internautów. Tym razem premier opublikował nagranie, na którym biega wraz politykami towarzyszącymi mu podczas wizyty na rewitalizowanej linii kolejowej nr 49 Łomża-Śniadowo. „Przed nami maraton!” – napisał szef rządu. Internauci już komentują zaskakujący post premiera.

Europa tonie. Po wprowadzeniu umowy z Mercosur, pierwsi pod wodę pójdą rolnicy tylko u nas
Europa tonie. Po wprowadzeniu umowy z Mercosur, pierwsi pod wodę pójdą rolnicy

W dzisiejszym świecie, gdzie globalna gospodarka przypomina ogromną, skomplikowaną orkiestrę, kraje Europy grają coraz ciszej, a co gorsza bez - przypisywanej naszemu kontynentowi przez stulecia - maestrii. Niekorzystne dla nas zmiany układu sił gospodarczych na świecie widoczne są od lat. I następują coraz szybciej. Czy Europa przestała być centrum światowej gospodarki?

Niemiecki cud gospodarczy pęka? Bezrobocie najwyższe od dekady, Merz bije na alarm pilne
Niemiecki cud gospodarczy pęka? Bezrobocie najwyższe od dekady, Merz bije na alarm

Niemcy znalazły się w głębokim kryzysie. Po raz pierwszy od 2015 roku liczba bezrobotnych przekroczyła 3 miliony. Bezrobotni mają szczególną nadreprezentację wśród obcokrajowców, korzystających z hojnych zasiłków. - Państwo socjalne w obecnej formie nie jest już możliwe do sfinansowania z naszych osiągnięć gospodarczych – przyznał kanclerz Friedrich Merz.

REKLAMA

Ostatni wielki kontenerowiec Maersk zawinął do portu w Gdańsku. Teraz będzie zawijał do portów w Niemczech

Kilka dni temu tj. 22 marca do znajdującego się w Parcie Gdańskim terminala kontenerowego Baltic Hub wpłynął kontenerowiec Eleonora Maersk. Jest to jak na razie ostatni statek duńskiego przewoźnika, który pojawił się w polskim porcie. Firma oficjalnie zamyka swoją linię AE10, która łączyła porty Dalekiego Wschodu z Gdańskiem.
Kontenerowiec Emma Maersk Ostatni wielki kontenerowiec Maersk zawinął do portu w Gdańsku. Teraz będzie zawijał do portów w Niemczech
Kontenerowiec Emma Maersk / Wikipedia CC BY-SA 3.0 / Wolfgang Fricke

Kontenerowiec będzie zawijał do niemieckich portów

22 marca do znajdującego się w Porcie Gdańskim terminala kontenerowego Baltic Hub zacumował Eleonora Maersk. Jednakże jak donosi portal Gospodarkamorska.pl ma być to ostatnie zawinięcie jednostki w ramach linii AE10 po wprowadzonych w zeszłym roku zmianach w trasach. Zmiana w obsłudze portów nie tylko na Bałtyku, ale też w Europie Zachodniej wiąże się ze zmianą polityki Maersk, który w 2025 roku połączył siły z drugim gigantem branży, niemieckim Hapag-Lloyd.

To właśnie porty w Niemczech miały stać się głównymi hubami przeładunkowymi także dla duńskiej firmy. Linia Gemini Cooperation swój oficjalny start miała 1 lutego tego roku, a obecnie już poruszają się nią statki obu przewoźników. Na pętlach głównych ma działać przeważnie jeden operator, zmniejszając tym samym złożoność wykonawczą

- czytamy na portalu Gospodarkamorska.pl.

Mimo ograniczenia liczby portów, więcej połączeń Maersk ma dotyczyć terminali APM, gdzie firma posiada kontrolę operacyjną i priorytetową obsługę. Zoptymalizowana w ten sposób sieć ma w zamierzeniu umożliwić konkurencyjny tranzyt i zmniejszony czas realizacji dostaw w ramach kluczowych korytarzy morskich. Oczekuje się, że do czerwca 2025 roku wszystkie statki będą działać zgodnie z nowym harmonogramem

- czytamy dalej.

 

Do portu wpływać będą mniejsze kontenerowce

Ponadto jak przekonuje portal, zakończenie działalności linii AE10 nie oznacza, że kontenerowce Maersk nie zawitają już do polskich portów. Mają się pojawiać mniejsze statki, obsługujące połączenia lokalne. Jako przykład portal Gospodarkamorska.pl podał kontenerowie Laura Maersk, który jest wyposażony w dwupaliwowy napęd umożliwiający pływanie na ekologicznym metanolu. Pierwszy raz w Porcie Gdynia pojawił się w 2023 r.

Ten jak i inne mniejsze kontenerowce (w tym poniżej 200 metrów długości), mają obsługiwać w ramach serwisu wahadłowego terminale kontenerowe mieszczące się w niemieckich Wilhelmshaven i Bremerhaven, a także w Porcie Gdańsk

- podkreślono. 

Duńska firma Maersk ma także swoje stałe przedstawicielstwo, mieszczące się w Gdyni. Biuro obsługuje dostawy produktów, oferując usługi w zakresie także transportu ciężarowego i kolejowego. 

 

Komentarz Marka Gróbarczyka

W sprawie ostatniego wpłynięcia kontenerowca Eleonora Maersk do Portu Gdańskiego wypowiedział się były minister gospodarki i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Zwijanie polskich portów rozpoczęte!!! Port w Gdańsku został zmarginalizowany na rzecz portu w Hamburgu. Poprzez likwidację bezpośredniego połączenia oceanicznego do niemieckiego budżetu trafią wpływy z tytułu opłat i ceł. Tusk zarzyna polską gospodarkę

- napisał na platformie X Marek Gróbarczyk.

 

Czym jest kontenerowiec Eleonora Maersk?

Eleonora Maersk to kontenerowiec pływający pod duńską banderą, zbudowany w 2007 roku w duńskiej stoczni Odense Steel Shipyard, zamkniętej w 2012 r. Statek ma 399 metrów długości i 56 metrów szerokości. Osiąga prędkość do 27 węzłów, a załoga liczy ok. 13 osób.

Posiada 23 ładownie, przy czym całkowita ładowność sięga 15 500 TEU (171 542 GT). W skład napędu wchodzą silnik wysokoprężny Wärtsilä-Sulzer 14RTFLEX96-C o mocy 80 905 kW oraz śruba napędowa.

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe