Ostatni wielki kontenerowiec Maersk zawinął do portu w Gdańsku. Teraz będzie zawijał do portów w Niemczech

Kilka dni temu tj. 22 marca do znajdującego się w Parcie Gdańskim terminala kontenerowego Baltic Hub wpłynął kontenerowiec Eleonora Maersk. Jest to jak na razie ostatni statek duńskiego przewoźnika, który pojawił się w polskim porcie. Firma oficjalnie zamyka swoją linię AE10, która łączyła porty Dalekiego Wschodu z Gdańskiem.
Kontenerowiec Emma Maersk
Kontenerowiec Emma Maersk / Wikipedia CC BY-SA 3.0 / Wolfgang Fricke

Kontenerowiec będzie zawijał do niemieckich portów

22 marca do znajdującego się w Porcie Gdańskim terminala kontenerowego Baltic Hub zacumował Eleonora Maersk. Jednakże jak donosi portal Gospodarkamorska.pl ma być to ostatnie zawinięcie jednostki w ramach linii AE10 po wprowadzonych w zeszłym roku zmianach w trasach. Zmiana w obsłudze portów nie tylko na Bałtyku, ale też w Europie Zachodniej wiąże się ze zmianą polityki Maersk, który w 2025 roku połączył siły z drugim gigantem branży, niemieckim Hapag-Lloyd.

To właśnie porty w Niemczech miały stać się głównymi hubami przeładunkowymi także dla duńskiej firmy. Linia Gemini Cooperation swój oficjalny start miała 1 lutego tego roku, a obecnie już poruszają się nią statki obu przewoźników. Na pętlach głównych ma działać przeważnie jeden operator, zmniejszając tym samym złożoność wykonawczą

- czytamy na portalu Gospodarkamorska.pl.

Mimo ograniczenia liczby portów, więcej połączeń Maersk ma dotyczyć terminali APM, gdzie firma posiada kontrolę operacyjną i priorytetową obsługę. Zoptymalizowana w ten sposób sieć ma w zamierzeniu umożliwić konkurencyjny tranzyt i zmniejszony czas realizacji dostaw w ramach kluczowych korytarzy morskich. Oczekuje się, że do czerwca 2025 roku wszystkie statki będą działać zgodnie z nowym harmonogramem

- czytamy dalej.

 

Do portu wpływać będą mniejsze kontenerowce

Ponadto jak przekonuje portal, zakończenie działalności linii AE10 nie oznacza, że kontenerowce Maersk nie zawitają już do polskich portów. Mają się pojawiać mniejsze statki, obsługujące połączenia lokalne. Jako przykład portal Gospodarkamorska.pl podał kontenerowie Laura Maersk, który jest wyposażony w dwupaliwowy napęd umożliwiający pływanie na ekologicznym metanolu. Pierwszy raz w Porcie Gdynia pojawił się w 2023 r.

Ten jak i inne mniejsze kontenerowce (w tym poniżej 200 metrów długości), mają obsługiwać w ramach serwisu wahadłowego terminale kontenerowe mieszczące się w niemieckich Wilhelmshaven i Bremerhaven, a także w Porcie Gdańsk

- podkreślono. 

Duńska firma Maersk ma także swoje stałe przedstawicielstwo, mieszczące się w Gdyni. Biuro obsługuje dostawy produktów, oferując usługi w zakresie także transportu ciężarowego i kolejowego. 

 

Komentarz Marka Gróbarczyka

W sprawie ostatniego wpłynięcia kontenerowca Eleonora Maersk do Portu Gdańskiego wypowiedział się były minister gospodarki i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Zwijanie polskich portów rozpoczęte!!! Port w Gdańsku został zmarginalizowany na rzecz portu w Hamburgu. Poprzez likwidację bezpośredniego połączenia oceanicznego do niemieckiego budżetu trafią wpływy z tytułu opłat i ceł. Tusk zarzyna polską gospodarkę

- napisał na platformie X Marek Gróbarczyk.

 

Czym jest kontenerowiec Eleonora Maersk?

Eleonora Maersk to kontenerowiec pływający pod duńską banderą, zbudowany w 2007 roku w duńskiej stoczni Odense Steel Shipyard, zamkniętej w 2012 r. Statek ma 399 metrów długości i 56 metrów szerokości. Osiąga prędkość do 27 węzłów, a załoga liczy ok. 13 osób.

Posiada 23 ładownie, przy czym całkowita ładowność sięga 15 500 TEU (171 542 GT). W skład napędu wchodzą silnik wysokoprężny Wärtsilä-Sulzer 14RTFLEX96-C o mocy 80 905 kW oraz śruba napędowa.

 

 


 

POLECANE
Berlin sugeruje Ukrainie podjęcie bolesnej decyzji. Będzie referendum w sprawie ustępstw wobec Rosji? z ostatniej chwili
Berlin sugeruje Ukrainie podjęcie bolesnej decyzji. Będzie referendum w sprawie ustępstw wobec Rosji?

Niemiecki minister spraw zagranicznych ocenił, że zakończenie wojny może wymagać od Ukrainy trudnych decyzji, a ostateczne rozstrzygnięcie mogłoby zapaść w referendum, w którym obywatele mieliby wypowiedzieć się o ewentualnych ustępstwach wobec Rosji.

Trybunał Konstytucyjny orzekł, że jawność oświadczeń majątkowych sędziów jest niekonstytucyjna z ostatniej chwili
Trybunał Konstytucyjny orzekł, że jawność oświadczeń majątkowych sędziów jest niekonstytucyjna

Trybunał orzekł o niezgodności z art. 47 oraz art. 51 ust. 2 w związku z art. 31 ust. 3, a także z art. 18 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej ustaw, w zakresie, w jakim nakładają obowiązek złożenia oświadczenia o stanie majątkowym objętym małżeńską wspólnością majątkową sędziów i asesorów sądowych.

Pomysł Tuska ws. zadośćuczynień wywołał burzę. Jest reakcja prezydenta z ostatniej chwili
Pomysł Tuska ws. zadośćuczynień wywołał burzę. Jest reakcja prezydenta

Donald Tusk ostrzegł stronę niemiecką, że jeśli decyzja ws. zadośćuczynień polskich ofiar niemieckiej agresji nie zapadnie szybko, Polska… może sama wypłacić świadczenia z własnych środków. "Polacy zostali zaatakowani i byli mordowani przez Niemców, więc odszkodowania należą się od Niemców" – oświadczył prezydent Karol Nawrocki.

PiS: „Budżet 2026 to katastrofa”. Będzie wniosek o odrzucenie ustawy pilne
PiS: „Budżet 2026 to katastrofa”. Będzie wniosek o odrzucenie ustawy

W ocenie polityków PiS projekt budżetu na 2026 r. oznacza drastyczne cięcia w ochronie zdrowia, a proponowane przez resort zdrowia oszczędności w NFZ to – jak twierdzą – „jeden wielki skandal”. Klub zapowiada wniosek o odrzucenie całej ustawy.

W trybie natychmiastowym. Tusk odpowiada na weto prezydenta z ostatniej chwili
"W trybie natychmiastowym". Tusk odpowiada na weto prezydenta

– Prześlemy ją jeszcze raz do Sejmu w trybie natychmiastowym; mam nadzieję, że szybko przejdzie przez parlament – poinformował we wtorek premier Donald Tusk. Przypomnijmy, że prezydent Karol Nawrocki zawetował w poniedziałek ustawę o rynku kryptoaktywów.

Żydowskie media w Niemczech atakują ambasadora USA w Polsce gorące
Żydowskie media w Niemczech atakują ambasadora USA w Polsce

Portalowi juedische-allgemeine.de nie spodobała się wypowiedź ambasadora USA w Polsce Thomasa Rose'a, który stwierdził, że ani Polska, ani Polacy nie ponoszą winy za Holokaust.

Komunikat dla mieszkańców woj. podkarpackiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. podkarpackiego

We wtorek 2 grudnia 2025 r. Podkarpacki Urząd Wojewódzki w Rzeszowie wydał ostrzeżenie pierwszego stopnia przed gęstą mgłą dla całego regionu.

Bosak o prezydenckich wetach: „Ten rząd nie potrafi stworzyć nic pożytecznego” z ostatniej chwili
Bosak o prezydenckich wetach: „Ten rząd nie potrafi stworzyć nic pożytecznego”

Krzysztof Bosak przekonuje, że mimo kolejnych wet Karola Nawrockiego liczba odrzuconych ustaw wciąż jest niewystarczająca. Jego zdaniem Sejm wciąż produkuje projekty, które konserwatywni wyborcy odbierają jako nieakceptowalne.

Komunikat dla mieszkańców Katowic z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Katowic

Katowickie Wodociągi prowadzą modernizację kanalizacji w rejonie ulic Wilczej, Jankego i Tyskiej w Katowicach, wykorzystując metodę bezwykopową.

USA chcą zaatakować Wenezuelę ze względu na jej zasoby ropy naftowej? Analiza z ostatniej chwili
USA chcą zaatakować Wenezuelę ze względu na jej zasoby ropy naftowej? Analiza

Stany Zjednoczone wydają się gotowe do wojny z Wenezuelą, co prezydent Wenezueli Nicolás Maduro przypisał chęci Ameryki kontrolowania ogromnych rezerw ropy naftowej w kraju – poinformowała CNN publikując analizę.

REKLAMA

Ostatni wielki kontenerowiec Maersk zawinął do portu w Gdańsku. Teraz będzie zawijał do portów w Niemczech

Kilka dni temu tj. 22 marca do znajdującego się w Parcie Gdańskim terminala kontenerowego Baltic Hub wpłynął kontenerowiec Eleonora Maersk. Jest to jak na razie ostatni statek duńskiego przewoźnika, który pojawił się w polskim porcie. Firma oficjalnie zamyka swoją linię AE10, która łączyła porty Dalekiego Wschodu z Gdańskiem.
Kontenerowiec Emma Maersk
Kontenerowiec Emma Maersk / Wikipedia CC BY-SA 3.0 / Wolfgang Fricke

Kontenerowiec będzie zawijał do niemieckich portów

22 marca do znajdującego się w Porcie Gdańskim terminala kontenerowego Baltic Hub zacumował Eleonora Maersk. Jednakże jak donosi portal Gospodarkamorska.pl ma być to ostatnie zawinięcie jednostki w ramach linii AE10 po wprowadzonych w zeszłym roku zmianach w trasach. Zmiana w obsłudze portów nie tylko na Bałtyku, ale też w Europie Zachodniej wiąże się ze zmianą polityki Maersk, który w 2025 roku połączył siły z drugim gigantem branży, niemieckim Hapag-Lloyd.

To właśnie porty w Niemczech miały stać się głównymi hubami przeładunkowymi także dla duńskiej firmy. Linia Gemini Cooperation swój oficjalny start miała 1 lutego tego roku, a obecnie już poruszają się nią statki obu przewoźników. Na pętlach głównych ma działać przeważnie jeden operator, zmniejszając tym samym złożoność wykonawczą

- czytamy na portalu Gospodarkamorska.pl.

Mimo ograniczenia liczby portów, więcej połączeń Maersk ma dotyczyć terminali APM, gdzie firma posiada kontrolę operacyjną i priorytetową obsługę. Zoptymalizowana w ten sposób sieć ma w zamierzeniu umożliwić konkurencyjny tranzyt i zmniejszony czas realizacji dostaw w ramach kluczowych korytarzy morskich. Oczekuje się, że do czerwca 2025 roku wszystkie statki będą działać zgodnie z nowym harmonogramem

- czytamy dalej.

 

Do portu wpływać będą mniejsze kontenerowce

Ponadto jak przekonuje portal, zakończenie działalności linii AE10 nie oznacza, że kontenerowce Maersk nie zawitają już do polskich portów. Mają się pojawiać mniejsze statki, obsługujące połączenia lokalne. Jako przykład portal Gospodarkamorska.pl podał kontenerowie Laura Maersk, który jest wyposażony w dwupaliwowy napęd umożliwiający pływanie na ekologicznym metanolu. Pierwszy raz w Porcie Gdynia pojawił się w 2023 r.

Ten jak i inne mniejsze kontenerowce (w tym poniżej 200 metrów długości), mają obsługiwać w ramach serwisu wahadłowego terminale kontenerowe mieszczące się w niemieckich Wilhelmshaven i Bremerhaven, a także w Porcie Gdańsk

- podkreślono. 

Duńska firma Maersk ma także swoje stałe przedstawicielstwo, mieszczące się w Gdyni. Biuro obsługuje dostawy produktów, oferując usługi w zakresie także transportu ciężarowego i kolejowego. 

 

Komentarz Marka Gróbarczyka

W sprawie ostatniego wpłynięcia kontenerowca Eleonora Maersk do Portu Gdańskiego wypowiedział się były minister gospodarki i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Zwijanie polskich portów rozpoczęte!!! Port w Gdańsku został zmarginalizowany na rzecz portu w Hamburgu. Poprzez likwidację bezpośredniego połączenia oceanicznego do niemieckiego budżetu trafią wpływy z tytułu opłat i ceł. Tusk zarzyna polską gospodarkę

- napisał na platformie X Marek Gróbarczyk.

 

Czym jest kontenerowiec Eleonora Maersk?

Eleonora Maersk to kontenerowiec pływający pod duńską banderą, zbudowany w 2007 roku w duńskiej stoczni Odense Steel Shipyard, zamkniętej w 2012 r. Statek ma 399 metrów długości i 56 metrów szerokości. Osiąga prędkość do 27 węzłów, a załoga liczy ok. 13 osób.

Posiada 23 ładownie, przy czym całkowita ładowność sięga 15 500 TEU (171 542 GT). W skład napędu wchodzą silnik wysokoprężny Wärtsilä-Sulzer 14RTFLEX96-C o mocy 80 905 kW oraz śruba napędowa.

 

 



 

Polecane