Ostatni wielki kontenerowiec Maersk zawinął do portu w Gdańsku. Teraz będzie zawijał do portów w Niemczech

Kilka dni temu tj. 22 marca do znajdującego się w Parcie Gdańskim terminala kontenerowego Baltic Hub wpłynął kontenerowiec Eleonora Maersk. Jest to jak na razie ostatni statek duńskiego przewoźnika, który pojawił się w polskim porcie. Firma oficjalnie zamyka swoją linię AE10, która łączyła porty Dalekiego Wschodu z Gdańskiem.
Kontenerowiec Emma Maersk
Kontenerowiec Emma Maersk / Wikipedia CC BY-SA 3.0 / Wolfgang Fricke

Kontenerowiec będzie zawijał do niemieckich portów

22 marca do znajdującego się w Porcie Gdańskim terminala kontenerowego Baltic Hub zacumował Eleonora Maersk. Jednakże jak donosi portal Gospodarkamorska.pl ma być to ostatnie zawinięcie jednostki w ramach linii AE10 po wprowadzonych w zeszłym roku zmianach w trasach. Zmiana w obsłudze portów nie tylko na Bałtyku, ale też w Europie Zachodniej wiąże się ze zmianą polityki Maersk, który w 2025 roku połączył siły z drugim gigantem branży, niemieckim Hapag-Lloyd.

To właśnie porty w Niemczech miały stać się głównymi hubami przeładunkowymi także dla duńskiej firmy. Linia Gemini Cooperation swój oficjalny start miała 1 lutego tego roku, a obecnie już poruszają się nią statki obu przewoźników. Na pętlach głównych ma działać przeważnie jeden operator, zmniejszając tym samym złożoność wykonawczą

- czytamy na portalu Gospodarkamorska.pl.

Mimo ograniczenia liczby portów, więcej połączeń Maersk ma dotyczyć terminali APM, gdzie firma posiada kontrolę operacyjną i priorytetową obsługę. Zoptymalizowana w ten sposób sieć ma w zamierzeniu umożliwić konkurencyjny tranzyt i zmniejszony czas realizacji dostaw w ramach kluczowych korytarzy morskich. Oczekuje się, że do czerwca 2025 roku wszystkie statki będą działać zgodnie z nowym harmonogramem

- czytamy dalej.

 

Do portu wpływać będą mniejsze kontenerowce

Ponadto jak przekonuje portal, zakończenie działalności linii AE10 nie oznacza, że kontenerowce Maersk nie zawitają już do polskich portów. Mają się pojawiać mniejsze statki, obsługujące połączenia lokalne. Jako przykład portal Gospodarkamorska.pl podał kontenerowie Laura Maersk, który jest wyposażony w dwupaliwowy napęd umożliwiający pływanie na ekologicznym metanolu. Pierwszy raz w Porcie Gdynia pojawił się w 2023 r.

Ten jak i inne mniejsze kontenerowce (w tym poniżej 200 metrów długości), mają obsługiwać w ramach serwisu wahadłowego terminale kontenerowe mieszczące się w niemieckich Wilhelmshaven i Bremerhaven, a także w Porcie Gdańsk

- podkreślono. 

Duńska firma Maersk ma także swoje stałe przedstawicielstwo, mieszczące się w Gdyni. Biuro obsługuje dostawy produktów, oferując usługi w zakresie także transportu ciężarowego i kolejowego. 

 

Komentarz Marka Gróbarczyka

W sprawie ostatniego wpłynięcia kontenerowca Eleonora Maersk do Portu Gdańskiego wypowiedział się były minister gospodarki i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Zwijanie polskich portów rozpoczęte!!! Port w Gdańsku został zmarginalizowany na rzecz portu w Hamburgu. Poprzez likwidację bezpośredniego połączenia oceanicznego do niemieckiego budżetu trafią wpływy z tytułu opłat i ceł. Tusk zarzyna polską gospodarkę

- napisał na platformie X Marek Gróbarczyk.

 

Czym jest kontenerowiec Eleonora Maersk?

Eleonora Maersk to kontenerowiec pływający pod duńską banderą, zbudowany w 2007 roku w duńskiej stoczni Odense Steel Shipyard, zamkniętej w 2012 r. Statek ma 399 metrów długości i 56 metrów szerokości. Osiąga prędkość do 27 węzłów, a załoga liczy ok. 13 osób.

Posiada 23 ładownie, przy czym całkowita ładowność sięga 15 500 TEU (171 542 GT). W skład napędu wchodzą silnik wysokoprężny Wärtsilä-Sulzer 14RTFLEX96-C o mocy 80 905 kW oraz śruba napędowa.

 

 


 

POLECANE
Klęska Tuska w Sejmie. Tak to skomentował z ostatniej chwili
Klęska Tuska w Sejmie. Tak to skomentował

W piątkowym głosowaniu Sejm nie uzyskał wystarczającej liczby głosów, aby odrzucić weto prezydenta Karola Nawrockiego ws. ustawy dotyczącej kryptoaktywów. Co na to premier Donald Tusk?

Sejm uchwalił budżet na 2026 r. z ostatniej chwili
Sejm uchwalił budżet na 2026 r.

Dochody wyniosą 647,2 mld zł, wydatki 918,9 mld zł a deficyt 271,7 mld zł.

Wojewoda wyraził zgodę na usunięcie nazw „Radziłów” i „Jedwabne” w Treblince. IPN protestuje Wiadomości
Wojewoda wyraził zgodę na usunięcie nazw „Radziłów” i „Jedwabne” w Treblince. IPN protestuje

Decyzja wojewody mazowieckiego dotycząca zmian na terenie Muzeum Treblinka wywołała poważny spór. Chodzi o zgodę na usunięcie nazw „Radziłów” i „Jedwabne” z kamieni tworzących upamiętnienie Żydów deportowanych do obozu zagłady Treblinka II. Głazy te od lat stanowią element symbolicznego miejsca pamięci, które przypomina o wysiedleniach mieszkańców różnych miejscowości podczas okupacji niemieckiej.

Kontrola poselska w UTK. „Należy zawiesić licencję ukraińskiemu przewoźnikowi kolejowemu” wideo
Kontrola poselska w UTK. „Należy zawiesić licencję ukraińskiemu przewoźnikowi kolejowemu”

Posłowie Prawa i Sprawiedliwości Kacper Płażyński i Jerzy Polaczek przeprowadzili kontrolę poselską w Urzędzie Transportu Kolejowego.

Rośnie przewaga lidera. Nowy sondaż z ostatniej chwili
Rośnie przewaga lidera. Nowy sondaż

Koalicja Obywatelska utrzymuje wyraźną przewagę nad Prawem i Sprawiedliwością – wynika z najnowszego badania CBOS.

Zaskakujące kosmiczne odkrycie. Naukowcy mówią o wyjątkowym zjawisku Wiadomości
Zaskakujące kosmiczne odkrycie. Naukowcy mówią o wyjątkowym zjawisku

Naukowcy zaobserwowali niezwykłą formację w kosmicznej sieci galaktyk. Chodzi o wydłużone włókno, w którym całe galaktyki zdają się wykonywać ruch obrotowy wokół wspólnej osi. Według badaczy może to być jedna z największych wirujących struktur, jakie kiedykolwiek wykryto.

Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego

Nowy rozkład jazdy POLREGIO w Kujawsko-Pomorskiem przywraca po kilkunastu latach pociągi do Ciechocinka i zwiększa liczbę codziennych połączeń m.in. do Bydgoszczy, Olsztyna, Kołobrzegu i Piły.

Nie żyje muzyk znanego zespołu Wiadomości
Nie żyje muzyk znanego zespołu

Nie żyje Justin Baren, współzałożyciel i basista amerykańskiej grupy Redwalls. Artysta zmarł 28 listopada w wieku 40 lat. Informację potwierdził zespół. Jego ojciec, Martin Baren, poinformował jedynie, że syn „zmarł spokojnie”.

Bundestag przegłosował przywrócenie dobrowolnej służby wojskowej gorące
Bundestag przegłosował przywrócenie dobrowolnej służby wojskowej

Większością 323 do 272 niemieccy parlamentarzyści opowiedzieli się za przywróceniem dobrowolnej służby wojskowej dla osiemnastolatków.

Przełom w sprawie Mai z Mławy. Grecki sąd wydał decyzję Wiadomości
Przełom w sprawie Mai z Mławy. Grecki sąd wydał decyzję

Sąd Najwyższy w Grecji podjął decyzję, na którą od miesięcy czekała rodzina zamordowanej Mai z Mławy. Jak poinformował „SE” pełnomocnik bliskich nastolatki, dr Wojciech Marek Kasprzyk, zapadło ostateczne postanowienie o przekazaniu Bartosza G. polskim organom ścigania.

REKLAMA

Ostatni wielki kontenerowiec Maersk zawinął do portu w Gdańsku. Teraz będzie zawijał do portów w Niemczech

Kilka dni temu tj. 22 marca do znajdującego się w Parcie Gdańskim terminala kontenerowego Baltic Hub wpłynął kontenerowiec Eleonora Maersk. Jest to jak na razie ostatni statek duńskiego przewoźnika, który pojawił się w polskim porcie. Firma oficjalnie zamyka swoją linię AE10, która łączyła porty Dalekiego Wschodu z Gdańskiem.
Kontenerowiec Emma Maersk
Kontenerowiec Emma Maersk / Wikipedia CC BY-SA 3.0 / Wolfgang Fricke

Kontenerowiec będzie zawijał do niemieckich portów

22 marca do znajdującego się w Porcie Gdańskim terminala kontenerowego Baltic Hub zacumował Eleonora Maersk. Jednakże jak donosi portal Gospodarkamorska.pl ma być to ostatnie zawinięcie jednostki w ramach linii AE10 po wprowadzonych w zeszłym roku zmianach w trasach. Zmiana w obsłudze portów nie tylko na Bałtyku, ale też w Europie Zachodniej wiąże się ze zmianą polityki Maersk, który w 2025 roku połączył siły z drugim gigantem branży, niemieckim Hapag-Lloyd.

To właśnie porty w Niemczech miały stać się głównymi hubami przeładunkowymi także dla duńskiej firmy. Linia Gemini Cooperation swój oficjalny start miała 1 lutego tego roku, a obecnie już poruszają się nią statki obu przewoźników. Na pętlach głównych ma działać przeważnie jeden operator, zmniejszając tym samym złożoność wykonawczą

- czytamy na portalu Gospodarkamorska.pl.

Mimo ograniczenia liczby portów, więcej połączeń Maersk ma dotyczyć terminali APM, gdzie firma posiada kontrolę operacyjną i priorytetową obsługę. Zoptymalizowana w ten sposób sieć ma w zamierzeniu umożliwić konkurencyjny tranzyt i zmniejszony czas realizacji dostaw w ramach kluczowych korytarzy morskich. Oczekuje się, że do czerwca 2025 roku wszystkie statki będą działać zgodnie z nowym harmonogramem

- czytamy dalej.

 

Do portu wpływać będą mniejsze kontenerowce

Ponadto jak przekonuje portal, zakończenie działalności linii AE10 nie oznacza, że kontenerowce Maersk nie zawitają już do polskich portów. Mają się pojawiać mniejsze statki, obsługujące połączenia lokalne. Jako przykład portal Gospodarkamorska.pl podał kontenerowie Laura Maersk, który jest wyposażony w dwupaliwowy napęd umożliwiający pływanie na ekologicznym metanolu. Pierwszy raz w Porcie Gdynia pojawił się w 2023 r.

Ten jak i inne mniejsze kontenerowce (w tym poniżej 200 metrów długości), mają obsługiwać w ramach serwisu wahadłowego terminale kontenerowe mieszczące się w niemieckich Wilhelmshaven i Bremerhaven, a także w Porcie Gdańsk

- podkreślono. 

Duńska firma Maersk ma także swoje stałe przedstawicielstwo, mieszczące się w Gdyni. Biuro obsługuje dostawy produktów, oferując usługi w zakresie także transportu ciężarowego i kolejowego. 

 

Komentarz Marka Gróbarczyka

W sprawie ostatniego wpłynięcia kontenerowca Eleonora Maersk do Portu Gdańskiego wypowiedział się były minister gospodarki i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Zwijanie polskich portów rozpoczęte!!! Port w Gdańsku został zmarginalizowany na rzecz portu w Hamburgu. Poprzez likwidację bezpośredniego połączenia oceanicznego do niemieckiego budżetu trafią wpływy z tytułu opłat i ceł. Tusk zarzyna polską gospodarkę

- napisał na platformie X Marek Gróbarczyk.

 

Czym jest kontenerowiec Eleonora Maersk?

Eleonora Maersk to kontenerowiec pływający pod duńską banderą, zbudowany w 2007 roku w duńskiej stoczni Odense Steel Shipyard, zamkniętej w 2012 r. Statek ma 399 metrów długości i 56 metrów szerokości. Osiąga prędkość do 27 węzłów, a załoga liczy ok. 13 osób.

Posiada 23 ładownie, przy czym całkowita ładowność sięga 15 500 TEU (171 542 GT). W skład napędu wchodzą silnik wysokoprężny Wärtsilä-Sulzer 14RTFLEX96-C o mocy 80 905 kW oraz śruba napędowa.

 

 



 

Polecane