Niemiecka organizacja "Lebensraum Vorpommern" skarży Polskę ws. terminala kontenerowego w Świnoujściu

Niemiecka inicjatywa obywatelska wyspy Uznam "Lebensraum Vorpommern" złożyła skargę do Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję środowiskową wydaną w sprawie budowy głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu organizacji, przy ocenie oddziaływania inwestycji na środowisko niewystarczająco wzięto pod uwagę potencjalne skutki po stronie niemieckiej.
- „Police” padną, bo „Berlin musi oddychać”?
- Niespokojnie na wschodniej granicy. Straż Graniczna wydała komunikat
- Znany dziennikarz TVN z zarzutami. Nowe informacje
- "Fundamentalne zmiany". Właściciel TVN. Warner Bros. Discovery postawił na czystki
- "Odeszła wczoraj". Wrocławskie zoo wydało komunikat
- Komunikat dla mieszkańców Gdańska
- Katastrofalne efekty ideologizacji polskich lasów
- Komunikat dla mieszkańców Krakowa
W komunikacie organizacji czytamy o obawie przed dalszym niszczeniem krajobrazu przybrzeżnego i wrażliwych ekologicznie wód Morza Bałtyckiego.
W obliczu groźby dalszego zniszczenia naszego krajobrazu przybrzeżnego chcemy wysłać wyraźny sygnał na rzecz ochrony środowiska
– poinformowała inicjatywa obywatelska "Lebensraum Vorpommern", cytowana przez telewizję Norddeutscher Rundfunk.
Do tej sprawy odniosła się także niemiecka gmina Heringsdorf, twierdząc, że "poważne wypadki z udziałem tankowców do przewozu ropy naftowej i LNG oraz wież produkujących toksyczne mieszanki kwaśnego gazu i ropy zamieniłyby całą Zatokę Pomorską w szambo".
Gmina ta także chciała złożyć pozew, jednak – w przeciwieństwie do inicjatywy obywatelskiej – nie posiada uprawnień do wystąpienia z pozwem na mocy prawa polskiego. Z tego powodu wspiera działania "Lebensraum Vorpommern" przed warszawskim sądem.
Komentarz Aleksandry Fedorskiej
W tej sprawie swój komentarz w mediach społecznościowych zamieściła nasza dziennikarka Aleksandra Fedorska.
Niemiecka organizacja Lebensraum MV wnosi skargę na Polskę przed sąd administracyjny w Warszawie w sprawie analizy oddziaływania na środowisko portu kontenerowego w Świnoujściu
– napisała.
Budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu
Zaplanowana na lata 2023–2029 budowa głębokowodnego terminala kontenerowego w części zewnętrznej portu w Świnoujściu warta 10,3 mld zł ma pozwolić polskiemu portowi przyjmować największe jednostki, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Nowym kanałem, długim na 65 km i głębokim na 17 m, mają pływać duże jednostki transoceaniczne.
Rozbudowany terminal ma obsługiwać jednocześnie dwa statki – jeden o długości 400 metrów i jeden 200-metrowy. Inwestycja będzie stanowiła infrastrukturę podwójnego wykorzystania, czyli cywilną, ale zdolną również do obsługi ładunków wojskowych. Zgodnie z harmonogramem terminal powinien rozpocząć działalność na początku 2028 r.
Niemiecka organizacja Lebensraum MV wnosi skarge na Polske przed sąd administracjny w Warszawie w sprawie analizy oddziaływania na środowisko portu kontenerowego w Swinoujsciu! https://t.co/wD2tGqCWkp
— Aleksandra Fedorska (@a_fedorska) March 24, 2025