Wewnętrzny audyt CPK. Lasek przekazał nowe informacje

– Za około trzy tygodnie planujemy prezentację wyników wewnętrznego audytu spółki Centralny Port Komunikacyjny – zapowiedział PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. – Chcemy wyprostować ten projekt, dobrze go ocenić i wskazać na jego ekonomiczne i merytoryczne uzasadnienie – dodał.
Maciej Lasek Wewnętrzny audyt CPK. Lasek przekazał nowe informacje
Maciej Lasek / gov.pl

Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek poinformował PAP, że obecnie w CPK trwa audyt wewnętrzny prowadzony siłami spółki oraz Biura Pełnomocnika ds. CPK.

Czytaj również: Zapytano Kołodziejczaka, dlaczego nie wyszedł do rolników [WIDEO]

„Jesteśmy na bardzo zaawansowanym poziomie”

– Jesteśmy na bardzo zaawansowanym poziomie w audycie wydatków na Program Społeczno-Gospodarczy, analizujemy także obszar HR i realizację Programu Dobrowolnych Nabyć. Trwają też prace nad oceną harmonogramów w programie kolejowym i lotniskowym – powiedział Lasek.

Dodał, że spółka realizuje równolegle przetargi na audytorów zewnętrznych. – Bardzo nas ciekawi, jakie firmy się zgłoszą, ponieważ przez ostatnie lata spółka dość mocno wydrenowała rynek, czyli pozawierała bardzo dużo umów z podmiotami, które mogłyby takie audyty przeprowadzić. Ze wstępnych naszych analiz wynika, że to ok. 116 takich firm – powiedział. Jak dodał, firmy te zostaną wykluczone z postępowania na audytora ze względu na podejrzenie konfliktu interesów, nie można bowiem oceniać pracy, którą w większej lub mniejszej części samemu się wykonywało.

Przypomniał, że spółka w ostatnim czasie unieważniła postępowania przetargowe związane z audytem poziomu zatrudnienia i wynagrodzeń, „w związku z identyfikacją sytuacji mającej znamiona konfliktu interesów”. Unieważniono także postępowanie na audyt harmonogramów dla części lotniskowej i kolejowej (w zakresie linii „igrek”), który był prowadzony jako postępowanie regulaminowe.

Czytaj także: Piotr Duda po proteście rolników: Z przerażeniem obserwuję brutalny atak policji

„Około trzy tygodnie”

– Wracając do audytów prowadzonych przez spółkę i Biuro Pełnomocnika ds. CPK, to w zasadzie jesteśmy na ukończeniu audytu wewnętrznego w zakresie harmonogramu lotniskowego oraz realizacji Programu Społeczno-Gospodarczego i myślę, że niedługo, za około trzy tygodnie, będziemy informowali o wewnętrznych ustaleniach – powiedział Lasek.

– Dążymy do tego, żeby ten projekt wyprostować, żeby go dobrze ocenić, wskazać, co ma w nim sens, uzasadnienie ekonomiczne i merytoryczne – poinformował.

Rozmówca PAP dodał, że spółka jednocześnie pracuje nad urealnieniem kosztów projektu CPK. – W wieloletnim programie inwestycyjnym CPK do 2030 r. na część lotniskową przewidziano 76 mld zł, a na kolejową – 60 mld zł. W sumie z inwestycjami towarzyszącymi to ok. 155 mld zł – powiedział Lasek.

Pierwsze podejście do audytu – kompromitacja obecnego zarządu CPK

Przypomnijmy, że od tygodni w CPK trwają działania kontrolne, których celem ma być „kompleksowa ocena dotychczasowej pracy Spółki. Poinformowano, że to od wyników audytów zależeć będzie przyszłość poszczególnych składowych Programu CPK, ich docelowe zakresy i harmonogramy”. 

Pod koniec lutego wybrano trzech audytorów harmonogramu części kolejowej i lotniskowej. Były to firmy HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR; ostatecznie przetarg unieważniono wobec burzy, która rozpętała się w mediach. Okazało się bowiem, że – zdaniem eksperta Macieja Wilka – „wybrane podmioty nie posiadają kompetencji, doświadczenia ani – przede wszystkim – renomy, aby dokonywać eksperckiej opinii projektu tej skali”.

To są jakieś jaja. Realizowane przez najlepszych na rynku specjalistów ze wsparciem globalnych firm CPK ma być zgodnie z wynikami pierwszego przetargu audytowane przez konsorcjum trzech garażowych firm krzaków. Panie Ministrze @LasekMaciej, chyba nie tak miało być?

– pyta ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce Andrzej Banucha. 

Czytaj więcej: Skandal wokół „audytu” CPK

Projekt CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących – m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. (PAP)


 

POLECANE
Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Wrocławia

Od soboty 2 sierpnia we Wrocławiu rozpoczyna się ważna inwestycja drogowa. Rusza remont nawierzchni w tunelach pod placem Dominikańskim. Kierowcy muszą przygotować się na spore utrudnienia – ruch będzie odbywał się tylko jednym pasem w każdą stronę. To kolejny etap programu „Wrocław na Dobrej Drodze 2025”.

Seria eksplozji na okupowanym Krymie. Zamknięto Most Krymski z ostatniej chwili
Seria eksplozji na okupowanym Krymie. Zamknięto Most Krymski

Okupowanym przez Rosję Półwyspem Krymskim wstrząsnęła w nocy z piątku na sobotę seria eksplozji, w odpowiedzi na którą na kilka godzin zamknięto dla ruchu Most Krymski - poinformował portal Ukrainska Prawda, powołując się na wpisy w portalach społecznościowych.

Chłodniejszy sierpień? Na upały się nie zanosi Wiadomości
Chłodniejszy sierpień? Na upały się nie zanosi

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej opublikował najnowsze prognozy długoterminowe dotyczące pogody na sierpień. Ci, którzy liczyli na powrót solidnych letnich upałów, mogą się rozczarować – szanse na temperatury przekraczające 30°C są bardzo niewielkie.

Legendarny zespół zagra w Warszawie. Komunikat dla uczestników i warszawiaków gorące
Legendarny zespół zagra w Warszawie. Komunikat dla uczestników i warszawiaków

W sobotni wieczór na Stadionie Narodowym odbędzie się koncert legendarnej grupy heavy metalowej Iron Maiden. W związku z wydarzeniem, Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie zapowiedział istotne zmiany w organizacji ruchu i funkcjonowaniu komunikacji miejskiej.

Arkadiusz Mularczyk: da się zawalczyć o kwestie reparacji w Parlamencie Europejskim polityka
Arkadiusz Mularczyk: da się zawalczyć o kwestie reparacji w Parlamencie Europejskim

Sprawa reparacji wojennych od Niemiec wciąż wywołuje ogromne emocje, zwłaszcza wśród środowisk konserwatywnych, dla których pamięć o niemieckich zbrodniach na Polakach nie może zostać zamieciona pod dywan w imię poprawności politycznej i pozytywnych relacji z Berlinem.

Górnicy odcięci pół kilometra pod ziemią. Trwa dramatyczna akcja ratownicza w Chile pilne
Górnicy odcięci pół kilometra pod ziemią. Trwa dramatyczna akcja ratownicza w Chile

W chilijskiej kopalni miedzi El Teniente doszło do potężnego wstrząsu o magnitudzie 4,2, który wywołał częściowe zawalenie tuneli. To zdarzenie doprowadziło do tragicznego wypadku – jedna osoba zginęła, a pięciu górników zostało odciętych od świata.

„Anoda” – przeżył Powstanie, zamordowali go komuniści tylko u nas
„Anoda” – przeżył Powstanie, zamordowali go komuniści

Porucznik Jan Rodowicz, „Anoda”, harcerz, żołnierz Szarych Szeregów, słynnego Batalionu „Zośka”, był w Powstaniu Warszawskim czterokrotnie ranny, odznaczony Krzyżem Walecznych i Virtuti Militari. Aresztowany przez bezpiekę, 7 stycznia 1949 r., po kilku dniach ubeckiego śledztwa, już nie żył. I choć oficjalna wersja wciąż mówi o samobójstwie (miał wyskoczyć z IV piętra gmachu Ministerstwa Bezpieczeństwa Publicznego – dziś Ministerstwo Sprawiedliwości – przy ul. Koszykowej w Warszawie), nikt w nią nie wierzy.

Zmiany w Kanale Sportowym. Rezygnacja po 4 latach Wiadomości
Zmiany w Kanale Sportowym. Rezygnacja po 4 latach

Z końcem lipca Maciej Sawicki zakończył swoją pracę na stanowisku prezesa Kanału Sportowego. Funkcję tę pełnił przez prawie cztery lata, kierując spółką jako jej jedyny członek zarządu. O swoim odejściu poinformował w mediach społecznościowych.

Tȟašúŋke Witkó: Chcemy luf, nie słów tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Chcemy luf, nie słów

Co robią odpowiedzialne władze państwowe, które powzięły informację, że za dwa lata, rządzony przez nie kraj – dodajmy, średniej wielkości europejskiej – zostanie zaatakowany przez jedną ze światowych potęg militarnych?

Groźny incydent w Świętokrzyskiem. Policja użyła broni Wiadomości
Groźny incydent w Świętokrzyskiem. Policja użyła broni

Policjanci z powiatu jędrzejowskiego interweniowali wobec agresywnego 36-latka z metalową pałką i postrzelili go. Mężczyzna trafił do szpitala. Policjantom nic się nie stało - poinformowała w piątek świętokrzyska policja na platformie X.

REKLAMA

Wewnętrzny audyt CPK. Lasek przekazał nowe informacje

– Za około trzy tygodnie planujemy prezentację wyników wewnętrznego audytu spółki Centralny Port Komunikacyjny – zapowiedział PAP pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek. – Chcemy wyprostować ten projekt, dobrze go ocenić i wskazać na jego ekonomiczne i merytoryczne uzasadnienie – dodał.
Maciej Lasek Wewnętrzny audyt CPK. Lasek przekazał nowe informacje
Maciej Lasek / gov.pl

Pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek poinformował PAP, że obecnie w CPK trwa audyt wewnętrzny prowadzony siłami spółki oraz Biura Pełnomocnika ds. CPK.

Czytaj również: Zapytano Kołodziejczaka, dlaczego nie wyszedł do rolników [WIDEO]

„Jesteśmy na bardzo zaawansowanym poziomie”

– Jesteśmy na bardzo zaawansowanym poziomie w audycie wydatków na Program Społeczno-Gospodarczy, analizujemy także obszar HR i realizację Programu Dobrowolnych Nabyć. Trwają też prace nad oceną harmonogramów w programie kolejowym i lotniskowym – powiedział Lasek.

Dodał, że spółka realizuje równolegle przetargi na audytorów zewnętrznych. – Bardzo nas ciekawi, jakie firmy się zgłoszą, ponieważ przez ostatnie lata spółka dość mocno wydrenowała rynek, czyli pozawierała bardzo dużo umów z podmiotami, które mogłyby takie audyty przeprowadzić. Ze wstępnych naszych analiz wynika, że to ok. 116 takich firm – powiedział. Jak dodał, firmy te zostaną wykluczone z postępowania na audytora ze względu na podejrzenie konfliktu interesów, nie można bowiem oceniać pracy, którą w większej lub mniejszej części samemu się wykonywało.

Przypomniał, że spółka w ostatnim czasie unieważniła postępowania przetargowe związane z audytem poziomu zatrudnienia i wynagrodzeń, „w związku z identyfikacją sytuacji mającej znamiona konfliktu interesów”. Unieważniono także postępowanie na audyt harmonogramów dla części lotniskowej i kolejowej (w zakresie linii „igrek”), który był prowadzony jako postępowanie regulaminowe.

Czytaj także: Piotr Duda po proteście rolników: Z przerażeniem obserwuję brutalny atak policji

„Około trzy tygodnie”

– Wracając do audytów prowadzonych przez spółkę i Biuro Pełnomocnika ds. CPK, to w zasadzie jesteśmy na ukończeniu audytu wewnętrznego w zakresie harmonogramu lotniskowego oraz realizacji Programu Społeczno-Gospodarczego i myślę, że niedługo, za około trzy tygodnie, będziemy informowali o wewnętrznych ustaleniach – powiedział Lasek.

– Dążymy do tego, żeby ten projekt wyprostować, żeby go dobrze ocenić, wskazać, co ma w nim sens, uzasadnienie ekonomiczne i merytoryczne – poinformował.

Rozmówca PAP dodał, że spółka jednocześnie pracuje nad urealnieniem kosztów projektu CPK. – W wieloletnim programie inwestycyjnym CPK do 2030 r. na część lotniskową przewidziano 76 mld zł, a na kolejową – 60 mld zł. W sumie z inwestycjami towarzyszącymi to ok. 155 mld zł – powiedział Lasek.

Pierwsze podejście do audytu – kompromitacja obecnego zarządu CPK

Przypomnijmy, że od tygodni w CPK trwają działania kontrolne, których celem ma być „kompleksowa ocena dotychczasowej pracy Spółki. Poinformowano, że to od wyników audytów zależeć będzie przyszłość poszczególnych składowych Programu CPK, ich docelowe zakresy i harmonogramy”. 

Pod koniec lutego wybrano trzech audytorów harmonogramu części kolejowej i lotniskowej. Były to firmy HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR; ostatecznie przetarg unieważniono wobec burzy, która rozpętała się w mediach. Okazało się bowiem, że – zdaniem eksperta Macieja Wilka – „wybrane podmioty nie posiadają kompetencji, doświadczenia ani – przede wszystkim – renomy, aby dokonywać eksperckiej opinii projektu tej skali”.

To są jakieś jaja. Realizowane przez najlepszych na rynku specjalistów ze wsparciem globalnych firm CPK ma być zgodnie z wynikami pierwszego przetargu audytowane przez konsorcjum trzech garażowych firm krzaków. Panie Ministrze @LasekMaciej, chyba nie tak miało być?

– pyta ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce Andrzej Banucha. 

Czytaj więcej: Skandal wokół „audytu” CPK

Projekt CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny (CPK) została powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego m.in. budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz inwestycji towarzyszących – m.in. linii kolejowych, dróg ekspresowych i autostrad.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. hektarów ma być wybudowany port lotniczy. W skład CPK mają wejść też inwestycje kolejowe: węzeł przy porcie lotniczym i połączenia na terenie kraju, które mają umożliwić przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa. (PAP)



 

Polecane
Emerytury
Stażowe