Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?

Nie ma skutecznej sprzedaży bez marketingu. Wiesz to, więc po prostu zaczynasz działać i uruchamiasz kampanię w Google Ads albo zaczynasz pisać teksty na bloga firmowego? Owszem, takie podejście może Ci przynieść jakieś efekty. Ale jakie? Zapewne słabsze niż gdy działa się w oparciu o przemyślany, kompleksowy plan. Zobacz, dlaczego strategia marketingowa to podstawa.
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa / grafika: Shutterstock

Co to jest strategia marketingowa w praktyce?

Strategia marketingowa jest narzędziem, dzięki któremu osiągniesz cele biznesowe możliwie najkrótszą, najbezpieczniejszą drogą. – O strategii marketingowej przedsiębiorstwa warto myśleć, jak o mapie, która prowadzi je z aktualnej pozycji na rynku do rozwoju w pożądanym kierunku – wyjaśnia Ewa Szczegielniak, CEO Agencji ECHO. – Warto na nią poświęcić czas i energię, nawet gdy firma działa na niewielką skalę. Przemyślenie i zaplanowanie pracy pozwala uniknąć zbędnych kosztów i zmaksymalizować zyski z działań, które zostaną podjęte. To inwestycja, która zwróci się z nawiązką. Nie tylko „na papierze”, ale w rosnącej liczbie zapytań ofertowych oraz sfinalizowanych transakcji – dodaje.

Warto podkreślić, że uniwersalny schemat strategii marketingowej nie istnieje. Nie ma jednej dobrej recepty na sukces – ramki, którą można by było nałożyć na każdą firmę, aby zacząć działać. Dlatego eksperci podchodzą do tego tematu indywidualnie, bazując na:

  • oczekiwaniach i celach biznesowych firmy – inne działania są potrzebne np. do zdobycia silnej pozycji w regionie, a innej, gdy ambicje sięgają znacznie dalej;
  • jej obecnej sytuacji na rynku oraz zasobach – będą one inne dla niewielkiego startupu, a inne dla dużego podmiotu o ustabilizowanej pozycji;
  • silnych stronach i przewagach konkurencyjnych firmy;
  • docelowych grupach odbiorców oraz ich oczekiwaniach względem produktów przedsiębiorstwa.

Pamiętaj! Strategię marketingową pisze się w szerokiej perspektywie – z myślą o celach na co najmniej kilka lat, a nie na najbliższe miesiące.

Strategia marketingowa jest jak mapa, na której wytyczasz najprostszą i najskuteczniejszą drogę do zwiększenia sprzedaży.

Jak napisać strategię marketingową?

Przede wszystkim warto ją sporządzić w formie kompletnego dokumentu. To nie kwestia formalności, których trzeba dopełnić. „Przelanie na papier” wszystkich założeń i koncepcji pozwoli je lepiej uporządkować, a także ocenić, czy rzeczywiście mają sens i łączą się ze sobą w logiczny ciąg. 

Co powinna uwzględniać spisana strategia? Warto, aby znalazły się w niej:

  • konkretne i mierzalne cele biznesowe oraz marketingowe – powinny być realistyczne oraz ujęte w wartościach i ramach czasowych; nie wystarczy powiedzieć „chcę zwiększyć sprzedaż”; lepiej założyć np. „chcę, aby liczba zapytań ofertowych wzrosła o 40% w ciągu kolejnych 6 miesięcy”;
  • analiza rynku i konkurencji – te elementy pozwalają osadzić firmę w kontekście i dają pogląd na to, z kim rywalizujesz oraz jakie przewagi możesz mieć nad podmiotami, które oferują podobne rozwiązania;
  • analiza konkurencyjności firmy – jest ona związana ze wskazaniem, co wyróżnia Cię na tle konkurencji i dlaczego klienci mają wybrać Ciebie; warto znaleźć najmocniejszą stronę swoich rozwiązań;
  • określenie oraz analiza grup docelowych – wskazanie „idealnych klientów”, wraz z ich potrzebami i oczekiwaniami pozwoli lepiej dopasować wszystkie komunikaty marketingowe; będziesz wiedzieć, co i do kogo mówić, aby przekonać do zakupu.

Dopiero, kiedy przejdziesz przez te elementy, możesz dojść do poziomu planu i harmonogramu działań reklamowych. To na tym etapie decydujesz o tym, jak chcesz się promować, z jakimi komunikatami wychodzisz do rynku oraz jakimi kanałami będziesz docierać do klientów. Właśnie w ten sposób powstaje gotowy plan, który pozwoli Ci na zachowanie spójnego, konkretnego przekazu.

Ile kosztuje strategia marketingowa?

Koszt przygotowania strategii marketingowej warto potraktować jako inwestycję. Dobry plan stanie się zestawem konkretnych instrukcji, których wdrożenie da realne szanse na sprzedaż. Dlatego warto postawić na współpracę z ekspertami – takimi, którzy przełożą Twoje przewagi biznesowe na język marketingu. Chociaż taka usługa to wydatek, możesz dzięki niej znacząco zaoszczędzić w przyszłości. Warto zatem skontaktować się ze sprawdzoną agencją marketingową i poprosić o niezobowiązującą wycenę. To może być początek drogi do sukcesu biznesowego.


 

POLECANE
Stanowski odpowiada na nową zaczepkę Wysockiej-Schnepf Wiadomości
Stanowski odpowiada na nową zaczepkę Wysockiej-Schnepf

Spór między Dorotą Wysocką-Schnepf a Krzysztofem Stanowskim wchodzi w kolejną fazę. Dziennikarka TVP w likwidacji zapowiedziała pozwy przeciwko twórcy Kanału Zero, Robertowi Mazurkowi oraz innym osobom. Argumentowała, że jej 14-letni syn stał się celem „piętnowania”. Stanowski szybko odpowiedział, nie raz i to w ostrych słowach.

Gratka dla miłośników astronomii. Czeka nas kosmiczny spektakl Wiadomości
Gratka dla miłośników astronomii. Czeka nas kosmiczny spektakl

12 sierpnia 2026 r. niebo nad Europą rozświetli jedno z najbardziej wyjątkowych zjawisk astronomicznych. Po raz pierwszy od 27 lat mieszkańcy kontynentu będą mogli zobaczyć całkowite zaćmienie Słońca. Już dziś w miejscach, gdzie zjawisko będzie najbardziej efektowne, turyści rezerwują noclegi z rocznym wyprzedzeniem.

Nie żyje biskup Antoni Dydycz z ostatniej chwili
Nie żyje biskup Antoni Dydycz

Informację o śmierci bp Antoniego Dydycza przekazała kuria diecezjalna w Drohiczynie

Tajemnicze beczki na dnie Pacyfiku. Zaskakujące wyniki badań Wiadomości
Tajemnicze beczki na dnie Pacyfiku. Zaskakujące wyniki badań

Na dnie Oceanu Spokojnego, niedaleko Los Angeles, naukowcy natrafili na niepokojące zjawisko. Wokół beczek zatopionych kilkadziesiąt lat temu zaczęły powstawać charakterystyczne białe aureole.

Polacy ocenili rekonstrukcję rządu Tuska. Sondaż nie pozostawia złudzeń Wiadomości
Polacy ocenili rekonstrukcję rządu Tuska. Sondaż nie pozostawia złudzeń

23 lipca premier Donald Tusk ogłosił nowy skład Rady Ministrów. Następnego dnia prezydent Andrzej Duda wręczył nominacje nowym ministrom. Rząd został „odchudzony” - liczba ministrów zmniejszyła się z 26 do 21, a dodatkowo powołano dwa duże „superresorty”: energii oraz finansów i gospodarki. Zmiany objęły także kluczowe stanowiska, w tym resorty zdrowia, sprawiedliwości, rolnictwa, sportu i kultury. Nowym wicepremierem odpowiedzialnym za politykę zagraniczną został szef MSZ Radosław Sikorski.

Niepokojąca fala przemocy w Berlinie. Kolejna ofiara ataku nożem Wiadomości
Niepokojąca fala przemocy w Berlinie. Kolejna ofiara ataku nożem

W centrum Berlina doszło do tragicznego ataku. W piątek wieczorem grupa około 15 osób napadła na trzech młodych mężczyzn w pobliżu Forum Humboldtów. Ofiarą był 20-letni Syryjczyk. Choć próbowano go reanimować i trafił na intensywną terapię, lekarzom nie udało się uratować mu życia. Dwaj jego towarzysze, w wieku 22 i 23 lat, doznali jedynie lekkich obrażeń.

IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka w najbliższym czasie Wiadomości
IMGW wydał komunikat. Oto co nas czeka w najbliższym czasie

Jak informuje IMGW, Europa zachodnia, centralna i północna będzie pod wpływem niżów z ośrodkami w rejonie Wysp Brytyjskich i Szwecji oraz związanymi z nimi frontami atmosferycznymi. Na pozostałym obszarze pogodę kształtować będą wyże znad zachodniego Atlantyku i Rosji. Nad Polskę nasunie się zatoka związana z niżem z ośrodkiem w rejonie Wysp Brytyjskich z układem frontów atmosferycznych. Napływać będzie polarna morska masa powietrza, od zachodu kraju cieplejsza.

Nie żyje były mistrz świata w boksie Wiadomości
Nie żyje były mistrz świata w boksie

Świat sportu pogrążył się w smutku. Nie żyje Ricky Hatton, były mistrz świata federacji IBF i WBA. Zmarł w wieku 46 lat. Jego ciało zostało znalezione w domu w Hyde w hrabstwie Greater Manchester - poinformowała policja. Bokser kilka tygodni temu zapowiadał powrót na ring.

Prezydent podpisał postanowienie ws. zagranicznych wojsk w Polsce z ostatniej chwili
Prezydent podpisał postanowienie ws. zagranicznych wojsk w Polsce

Prezydent Karol Nawrocki podpisał postanowienie o wyrażeniu zgody na pobyt na terytorium RP komponentu wojsk obcych Państw-Stron Organizacji Traktatu Północnoatlantyckiego, jako wzmocnienie RP w ramach operacji „Eastern Sentry” - poinformowało w niedzielę Biuro Bezpieczeństwa Narodowego na platformie X.

Niebezpieczne zdarzenie na krakowskim lotnisku. Loty przekierowane do Katowic z ostatniej chwili
Niebezpieczne zdarzenie na krakowskim lotnisku. Loty przekierowane do Katowic

Samolot Enter Air lecący z Antalyi podczas lądowania na lotnisku Kraków Airport wypadł z pasa. Lotnisko wstrzymało przyloty i odloty. Zdołano już ewakuować wszystkich pasażerów

REKLAMA

Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?

Nie ma skutecznej sprzedaży bez marketingu. Wiesz to, więc po prostu zaczynasz działać i uruchamiasz kampanię w Google Ads albo zaczynasz pisać teksty na bloga firmowego? Owszem, takie podejście może Ci przynieść jakieś efekty. Ale jakie? Zapewne słabsze niż gdy działa się w oparciu o przemyślany, kompleksowy plan. Zobacz, dlaczego strategia marketingowa to podstawa.
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa Strategia marketingowa – dlaczego warto zaplanować swoje działania promocyjne?
Strategia marketingowa przedsiębiorstwa / grafika: Shutterstock

Co to jest strategia marketingowa w praktyce?

Strategia marketingowa jest narzędziem, dzięki któremu osiągniesz cele biznesowe możliwie najkrótszą, najbezpieczniejszą drogą. – O strategii marketingowej przedsiębiorstwa warto myśleć, jak o mapie, która prowadzi je z aktualnej pozycji na rynku do rozwoju w pożądanym kierunku – wyjaśnia Ewa Szczegielniak, CEO Agencji ECHO. – Warto na nią poświęcić czas i energię, nawet gdy firma działa na niewielką skalę. Przemyślenie i zaplanowanie pracy pozwala uniknąć zbędnych kosztów i zmaksymalizować zyski z działań, które zostaną podjęte. To inwestycja, która zwróci się z nawiązką. Nie tylko „na papierze”, ale w rosnącej liczbie zapytań ofertowych oraz sfinalizowanych transakcji – dodaje.

Warto podkreślić, że uniwersalny schemat strategii marketingowej nie istnieje. Nie ma jednej dobrej recepty na sukces – ramki, którą można by było nałożyć na każdą firmę, aby zacząć działać. Dlatego eksperci podchodzą do tego tematu indywidualnie, bazując na:

  • oczekiwaniach i celach biznesowych firmy – inne działania są potrzebne np. do zdobycia silnej pozycji w regionie, a innej, gdy ambicje sięgają znacznie dalej;
  • jej obecnej sytuacji na rynku oraz zasobach – będą one inne dla niewielkiego startupu, a inne dla dużego podmiotu o ustabilizowanej pozycji;
  • silnych stronach i przewagach konkurencyjnych firmy;
  • docelowych grupach odbiorców oraz ich oczekiwaniach względem produktów przedsiębiorstwa.

Pamiętaj! Strategię marketingową pisze się w szerokiej perspektywie – z myślą o celach na co najmniej kilka lat, a nie na najbliższe miesiące.

Strategia marketingowa jest jak mapa, na której wytyczasz najprostszą i najskuteczniejszą drogę do zwiększenia sprzedaży.

Jak napisać strategię marketingową?

Przede wszystkim warto ją sporządzić w formie kompletnego dokumentu. To nie kwestia formalności, których trzeba dopełnić. „Przelanie na papier” wszystkich założeń i koncepcji pozwoli je lepiej uporządkować, a także ocenić, czy rzeczywiście mają sens i łączą się ze sobą w logiczny ciąg. 

Co powinna uwzględniać spisana strategia? Warto, aby znalazły się w niej:

  • konkretne i mierzalne cele biznesowe oraz marketingowe – powinny być realistyczne oraz ujęte w wartościach i ramach czasowych; nie wystarczy powiedzieć „chcę zwiększyć sprzedaż”; lepiej założyć np. „chcę, aby liczba zapytań ofertowych wzrosła o 40% w ciągu kolejnych 6 miesięcy”;
  • analiza rynku i konkurencji – te elementy pozwalają osadzić firmę w kontekście i dają pogląd na to, z kim rywalizujesz oraz jakie przewagi możesz mieć nad podmiotami, które oferują podobne rozwiązania;
  • analiza konkurencyjności firmy – jest ona związana ze wskazaniem, co wyróżnia Cię na tle konkurencji i dlaczego klienci mają wybrać Ciebie; warto znaleźć najmocniejszą stronę swoich rozwiązań;
  • określenie oraz analiza grup docelowych – wskazanie „idealnych klientów”, wraz z ich potrzebami i oczekiwaniami pozwoli lepiej dopasować wszystkie komunikaty marketingowe; będziesz wiedzieć, co i do kogo mówić, aby przekonać do zakupu.

Dopiero, kiedy przejdziesz przez te elementy, możesz dojść do poziomu planu i harmonogramu działań reklamowych. To na tym etapie decydujesz o tym, jak chcesz się promować, z jakimi komunikatami wychodzisz do rynku oraz jakimi kanałami będziesz docierać do klientów. Właśnie w ten sposób powstaje gotowy plan, który pozwoli Ci na zachowanie spójnego, konkretnego przekazu.

Ile kosztuje strategia marketingowa?

Koszt przygotowania strategii marketingowej warto potraktować jako inwestycję. Dobry plan stanie się zestawem konkretnych instrukcji, których wdrożenie da realne szanse na sprzedaż. Dlatego warto postawić na współpracę z ekspertami – takimi, którzy przełożą Twoje przewagi biznesowe na język marketingu. Chociaż taka usługa to wydatek, możesz dzięki niej znacząco zaoszczędzić w przyszłości. Warto zatem skontaktować się ze sprawdzoną agencją marketingową i poprosić o niezobowiązującą wycenę. To może być początek drogi do sukcesu biznesowego.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe