Dr Rafał Brzeski: Według tego planu powojennego rozbioru Niemiec polscy żołnierze mieli uczestniczyć w okupacji

Komentując aktualne stosunki polsko niemieckie jeden z czytelników napisał: „po I wojnie światowej rozczłonkowano nie to państwo co trzeba. Podzielono Austro-Węgry, a Niemcy pozostały zjednoczone. Po II Wojnie Światowej ograniczono się do stref okupacyjnych, przy czym anglo-franko-amerykańska dość szybko stały się jednym państwem. Jakoś nie zauważono, że przy kilkunastu niezależnych państwach niemieckich nie byłoby ani I ani II wojny światowej”. Zauważono, zauważono, ale nie odważono się zrealizować.
Franklin D. Roosvelt i Winston Churchill w Quebec Dr Rafał Brzeski: Według tego planu powojennego rozbioru Niemiec polscy żołnierze mieli uczestniczyć w okupacji
Franklin D. Roosvelt i Winston Churchill w Quebec / Wikipedia CC0

Na początku września 1944 roku prezydent USA Franklin Delano Roosevelt zlecił ministrowi finansów przygotowanie planu co zrobić z Niemcami po zakończeniu wojny. Zamierzał przedstawić go za kilka dni podczas konferencji z brytyjskim premierem Winstonem Churchillem w Quebec. Henry Morgenthau miał tylko kilkadziesiąt godzin na sporządzenie propozycji powojennego rozwiązania kwestii niemieckiej, ale jego skondensowany program został na konferencji przyjęty i uzyskał poparcie zachodnich liderów antyniemieckiej koalicji.

Ponieważ nie znalazłem polskiego tekstu Planu Morgenthaua poważyłem się go przetłumaczyć, gdyż jest dokumentem wartościowym. Tekstem wyjściowym jest kopia oryginalnego maszynopisu, którą Morgenthau opublikował w swej książce „Germany is our Problem” wydanej w 1945 roku.

Czytaj również: Skandaliczne okoliczności głosowania nad paktem migracyjnym. Za Polskę zdecydowała Hiszpania

„Nie dotrzymał obietnicy, wziął swoich ludzi”. Rolnicy wściekli na Kołodziejczaka

 

Plan Morgenthaua

ŚCIŚLE TAJNE

Program mający na celu uniemożliwienie Niemcom rozpoczęcia III wojny światowej

1. Demilitaryzacja Niemiec.

Celem Sił Sprzymierzonych powinno być osiągnięcie całkowitej demilitaryzacji Niemiec w możliwie najkrótszym czasie po kapitulacji. Oznacza to całkowite rozbrojenie niemieckiej armii i ludności (w tym usunięcie lub zniszczenie wszystkich materiałów wojennych), całkowite zniszczenie całego niemieckiego przemysłu zbrojeniowego oraz usunięcie lub zniszczenie innych kluczowych gałęzi przemysłu, które stanowią podstawę siły militarnej.

2. Nowe granice Niemiec.

a) Polska powinna otrzymać tę część Prus Wschodnich, która nie trafiła do ZSRR oraz południową część Śląska.

b) Francja powinna otrzymać Saarę i przyległe terytoria ograniczone Renem i Mozelą.

c) Jak wskazano w punkcie 4 poniżej, należy utworzyć strefę międzynarodową obejmującą Zagłębie Ruhry i otaczające je obszary przemysłowe.

3. Podział Nowych Niemiec.

Pozostała część Niemiec powinna zostać podzielona na dwa autonomiczne, niezależne państwa.

(1) państwo południowoniemieckie obejmujące Bawarię, Wirtembergię,
Badenię i kilka mniejszych obszarów oraz

(2) państwo północnoniemieckie obejmujące dużą część Prus, Saksonii, Turyngii i kilku mniejszych krajów.

Nowe państwo południowoniemieckie łączyć będzie unia celna z Austrią, która zostanie przywrócona do swoich granic politycznych sprzed 1938 roku.

4. Obszar Zagłębia Ruhry. (Zagłębie Ruhry, otaczające je obszary przemysłowe, jak pokazano na mapie, w tym Nadrenię, Kanał Kiloński i całe terytorium Niemiec na północ od Kanału Kilońskiego)

Tutaj leży serce niemieckiej potęgi przemysłowej. Obszar ten powinien być nie tylko pozbawiony wszystkich obecnie istniejących obiektów przemysłowych, ale również tak osłabiony i kontrolowany, aby nie mógł w dającej się przewidzieć przyszłości stać się obszarem przemysłowym. Kroki, które pozwolą to osiągnąć są następujące:

a) W krótkim czasie, w miarę możliwości nie dłuższym niż 6 miesięcy po zaprzestaniu działań wojennych, wszystkie zakłady przemysłowe i urządzenia, które nie zostały zniszczone w wyniku działań wojennych zostaną całkowicie zdemontowane i przetransportowane do Narodów Sprzymierzonych w ramach restytucji. Z kopalni zostanie usunięte całe wyposażenie i sprzęt a kopalnie zostaną zamknięte.

b) Obszar Zagłębia Ruhry powinien zostać uznany za strefę międzynarodową administrowaną przez międzynarodową organizację bezpieczeństwa ustanowioną przez Narody Zjednoczone. W zarządzaniu tym obszarem organizacja międzynarodowa powinna kierować się polityką zmierzającą do realizacji wymienionych wyżej założeń.

5. Restytucja i zadośćuczynienie.

Nie należy żądać zadośćuczynienia w formie przyszłych płatności i dostaw. Restytucja i zadośćuczynienie powinny być dokonane poprzez przekazanie istniejących niemieckich zasobów i terytoriów, np.

a) poprzez zwrot mienia zrabowanego przez Niemców na terytoriach przez nich wcześniej okupowanych;

b) przez przekazanie prawa do niemieckiego terytorium oraz niemieckich praw prywatnych do własności przemysłowej znajdującej się na tych terytoriach krajom najechanym oraz wspomnianej wyżej organizacji międzynarodowej utworzonej w ramach programu rozbioru Niemiec;

c) przez usunięcie i rozdzielenie między zniszczone kraje zakładów przemysłowych i wyposażenia przemysłowego znajdującego się w strefie międzynarodowej oraz w północnych i południowych krajach niemieckich określonych wyżej w punkcie dotyczącym rozbioru Niemiec;

d) poprzez przymusową pracę Niemców poza granicami Niemiec; oraz

e) przez konfiskatę wszystkich niemieckich aktywów o jakimkolwiek charakterze poza granicami Niemiec.

6. Edukacja i propaganda.

a) Wszystkie szkoły i uniwersytety zostaną zamknięte do czasu, aż Sojusznicza Komisja ds. Edukacji sformułuje skuteczny program reorganizacji. Przewiduje się, że może upłynąć sporo czasu, zanim zostaną ponownie otwarte jakiekolwiek instytucje szkolnictwa wyższego. Do tego czasu edukacja niemieckich studentów na zagranicznych uniwersytetach nie będzie zabroniona. Szkoły podstawowe zostaną ponownie otwarte tak szybko, jak szybko zostaną zebrani odpowiedni nauczyciele i podręczniki.

b) Wszystkie niemieckie stacje radiowe, gazety, czasopisma, tygodniki itp. zostaną zamknięte do czasu ustanowienia odpowiedniej kontroli i sformułowania odpowiedniego programu.

7. Decentralizacja polityczna.

W okresie początkowym administracja wojskowa w Niemczech winna być utrzymana z zamiarem doprowadzenia do ostatecznego podziału Niemiec. W celu ułatwienia rozbioru i zapewnienia jego trwałości, władze wojskowe powinny kierować się następującymi zasadami:

a) Należy zwolnić wszystkich urzędników rządu Rzeszy odpowiedzialnych za kształtowanie polityki państwa i współpracować przede wszystkim z władzami lokalnymi.
b) Należy zachęcać do przywrócenia rządów krajowych w każdym kraju związkowym (Landzie).
c) Każdy z krajów związkowych winien odpowiadać 18 Landom, na które Niemcy podzielone są obecnie. Prowincje pruskie należy uczynić dodatkowymi dwoma odrębnymi landami.

d) Po dokonaniu rozbioru Niemiec władze różnych landów winny być zachęcane do zorganizowania władz federalnych dla każdego z nowych obszarów wydzielonych w państwa. Takie nowe władze federalne powinny mieć formę konfederacji landów, z naciskiem na uprawnienia landów i duży stopień autonomii lokalnej.

8. Odpowiedzialność sił zbrojnych za lokalną gospodarkę niemiecką.

Jedynym celem sił zbrojnych kontrolujących niemiecką gospodarkę jest wsparcie operacji wojskowych oraz okupacji wojskowej.

Sojusznicza Administracja Wojskowa nie będzie ponosiła odpowiedzialności za takie problemy gospodarcze jak: kontrola cen, racjonowanie, bezrobocie, produkcja, odbudowa, dystrybucja, konsumpcja, mieszkalnictwo lub transport, ani nie będzie podejmowała żadnych środków mających na celu utrzymanie lub rozbudowę niemieckiej gospodarki, z wyjątkiem tych gałęzi , które są niezbędne dla operacji wojskowych.

Odpowiedzialność za utrzymanie niemieckiej gospodarki i niemieckiego narodu spoczywać musi na niemieckim społeczeństwie dysponującym takimi środkami, jakie są dostępne w danych okolicznościach.

9. Kontrola rozwoju niemieckiej gospodarki.

Przez okres co najmniej dwudziestu lat po kapitulacji, nadzorowi Narodów Zjednoczonych podlegać będzie rozwój gospodarczy i handel zagraniczny oraz wprowadzone zostaną ścisłe ograniczenia importu kapitału. Celem nadzoru będzie zapobieżenie powstaniu lub rozwojowi w nowo utworzonych państwach niemieckich gałęzi przemysłu, mających kluczowe znaczenie dla potencjału wojskowego lub dla przejęcia kontroli nad innymi istotnymi gałęziami przemysłu.

10. Program agrarny.

Wszystkie duże posiadłości rolne winny zostać rozparcelowane i rozdzielone między chłopów. System primogenitury (prawo pierwszeństwa w dziedziczeniu - RB) i dziedziczenia powinien zostać zniesiony.

11. Karanie zbrodni wojennych i traktowanie grup specjalnych.

Program karania niektórych zbrodni wojennych oraz traktowania organizacji nazistowskich oraz innych grup specjalnych jest zawarty w części II. (Nieopublikowana - RB)

12. Mundury i defilady.

Po upływie odpowiedniego czasu od zaprzestania działań wojennych, żaden Niemiec nie będzie mógł nosić, jakiegokolwiek munduru wojskowego lub munduru jakiejkolwiek organizacji para-wojskowej.

Wszelkie defilady wojskowe będą zakazane w każdym miejscu w Niemczech, a wszystkie orkiestry wojskowe zostaną rozwiązane.

13. Statki powietrzne.

Wszelkie statki powietrzne (w tym szybowce), zarówno wojskowe, jak i komercyjne, zostaną skonfiskowane w celu późniejszej utylizacji. Żaden Niemiec nie może obsługiwać ani pomagać w obsłudze jakiegokolwiek samolotu, w tym należącego do podmiotów zagranicznych.

14. Odpowiedzialność Stanów Zjednoczonych.

Wprawdzie Stany Zjednoczone będą reprezentowane we wszystkich międzynarodowych komisjach wojskowych i cywilnych lub komisjach, które zostaną ustanowione w celu realizacji całości programu niemieckiego, to jednak główną odpowiedzialność za utrzymanie porządku w Niemczech oraz za administrację cywilną w Niemczech powinny przejąć siły zbrojne kontynentalnych sąsiadów Niemiec. W szczególności powinny to być żołnierze rosyjscy, francuscy, polscy, czescy, greccy, jugosłowiańscy, norwescy, holenderscy i belgijscy.

Zgodnie z proponowanym programem wojska Stanów Zjednoczonych mogłyby zostać wycofane w stosunkowo krótkim czasie.

 

 

Burza po ogłoszeniu planu

Plan ministra finansów USA wywołał burzę. Skrytykowali go niemal jednym głosem amerykański sekretarz stanu Cordell Hull i brytyjski minister spraw zagranicznych Anthony Eden. Wpływowy senator Harley Kilgore, przewodniczący podkomisji do spraw mobilizacji wojennej, argumentował, że Niemcy skutecznie omijali program ograniczający ich zbrojenia zawarty w postanowieniach Traktatu Wersalskiego. W odpowiedzi Morgenthau przedstawił propozycję uniemożliwienia ponownego wykorzystania takich praktyk. Jego kolejny program obejmował:

  1. Zajęcie i rozdysponowanie niemieckich aktywów zagranicą.
  2. Zakaz niemieckich inwestycji w innych krajach.
  3. Ścisłą kontrolę Narodów Zjednoczonych nad wszystkimi niemieckimi kredytami uzyskanymi przez eksport, dziedziczenie lub w jakikolwiek inny sposób.
  4. Podobną kontrolę nad wszystkimi niemieckimi operacjami walutowymi.
  5. Zakaz udziału Niemiec w międzynarodowych kartelach.
  6. Likwidację niemieckiej własności nieruchomości w krajach neutralnych.

Morgentau argumentował, że pod rządami nazistów niemieckie aktywa zagranicą nigdy nie były uważane za prywatną własność ich właścicieli, lecz za własność prywatną pod kontrolą Rzeszy oraz NSDAP i były traktowane jako broń w agresji gospodarczej, interwencji politycznej lub narzędzie w przygotowaniach militarnych państwa. Rzesza decydowała o tym, jakie interesy obywatel może prowadzić zagranicą i jak ma
postępować.

Uzupełnienie nie osłabiło fali krytyki, która przetoczyła się przez amerykańskie media suflowane dyskretnie przez silną i wpływową mniejszość niemiecką. Wyciągnięto nawet zarzut, że nowojorski Żyd Morgenthau chce się zemścić na Niemcach za wojenne zbrodnie na Żydach. Równie ostro, chociaż bardziej oględnie przyjęły plan amerykańskie i brytyjskie koła biznesowe, zwłaszcza te powiązane z gospodarką niemiecką i korzystające z niemieckich patentów. Prezydent Roosevelt pod naporem potężnych lobby ugiął się i po kilku miesiącach w listopadzie 1944 roku odrzucił program ministra finansów swojej administracji.

Ataki i odrzucenie programu Henry Morgenthau skwitował: „w naszych czasach Niemcy byli głównym narodem, który dwukrotnie stworzył zagrożenie wojenne i je realizował. Trzeci raz może okazać się zgubny
dla naszej cywilizacji”.


 

POLECANE
Gorąco pod Sądem Najwyższym. Być może teraz decydują się losy naszej Ojczyzny [WIDEO] z ostatniej chwili
Gorąco pod Sądem Najwyższym. "Być może teraz decydują się losy naszej Ojczyzny" [WIDEO]

W związku z licznymi ostrzeżeniami przed planowanymi w Sądzie Najwyższym prowokacjami, w piątkowy poranek przed budynkiem Sądu Najwyższego zgromadzili się protestujący. – Jesteśmy tu po to, żeby bronić prawa i zachowujemy się zgodnie z prawem. Mamy również obowiązek wobec Ojczyzny, by tego prawa bronić. To, co dzieje się w ostatnich dniach to jest jakaś surrealistyczna rzeczywistość – mówił Robert Bąkiewicz.

Warmińsko-Mazurskie: Nie żyje polski żołnierz z ostatniej chwili
Warmińsko-Mazurskie: Nie żyje polski żołnierz

Na terenie jednostki wojskowej w województwie warmińsko-mazurskim doszło do tragicznego wypadku z udziałem transportera opancerzonego Rosomak. W wyniku zdarzenia zginął 25-letni żołnierz, a drugi jest ranny i został przewieziony do szpitala.

Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy z ostatniej chwili
Ważny komunikat dla mieszkańców Warszawy

W najbliższy weekend w Warszawie ruszają intensywne wakacyjne remonty. Mieszkańcy stolicy muszą przygotować się na duże zmiany w organizacji ruchu – zarówno drogowego, jak i komunikacji miejskiej. Prace ruszą równocześnie w kilku dzielnicach: na Białołęce, Mokotowie, Woli, Wilanowie oraz w Śródmieściu.

Gersdorf zdradza scenariusz przejęcia prezydentury: Decyduje premier. Kończy się kadencja Dudy i... jest Hołownia  z ostatniej chwili
Gersdorf zdradza scenariusz przejęcia prezydentury: "Decyduje premier. Kończy się kadencja Dudy i... jest Hołownia" 

W programie w TVP Info Małgorzata Gersdorf przedstawiła możliwy scenariusz przejęcia Pałacu Prezydenckiego przez koalicję 13 grudnia. Prowadząca program Dorota Schnepf--Wysocka i była I prezes SN przedstawiły krok po kroku scenariusz takiej operacji. - Kończy się kadencja prezydenta Andrzeja Dudy i..."? - dopytywała prowadząca. "I jest Hołownia" - odpowiedziała prof. Gersdorf. - On do wszystkiego ma dystans, ale jak będzie miał podane na tacy, to weźmie" - stwierdziła profesor prawa. 

Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN jak kot Schrödingera tylko u nas
Izba Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN jak kot Schrödingera

Trwająca debata na temat rzekomego „nie-istnienia” Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych Sądu Najwyższego przypomina słynny eksperyment myślowy austriackiego noblisty.

Imane Khelif - damski bokser tylko u nas
Imane Khelif - damski bokser

Imane Khelif, algierski bokser, który zdobył złoto w kategorii kobiet na Igrzyskach Olimpijskich w Paryżu w 2024 roku, stał się symbolem chaosu, jaki ideologia gender wnosi do sportu. Teraz, po tym jak organizacja World Boxing ogłosiła obowiązkowe testy płci przed turniejem kobiet w Eindhoven (5–10 czerwca 2025), Khelif nagle wycofał się z zawodów. Ta decyzja tylko podsyciła debatę sprzed roku: jak to możliwe, że mężczyzna rywalizował z kobietami przez tak długi okres i to w profesjonalnym sporcie na najwyższym poziomie?

Prezydent elekt Karol Nawrocki spotkał się z szefem MON z ostatniej chwili
Prezydent elekt Karol Nawrocki spotkał się z szefem MON

W czwartek prezydent elekt Karol Nawrocki spotkał się z wicepremierem, szefem MON Władysławem Kosiniakiem-Kamyszem - przekazał były szef sztabu Nawrockiego Paweł Szefernaker. "Spotkanie dotyczyło przyszłych relacji między zwierzchnikiem sił zbrojnych, a szefem MON" - powiedział polityk PiS.

Robert Bąkiewicz przekazał nam informacje o możliwym ataku na Sąd Najwyższy: Widzimy się o 7.30 tylko u nas
Robert Bąkiewicz przekazał nam informacje o możliwym ataku na Sąd Najwyższy: "Widzimy się o 7.30"

- Na naszych oczach może dojść do nielegalnego i bezprawnego przejęcia Sądu Najwyższego poprzez działania części sędziów Izby Pracy - mówi w rozmowie z Cezarym Krysztopą Robert Bąkiewicz.

Burza w Pałacu Buckingham. Książę William szykuje rewolucję? Wiadomości
Burza w Pałacu Buckingham. Książę William szykuje rewolucję?

W Pałacu Buckingham może dojść do dużych zmian, gdy książę William obejmie tron. Jak donoszą brytyjskie media, przyszły król nie planuje biernie kontynuować dotychczasowych tradycji, lecz chce „zrobić wszystko po swojemu”.

Burza w PE. Wniosek o wotum nieufności dla Ursuli von der Leyen z ostatniej chwili
Burza w PE. Wniosek o wotum nieufności dla Ursuli von der Leyen

Pierwszy raz w obecnym PE sojusz ugrupowań prawicowych porozumiała się co do wniosku nieufności dla Ursuli von der Leyen. Wniosek poparło 74 europarlamentarzystów z ECR - Europejskich Konserwatystów i Reformatorów, ESN - Grupy Europy Suwerennych Narodów, zwłaszcza Alternatywy dla Niemiec oraz Patrioci dla Europy.

REKLAMA

Dr Rafał Brzeski: Według tego planu powojennego rozbioru Niemiec polscy żołnierze mieli uczestniczyć w okupacji

Komentując aktualne stosunki polsko niemieckie jeden z czytelników napisał: „po I wojnie światowej rozczłonkowano nie to państwo co trzeba. Podzielono Austro-Węgry, a Niemcy pozostały zjednoczone. Po II Wojnie Światowej ograniczono się do stref okupacyjnych, przy czym anglo-franko-amerykańska dość szybko stały się jednym państwem. Jakoś nie zauważono, że przy kilkunastu niezależnych państwach niemieckich nie byłoby ani I ani II wojny światowej”. Zauważono, zauważono, ale nie odważono się zrealizować.
Franklin D. Roosvelt i Winston Churchill w Quebec Dr Rafał Brzeski: Według tego planu powojennego rozbioru Niemiec polscy żołnierze mieli uczestniczyć w okupacji
Franklin D. Roosvelt i Winston Churchill w Quebec / Wikipedia CC0

Na początku września 1944 roku prezydent USA Franklin Delano Roosevelt zlecił ministrowi finansów przygotowanie planu co zrobić z Niemcami po zakończeniu wojny. Zamierzał przedstawić go za kilka dni podczas konferencji z brytyjskim premierem Winstonem Churchillem w Quebec. Henry Morgenthau miał tylko kilkadziesiąt godzin na sporządzenie propozycji powojennego rozwiązania kwestii niemieckiej, ale jego skondensowany program został na konferencji przyjęty i uzyskał poparcie zachodnich liderów antyniemieckiej koalicji.

Ponieważ nie znalazłem polskiego tekstu Planu Morgenthaua poważyłem się go przetłumaczyć, gdyż jest dokumentem wartościowym. Tekstem wyjściowym jest kopia oryginalnego maszynopisu, którą Morgenthau opublikował w swej książce „Germany is our Problem” wydanej w 1945 roku.

Czytaj również: Skandaliczne okoliczności głosowania nad paktem migracyjnym. Za Polskę zdecydowała Hiszpania

„Nie dotrzymał obietnicy, wziął swoich ludzi”. Rolnicy wściekli na Kołodziejczaka

 

Plan Morgenthaua

ŚCIŚLE TAJNE

Program mający na celu uniemożliwienie Niemcom rozpoczęcia III wojny światowej

1. Demilitaryzacja Niemiec.

Celem Sił Sprzymierzonych powinno być osiągnięcie całkowitej demilitaryzacji Niemiec w możliwie najkrótszym czasie po kapitulacji. Oznacza to całkowite rozbrojenie niemieckiej armii i ludności (w tym usunięcie lub zniszczenie wszystkich materiałów wojennych), całkowite zniszczenie całego niemieckiego przemysłu zbrojeniowego oraz usunięcie lub zniszczenie innych kluczowych gałęzi przemysłu, które stanowią podstawę siły militarnej.

2. Nowe granice Niemiec.

a) Polska powinna otrzymać tę część Prus Wschodnich, która nie trafiła do ZSRR oraz południową część Śląska.

b) Francja powinna otrzymać Saarę i przyległe terytoria ograniczone Renem i Mozelą.

c) Jak wskazano w punkcie 4 poniżej, należy utworzyć strefę międzynarodową obejmującą Zagłębie Ruhry i otaczające je obszary przemysłowe.

3. Podział Nowych Niemiec.

Pozostała część Niemiec powinna zostać podzielona na dwa autonomiczne, niezależne państwa.

(1) państwo południowoniemieckie obejmujące Bawarię, Wirtembergię,
Badenię i kilka mniejszych obszarów oraz

(2) państwo północnoniemieckie obejmujące dużą część Prus, Saksonii, Turyngii i kilku mniejszych krajów.

Nowe państwo południowoniemieckie łączyć będzie unia celna z Austrią, która zostanie przywrócona do swoich granic politycznych sprzed 1938 roku.

4. Obszar Zagłębia Ruhry. (Zagłębie Ruhry, otaczające je obszary przemysłowe, jak pokazano na mapie, w tym Nadrenię, Kanał Kiloński i całe terytorium Niemiec na północ od Kanału Kilońskiego)

Tutaj leży serce niemieckiej potęgi przemysłowej. Obszar ten powinien być nie tylko pozbawiony wszystkich obecnie istniejących obiektów przemysłowych, ale również tak osłabiony i kontrolowany, aby nie mógł w dającej się przewidzieć przyszłości stać się obszarem przemysłowym. Kroki, które pozwolą to osiągnąć są następujące:

a) W krótkim czasie, w miarę możliwości nie dłuższym niż 6 miesięcy po zaprzestaniu działań wojennych, wszystkie zakłady przemysłowe i urządzenia, które nie zostały zniszczone w wyniku działań wojennych zostaną całkowicie zdemontowane i przetransportowane do Narodów Sprzymierzonych w ramach restytucji. Z kopalni zostanie usunięte całe wyposażenie i sprzęt a kopalnie zostaną zamknięte.

b) Obszar Zagłębia Ruhry powinien zostać uznany za strefę międzynarodową administrowaną przez międzynarodową organizację bezpieczeństwa ustanowioną przez Narody Zjednoczone. W zarządzaniu tym obszarem organizacja międzynarodowa powinna kierować się polityką zmierzającą do realizacji wymienionych wyżej założeń.

5. Restytucja i zadośćuczynienie.

Nie należy żądać zadośćuczynienia w formie przyszłych płatności i dostaw. Restytucja i zadośćuczynienie powinny być dokonane poprzez przekazanie istniejących niemieckich zasobów i terytoriów, np.

a) poprzez zwrot mienia zrabowanego przez Niemców na terytoriach przez nich wcześniej okupowanych;

b) przez przekazanie prawa do niemieckiego terytorium oraz niemieckich praw prywatnych do własności przemysłowej znajdującej się na tych terytoriach krajom najechanym oraz wspomnianej wyżej organizacji międzynarodowej utworzonej w ramach programu rozbioru Niemiec;

c) przez usunięcie i rozdzielenie między zniszczone kraje zakładów przemysłowych i wyposażenia przemysłowego znajdującego się w strefie międzynarodowej oraz w północnych i południowych krajach niemieckich określonych wyżej w punkcie dotyczącym rozbioru Niemiec;

d) poprzez przymusową pracę Niemców poza granicami Niemiec; oraz

e) przez konfiskatę wszystkich niemieckich aktywów o jakimkolwiek charakterze poza granicami Niemiec.

6. Edukacja i propaganda.

a) Wszystkie szkoły i uniwersytety zostaną zamknięte do czasu, aż Sojusznicza Komisja ds. Edukacji sformułuje skuteczny program reorganizacji. Przewiduje się, że może upłynąć sporo czasu, zanim zostaną ponownie otwarte jakiekolwiek instytucje szkolnictwa wyższego. Do tego czasu edukacja niemieckich studentów na zagranicznych uniwersytetach nie będzie zabroniona. Szkoły podstawowe zostaną ponownie otwarte tak szybko, jak szybko zostaną zebrani odpowiedni nauczyciele i podręczniki.

b) Wszystkie niemieckie stacje radiowe, gazety, czasopisma, tygodniki itp. zostaną zamknięte do czasu ustanowienia odpowiedniej kontroli i sformułowania odpowiedniego programu.

7. Decentralizacja polityczna.

W okresie początkowym administracja wojskowa w Niemczech winna być utrzymana z zamiarem doprowadzenia do ostatecznego podziału Niemiec. W celu ułatwienia rozbioru i zapewnienia jego trwałości, władze wojskowe powinny kierować się następującymi zasadami:

a) Należy zwolnić wszystkich urzędników rządu Rzeszy odpowiedzialnych za kształtowanie polityki państwa i współpracować przede wszystkim z władzami lokalnymi.
b) Należy zachęcać do przywrócenia rządów krajowych w każdym kraju związkowym (Landzie).
c) Każdy z krajów związkowych winien odpowiadać 18 Landom, na które Niemcy podzielone są obecnie. Prowincje pruskie należy uczynić dodatkowymi dwoma odrębnymi landami.

d) Po dokonaniu rozbioru Niemiec władze różnych landów winny być zachęcane do zorganizowania władz federalnych dla każdego z nowych obszarów wydzielonych w państwa. Takie nowe władze federalne powinny mieć formę konfederacji landów, z naciskiem na uprawnienia landów i duży stopień autonomii lokalnej.

8. Odpowiedzialność sił zbrojnych za lokalną gospodarkę niemiecką.

Jedynym celem sił zbrojnych kontrolujących niemiecką gospodarkę jest wsparcie operacji wojskowych oraz okupacji wojskowej.

Sojusznicza Administracja Wojskowa nie będzie ponosiła odpowiedzialności za takie problemy gospodarcze jak: kontrola cen, racjonowanie, bezrobocie, produkcja, odbudowa, dystrybucja, konsumpcja, mieszkalnictwo lub transport, ani nie będzie podejmowała żadnych środków mających na celu utrzymanie lub rozbudowę niemieckiej gospodarki, z wyjątkiem tych gałęzi , które są niezbędne dla operacji wojskowych.

Odpowiedzialność za utrzymanie niemieckiej gospodarki i niemieckiego narodu spoczywać musi na niemieckim społeczeństwie dysponującym takimi środkami, jakie są dostępne w danych okolicznościach.

9. Kontrola rozwoju niemieckiej gospodarki.

Przez okres co najmniej dwudziestu lat po kapitulacji, nadzorowi Narodów Zjednoczonych podlegać będzie rozwój gospodarczy i handel zagraniczny oraz wprowadzone zostaną ścisłe ograniczenia importu kapitału. Celem nadzoru będzie zapobieżenie powstaniu lub rozwojowi w nowo utworzonych państwach niemieckich gałęzi przemysłu, mających kluczowe znaczenie dla potencjału wojskowego lub dla przejęcia kontroli nad innymi istotnymi gałęziami przemysłu.

10. Program agrarny.

Wszystkie duże posiadłości rolne winny zostać rozparcelowane i rozdzielone między chłopów. System primogenitury (prawo pierwszeństwa w dziedziczeniu - RB) i dziedziczenia powinien zostać zniesiony.

11. Karanie zbrodni wojennych i traktowanie grup specjalnych.

Program karania niektórych zbrodni wojennych oraz traktowania organizacji nazistowskich oraz innych grup specjalnych jest zawarty w części II. (Nieopublikowana - RB)

12. Mundury i defilady.

Po upływie odpowiedniego czasu od zaprzestania działań wojennych, żaden Niemiec nie będzie mógł nosić, jakiegokolwiek munduru wojskowego lub munduru jakiejkolwiek organizacji para-wojskowej.

Wszelkie defilady wojskowe będą zakazane w każdym miejscu w Niemczech, a wszystkie orkiestry wojskowe zostaną rozwiązane.

13. Statki powietrzne.

Wszelkie statki powietrzne (w tym szybowce), zarówno wojskowe, jak i komercyjne, zostaną skonfiskowane w celu późniejszej utylizacji. Żaden Niemiec nie może obsługiwać ani pomagać w obsłudze jakiegokolwiek samolotu, w tym należącego do podmiotów zagranicznych.

14. Odpowiedzialność Stanów Zjednoczonych.

Wprawdzie Stany Zjednoczone będą reprezentowane we wszystkich międzynarodowych komisjach wojskowych i cywilnych lub komisjach, które zostaną ustanowione w celu realizacji całości programu niemieckiego, to jednak główną odpowiedzialność za utrzymanie porządku w Niemczech oraz za administrację cywilną w Niemczech powinny przejąć siły zbrojne kontynentalnych sąsiadów Niemiec. W szczególności powinny to być żołnierze rosyjscy, francuscy, polscy, czescy, greccy, jugosłowiańscy, norwescy, holenderscy i belgijscy.

Zgodnie z proponowanym programem wojska Stanów Zjednoczonych mogłyby zostać wycofane w stosunkowo krótkim czasie.

 

 

Burza po ogłoszeniu planu

Plan ministra finansów USA wywołał burzę. Skrytykowali go niemal jednym głosem amerykański sekretarz stanu Cordell Hull i brytyjski minister spraw zagranicznych Anthony Eden. Wpływowy senator Harley Kilgore, przewodniczący podkomisji do spraw mobilizacji wojennej, argumentował, że Niemcy skutecznie omijali program ograniczający ich zbrojenia zawarty w postanowieniach Traktatu Wersalskiego. W odpowiedzi Morgenthau przedstawił propozycję uniemożliwienia ponownego wykorzystania takich praktyk. Jego kolejny program obejmował:

  1. Zajęcie i rozdysponowanie niemieckich aktywów zagranicą.
  2. Zakaz niemieckich inwestycji w innych krajach.
  3. Ścisłą kontrolę Narodów Zjednoczonych nad wszystkimi niemieckimi kredytami uzyskanymi przez eksport, dziedziczenie lub w jakikolwiek inny sposób.
  4. Podobną kontrolę nad wszystkimi niemieckimi operacjami walutowymi.
  5. Zakaz udziału Niemiec w międzynarodowych kartelach.
  6. Likwidację niemieckiej własności nieruchomości w krajach neutralnych.

Morgentau argumentował, że pod rządami nazistów niemieckie aktywa zagranicą nigdy nie były uważane za prywatną własność ich właścicieli, lecz za własność prywatną pod kontrolą Rzeszy oraz NSDAP i były traktowane jako broń w agresji gospodarczej, interwencji politycznej lub narzędzie w przygotowaniach militarnych państwa. Rzesza decydowała o tym, jakie interesy obywatel może prowadzić zagranicą i jak ma
postępować.

Uzupełnienie nie osłabiło fali krytyki, która przetoczyła się przez amerykańskie media suflowane dyskretnie przez silną i wpływową mniejszość niemiecką. Wyciągnięto nawet zarzut, że nowojorski Żyd Morgenthau chce się zemścić na Niemcach za wojenne zbrodnie na Żydach. Równie ostro, chociaż bardziej oględnie przyjęły plan amerykańskie i brytyjskie koła biznesowe, zwłaszcza te powiązane z gospodarką niemiecką i korzystające z niemieckich patentów. Prezydent Roosevelt pod naporem potężnych lobby ugiął się i po kilku miesiącach w listopadzie 1944 roku odrzucił program ministra finansów swojej administracji.

Ataki i odrzucenie programu Henry Morgenthau skwitował: „w naszych czasach Niemcy byli głównym narodem, który dwukrotnie stworzył zagrożenie wojenne i je realizował. Trzeci raz może okazać się zgubny
dla naszej cywilizacji”.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe