Oświatowa „Solidarność”: Barbara Nowacka z oceną niedostateczną na koniec roku szkolnego

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" zorganizowała dziś w Warszawie konferencję informacyjną na temat działań MEN i pani minister Barbary Nowackiej w mijającym roku szkolnym.
/ Jakub Pacan

Podczas konferencji Przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, dr Waldemar Jakubowski wystawił pani minister Nowackiej symboliczne oceny na świadectwie szkolnym.

  • Zachowanie: nieodpowiednie
  • Podniesienie prestiżu zawodu: niedostateczny
  • Reforma podstawy programowej: niedostateczny
  • Konsultacje i dialog ze związkami: niedostateczny
  • Stosunek do katechetów: niedostateczny
  • Rozwiązania w sprawie godzin ponadwymiarowych: niedostateczny
  • Reforma systemu emerytalnego: niedostateczny

Jeśli chodzi o plany na najbliższą przyszłość Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność", to jesteśmy przed szeregiem protestów.

- Przygotowujemy się do bardzo szerokiej akcji informacyjnej dla nauczycieli, materiały zostały już rozesłane. 5 sierpnia, ostatniego dnia obrad Sejmu przed wakacjami, przed siedzibą Sejmu będzie pikieta, by zwrócić uwagę posłów na sytuacją w oświacie. Dzień później planujemy się pojawić z okazji zaprzysiężenia nowego prezydenta dr Karola Nawrockiego. Planujemy dużą demonstrację z różnymi środowiskami 13 września w Warszawie, ponieważ manifestacja z 1 grudnia na Placu Zamkowym odniosła ogromny sukces, fachowcy mówią, że było wtedy około 12 tys. ludzi. Chcemy społeczeństwu uzmysłowić, w którym miejscu jesteśmy, w jakim stanie jest polska oświata, która wymaga radykalnych i natychmiastowych działań – mówił Przewodniczący Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność", dr Waldemar Jakubowski.

Krzysztof Wojciechowski, Wiceprzewodniczący Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" podkreślił, że w swoich działaniach „Solidarność” będzie wsłuchiwała się w głos nauczycieli i w ramach KSOiW,

Dialog pozorowany

- NSZZ „Solidarność” będzie reagować na wszystkie postulaty i głosy nauczycieli i od tego będziemy uzależniali nasze konkretne działania - podkreślił.

Na pytanie portalu Tysol.pl o stan dialogu społecznego minister Barbary Nowackiej ze związkami, szczególnie NSZZ „Solidarność”, Przewodniczący Jakubowski odpowiedział:

Na pewno nie jesteśmy priorytetowym środowiskiem dla tego ministerstwa, ale jako przedstawiciele w końcu największej organizacji związkowej w Polsce jesteśmy traktowani rzeczywiście z szacunkiem, ale ten dialog jest nieefektywny, jest pozorowany. My się spotykamy, wiele komisji po miesiącach odnawiają i nic się nie dzieje, więc po co ten dialog. Mieliśmy spotkanie w RDS odnośnie Karty Nauczyciela odnoszę wrażenie, że to była trochę pokazówka, niczemu to nie służyło.

Dopytany o forsowane zmiany ideologiczne, Waldemar Jakubowski stwierdził:

Jeśli chodzi o to, czego chcą nauczyciele, o polepszenie warunków pracy i płacy, zmienia się niewiele, natomiast zmiany ideologiczne, jak choćby edukacja obywatelska, klimatyczna czy zdrowotna, obcinanie podstaw programowych czy prace domowe są konsekwentnie forsowane. Wielkim newsem miało być zlikwidowanie tzw. „godziny czarnkowej”, bo to rzeczywiście jest dość uciążliwe i niepotrzebne dla nauczycieli, ale ministerstwo w pewnym momencie oznajmiło, że będzie nad tym pracowało, ale nad czym tu pracować? To wykreślenie kilku słów z Karty Nauczyciela i tyle. Te „Godziny czarnkowe” były czystą fikcją, nie przychodzili na nie ani rodzice, ani uczniowie na wyznaczoną przez nauczyciela godzinę.

Krzysztof Wojciechowski zapytany jak wygląda edukacja włączająca od czasu przejęcia władzy przez obecną koalicję rządzącą odpowiedział:

Edukacja włączająca nie tylko za tej ekipy jest bardzo mocno forsowana. Teraz bardzo przyspieszyła i pewne ruchy ministerstwa w tym kierunku widać na przykładzie ostatniego rozporządzenia w tym kierunku. Edukacja włączająca w tym kształcie jest po prostu szkodliwa z punktu widzenia szkoły, nauczyciela i dziecka. Nie ma wystarczającej liczby fachowców do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach. W ministerstwie dosłownie usłyszałem te słowa, „edukacja włączająca jest dobra, ale nie w polskim wydaniu”. Edukacja włączająca, gdzie z dziećmi bez specjalnych potrzeb są dzieci o szczególnych potrzebach jest ze szkodą dla ucznia, który powinien mieć przystosowane do siebie warunki i powinni zajmować się nim fachowcy. Wielu nauczycieli przedmiotów ogólnych mając do czynienia z uczniami, którzy wymagają szczególnej troski, nie są w stanie należycie zaopiekować się tymi konkretnymi uczniami, jak również uczniów bez specjalnych potrzeb. Bardzo często nie ma nauczycieli wspomagających, a co gorsza w wielu miejscach słyszymy, że dzieci ze specjalnymi potrzebami są stygmatyzowane. Stąd stoimy na stanowisku, że dla uczniów ze specjalnymi potrzebami najlepsze jest szkolnictwo specjalne, gdzie nauczyciele są fachowcami. Nie ma co propagować idei na szeroką skalę edukacji włączającej, ponieważ przynosi ona szkodę wszystkim zainteresowanym stronom.

Jakubowski. My, jako NSZZ „Solidarność” oświatowa od początku podkreślamy, że inkluzja, włączenie uczniów ze specjalnymi potrzebami na poziomie społecznym, jak najbardziej tak, ale na poziomie dydaktycznym błędna ścieżka.

Ważnym tematem poruszonym na konferencji oświatowej „S” była pomoc psychologiczna i wsparcie dla nauczycieli, którzy muszą się mierzyć z nowymi, coraz trudniejszymi wyzwaniami, a nawet agresją ze strony uczniów.

Na pytanie czy MEN widzi potrzebę zaopiekowania kosztów psychicznych, jakie ponoszą nauczyciele w związku z wykonywanym zawodem, Krzysztof Wojciechowski odpowiedział:

Ministerstwo twierdzi, że widzi, ale nie idą za tym żadne konkretne działania. Ostatnio słyszeliśmy o pomyśle powołania w szkołach specjalistów zatrudnianych na umowę zlecenie, po to by pomagać uczniom. Da nas niedopuszczalne, by w tym samym zakładzie pracy nauczyciel byłby na umowę o pracę i zlecenie. To w edukacji włączającej mamy te specyficzne trudności, które generują duże koszty psychiczne, z którymi nauczyciel sobie nie radzi.

- Zwracaliśmy się nawet do ministerstwa Zdrowia w tej sprawie specjalnym pismem, postulowaliśmy stworzenie specjalnego programu zdrowotnego dla nauczycieli w związku z wyzwaniami cywilizacyjnymi, ale także społecznymi. Niestety Ministerstwo zdrowia stwierdziło, że nie widzi problemu stworzenia takiego programu. Ba, to idzie w drugą stronę, ucięty jest urlop na poratowanie zdrowia, nie ma ochrony przedemerytalnej - dodał Waldemar Jakubowski.

Poruszono także kwestię kryzysu szkolnictwa zawodowego.

Tutaj potrzebna jest zmiana mentalna, ponieważ przez lata szkolnictwo zawodowe było postrzegane jako gorsze. Szkolnictwu zawodowemu potrzebny jest prestiż oraz współdziałanie z przedsiębiorcami, którzy w jakiś sposób będą wchłaniali absolwentów szkół zawodowych - mówił Waldemar Jakubowski.

Komunikat Rady

Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ„Solidarność” w swoim komunikacie wyraża stanowczy sprzeciw wobec braku działań rządu w sprawie reformy systemu wynagradzania nauczycieli. Organizacja domaga się natychmiastowego wprowadzenia mechanizmu powiązania wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w sektorze przedsiębiorstw.

Rada Sekcji apeluje o:

  • pilne przedstawienie projektu legislacyjnego gwarantującego automatyczne powiązanie pensji zasadniczych nauczycieli z wynagrodzeniami w sektorze przedsiębiorstw
  • uczciwy i realny dialog ze stroną społeczną w zakresie reformy płacowej
  • zakończenie odwlekania decyzji, które mają kluczowe znaczenie dla przyszłości polskiej edukacji.

Postulowane przez Sekcję stawki wynagrodzenia zasadniczego od 2026 roku to:

  • 90% przeciętnego wynagrodzenia dla nauczyciela początkującego
  • 110% dla mianowanego
  • 130% dla dyplomowanego.

Od 2027 roku:

  • odpowiednio 100%, 125% i 150%

Solidarność podkreśla również, że w przypadku spadku przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, pensje nauczycieli powinny zostać utrzymane na dotychczasowym poziomie.

Krajowy Zjazd Delegatów NSZZ „Solidarność” jednogłośnie poparł propozycje Sekcji Oświaty, uznając je za kluczowe dla zapewnienia stabilności, adekwatności wynagrodzeń oraz wzmocnienia pozycji zawodowej nauczycieli.

Równocześnie Rada NSZZ „Solidarność” stanowczo domaga się:

1. Zwiększenia nakładów państwa na oświatę – tak, by realnie pokrywały koszty realizacji podstawy programowej i utrzymania szkół.

2. Wprowadzenia mechanizmów chroniących nauczycielskie pensje przed lokalnymi cięciami budżetowymi.

3. Rządowego nadzoru nad przypadkami łamania prawa pracy wobec nauczycieli.

4. Przywrócenia zaufania do państwa jako gwaranta równego dostępu do edukacji i godnych warunków pracy.

Solidarność w obronie zdrowia nauczycieli

Rada domaga się przywrócenia zasad przyznawania urlopu dla poratowania zdrowia sprzed 2023 roku. Obecne przepisy są – zdaniem NSZZ „Solidarność” – niesprawiedliwe,dyskryminujące i prowadzą do wypychania z zawodu najbardziej doświadczonych nauczycieli.

Sekcja wskazuje, że:

  • nauczyciele z prawem do wcześniejszej emerytury zostali wykluczeni z możliwości korzystania z urlopu,
  • ograniczono cel urlopu tylko do leczenia choroby zagrażającej zdolności do pracy,
  • procedury są nadmiernie biurokratyczne i oderwane od realiów pracy w szkole.

Sprzeciw wobec zmian godzących w instytucjonalny ład szkoły

Rada krytycznie ocenia pomysł powołania Rzecznika Praw Ucznia jako zbędnej instytucji dublującej już istniejące mechanizmy i podważającej autorytet nauczyciela. Równocześnie zdecydowanie protestuje przeciwko pomysłowi włączenia uczniów do komisji konkursowych wybierających dyrektorów szkół – uznając go za populistyczny i destabilizujący dla funkcjonowania oświaty.

Pozorna ochrona przedemerytalna – stanowisko wobec projektu MEN

Rada wyraża głębokie zaniepokojenie zapisami nowelizacji Karty Nauczyciela dotyczącymi tzw. ochrony przedemerytalnej. Zaproponowane przepisy w opinii NSZZ „Solidarność” są fasadowe – wyjątki od ochrony stają się regułą, a nauczyciele są narażeni na zwolnienia bez rzeczywistej ochrony.

Sprzeciw wobec ograniczania nauczania religii

Z ogromnym niepokojem Sekcja obserwuje działania Ministerstwa Edukacji Narodowej zmierzające do ograniczenia obecności religii w szkołach. Zdaniem NSZZ „Solidarność” są to decyzje sprzeczne z konstytucyjnym prawem rodziców do wychowania dzieci zgodnie z przekonaniami oraz zagrażające stabilności zatrudnienia katechetów.

Uregulowanie ustawowo rozliczania za godziny ponadwymiarowe i nadliczbowe (w tym za wycieczki szkolne)

Rada domaga się natychmiastowego uregulowania, od 1 września 2025 r., rozliczania godzin ponadwymiarowych na poziomie ustawowym, aby jednoznacznie zakończyć bezprawne działania niektórych samorządów, polegające na „łupieniu” nauczycieli z ich wynagrodzenia za zrealizowane godziny ponadwymiarowe. Mamy dość opieszałości MEN w zakresie wprowadzenia tych przepisów w życie. Natychmiast powinna być również rozwiązana sprawa ewidencjonowania czasu pracy nauczycieli i rozliczania wynagrodzenia za godziny nadliczbowe. Będziemy nauczycieli zachęcać i wspierać w dochodzeniu swoich roszczeń z tytułu wynagrodzenia za te godziny zwłaszcza za pracę na wycieczkach szkolnych.

Komisje dyscyplinarne w obecnym kształcie do likwidacji

Rada Sekcji stoi na stanowisku, że rozdział X KN w obecnym kształcie, dotyczący odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli powinien zostać zlikwidowany. Pracująca od ponad roku grupa robocza spotkała się 3 racy i nie wypracowała praktycznie żadnych rozwiązań na poziomie ustawowym, bo MEN w tym zakresie nie przejawia żadnej inicjatywy.Wypracowane przez trzy centrale związkowe wspólnie z Przewodniczącymi KD rozwiązania usprawniające pracę KD i poprawiające status zawodowy n-li, w ogóle nie są uwzględniane w projektowanych zmianach.

Zakończenie

Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” podkreśla, że dalsze ignorowanie głosu środowisk nauczycielskich i wprowadzanie zmian bez realnych konsultacji prowadzi do degradacji polskiej oświaty, naruszenia praw pracowniczych oraz obniżenia jakości kształcenia, a także obniżenia prestiżu zawodu nauczyciela o ile coś z tego prestiżu zostało.


 

POLECANE
Potężny karambol na S19. Są ranni z ostatniej chwili
Potężny karambol na S19. Są ranni

26 samochodów zderzyło się w karambolu, do którego doszło w piątek wieczorem na drodze ekspresowej S19 niedaleko węzła Modliborzyce, w okolicach wsi Stojeszyn (Lubelskie). 10 osób jest rannych. Droga w kierunku Rzeszowa jest zablokowana.

Anna Kwiecień: Umowa UE-Mercosur to rolniczy Nord Stream 2 gorące
Anna Kwiecień: Umowa UE-Mercosur to rolniczy Nord Stream 2

„Umowa Mercosur to rolniczy NS2” - napisała na platformie X poseł PiS Anna Kwiecień.

Zełenski: Gdybyśmy byli nieostrożni, moglibyśmy doprowadzić do zrujnowania sojuszu z Polską gorące
Zełenski: Gdybyśmy byli nieostrożni, moglibyśmy doprowadzić do zrujnowania sojuszu z Polską

Gdybyśmy byli nieostrożni, moglibyśmy doprowadzić do zrujnowania sojuszu z Polską, a Rosja pragnie, aby ten sojusz został zrujnowany – powiedział w piątek prezydent Wołodymyr Zełenski w wywiadzie dla PAP, TVP i Polskiego Radia.

Nawrocki pojedzie do Kijowa? Prezydencki minister zdradza plany z ostatniej chwili
Nawrocki pojedzie do Kijowa? Prezydencki minister zdradza plany

„Na pewno doszło do pewnego otwarcia w relacjach dwustronnych; o ewentualnej rewizycie będziemy myśleć, gdy będzie ku temu powód” – powiedział szef prezydenckiego Biura Polityki Międzynarodowej Marcin Przydacz, pytany o wizytę prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego w Warszawie i o to, kiedy prezydent Karol Nawrocki odwiedzi Ukrainę.

Tȟašúŋke Witkó: Sapog w drzwiach wolnego świata tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Sapog w drzwiach wolnego świata

Amerykanie – niestety, z dużą dozą dezynwoltury – wzięli na siebie ciężar bycia rozjemcą w rozmowach, mających wymusić zakończenie wojny rosyjsko-ukraińskiej. Paktowanie owo trwa już grubo ponad pół roku, a jego efekty są żadne, bowiem Kremlowi wcale nie zależy na wygaszeniu śmiertelnych zapasów.

Jak będzie wyglądać wspólna unijna pożyczka na rzecz Ukrainy? Znamy szczegóły z ostatniej chwili
Jak będzie wyglądać wspólna unijna pożyczka na rzecz Ukrainy? Znamy szczegóły

Zaciągnięcie długu w wysokości 90 mld euro przez Unię Europejską, by wesprzeć Ukrainę, będzie oznaczało, że państwa będą wspólnie spłacać co roku odsetki w wysokości około 3 mld euro. Biorąc pod uwagę, że PKB Unii wynosi 18 bln euro, będzie to oznaczać wzrost deficytu UE o 0,02 proc.

Radosław Sikorski wysłał Viktorowi Orbanowi wirtualny order Lenina polityka
Radosław Sikorski wysłał Viktorowi Orbanowi wirtualny order Lenina

Order Lenina znajduje się w komentarzu, który szef polskiego MSZ Radosław Sikorski umieścił pod wpisem premiera Węgier Viktora Orbana na platformie X poświęconego negocjacjom w sprawie pomocy finansowej dla Ukrainy, które odbyły się w Brukseli.

Sikorski po rozmowach z szefem ukraińskiego MSZ: „Jesteśmy zjednoczeni w walce o bezpieczną przyszłość” z ostatniej chwili
Sikorski po rozmowach z szefem ukraińskiego MSZ: „Jesteśmy zjednoczeni w walce o bezpieczną przyszłość”

Współpraca Warszawy i Kijowa w obszarze bezpieczeństwa i droga Ukrainy do członkostwa w Unii Europejskiej - to najważniejsze tematy, które omówili dzisiaj w Warszawie wicepremier Radosław Sikorski i minister spraw zagranicznych Ukrainy Andrij Sybiha. Szef ukraińskiej dyplomacji towarzyszył Prezydentowi Ukrainy Wołodymyrowi Zełenskiemu podczas oficjalnej wizyty w Polsce.

Chiny protestują przeciwko planom USA sprzedaży broni Tajwanowi z ostatniej chwili
Chiny protestują przeciwko planom USA sprzedaży broni Tajwanowi

Ministerstwo obrony Chin zaprotestowało w piątek przeciw planom władz USA sprzedaży Tajwanowi uzbrojenia o wartości ponad 11 mld dolarów. Pekin zagroził „stanowczymi działaniami”, jeśli uzna, że zagrożone są suwerenność oraz terytorialna integralność Chińskiej Republiki Ludowej.

Od lutego dostęp do najsłynniejszej rzymskiej fontanny tylko z biletem Wiadomości
Od lutego dostęp do najsłynniejszej rzymskiej fontanny tylko z biletem

Turyści odwiedzający Rzym będą musieli zapłacić za dostęp do kolejnych zabytków. Od lutego wprowadzony zostanie bilet umożliwiający podejście bezpośrednio do Fontanny di Trevi. Mieszkańcy miasta zostaną zwolnieni z opłat.

REKLAMA

Oświatowa „Solidarność”: Barbara Nowacka z oceną niedostateczną na koniec roku szkolnego

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" zorganizowała dziś w Warszawie konferencję informacyjną na temat działań MEN i pani minister Barbary Nowackiej w mijającym roku szkolnym.
/ Jakub Pacan

Podczas konferencji Przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, dr Waldemar Jakubowski wystawił pani minister Nowackiej symboliczne oceny na świadectwie szkolnym.

  • Zachowanie: nieodpowiednie
  • Podniesienie prestiżu zawodu: niedostateczny
  • Reforma podstawy programowej: niedostateczny
  • Konsultacje i dialog ze związkami: niedostateczny
  • Stosunek do katechetów: niedostateczny
  • Rozwiązania w sprawie godzin ponadwymiarowych: niedostateczny
  • Reforma systemu emerytalnego: niedostateczny

Jeśli chodzi o plany na najbliższą przyszłość Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność", to jesteśmy przed szeregiem protestów.

- Przygotowujemy się do bardzo szerokiej akcji informacyjnej dla nauczycieli, materiały zostały już rozesłane. 5 sierpnia, ostatniego dnia obrad Sejmu przed wakacjami, przed siedzibą Sejmu będzie pikieta, by zwrócić uwagę posłów na sytuacją w oświacie. Dzień później planujemy się pojawić z okazji zaprzysiężenia nowego prezydenta dr Karola Nawrockiego. Planujemy dużą demonstrację z różnymi środowiskami 13 września w Warszawie, ponieważ manifestacja z 1 grudnia na Placu Zamkowym odniosła ogromny sukces, fachowcy mówią, że było wtedy około 12 tys. ludzi. Chcemy społeczeństwu uzmysłowić, w którym miejscu jesteśmy, w jakim stanie jest polska oświata, która wymaga radykalnych i natychmiastowych działań – mówił Przewodniczący Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność", dr Waldemar Jakubowski.

Krzysztof Wojciechowski, Wiceprzewodniczący Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" podkreślił, że w swoich działaniach „Solidarność” będzie wsłuchiwała się w głos nauczycieli i w ramach KSOiW,

Dialog pozorowany

- NSZZ „Solidarność” będzie reagować na wszystkie postulaty i głosy nauczycieli i od tego będziemy uzależniali nasze konkretne działania - podkreślił.

Na pytanie portalu Tysol.pl o stan dialogu społecznego minister Barbary Nowackiej ze związkami, szczególnie NSZZ „Solidarność”, Przewodniczący Jakubowski odpowiedział:

Na pewno nie jesteśmy priorytetowym środowiskiem dla tego ministerstwa, ale jako przedstawiciele w końcu największej organizacji związkowej w Polsce jesteśmy traktowani rzeczywiście z szacunkiem, ale ten dialog jest nieefektywny, jest pozorowany. My się spotykamy, wiele komisji po miesiącach odnawiają i nic się nie dzieje, więc po co ten dialog. Mieliśmy spotkanie w RDS odnośnie Karty Nauczyciela odnoszę wrażenie, że to była trochę pokazówka, niczemu to nie służyło.

Dopytany o forsowane zmiany ideologiczne, Waldemar Jakubowski stwierdził:

Jeśli chodzi o to, czego chcą nauczyciele, o polepszenie warunków pracy i płacy, zmienia się niewiele, natomiast zmiany ideologiczne, jak choćby edukacja obywatelska, klimatyczna czy zdrowotna, obcinanie podstaw programowych czy prace domowe są konsekwentnie forsowane. Wielkim newsem miało być zlikwidowanie tzw. „godziny czarnkowej”, bo to rzeczywiście jest dość uciążliwe i niepotrzebne dla nauczycieli, ale ministerstwo w pewnym momencie oznajmiło, że będzie nad tym pracowało, ale nad czym tu pracować? To wykreślenie kilku słów z Karty Nauczyciela i tyle. Te „Godziny czarnkowe” były czystą fikcją, nie przychodzili na nie ani rodzice, ani uczniowie na wyznaczoną przez nauczyciela godzinę.

Krzysztof Wojciechowski zapytany jak wygląda edukacja włączająca od czasu przejęcia władzy przez obecną koalicję rządzącą odpowiedział:

Edukacja włączająca nie tylko za tej ekipy jest bardzo mocno forsowana. Teraz bardzo przyspieszyła i pewne ruchy ministerstwa w tym kierunku widać na przykładzie ostatniego rozporządzenia w tym kierunku. Edukacja włączająca w tym kształcie jest po prostu szkodliwa z punktu widzenia szkoły, nauczyciela i dziecka. Nie ma wystarczającej liczby fachowców do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach. W ministerstwie dosłownie usłyszałem te słowa, „edukacja włączająca jest dobra, ale nie w polskim wydaniu”. Edukacja włączająca, gdzie z dziećmi bez specjalnych potrzeb są dzieci o szczególnych potrzebach jest ze szkodą dla ucznia, który powinien mieć przystosowane do siebie warunki i powinni zajmować się nim fachowcy. Wielu nauczycieli przedmiotów ogólnych mając do czynienia z uczniami, którzy wymagają szczególnej troski, nie są w stanie należycie zaopiekować się tymi konkretnymi uczniami, jak również uczniów bez specjalnych potrzeb. Bardzo często nie ma nauczycieli wspomagających, a co gorsza w wielu miejscach słyszymy, że dzieci ze specjalnymi potrzebami są stygmatyzowane. Stąd stoimy na stanowisku, że dla uczniów ze specjalnymi potrzebami najlepsze jest szkolnictwo specjalne, gdzie nauczyciele są fachowcami. Nie ma co propagować idei na szeroką skalę edukacji włączającej, ponieważ przynosi ona szkodę wszystkim zainteresowanym stronom.

Jakubowski. My, jako NSZZ „Solidarność” oświatowa od początku podkreślamy, że inkluzja, włączenie uczniów ze specjalnymi potrzebami na poziomie społecznym, jak najbardziej tak, ale na poziomie dydaktycznym błędna ścieżka.

Ważnym tematem poruszonym na konferencji oświatowej „S” była pomoc psychologiczna i wsparcie dla nauczycieli, którzy muszą się mierzyć z nowymi, coraz trudniejszymi wyzwaniami, a nawet agresją ze strony uczniów.

Na pytanie czy MEN widzi potrzebę zaopiekowania kosztów psychicznych, jakie ponoszą nauczyciele w związku z wykonywanym zawodem, Krzysztof Wojciechowski odpowiedział:

Ministerstwo twierdzi, że widzi, ale nie idą za tym żadne konkretne działania. Ostatnio słyszeliśmy o pomyśle powołania w szkołach specjalistów zatrudnianych na umowę zlecenie, po to by pomagać uczniom. Da nas niedopuszczalne, by w tym samym zakładzie pracy nauczyciel byłby na umowę o pracę i zlecenie. To w edukacji włączającej mamy te specyficzne trudności, które generują duże koszty psychiczne, z którymi nauczyciel sobie nie radzi.

- Zwracaliśmy się nawet do ministerstwa Zdrowia w tej sprawie specjalnym pismem, postulowaliśmy stworzenie specjalnego programu zdrowotnego dla nauczycieli w związku z wyzwaniami cywilizacyjnymi, ale także społecznymi. Niestety Ministerstwo zdrowia stwierdziło, że nie widzi problemu stworzenia takiego programu. Ba, to idzie w drugą stronę, ucięty jest urlop na poratowanie zdrowia, nie ma ochrony przedemerytalnej - dodał Waldemar Jakubowski.

Poruszono także kwestię kryzysu szkolnictwa zawodowego.

Tutaj potrzebna jest zmiana mentalna, ponieważ przez lata szkolnictwo zawodowe było postrzegane jako gorsze. Szkolnictwu zawodowemu potrzebny jest prestiż oraz współdziałanie z przedsiębiorcami, którzy w jakiś sposób będą wchłaniali absolwentów szkół zawodowych - mówił Waldemar Jakubowski.

Komunikat Rady

Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ„Solidarność” w swoim komunikacie wyraża stanowczy sprzeciw wobec braku działań rządu w sprawie reformy systemu wynagradzania nauczycieli. Organizacja domaga się natychmiastowego wprowadzenia mechanizmu powiązania wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w sektorze przedsiębiorstw.

Rada Sekcji apeluje o:

  • pilne przedstawienie projektu legislacyjnego gwarantującego automatyczne powiązanie pensji zasadniczych nauczycieli z wynagrodzeniami w sektorze przedsiębiorstw
  • uczciwy i realny dialog ze stroną społeczną w zakresie reformy płacowej
  • zakończenie odwlekania decyzji, które mają kluczowe znaczenie dla przyszłości polskiej edukacji.

Postulowane przez Sekcję stawki wynagrodzenia zasadniczego od 2026 roku to:

  • 90% przeciętnego wynagrodzenia dla nauczyciela początkującego
  • 110% dla mianowanego
  • 130% dla dyplomowanego.

Od 2027 roku:

  • odpowiednio 100%, 125% i 150%

Solidarność podkreśla również, że w przypadku spadku przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, pensje nauczycieli powinny zostać utrzymane na dotychczasowym poziomie.

Krajowy Zjazd Delegatów NSZZ „Solidarność” jednogłośnie poparł propozycje Sekcji Oświaty, uznając je za kluczowe dla zapewnienia stabilności, adekwatności wynagrodzeń oraz wzmocnienia pozycji zawodowej nauczycieli.

Równocześnie Rada NSZZ „Solidarność” stanowczo domaga się:

1. Zwiększenia nakładów państwa na oświatę – tak, by realnie pokrywały koszty realizacji podstawy programowej i utrzymania szkół.

2. Wprowadzenia mechanizmów chroniących nauczycielskie pensje przed lokalnymi cięciami budżetowymi.

3. Rządowego nadzoru nad przypadkami łamania prawa pracy wobec nauczycieli.

4. Przywrócenia zaufania do państwa jako gwaranta równego dostępu do edukacji i godnych warunków pracy.

Solidarność w obronie zdrowia nauczycieli

Rada domaga się przywrócenia zasad przyznawania urlopu dla poratowania zdrowia sprzed 2023 roku. Obecne przepisy są – zdaniem NSZZ „Solidarność” – niesprawiedliwe,dyskryminujące i prowadzą do wypychania z zawodu najbardziej doświadczonych nauczycieli.

Sekcja wskazuje, że:

  • nauczyciele z prawem do wcześniejszej emerytury zostali wykluczeni z możliwości korzystania z urlopu,
  • ograniczono cel urlopu tylko do leczenia choroby zagrażającej zdolności do pracy,
  • procedury są nadmiernie biurokratyczne i oderwane od realiów pracy w szkole.

Sprzeciw wobec zmian godzących w instytucjonalny ład szkoły

Rada krytycznie ocenia pomysł powołania Rzecznika Praw Ucznia jako zbędnej instytucji dublującej już istniejące mechanizmy i podważającej autorytet nauczyciela. Równocześnie zdecydowanie protestuje przeciwko pomysłowi włączenia uczniów do komisji konkursowych wybierających dyrektorów szkół – uznając go za populistyczny i destabilizujący dla funkcjonowania oświaty.

Pozorna ochrona przedemerytalna – stanowisko wobec projektu MEN

Rada wyraża głębokie zaniepokojenie zapisami nowelizacji Karty Nauczyciela dotyczącymi tzw. ochrony przedemerytalnej. Zaproponowane przepisy w opinii NSZZ „Solidarność” są fasadowe – wyjątki od ochrony stają się regułą, a nauczyciele są narażeni na zwolnienia bez rzeczywistej ochrony.

Sprzeciw wobec ograniczania nauczania religii

Z ogromnym niepokojem Sekcja obserwuje działania Ministerstwa Edukacji Narodowej zmierzające do ograniczenia obecności religii w szkołach. Zdaniem NSZZ „Solidarność” są to decyzje sprzeczne z konstytucyjnym prawem rodziców do wychowania dzieci zgodnie z przekonaniami oraz zagrażające stabilności zatrudnienia katechetów.

Uregulowanie ustawowo rozliczania za godziny ponadwymiarowe i nadliczbowe (w tym za wycieczki szkolne)

Rada domaga się natychmiastowego uregulowania, od 1 września 2025 r., rozliczania godzin ponadwymiarowych na poziomie ustawowym, aby jednoznacznie zakończyć bezprawne działania niektórych samorządów, polegające na „łupieniu” nauczycieli z ich wynagrodzenia za zrealizowane godziny ponadwymiarowe. Mamy dość opieszałości MEN w zakresie wprowadzenia tych przepisów w życie. Natychmiast powinna być również rozwiązana sprawa ewidencjonowania czasu pracy nauczycieli i rozliczania wynagrodzenia za godziny nadliczbowe. Będziemy nauczycieli zachęcać i wspierać w dochodzeniu swoich roszczeń z tytułu wynagrodzenia za te godziny zwłaszcza za pracę na wycieczkach szkolnych.

Komisje dyscyplinarne w obecnym kształcie do likwidacji

Rada Sekcji stoi na stanowisku, że rozdział X KN w obecnym kształcie, dotyczący odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli powinien zostać zlikwidowany. Pracująca od ponad roku grupa robocza spotkała się 3 racy i nie wypracowała praktycznie żadnych rozwiązań na poziomie ustawowym, bo MEN w tym zakresie nie przejawia żadnej inicjatywy.Wypracowane przez trzy centrale związkowe wspólnie z Przewodniczącymi KD rozwiązania usprawniające pracę KD i poprawiające status zawodowy n-li, w ogóle nie są uwzględniane w projektowanych zmianach.

Zakończenie

Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” podkreśla, że dalsze ignorowanie głosu środowisk nauczycielskich i wprowadzanie zmian bez realnych konsultacji prowadzi do degradacji polskiej oświaty, naruszenia praw pracowniczych oraz obniżenia jakości kształcenia, a także obniżenia prestiżu zawodu nauczyciela o ile coś z tego prestiżu zostało.



 

Polecane