Rafał Górski dla "TS": Zanieczyszczający płaci. Ale nie w Polsce

Ostatnio podpisałem apel do wicepremiera Mateusza Morawieckiego o rozszerzenie systemu opłat drogowych viaTOLL oraz wprowadzenie norm emisyjnych i paliwowych dla samochodów ciężarowych. Dlaczego? Bo wkurza mnie, że 100 proc. tras klejowych jest objętych opłatami za przejazd, podczas gdy zaledwie 1 proc. dróg publicznych znajduje się w systemie viaTOLL.
M. Żegliński Rafał Górski dla "TS": Zanieczyszczający płaci. Ale nie w Polsce
M. Żegliński / Tygodnik Solidarność
Upraszczając, pociągi płacą za każdy kilometr użytkowanych torów, a ciężarówki za znikomy fragment przejechanych dróg. Sto do jednego to zdumiewająca dysproporcja. Nikogo nie dziwi, że przewoźnicy kolejowi ponoszą opłaty. Wszyscy uważają to za normalne. Jednocześnie „elity” i obywatele są zdziwieni, dlaczego kolej wygląda, jak wygląda. Uważam, że takie same zasady powinny obowiązywać przewoźników transportu drogowego.

Komisja Europejska proponuje wprowadzenie dwóch zasad: „korzystający płaci” i „zanieczyszczający płaci”. System poboru opłat powinien więc uwzględniać faktyczną liczbę przejechanych kilometrów i ilość zanieczyszczeń emitowanych przez ciężarówkę.
Wydatki na działania inwestycyjne, proces odnowy i utrzymanie sieci drogowej w 2015 roku sięgnęły aż 8,7 miliarda złotych. Według Instytutu Badawczego Dróg i Mostów jeden TIR niszczy drogę w podobnym stopniu co 160 tysięcy samochodów osobowych, co wpływa na znaczny wzrost kosztów utrzymania i remontu nawierzchni. „Uważamy, że należy rozszerzyć system viaTOLL i wprowadzić opłaty dla samochodów ciężarowych, co pomoże utrzymać drogi w lepszym stanie niż są obecnie” – zauważa Piotr Skubisz z Instytutu Spraw Obywatelskich (INSPRO).

Rozszerzenie systemu viaTOLL może zapewnić dodatkowe wpływy do budżetu państwa. W Polsce środki z opłat drogowych są przekazywane są do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). W 2015 roku wpływy z tego tytułu wynosiły około 1,55 miliarda złotych, podczas gdy samo finansowanie systemu poboru opłat za przejazd kosztowało prawie 358 milionów złotych. Warto dodać, że KFD odpowiada m.in. za gromadzenie środków finansowych na budowę i przebudowę tras krajowych.

Apel, który podpisałem, dotyczy również wprowadzenia norm emisyjnych i paliwowych dla samochodów ciężarowych. Stanowią one niecałe 5 proc. pojazdów, a odpowiadają za aż 30 proc. emisji CO2 z całego transportu drogowego w Unii Europejskiej oraz 5 proc. wszystkich emisji CO2. Niestety, producenci ciężarówek przywiązują większą wagę do zwiększania osiągów i mocy silnika niż zmniejszania zużycia paliwa, które od dziesięcioleci pozostaje bez zmian…
Czy dobra zmiana w końcu ich obejmie?

Rafał Górski

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (23/2017) dostępnego także w wersji cyfrowej tutaj.

#REKLAMA_POZIOMA#

 

 

POLECANE
Scenarzysta Netflixa oskarżony o napaść seksualną. Koncerny zrywaja umowy Wiadomości
Scenarzysta Netflixa oskarżony o napaść seksualną. Koncerny zrywaja umowy

Neil Gaiman, znany brytyjski pisarz i twórca popularnych opowieści fantasy oraz science fiction, mierzy się z poważnymi oskarżeniami o napaść seksualną. W związku z tym kilka projektów opartych na jego dziełach zostało anulowanych lub wstrzymanych.

Klementyna Suchanow kłamie. Ekspert neokomisji ds. wpływów rosyjskich skasowała tweeta, ale w internecie nic nie ginie gorące
"Klementyna Suchanow kłamie". Ekspert neokomisji ds. wpływów rosyjskich skasowała tweeta, ale w internecie nic nie ginie

- Wynagradzana przez polskie państwo "ekspertka" ds. badania rosyjskich wpływów Klementyna Suchanow kłamie - napisał dziennikarz Wirtualnej Polski Patryk Słowik, który zamieścił w swoim wpisie zdjęcie skasowanego wpisu. Pokazał również decyzję MSWiA z 12 grudnia 2024 roku ws. usunięcia Cryogas z listy sankcyjnej.

Taniec z gwiazdami. Ulubienica widzów wróci na parkiet? Wiadomości
"Taniec z gwiazdami". Ulubienica widzów wróci na parkiet?

Vanessa Aleksander doskonale wie, jak to jest stanąć na najwyższym stopniu podium w „Tańcu z gwiazdami”. W 15. edycji programu swoimi występami zachwyciła zarówno jury, jak i widzów. Ostatecznie razem z Michałem Bartkiewiczem sięgnęła po Kryształową Kulę.

Błażej Spychalski zatrzymany przez CBA. Jest oświadczenie Prezydenta Andrzeja Dudy Wiadomości
Błażej Spychalski zatrzymany przez CBA. Jest oświadczenie Prezydenta Andrzeja Dudy

Prezydent Andrzej Duda skomentował zatrzymanie przez agentów CBA Błażeja Spychalskiego w sprawie nieprawidłowości w Collegium Humanum. Polski przywódca zdecydował także odsunięciu Spychalskiego od działań związanych z reprezentowaniem Głowy Państwa.

Grożą nam. Przywódca Iranu zareagował na decyzję Trumpa polityka
"Grożą nam". Przywódca Iranu zareagował na decyzję Trumpa

Prezydent USA Donald Trump podpisał niedawno rozporządzenie dotyczące polityki wobec Iranu. Dokument mówi m.in. o możliwym zaostrzeniu sankcji na obrót ropą. Najwyższy przywódca Iranu Ali Chamenei stwierdził, że "to zagrożenie" dla jego kraju.

Berliner Zeitung: Polski rząd podejrzany o zamach stanu Wiadomości
"Berliner Zeitung": Polski rząd podejrzany o zamach stanu

"Polski rząd podejrzany o zamach stanu" – napisała niemiecka gazeta "Berliner Zeitung", opisując w ten sposób zawiadomienie prezesa TK Bogdana Święczkowskiego o podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez m.in. premiera Donalda Tuska.

Szef kancelarii Zełenskiego: Jesteśmy bardzo blisko zakończenia tej wojny sprawiedliwym pokojem Wiadomości
Szef kancelarii Zełenskiego: Jesteśmy bardzo blisko zakończenia tej wojny sprawiedliwym pokojem

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski będzie przewodniczył ukraińskiej delegacji na Monachijskiej Konferencji Bezpieczeństwa w przyszłym tygodniu; przedstawi tam stanowisko kraju w sprawie zakończenia wojny z Rosją oraz wizję trwałego pokoju – przekazał w piątek szef kancelarii głowy państwa Andrij Jermak.

Wypadek z udziałem tramwajów w Warszawie. Wśród rannych są dzieci z ostatniej chwili
Wypadek z udziałem tramwajów w Warszawie. Wśród rannych są dzieci

Po godzinie 9.30 doszło do zderzenia dwóch tramwajów w Wilanowie. Sześć osób, w tym dwoje dzieci zostało zabranych do szpitala. "Przywracanie ruchu rozkładowego jeszcze trochę potrwa" – skomentował rzecznik Tramwajów Warszawskich.

Ciekawe, które media w Polsce finansowała lewicowa USAID gorące
"Ciekawe, które media w Polsce finansowała lewicowa USAID"

Portal TheFix.media przeprowadził rozmowę z mediami z Ukrainy, Mołdawii oraz Macedonii Północnej, aby ustalić, jakie były skutki decyzji Donalda Trumpa o czasowym wstrzymaniu zagranicznej pomocy dla fundacji i NGO-sów. Tę sprawę skomentował Jacek Saryusz-Wolski.

Bruksela: Trzecia strzelanina w ciągu trzech dni. Jedna osoba nie żyje z ostatniej chwili
Bruksela: Trzecia strzelanina w ciągu trzech dni. Jedna osoba nie żyje

Jedna osoba zginęła w strzelaninie, do której w piątek rano doszło w Brukseli – poinformował Reuters. Agencja powołuje się na miejscową prokuraturę, według której mogła to być kolejna odsłona wojny gangów.

REKLAMA

Rafał Górski dla "TS": Zanieczyszczający płaci. Ale nie w Polsce

Ostatnio podpisałem apel do wicepremiera Mateusza Morawieckiego o rozszerzenie systemu opłat drogowych viaTOLL oraz wprowadzenie norm emisyjnych i paliwowych dla samochodów ciężarowych. Dlaczego? Bo wkurza mnie, że 100 proc. tras klejowych jest objętych opłatami za przejazd, podczas gdy zaledwie 1 proc. dróg publicznych znajduje się w systemie viaTOLL.
M. Żegliński Rafał Górski dla "TS": Zanieczyszczający płaci. Ale nie w Polsce
M. Żegliński / Tygodnik Solidarność
Upraszczając, pociągi płacą za każdy kilometr użytkowanych torów, a ciężarówki za znikomy fragment przejechanych dróg. Sto do jednego to zdumiewająca dysproporcja. Nikogo nie dziwi, że przewoźnicy kolejowi ponoszą opłaty. Wszyscy uważają to za normalne. Jednocześnie „elity” i obywatele są zdziwieni, dlaczego kolej wygląda, jak wygląda. Uważam, że takie same zasady powinny obowiązywać przewoźników transportu drogowego.

Komisja Europejska proponuje wprowadzenie dwóch zasad: „korzystający płaci” i „zanieczyszczający płaci”. System poboru opłat powinien więc uwzględniać faktyczną liczbę przejechanych kilometrów i ilość zanieczyszczeń emitowanych przez ciężarówkę.
Wydatki na działania inwestycyjne, proces odnowy i utrzymanie sieci drogowej w 2015 roku sięgnęły aż 8,7 miliarda złotych. Według Instytutu Badawczego Dróg i Mostów jeden TIR niszczy drogę w podobnym stopniu co 160 tysięcy samochodów osobowych, co wpływa na znaczny wzrost kosztów utrzymania i remontu nawierzchni. „Uważamy, że należy rozszerzyć system viaTOLL i wprowadzić opłaty dla samochodów ciężarowych, co pomoże utrzymać drogi w lepszym stanie niż są obecnie” – zauważa Piotr Skubisz z Instytutu Spraw Obywatelskich (INSPRO).

Rozszerzenie systemu viaTOLL może zapewnić dodatkowe wpływy do budżetu państwa. W Polsce środki z opłat drogowych są przekazywane są do Krajowego Funduszu Drogowego (KFD). W 2015 roku wpływy z tego tytułu wynosiły około 1,55 miliarda złotych, podczas gdy samo finansowanie systemu poboru opłat za przejazd kosztowało prawie 358 milionów złotych. Warto dodać, że KFD odpowiada m.in. za gromadzenie środków finansowych na budowę i przebudowę tras krajowych.

Apel, który podpisałem, dotyczy również wprowadzenia norm emisyjnych i paliwowych dla samochodów ciężarowych. Stanowią one niecałe 5 proc. pojazdów, a odpowiadają za aż 30 proc. emisji CO2 z całego transportu drogowego w Unii Europejskiej oraz 5 proc. wszystkich emisji CO2. Niestety, producenci ciężarówek przywiązują większą wagę do zwiększania osiągów i mocy silnika niż zmniejszania zużycia paliwa, które od dziesięcioleci pozostaje bez zmian…
Czy dobra zmiana w końcu ich obejmie?

Rafał Górski

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (23/2017) dostępnego także w wersji cyfrowej tutaj.

#REKLAMA_POZIOMA#

 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe