Mieczysław Gil dla TS: "Smoleńsk" na szczęście nie dorównuje najlepszym niemieckim filmom propagandowym
Organizacja pokazu przypadła „polsko-niemieckiej instytucji kulturalnej”, jak nazwał Klub Polskich Nieudaczników autor redakcyjnego felietonu „Taggespiegel”. Ten berliński KPN zorganizował pokaz „Smoleńska” w sali kina Babylon we wschodnim Berlinie niedaleko placu im. Róży Luksemburg. Okazało się, że jednak można zorganizować projekcję filmu o katastrofie smoleńskiej! Pod warunkiem, że da się gwarancję wyszydzania filmu i ten warunek organizatorzy spełnili. Szczupłe grono selektywnie dobranych dyskutantów, w tym przedstawiciela KPN, nie zawiodło. Publiczność, choć chciała, nie miała prawa głosu. Paneliści snuli rozważania, czy prezentowany film jest dobrym filmem propagandowym.
Mieszkający w Berlinie historyk sztuki Piotr Olszówka pisujący do „Taggespiegel” i pracujący dla COSMO, niemieckiego radia nadającego po polsku, uznał, że film nie dorównuje najlepszym filmom propagandowym. Paradoksalnie, wbrew intencjom panelisty z kina Babylon trudno o lepszą recenzję dla filmu, no i samą puentę. Nie da się zaprzeczyć, „Smoleńsk” to nie jest ani „ Triumf woli” Leni Riefenstahl, ani najnowsze propagandowe osiągnięcie niemieckiej kinematografii „Nasze matki, nasi ojcowie”. Tamte produkcje, przypomnijmy, przekonały recenzentów. „Smoleńsk” nie. I bardzo dobrze, że tak jest.
Mieczysław Gil
Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (03/2017) dostępnego też w wersji cyfrowej tutaj