Prof. Romuald Szeremietiew: A wszystko bez strategii

O znaczeniu bezpieczeństwa w przestrzeni powietrznej mówił też płk rez. Adam Radomyski, dziekan wydziału Bezpieczeństwa Narodowego i Logistyki Lotniczej Akademii Wojskowej. Stwierdził, że siły powietrzne mają kluczowe znaczenie w każdym konflikcie zbrojnym. „Mają one jeden cel, zdominowanie przestrzeni powietrznej i pozbawienie drugiej strony użycia lotnictwa. Dopiero wtedy tworzą się dogodne warunki do wejścia pozostałych komponentów wojsk, jak komponent morski, lądowy i sił specjalnych. Jeżeli potencjalny przeciwnik nie uzyska przewagi w powietrzu musi się liczyć z dużymi stratami”. W tej sytuacji dla nas ważne jest zachowanie lotnictwa i obiektami kluczowymi do obrony, w razie ataku wroga, będą bazy lotnicze. Jednak z racji na braki w obronie plot będą trudności z ich ochroną, a tymczasem trudno ocenić, na ile polskie siły powietrzne mają zdolność szybkiego przebazowania dla uniknięcia zniszczenia. Nie wiadomo czy będzie możliwe np. wykorzystywanie pasów drogowych w roli improwizowanych lotnisk. Znawcy lotnictwa wiedzą, że samoloty F-16 będą mieć z tym problem. Z kolei samoloty MiG-29 i Su-22 nie mają zdolności tankowania w powietrzu, muszą pobierać paliwo na ziemi, co po zniszczeniu naszych baz lotniczych może być trudne.
Płk Radomyski podnosił, że Polska powinna postawić na rozwój naziemnych systemów przeciwlotniczych ze względu na korzystniejszą zależność „koszt-efekt” – są one zazwyczaj tańsze niż samoloty bojowe i łatwiejsze w użyciu. Jednak jak na razie także w tym obszarze mamy więcej niż skromne zdolności.
Możliwości obrony przestrzeni powietrznej RP płk Radomyski zestawił z lotniczymi możliwościami ofensywnymi Rosji. Mówił: „Można przyjąć, że w Rosji jest 1900 samolotów w gotowości bojowej, utrzymywanych w sprawności i modernizowanych, a także nowych”. Dodał, że całkowita liczba wojskowych maszyn lotniczych w Rosji może sięgać nawet 3 tys. „Nasz potencjał nie wypada na tym tle zbyt okazale” – ostrożnie ocenił. Przypomniał jeszcze, że potencjał lotniczy innych państw NATO na flance wschodniej, jest dużo mniejszy od polskiego potencjału.
Do zapowiedzi szefa MON zakupu samolotów F-35 nawiązał płk. rez. Piotr Łukaszewicz, były szef oddziału szkolenia dowództwa sił powietrznych. Ocenił, że jedna czwarta terytorium Polski jest w zasięgu systemów antysystemowych Rosji (moim zdaniem to optymistyczna ocena, ten zasięg to jedna trzecia naszego terytorium). Rosyjskie systemy antysystemowe – zauważył pułkownik - będą w stanie uziemić polskie samoloty i wstrzymać ich loty, co pozwoli Rosjanom zdominować przestrzeń powietrzną nad terenami działań ofensywnych rosyjskich wojsk lądowych w Polsce. Będzie to miało fatalne konsekwencje dla możliwości polskiej obrony. Pułkownik wskazał, że ważne będzie oślepienie rosyjskich systemów radiolokacyjnych, aby do uziemienia polskiego lotnictwa nie dopuścić. Niestety Polska nie ma jeszcze takich zdolności „oślepiania” . „Samoloty F-35 będą miały zdolności antyradiolokacyjne. Ale takich zdolności nie mają polskie F-16. Istotne jest to, z punktu widzenia potrzeb antydostępowych polskich sił zbrojnych, żeby takie zdolności na F-16 zostały wprowadzone jak najszybciej. Jeżeli będziemy czekać na takie zdolności do zakupu F-35 to stracimy kolejną dekadę”. Dodajmy, że to byłaby najmniejsza strata.
Na konferencji nikt nie zauważył, że Polska nie ma aktualnej strategii obronności, jedynie gen. Kukuła wspomniał, że "czeka" na nową strategię bezpieczeństwa narodowego. Wypadało by opracować nową strategię bezpieczeństwa i w oparciu o nią strategię obronności RP. Postuluje to od dawna, ale bez widocznego skutku. A tymczasem nie tylko w kwestii lotnictwa i obrony przestrzeni powietrznej, ale w całym obszarze obronności w Polsce działamy bez strategii. Czytam na stronie Biura Bezpieczeństwa Narodowego: „Najwyższe władze państwowe uczestniczyły dziś (29.05.2019) w niejawnym ćwiczeniu pod kryptonimem KRAJ 19. Była to największa gra decyzyjna przeprowadzona w Polsce od 2004 r., która miała na celu sprawdzenie mechanizmów reagowania w przypadku zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa kraju”. I dalej: „Prezydent RP podjął decyzję o wydaniu Głównych kierunków rozwoju Sił Zbrojnych RP oraz ich przygotowań do obrony państwa, natomiast Prezes Rady Ministrów podjął decyzję o zatwierdzeniu Planu Reagowania Obronnego RP”. A wszystko to zarobiono przy braku strategii bezpieczeństwa narodowego i strategii obronności RP?
#REKLAMA_POZIOMA#