Krótki przewodnik po Europejskim filarze praw socjalnych, punkt 19: mieszkalnictwo i pomoc dla bezdomnych

17 listopada 2017 r. podczas Szczytu Społecznego na rzecz Sprawiedliwego Zatrudnienia i Wzrostu Gospodarczego w Göteborgu wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej uroczyście przystąpiły do Europejskiego filaru praw socjalnych. Jest to inicjatywa często określana jako mapa drogowa dwudziestu wspólnych działań mających na celu pozytywną konwergencję standardów socjalnych. Realizacja tych zamierzeń ma przyczynić się do pokazania obywatelom UE, że proces integracji nie polega tylko na korzyściach ekonomicznych, które niekoniecznie przekładają się na ich sytuację bytową lecz niesie za sobą wizję lepszego życia zawodowego i osobistego.
 Krótki przewodnik po Europejskim filarze praw socjalnych, punkt 19: mieszkalnictwo i pomoc dla bezdomnych
/ grafika.P.Machnica
Wdrożenie postanowień Filaru ma stanowić wspólną odpowiedzialność: państw członkowskich, Komisji, a także unijnych oraz krajowych partnerów społecznych. NSZZ Solidarność jest jednym z głównych protagonistów tych działań w naszym kraju.

Filar składa się z trzech komponentów podzielonych na szczegółowe punkty:               
- Równe szanse i dostęp do zatrudnienia
- Uczciwe warunki pracy
- Ochrona socjalna i integracja społeczna

Poniżej prezentujemy uwagi, zawierające także komentarz naukowców, które mają przybliżyć członkom Związku wiedzę na temat poszczególnych punktów Filaru.
komponent: Ochrona socjalna i integracja społeczna

19. Mieszkalnictwo i pomoc dla bezdomnych
a. Należy zapewnić osobom potrzebującym dostępu do mieszkań socjalnych lub pomocy mieszkaniowej dobrej jakości.
b. Osoby znajdujące się w trudnej sytuacji mają prawo do odpowiedniej pomocy o ochrony przed przymusową eksmisją.
c. Osoby bezdomne otrzymują odpowiednie schronienie oraz świadczone są na ich rzecz usługi służące promowaniu ich integracji społecznej.
 
Jak wskazuje dr hab. Piotr Lis kluczowym zagadnieniem jest kogo definiujemy jako osobę potrzebującą. Sprawa ta, chociaż wydaje się niepozorna jest bardzo ważna. Zdaniem Komisji Europejskiej należy tylko i wyłącznie koncentrować się na określonym popycie społecznym przy interwencji państwa w sferze mieszkaniowej. W takim ujęciu model uniwersalnej polityki mieszkaniowej staje się wręcz niedopuszczalny. Dla niektórych instytucji unijnych osoby potrzebujące to będą niepełnosprawni czy osoby z rozbitych rodzin, podczas gdy mamy do czynienia także  z innymi grupami wrażliwymi takimi jak chociażby rodziny wielodzietne czy seniorzy.

Dr Aleksandra Zubrzycak – Czarnecka podkreśla, że bardzo oczekiwanym działaniem jest wsparcie osób zagrożonych eksmisją. W tym zakresie dokument odpowiada na postulaty zgłaszane przez polskie organizacje pozarządowe działające w zakresie mieszkalnictwa. Rozwiązania proponowane w dokumencie – częściowo stosowane już w polskiej polityce mieszkaniowej – mogłyby złagodzić ryzyko łączone z liberalizacją/ograniczaniem praw lokatorów np. w kontekście programu Mieszkanie Plus. Podobnie, działania związane z profilaktyką bezdomności wychodzą naprzeciw apelom polskich organizacji pozarządowych o wsparcie reintegracji społecznej (np. poprzez zapewnienie zasobu mieszkań treningowych oraz objęcie osób wychodzących z bezdomności usługami społecznymi, w tym społecznym pośrednictwem najmu) a nie rozbudowę schronisk i noclegowni. Z kolei, analizując powiązanie proponowanego wdrażania zmian z diagnozą procesu polityki mieszkaniowej w Polsce, należy zauważyć, że działania określone w dokumencie są bardzo ogólne, mało precyzyjne. Proces polityczny w mieszkalnictwie sprowadzany jest do działań scentralizowanych, odgórnych o charakterze ekspercko-technokratycznym. Są to: zachęcanie państw członkowskich do podejmowania działań, monitorowanie i ocena w ramach europejskiego semestru oraz otwarta metoda koordynacji w ramach Komitetu Ochrony Socjalnej. Działania te nie spełniają oczekiwań społecznych, związanych ze zmniejszaniem tzw. deficytu demokracji w Unii Europejskiej. Nie promują deliberacji i partycypacji.
 
Tutaj można przeczytać o 18 punkcie Filaru


bs
 

Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Majówka tuż, tuż. Jest prognoza pogody z ostatniej chwili
Majówka tuż, tuż. Jest prognoza pogody

Majówka zapowiada się ciepło i słonecznie. W poniedziałek temperatura maksymalna w Polsce wyniesie od 23 st. C do 24 st. C - poinformowała synoptyczka Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej Ilona Śmigrocka.

Minister rolnictwa Ukrainy wyszedł z aresztu po wpłaceniu kaucji. Podano kwotę z ostatniej chwili
Minister rolnictwa Ukrainy wyszedł z aresztu po wpłaceniu kaucji. Podano kwotę

Sąd zwolnił z aresztu ministra rolnictwa Ukrainy Mykołę Solskiego po wpłaceniu przez niego kaucji w wysokości 75,7 mln hrywien (1,9 mln dolarów) – poinformowała w piątek służba prasowa resortu rolnictwa. Solski nadal wykonuje obowiązki ministra – dodano w komunikacie.

Burza w Polsacie. Wydano oświadczenie z ostatniej chwili
Burza w Polsacie. Wydano oświadczenie

W mediach wrze wokół osoby Dagmary Kaźmierskiej, która w ostatnim czasie wystąpiła w popularnym programie Polsatu "Taniec z gwiazdami". Wydano oświadczenie w tej sprawie.

Kate Middleton poważnie chora. Książę William wydał nowy komunikat z ostatniej chwili
Kate Middleton poważnie chora. Książę William wydał nowy komunikat

Księżna Kate, żona brytyjskiego następcy tronu księcia Williama, poinformowała niedawno, że jej styczniowy pobyt w szpitalu i przebyta operacja jamy brzusznej były związane z wykrytym u niej rakiem. Książę Walii wydał nowy komunikat.

Prof. Miodek: Udowadnianie, że śląszczyzna jest odrębnym językiem, to nonsens z ostatniej chwili
Prof. Miodek: Udowadnianie, że śląszczyzna jest odrębnym językiem, to nonsens

– Proszę ode mnie nie wymagać udowodnienia, że może śląszczyzna jest odrębnym językiem, nie żądać jej kodyfikacji, bo to jest nonsens. Naiwność połączona z fanatyzmem. (…) Kapitałem dialektu śląskiego jest jego mozaikowość. Na ten dialekt śląski składa się kilkadziesiąt gwar. Próba kodyfikacji będzie zawsze z krzywdą dla którejś z tych gwar. Nie dajmy się zwariować – twierdzi językoznawca prof. Jan Miodek.

Prezydent Duda: Rozszerzenie Nuclear Sharing byłoby adekwatną odpowiedzią na działania prowadzone od lat przez Rosję z ostatniej chwili
Prezydent Duda: Rozszerzenie Nuclear Sharing byłoby adekwatną odpowiedzią na działania prowadzone od lat przez Rosję

– Rosja od lat łamie porozumienia ws. rozprzestrzeniania broni nuklearnej, relokuje tę broń na Białoruś, stwarza zagrożenie, w związku z tym program Nuclear Sharing powinien być rozszerzony na wschodnią flankę NATO – uważa prezydent Andrzej Duda. – Byłaby to adekwatna odpowiedź na działania Rosji – ocenił.

Te słowa Hołowni PiS nagrodził brawami. A Koalicja 13 grudnia nie [WIDEO] z ostatniej chwili
Te słowa Hołowni PiS nagrodził brawami. A Koalicja 13 grudnia nie [WIDEO]

Podczas przemówienia marszałka Sejmu Szymona Hołowni doszło do niecodziennej sytuacji.

Piotr Duda: Turów to nie tylko kopalnia i elektrownia, to byt wielu ludzi z ostatniej chwili
Piotr Duda: Turów to nie tylko kopalnia i elektrownia, to byt wielu ludzi

– Kompleks Turów to nie tylko kopalnie i elektrownie, ale byt wielu ludzi. Bogatynia, Lubań i wiele innych miejscowości, wokół których gromadzą się społeczeństwa i tutaj pracują, i tutaj funkcjonują – mówił na antenie Telewizji Republika.

Polski sąd kazał zamknąć Turów, a niemiecki pogonił ekologów ws. niemieckiego gazociągu z ostatniej chwili
Polski sąd kazał zamknąć Turów, a niemiecki pogonił ekologów ws. niemieckiego gazociągu

Federalny Sąd Administracyjny w Lipsku odrzucił skargi organizacji ekologicznych przeciwko zatwierdzeniu gazociągu z portu Sassnitz–Mukran na wyspie Rugia do Lubmina.

Co się dzieje na granicy? Straż Graniczna wydała komunikat z ostatniej chwili
Co się dzieje na granicy? Straż Graniczna wydała komunikat

Straż Graniczna regularnie publikuje raporty dotyczące wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej.

REKLAMA

Krótki przewodnik po Europejskim filarze praw socjalnych, punkt 19: mieszkalnictwo i pomoc dla bezdomnych

17 listopada 2017 r. podczas Szczytu Społecznego na rzecz Sprawiedliwego Zatrudnienia i Wzrostu Gospodarczego w Göteborgu wszystkie państwa członkowskie Unii Europejskiej uroczyście przystąpiły do Europejskiego filaru praw socjalnych. Jest to inicjatywa często określana jako mapa drogowa dwudziestu wspólnych działań mających na celu pozytywną konwergencję standardów socjalnych. Realizacja tych zamierzeń ma przyczynić się do pokazania obywatelom UE, że proces integracji nie polega tylko na korzyściach ekonomicznych, które niekoniecznie przekładają się na ich sytuację bytową lecz niesie za sobą wizję lepszego życia zawodowego i osobistego.
 Krótki przewodnik po Europejskim filarze praw socjalnych, punkt 19: mieszkalnictwo i pomoc dla bezdomnych
/ grafika.P.Machnica
Wdrożenie postanowień Filaru ma stanowić wspólną odpowiedzialność: państw członkowskich, Komisji, a także unijnych oraz krajowych partnerów społecznych. NSZZ Solidarność jest jednym z głównych protagonistów tych działań w naszym kraju.

Filar składa się z trzech komponentów podzielonych na szczegółowe punkty:               
- Równe szanse i dostęp do zatrudnienia
- Uczciwe warunki pracy
- Ochrona socjalna i integracja społeczna

Poniżej prezentujemy uwagi, zawierające także komentarz naukowców, które mają przybliżyć członkom Związku wiedzę na temat poszczególnych punktów Filaru.
komponent: Ochrona socjalna i integracja społeczna

19. Mieszkalnictwo i pomoc dla bezdomnych
a. Należy zapewnić osobom potrzebującym dostępu do mieszkań socjalnych lub pomocy mieszkaniowej dobrej jakości.
b. Osoby znajdujące się w trudnej sytuacji mają prawo do odpowiedniej pomocy o ochrony przed przymusową eksmisją.
c. Osoby bezdomne otrzymują odpowiednie schronienie oraz świadczone są na ich rzecz usługi służące promowaniu ich integracji społecznej.
 
Jak wskazuje dr hab. Piotr Lis kluczowym zagadnieniem jest kogo definiujemy jako osobę potrzebującą. Sprawa ta, chociaż wydaje się niepozorna jest bardzo ważna. Zdaniem Komisji Europejskiej należy tylko i wyłącznie koncentrować się na określonym popycie społecznym przy interwencji państwa w sferze mieszkaniowej. W takim ujęciu model uniwersalnej polityki mieszkaniowej staje się wręcz niedopuszczalny. Dla niektórych instytucji unijnych osoby potrzebujące to będą niepełnosprawni czy osoby z rozbitych rodzin, podczas gdy mamy do czynienia także  z innymi grupami wrażliwymi takimi jak chociażby rodziny wielodzietne czy seniorzy.

Dr Aleksandra Zubrzycak – Czarnecka podkreśla, że bardzo oczekiwanym działaniem jest wsparcie osób zagrożonych eksmisją. W tym zakresie dokument odpowiada na postulaty zgłaszane przez polskie organizacje pozarządowe działające w zakresie mieszkalnictwa. Rozwiązania proponowane w dokumencie – częściowo stosowane już w polskiej polityce mieszkaniowej – mogłyby złagodzić ryzyko łączone z liberalizacją/ograniczaniem praw lokatorów np. w kontekście programu Mieszkanie Plus. Podobnie, działania związane z profilaktyką bezdomności wychodzą naprzeciw apelom polskich organizacji pozarządowych o wsparcie reintegracji społecznej (np. poprzez zapewnienie zasobu mieszkań treningowych oraz objęcie osób wychodzących z bezdomności usługami społecznymi, w tym społecznym pośrednictwem najmu) a nie rozbudowę schronisk i noclegowni. Z kolei, analizując powiązanie proponowanego wdrażania zmian z diagnozą procesu polityki mieszkaniowej w Polsce, należy zauważyć, że działania określone w dokumencie są bardzo ogólne, mało precyzyjne. Proces polityczny w mieszkalnictwie sprowadzany jest do działań scentralizowanych, odgórnych o charakterze ekspercko-technokratycznym. Są to: zachęcanie państw członkowskich do podejmowania działań, monitorowanie i ocena w ramach europejskiego semestru oraz otwarta metoda koordynacji w ramach Komitetu Ochrony Socjalnej. Działania te nie spełniają oczekiwań społecznych, związanych ze zmniejszaniem tzw. deficytu demokracji w Unii Europejskiej. Nie promują deliberacji i partycypacji.
 
Tutaj można przeczytać o 18 punkcie Filaru


bs
 


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe