Próbny egzamin ósmoklasistów. Duże kłopoty z językiem polskim

Egzaminy próbne dla ósmoklasistów odbyły się w grudniu zeszłego roku. Przystąpiło do nich ponad 3,5 tys. nastolatków. To próba generalna przed właściwym egzaminem ósmoklasisty, który odbędzie się w połowie maja.
Najgorzej z jęz. polskim, lepiej z angielskim
Na razie jednak CKE nie wyciągnęła zbyt budujących wniosków z przebiegu kształcenia w podstawówkach. Z języka polskiego uczniowie uzyskali średni wynik równy 55 proc. punktów możliwych do zdobycia. Z matematyką było już gorzej, bo średnia nie sięgnęła nawet 40 proc. Najlepiej poszło z angielskim, w tym przypadku udało się uzyskać średnią na poziomie 70. proc.
Według CKE uczniowie radzą sobie z czytaniem ze zrozumieniem i wyszukiwaniem informacji w tekście. Gorzej, gdy sami chcą przekazać pisemną wiadomość.
"Zdecydowanie słabiej uczniowie radzą sobie z zadaniami z zakresu kształcenia językowego lub zadaniami wymagającymi stworzenia krótszego lub dłuższego tekstu, poprawnego pod względem kompozycyjnym i językowym"
- twierdzą egzaminatorzy z CKE. Dla wielu uczniów zagadką pozostaje ortografia i interpunkcja.
"Błędy językowe popełniane przez uczniów często zakłócają przekaz informacji, powodując niejasność lub dwuznaczność wypowiedzi pisemnej, a słaba znajomość słownictwa i struktur gramatycznych prowadzi do obniżenia punktacji przy ocenie tego typu zadania"
- przyznają specjaliści.
- Resort edukacji nie dotrzymał słowa. "Wśród dyrektorów i nauczycieli narasta niepokój"
- Komunikat dla mieszkańców Katowic
- "Jest krytycznie". Komunikat warszawskiego zoo
- Komunikat dla mieszkańców Warszawy
- Znany dziennikarz po 13 latach odchodzi z Polskiego Radia. Szokujące kulisy
- Witkoff: Putin w końcu przedstawił nam warunki trwałego pokoju
- "Wdzierają się do domów". Niemcy w kłopocie
- "Nie chce się już TVN oglądać". W sieci zawrzało po emisji popularnego programu
- Blamaż Rafała Trzaskowskiego
Kłopoty z potęgami
Z kolei największy kłopot w matematyce sprawiają działania na potęgach, a także geometria, zarówno płaska, jak i przestrzenna.
Egzaminatorzy są jednak optymistami, ponieważ zwykle egzamin oficjalny stoi na dużo wyższym poziomie niż próbny.