Uczniowie będą nabywać "zielone kompetencje". Nowy pomysł na edukację min. Muchy
Edukacja klimatyczna jest nam wszystkim niezwykle potrzebna
- podkreśliła podczas poniedziałkowej konferencji prasowej Mucha.
Wciąż powtarzam, że ta zmiana, która wiąże się z trendem klimatycznym, zdefiniuje nasze życie na kolejne dekady, jeśli nie setki lat, więc naszym obowiązkiem jest przygotowanie uczniów do tego, że by żyli w tym zmieniającym się świecie, żeby odnajdywali się na zmieniającym się rynku pracy (...), gdzie "zielone kompetencje" będą niezwykle istotne, być może będą kluczowe
- powiedziała.
Edukacja klimatyczna będzie wdrażana na każdym etapie życia
Powołany zespół ma stanowić wsparcie dla Ministerstwa Edukacji Narodowej przy tworzeniu podstawy programowej, przy wprowadzaniu edukacji klimatyczno-środowiskowej do szkół oraz do edukacji, która będzie odbywała się w każdym wieku i na każdym etapie życia.
Mucha podkreśliła, że edukacja klimatyczno-środowiskowa ma być holistyczna i interdyscyplinarna, ponadprzedmiotowa, a jednocześnie lokalna oraz by dawała uczniom poczucie sprawczości. Chodzi m.in. o to, by dzieci rozejrzały się "w swojej małej ojczyźnie i z niej czerpały zasoby edukacyjne związane z klimatem".
Uczniowie będą nabywać "zielone kompetencje". Nowy pomysł na edukację min. Muchy
Mucha przekazała, że w skład zespołu wchodzi 36 specjalistów z różnych dziedzin. Są wśród nich przedstawiciele organizacji pozarządowych, przedstawiciele nauki, nauczyciele akademiccy i nauczycielki uczące w szkole, popularyzatorzy i aktywiści, edukatorzy ekologiczni.
Granice planetarne zostały przekroczone...
Prof. Piotr Skubała z Uniwersytetu Śląskiego, członek Państwowej Rady Ochrony Przyrody, zwrócił uwagę na granice planetarne.
"Te granice to są systemy, od których zależy nasza przyszłość, nasza egzystencja na tej planecie. Sześć z dziewięciu jest przekroczonych (...). Dlatego ta edukacja jest tak bardzo nam wszystkim potrzebna"
- dodał.
"Stosunki wodne" i historia klimatyzmu
Wiceszefowa MEN zapytana przez dziennikarzy, ile godzin w semestrze będzie poświęconych temu tematowi, zaznaczyła, że trudno byłoby to określić.
Czyli np. wtedy, kiedy mówimy o stosunkach wodnych (...), żebyśmy mogli o tym mówić na bardzo różnych przedmiotach. Nawet na historii można sięgnąć do przykładów różnych wydarzeń klimatycznych i pokazać, w jaki sposób one zadziałały i jakie konsekwencje spowodowały
- dodała.
- Tak Rafał Brzoska zareagował na propozycję premiera. Fala gorących komentarzy
- Właściciele fotowoltaiki dostaną pieniądze za wyłączanie paneli
- Konferencja "prasowa" wg Tuska. Dziennikarze w sali obok
- Odkryto nowe złoża gazu w Wielkopolsce. Orlen uruchomi wydobycie