Solidarność PKP Cargo apeluje do prezydenta i premiera. Chodzi o kolejne zwolnienia grupowe

"Oczekujemy jasnego stanowiska i pilnych działań ze strony Rządu, które będą chronić polskie miejsca pracy i zapewnią stabilność spółki PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, a także weryfikację zasadności i etyki podnoszenia wynagrodzeń kadry zarządzającej w okresie głębokiej restrukturyzacji" - napisali w liście do premiera Donalda Tuska przedstawiciele Solidarności w PKP Cargo. O interwencję zaapelowali także do prezydenta Andrzeja Dudy.
Protest pracowników PKP Cargo - zdjęcie poglądowe Solidarność PKP Cargo apeluje do prezydenta i premiera. Chodzi o kolejne zwolnienia grupowe
Protest pracowników PKP Cargo - zdjęcie poglądowe / fot. G. Zawadzki

Co musisz wiedzieć:

  • PKP Cargo poinformowało o zamiarze przeprowadzenia kolejnych zwolnień grupowych.
  • Miałyby one objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 pracowników w 2026 roku.
  • Solidarność stanowczo sprzeciwia się tym planowanym działaniom zarządu PKP Cargo

 

"Czy na tym właśnie polega Pańska deklarowana polityka repolonizacji kluczowych spółek państwowych?"

"Zwracamy się do Pana z głębokim zaniepokojeniem w imieniu tysięcy pracowników PKP CARGO S.A., spółki o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa gospodarczego i obronności Rzeczypospolitej Polskiej, która obecnie znajduje się w procesie restrukturyzacji sanacyjnej"

- napisali przedstawiciele Solidarności w liście do premiera Donalda Tuska. Dodają, że z niepokojem przyjęli informacji Spółki o zwolnieniach grupowych, które miałyby objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 pracowników w 2026 roku. 

"W obliczu tych alarmujących informacji, pragniemy zadać Panu, Panie Premierze, kluczowe pytania dotyczące spójności polityki rządu:

1. Czy na tym właśnie polega Pańska deklarowana polityka repolonizacji kluczowych spółek państwowych – na masowych zwolnieniach doświadczonych pracowników, nierzadko w wieku 50+, dla których znalezienie nowego zatrudnienia graniczy z cudem? Czy budowanie silnych narodowych podmiotów oznacza demontaż ich najcenniejszego kapitału, jakim są pracownicy oraz wyprzedaż majątku, w tym nieruchomości i ruchomości?

2. PKP CARGO S.A. formalnie jest spółką akcyjną, jednakże właśnie to PKP S.A., będąca spółką Skarbu Państwa, sprawuje realny wpływ na jej funkcjonowanie i strategiczne decyzje. Czy Rząd, jako właściciel i podmiot mający decydujący głos poprzez PKP S.A., realnie dąży do odbudowy i wzmocnienia spółki, czy też proponowane rozwiązania restrukturyzacyjne, oparte na masowych zwolnieniach, doprowadzą do jej marginalizacji lub stopniowego zaniku? Jak taka strategia wpłynie na długoterminową zdolność Spółki do konkurowania na rynku i pełnienia swoich strategicznych funkcji?

3. Czy Pan Premier, zgadza się z tak drastyczną wizją restrukturyzacji, która sprowadza się do redukcji zatrudnienia na tak ogromną skalę, zamiast realnego rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej? Czy bierze Pan pod uwagę społeczne koszty tych zwolnień? W obliczu kryzysu w PKP CARGO S.A., czy jest Pan gotów osobiście zainterweniować i wesprzeć spółkę, wzorem działań podejmowanych przez Pana w innych trudnych sytuacjach polskich przedsiębiorstw?

4. Jakie konkretne, alternatywne do masowych zwolnień, rozwiązania restrukturyzacyjne Rząd bierze pod uwagę, aby zapewnić przetrwanie i rozwój PKP CARGO S.A.? Czy analizowane są strategie oparte na inwestycjach, dywersyfikacji usług, czy też aktywnym pozyskiwaniu nowych kontraktów, które pozwoliłyby nie tylko zredukować koszty, ale przede wszystkim utrzymać i tworzyć miejsca pracy?"

- pytali autorzy pisma.

 

Gigantyczne podwyżki dla Zarządu?

Związkowcy piszą także, iż z niepokojem odnoszą się do informacji, które otrzymali na temat nowej polityki wynagrodzeń Członków Zarządu i Rady Nadzorczej PKP CARGO S.A.

"(...) potencjalne maksymalne wynagrodzenie Zarządu może wzrosnąć o około 25 000 zł brutto miesięcznie. W związku z tym rodzi się kluczowe pytanie: Czy w momencie, gdy spółka zwalnia tysiące pracowników, argumentując to trudną sytuacją finansową i koniecznością restrukturyzacji, zwiększanie potencjalnych wynagrodzeń dla kadry zarządzającej jest działaniem właściwym, etycznym i zgodnym z duchem odpowiedzialności społecznej? Czy takie posunięcie nie podważa zaufania do procesu restrukturyzacji i budzi uzasadnione poczucie niesprawiedliwości wśród zwalnianych pracowników?"

- pytali przedstawiciele Solidarności. 

Przypominają także, że PKP CARGO S.A. to strategiczny podmiot, kluczowy dla polskiej gospodarki,
logistyki wojskowej i bezpieczeństwa państwa. Przekonują także, że masowe zwolnienia w tak newralgicznej firmie, w połączeniu z planami podniesienia wynagrodzeń dla Zarządu, budzą uzasadnione obawy nie tylko o
los pracowników, ale także o przyszłą zdolność operacyjną Spółki i stabilność całego systemu transportu kolejowego.

"Oczekujemy jasnego stanowiska i pilnych działań ze strony Rządu, które będą chronić polskie miejsca pracy i zapewnią stabilność spółki PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, a także weryfikację zasadności i etyki podnoszenia wynagrodzeń kadry zarządzającej w okresie głębokiej restrukturyzacji"

- podkreślali autorzy listu.

 

"To nie tylko przedsiębiorstwo. To krwiobieg polskiej gospodarki"

Przedstawiciele Solidarności w PKP Cargo wystosowali list również do prezydenta Andrzeja Dudy. Napisali w nim m.in.:

"PKP CARGO S.A. to nie tylko przedsiębiorstwo. To krwiobieg polskiej gospodarki, kluczowy element krajowego i międzynarodowego transportu towarów. Jej stabilność jest niezbędna do płynnego funkcjonowania łańcuchów dostaw i ma bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo narodowe. W kontekście obecnych, niespokojnych czasów, szczególnie ważne jest, że PKP CARGO S.A. jako narodowy przewoźnik powołany jest do realizacji przewozów wojskowych. Jako Zwierzchnik Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, z pewnością dostrzega Pan, jak ważny jest to element struktury obronnej, niezbędny do wypełniania kluczowych zadań związanych z obronnością naszego kraju".

Zaapelowali także o interwencję i podjęcie wszelkich możliwych kroków, aby zatrzymano proces masowych zwolnień i znaleziono alternatywne rozwiązania, które pozwolą utrzymać tak cenną i doświadczoną kadrę, opracowano i wdrożono skuteczną strategię rozwoju, która zapewni PKP CARGO S.A. finansową stabilność i konkurencyjność na rynku oraz wsparto spółkę w niezbędnych inwestycjach i modernizacji, co jest kluczowe dla jej długoterminowej przyszłości i zdolności do realizacji zadań obronnych.

"Utrata potencjału PKP CARGO S.A. będzie miała dalekosiężne, negatywne skutki dla całej Polski. Liczę na Pańskie zrozumienie powagi sytuacji i zdecydowane działania w interesie naszego państwa"

- przekazują związkowcy.


 

POLECANE
Pilny komunikat inspektoratu sanitarnego dla mieszkańców i turystów Pomorza z ostatniej chwili
Pilny komunikat inspektoratu sanitarnego dla mieszkańców i turystów Pomorza

Cztery nadmorskie kąpieliska w województwie pomorskim zamknął w środę Główny Inspektorat Sanitarny. Powodem jest zakwit sinic.  Czerwona flaga zakazująca wejścia do wody powiewa także na kąpielisku w Trzebieży nad Zalewem Szczecińskim w województwie zachodniopomorskim.

Niemcy dopięli swego. Sąd w Warszawie zawiesił decyzję środowiskową ws. portu kontenerowego w Świnoujściu z ostatniej chwili
"Niemcy dopięli swego". Sąd w Warszawie zawiesił decyzję środowiskową ws. portu kontenerowego w Świnoujściu

Cios dla wielkiego projektu w Świnoujściu. WSA w Warszawie wstrzymał wykonanie decyzji środowiskowej dot. budowy portu kontenerowego w Świnoujściu – poinformował niemiecki Ostsee Zeitung.

Jest komunikat prokuratury ws. Grzegorza Brauna z ostatniej chwili
Jest komunikat prokuratury ws. Grzegorza Brauna

Prokuratura Okręgowa w Warszawie skierowała do sądu akt oskarżenia przeciwko europosłowi Grzegorzowi Braunowi m.in. w związku ze zgaszeniem przez niego świec chanukowych w Sejmie w 2023 r. – poinformował w środę rzecznik tej prokuratury prok. Piotr Antoni Skiba.

Niemcy o polskim odkryciu złóż na Bałtyku: To również niemiecka ropa i gaz. Przychody do podziału Wiadomości
Niemcy o polskim odkryciu złóż na Bałtyku: To również niemiecka ropa i gaz. "Przychody do podziału"

Niemcy po początkowej krytyce i obawach związanych z odkryciem złóż ropy na północ od Świnoujścia, teraz wprowadzają nową narrację i zaczynają się przyznawać do zasobów. Rząd landu Meklemburgii-Pomorza Przedniego stwierdził, że to również niemiecka ropa i gaz. A niemieckie media już rozważają konieczność podziału przychodów z wydobycia. 

Duży pożar w Warszawie. Trwa akcja straży pożarnej z ostatniej chwili
Duży pożar w Warszawie. Trwa akcja straży pożarnej

Paliły się śmieci w sortowni przy ulicy Zawodzie na granicy Mokotowa i Wilanowa. Przed godziną 14.00 strażacy przekazali, że pożar został zlokalizowany i trwa jego dogaszanie.

Bosak o zmianach w rządzie: Wypadli beznadziejni. Zastąpią ich jeszcze gorsi z ostatniej chwili
Bosak o zmianach w rządzie: "Wypadli beznadziejni. Zastąpią ich jeszcze gorsi"

– Rekonstrukcja rządu nie zapowiada zmiany jakościowej, zwiastującej jakikolwiek przełom strategiczny – ocenił w rozmowie z PAP wicemarszałek Sejmu, lider Konfederacji Krzysztof Bosak. Według niego z rządu „wypada kilka beznadziejnych osób”, które są zastępowane przez jeszcze gorszych.

Wzrosła stopa bezrobocia. Zobacz, jak to teraz wygląda w województwach z ostatniej chwili
Wzrosła stopa bezrobocia. Zobacz, jak to teraz wygląda w województwach

Główny Urząd Statystyczny opublikował dane dotyczące bezrobocia w czerwcu. Stopa bezrobocia wyniosła 5,2 proc. To więcej niż miesiąc wcześniej – 5,0. To również nieco wyższy wskaźnik od przewidywań resortu rodziny, pracy i polityki społecznej, który szacował, że stopa bezrobocia w czerwcu wyniesie 5,1 proc. Konsensus PAP Biznes wskazywał poziom 4,9 proc.

Niemcy chcą patrolować infrastrukturę krytyczną u wybrzeży Norwegii. Znajdują się tam również polskie instalacje tylko u nas
Niemcy chcą patrolować infrastrukturę krytyczną u wybrzeży Norwegii. Znajdują się tam również "polskie" instalacje

Norweska prasa szeroko komentowała wizytę premiera Jonasa Gahra Støre'a w Niemczech w Berlinie 21 lipca 2025 r., poświęconą przemysłowi zbrojeniowemu i polityce energetycznej. Doniesienia podkreślały wspólne oświadczenie z kanclerzem Friedrichem Merzem o pogłębieniu współpracy norwesko-niemieckiej, zwłaszcza w zakresie wsparcia ukraińskiej obrony powietrznej. Jednak rozmowy niemiecko-norweskie, które mają być kontynuowane jesienią, mogą dotyczyć również żywotnych interesów Polski.

Gorąco na Ukrainie. Po podpisie Zełenskiego ludzie wyszli na ulice z ostatniej chwili
Gorąco na Ukrainie. Po podpisie Zełenskiego ludzie wyszli na ulice

„Ręce precz od NABU”, „Weto dla ustawy” i „Hańba” – to niektóre z haseł, które pojawiły się podczas protestów w Kijowie i kilku innych ukraińskich miastach. Chodzi o podpisaną przez prezydenta Wołodymyra Zełenskiego ustawę ograniczającą niezależność Narodowego Biura Antykorupcyjnego Ukrainy (NABU) oraz Specjalnej Prokuratury Antykorupcyjnej (SAP). Demonstrację zorganizował weteran wojenny Dmytro Koziatyński, który podziękował uczestnikom za solidarność w mediach społecznościowych.

Serio nie wiesz, jak się taką pracę zdobywa? Burza po emisji popularnego programu TVN z ostatniej chwili
"Serio nie wiesz, jak się taką pracę zdobywa?" Burza po emisji popularnego programu TVN

Po jednym z ostatnich odcinków popularnej telewizji śniadaniowej stacji TVN – "Dzień dobry TVN" – w sieci zawrzało.

REKLAMA

Solidarność PKP Cargo apeluje do prezydenta i premiera. Chodzi o kolejne zwolnienia grupowe

"Oczekujemy jasnego stanowiska i pilnych działań ze strony Rządu, które będą chronić polskie miejsca pracy i zapewnią stabilność spółki PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, a także weryfikację zasadności i etyki podnoszenia wynagrodzeń kadry zarządzającej w okresie głębokiej restrukturyzacji" - napisali w liście do premiera Donalda Tuska przedstawiciele Solidarności w PKP Cargo. O interwencję zaapelowali także do prezydenta Andrzeja Dudy.
Protest pracowników PKP Cargo - zdjęcie poglądowe Solidarność PKP Cargo apeluje do prezydenta i premiera. Chodzi o kolejne zwolnienia grupowe
Protest pracowników PKP Cargo - zdjęcie poglądowe / fot. G. Zawadzki

Co musisz wiedzieć:

  • PKP Cargo poinformowało o zamiarze przeprowadzenia kolejnych zwolnień grupowych.
  • Miałyby one objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 pracowników w 2026 roku.
  • Solidarność stanowczo sprzeciwia się tym planowanym działaniom zarządu PKP Cargo

 

"Czy na tym właśnie polega Pańska deklarowana polityka repolonizacji kluczowych spółek państwowych?"

"Zwracamy się do Pana z głębokim zaniepokojeniem w imieniu tysięcy pracowników PKP CARGO S.A., spółki o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa gospodarczego i obronności Rzeczypospolitej Polskiej, która obecnie znajduje się w procesie restrukturyzacji sanacyjnej"

- napisali przedstawiciele Solidarności w liście do premiera Donalda Tuska. Dodają, że z niepokojem przyjęli informacji Spółki o zwolnieniach grupowych, które miałyby objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 pracowników w 2026 roku. 

"W obliczu tych alarmujących informacji, pragniemy zadać Panu, Panie Premierze, kluczowe pytania dotyczące spójności polityki rządu:

1. Czy na tym właśnie polega Pańska deklarowana polityka repolonizacji kluczowych spółek państwowych – na masowych zwolnieniach doświadczonych pracowników, nierzadko w wieku 50+, dla których znalezienie nowego zatrudnienia graniczy z cudem? Czy budowanie silnych narodowych podmiotów oznacza demontaż ich najcenniejszego kapitału, jakim są pracownicy oraz wyprzedaż majątku, w tym nieruchomości i ruchomości?

2. PKP CARGO S.A. formalnie jest spółką akcyjną, jednakże właśnie to PKP S.A., będąca spółką Skarbu Państwa, sprawuje realny wpływ na jej funkcjonowanie i strategiczne decyzje. Czy Rząd, jako właściciel i podmiot mający decydujący głos poprzez PKP S.A., realnie dąży do odbudowy i wzmocnienia spółki, czy też proponowane rozwiązania restrukturyzacyjne, oparte na masowych zwolnieniach, doprowadzą do jej marginalizacji lub stopniowego zaniku? Jak taka strategia wpłynie na długoterminową zdolność Spółki do konkurowania na rynku i pełnienia swoich strategicznych funkcji?

3. Czy Pan Premier, zgadza się z tak drastyczną wizją restrukturyzacji, która sprowadza się do redukcji zatrudnienia na tak ogromną skalę, zamiast realnego rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej? Czy bierze Pan pod uwagę społeczne koszty tych zwolnień? W obliczu kryzysu w PKP CARGO S.A., czy jest Pan gotów osobiście zainterweniować i wesprzeć spółkę, wzorem działań podejmowanych przez Pana w innych trudnych sytuacjach polskich przedsiębiorstw?

4. Jakie konkretne, alternatywne do masowych zwolnień, rozwiązania restrukturyzacyjne Rząd bierze pod uwagę, aby zapewnić przetrwanie i rozwój PKP CARGO S.A.? Czy analizowane są strategie oparte na inwestycjach, dywersyfikacji usług, czy też aktywnym pozyskiwaniu nowych kontraktów, które pozwoliłyby nie tylko zredukować koszty, ale przede wszystkim utrzymać i tworzyć miejsca pracy?"

- pytali autorzy pisma.

 

Gigantyczne podwyżki dla Zarządu?

Związkowcy piszą także, iż z niepokojem odnoszą się do informacji, które otrzymali na temat nowej polityki wynagrodzeń Członków Zarządu i Rady Nadzorczej PKP CARGO S.A.

"(...) potencjalne maksymalne wynagrodzenie Zarządu może wzrosnąć o około 25 000 zł brutto miesięcznie. W związku z tym rodzi się kluczowe pytanie: Czy w momencie, gdy spółka zwalnia tysiące pracowników, argumentując to trudną sytuacją finansową i koniecznością restrukturyzacji, zwiększanie potencjalnych wynagrodzeń dla kadry zarządzającej jest działaniem właściwym, etycznym i zgodnym z duchem odpowiedzialności społecznej? Czy takie posunięcie nie podważa zaufania do procesu restrukturyzacji i budzi uzasadnione poczucie niesprawiedliwości wśród zwalnianych pracowników?"

- pytali przedstawiciele Solidarności. 

Przypominają także, że PKP CARGO S.A. to strategiczny podmiot, kluczowy dla polskiej gospodarki,
logistyki wojskowej i bezpieczeństwa państwa. Przekonują także, że masowe zwolnienia w tak newralgicznej firmie, w połączeniu z planami podniesienia wynagrodzeń dla Zarządu, budzą uzasadnione obawy nie tylko o
los pracowników, ale także o przyszłą zdolność operacyjną Spółki i stabilność całego systemu transportu kolejowego.

"Oczekujemy jasnego stanowiska i pilnych działań ze strony Rządu, które będą chronić polskie miejsca pracy i zapewnią stabilność spółki PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, a także weryfikację zasadności i etyki podnoszenia wynagrodzeń kadry zarządzającej w okresie głębokiej restrukturyzacji"

- podkreślali autorzy listu.

 

"To nie tylko przedsiębiorstwo. To krwiobieg polskiej gospodarki"

Przedstawiciele Solidarności w PKP Cargo wystosowali list również do prezydenta Andrzeja Dudy. Napisali w nim m.in.:

"PKP CARGO S.A. to nie tylko przedsiębiorstwo. To krwiobieg polskiej gospodarki, kluczowy element krajowego i międzynarodowego transportu towarów. Jej stabilność jest niezbędna do płynnego funkcjonowania łańcuchów dostaw i ma bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo narodowe. W kontekście obecnych, niespokojnych czasów, szczególnie ważne jest, że PKP CARGO S.A. jako narodowy przewoźnik powołany jest do realizacji przewozów wojskowych. Jako Zwierzchnik Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, z pewnością dostrzega Pan, jak ważny jest to element struktury obronnej, niezbędny do wypełniania kluczowych zadań związanych z obronnością naszego kraju".

Zaapelowali także o interwencję i podjęcie wszelkich możliwych kroków, aby zatrzymano proces masowych zwolnień i znaleziono alternatywne rozwiązania, które pozwolą utrzymać tak cenną i doświadczoną kadrę, opracowano i wdrożono skuteczną strategię rozwoju, która zapewni PKP CARGO S.A. finansową stabilność i konkurencyjność na rynku oraz wsparto spółkę w niezbędnych inwestycjach i modernizacji, co jest kluczowe dla jej długoterminowej przyszłości i zdolności do realizacji zadań obronnych.

"Utrata potencjału PKP CARGO S.A. będzie miała dalekosiężne, negatywne skutki dla całej Polski. Liczę na Pańskie zrozumienie powagi sytuacji i zdecydowane działania w interesie naszego państwa"

- przekazują związkowcy.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe