Solidarność PKP Cargo apeluje do prezydenta i premiera. Chodzi o kolejne zwolnienia grupowe

"Oczekujemy jasnego stanowiska i pilnych działań ze strony Rządu, które będą chronić polskie miejsca pracy i zapewnią stabilność spółki PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, a także weryfikację zasadności i etyki podnoszenia wynagrodzeń kadry zarządzającej w okresie głębokiej restrukturyzacji" - napisali w liście do premiera Donalda Tuska przedstawiciele Solidarności w PKP Cargo. O interwencję zaapelowali także do prezydenta Andrzeja Dudy.
Protest pracowników PKP Cargo - zdjęcie poglądowe
Protest pracowników PKP Cargo - zdjęcie poglądowe / fot. G. Zawadzki

Co musisz wiedzieć:

  • PKP Cargo poinformowało o zamiarze przeprowadzenia kolejnych zwolnień grupowych.
  • Miałyby one objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 pracowników w 2026 roku.
  • Solidarność stanowczo sprzeciwia się tym planowanym działaniom zarządu PKP Cargo

 

"Czy na tym właśnie polega Pańska deklarowana polityka repolonizacji kluczowych spółek państwowych?"

"Zwracamy się do Pana z głębokim zaniepokojeniem w imieniu tysięcy pracowników PKP CARGO S.A., spółki o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa gospodarczego i obronności Rzeczypospolitej Polskiej, która obecnie znajduje się w procesie restrukturyzacji sanacyjnej"

- napisali przedstawiciele Solidarności w liście do premiera Donalda Tuska. Dodają, że z niepokojem przyjęli informacji Spółki o zwolnieniach grupowych, które miałyby objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 pracowników w 2026 roku. 

"W obliczu tych alarmujących informacji, pragniemy zadać Panu, Panie Premierze, kluczowe pytania dotyczące spójności polityki rządu:

1. Czy na tym właśnie polega Pańska deklarowana polityka repolonizacji kluczowych spółek państwowych – na masowych zwolnieniach doświadczonych pracowników, nierzadko w wieku 50+, dla których znalezienie nowego zatrudnienia graniczy z cudem? Czy budowanie silnych narodowych podmiotów oznacza demontaż ich najcenniejszego kapitału, jakim są pracownicy oraz wyprzedaż majątku, w tym nieruchomości i ruchomości?

2. PKP CARGO S.A. formalnie jest spółką akcyjną, jednakże właśnie to PKP S.A., będąca spółką Skarbu Państwa, sprawuje realny wpływ na jej funkcjonowanie i strategiczne decyzje. Czy Rząd, jako właściciel i podmiot mający decydujący głos poprzez PKP S.A., realnie dąży do odbudowy i wzmocnienia spółki, czy też proponowane rozwiązania restrukturyzacyjne, oparte na masowych zwolnieniach, doprowadzą do jej marginalizacji lub stopniowego zaniku? Jak taka strategia wpłynie na długoterminową zdolność Spółki do konkurowania na rynku i pełnienia swoich strategicznych funkcji?

3. Czy Pan Premier, zgadza się z tak drastyczną wizją restrukturyzacji, która sprowadza się do redukcji zatrudnienia na tak ogromną skalę, zamiast realnego rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej? Czy bierze Pan pod uwagę społeczne koszty tych zwolnień? W obliczu kryzysu w PKP CARGO S.A., czy jest Pan gotów osobiście zainterweniować i wesprzeć spółkę, wzorem działań podejmowanych przez Pana w innych trudnych sytuacjach polskich przedsiębiorstw?

4. Jakie konkretne, alternatywne do masowych zwolnień, rozwiązania restrukturyzacyjne Rząd bierze pod uwagę, aby zapewnić przetrwanie i rozwój PKP CARGO S.A.? Czy analizowane są strategie oparte na inwestycjach, dywersyfikacji usług, czy też aktywnym pozyskiwaniu nowych kontraktów, które pozwoliłyby nie tylko zredukować koszty, ale przede wszystkim utrzymać i tworzyć miejsca pracy?"

- pytali autorzy pisma.

 

Gigantyczne podwyżki dla Zarządu?

Związkowcy piszą także, iż z niepokojem odnoszą się do informacji, które otrzymali na temat nowej polityki wynagrodzeń Członków Zarządu i Rady Nadzorczej PKP CARGO S.A.

"(...) potencjalne maksymalne wynagrodzenie Zarządu może wzrosnąć o około 25 000 zł brutto miesięcznie. W związku z tym rodzi się kluczowe pytanie: Czy w momencie, gdy spółka zwalnia tysiące pracowników, argumentując to trudną sytuacją finansową i koniecznością restrukturyzacji, zwiększanie potencjalnych wynagrodzeń dla kadry zarządzającej jest działaniem właściwym, etycznym i zgodnym z duchem odpowiedzialności społecznej? Czy takie posunięcie nie podważa zaufania do procesu restrukturyzacji i budzi uzasadnione poczucie niesprawiedliwości wśród zwalnianych pracowników?"

- pytali przedstawiciele Solidarności. 

Przypominają także, że PKP CARGO S.A. to strategiczny podmiot, kluczowy dla polskiej gospodarki,
logistyki wojskowej i bezpieczeństwa państwa. Przekonują także, że masowe zwolnienia w tak newralgicznej firmie, w połączeniu z planami podniesienia wynagrodzeń dla Zarządu, budzą uzasadnione obawy nie tylko o
los pracowników, ale także o przyszłą zdolność operacyjną Spółki i stabilność całego systemu transportu kolejowego.

"Oczekujemy jasnego stanowiska i pilnych działań ze strony Rządu, które będą chronić polskie miejsca pracy i zapewnią stabilność spółki PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, a także weryfikację zasadności i etyki podnoszenia wynagrodzeń kadry zarządzającej w okresie głębokiej restrukturyzacji"

- podkreślali autorzy listu.

 

"To nie tylko przedsiębiorstwo. To krwiobieg polskiej gospodarki"

Przedstawiciele Solidarności w PKP Cargo wystosowali list również do prezydenta Andrzeja Dudy. Napisali w nim m.in.:

"PKP CARGO S.A. to nie tylko przedsiębiorstwo. To krwiobieg polskiej gospodarki, kluczowy element krajowego i międzynarodowego transportu towarów. Jej stabilność jest niezbędna do płynnego funkcjonowania łańcuchów dostaw i ma bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo narodowe. W kontekście obecnych, niespokojnych czasów, szczególnie ważne jest, że PKP CARGO S.A. jako narodowy przewoźnik powołany jest do realizacji przewozów wojskowych. Jako Zwierzchnik Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, z pewnością dostrzega Pan, jak ważny jest to element struktury obronnej, niezbędny do wypełniania kluczowych zadań związanych z obronnością naszego kraju".

Zaapelowali także o interwencję i podjęcie wszelkich możliwych kroków, aby zatrzymano proces masowych zwolnień i znaleziono alternatywne rozwiązania, które pozwolą utrzymać tak cenną i doświadczoną kadrę, opracowano i wdrożono skuteczną strategię rozwoju, która zapewni PKP CARGO S.A. finansową stabilność i konkurencyjność na rynku oraz wsparto spółkę w niezbędnych inwestycjach i modernizacji, co jest kluczowe dla jej długoterminowej przyszłości i zdolności do realizacji zadań obronnych.

"Utrata potencjału PKP CARGO S.A. będzie miała dalekosiężne, negatywne skutki dla całej Polski. Liczę na Pańskie zrozumienie powagi sytuacji i zdecydowane działania w interesie naszego państwa"

- przekazują związkowcy.


 

POLECANE
Ambasador PRL w USA uciekł Jaruzelskiemu osiem dni po wprowadzeniu stanu wojennego tylko u nas
Ambasador PRL w USA uciekł Jaruzelskiemu osiem dni po wprowadzeniu stanu wojennego

Po wprowadzeniu stanu wojennego jeden z najwyższych rangą dyplomatów PRL poprosił w USA o azyl polityczny. Historia Romualda Spasowskiego pokazuje, jak osobiste decyzje, dramatyczne wydarzenia w kraju i spotkanie z Janem Pawłem II doprowadziły do zerwania z komunistycznym reżimem.

Potężny karambol na S19. Są ranni z ostatniej chwili
Potężny karambol na S19. Są ranni

26 samochodów zderzyło się w karambolu, do którego doszło w piątek wieczorem na drodze ekspresowej S19 niedaleko węzła Modliborzyce, w okolicach wsi Stojeszyn (Lubelskie). 10 osób jest rannych. Droga w kierunku Rzeszowa jest zablokowana.

Anna Kwiecień: Umowa UE-Mercosur to rolniczy Nord Stream 2 gorące
Anna Kwiecień: Umowa UE-Mercosur to rolniczy Nord Stream 2

„Umowa Mercosur to rolniczy NS2” - napisała na platformie X poseł PiS Anna Kwiecień.

Zełenski: Gdybyśmy byli nieostrożni, moglibyśmy doprowadzić do zrujnowania sojuszu z Polską gorące
Zełenski: Gdybyśmy byli nieostrożni, moglibyśmy doprowadzić do zrujnowania sojuszu z Polską

Gdybyśmy byli nieostrożni, moglibyśmy doprowadzić do zrujnowania sojuszu z Polską, a Rosja pragnie, aby ten sojusz został zrujnowany – powiedział w piątek prezydent Wołodymyr Zełenski w wywiadzie dla PAP, TVP i Polskiego Radia.

Nawrocki pojedzie do Kijowa? Prezydencki minister zdradza plany z ostatniej chwili
Nawrocki pojedzie do Kijowa? Prezydencki minister zdradza plany

„Na pewno doszło do pewnego otwarcia w relacjach dwustronnych; o ewentualnej rewizycie będziemy myśleć, gdy będzie ku temu powód” – powiedział szef prezydenckiego Biura Polityki Międzynarodowej Marcin Przydacz, pytany o wizytę prezydenta Ukrainy Wołodymyra Zełenskiego w Warszawie i o to, kiedy prezydent Karol Nawrocki odwiedzi Ukrainę.

Tȟašúŋke Witkó: Sapog w drzwiach wolnego świata tylko u nas
Tȟašúŋke Witkó: Sapog w drzwiach wolnego świata

Amerykanie – niestety, z dużą dozą dezynwoltury – wzięli na siebie ciężar bycia rozjemcą w rozmowach, mających wymusić zakończenie wojny rosyjsko-ukraińskiej. Paktowanie owo trwa już grubo ponad pół roku, a jego efekty są żadne, bowiem Kremlowi wcale nie zależy na wygaszeniu śmiertelnych zapasów.

Jak będzie wyglądać wspólna unijna pożyczka na rzecz Ukrainy? Znamy szczegóły z ostatniej chwili
Jak będzie wyglądać wspólna unijna pożyczka na rzecz Ukrainy? Znamy szczegóły

Zaciągnięcie długu w wysokości 90 mld euro przez Unię Europejską, by wesprzeć Ukrainę, będzie oznaczało, że państwa będą wspólnie spłacać co roku odsetki w wysokości około 3 mld euro. Biorąc pod uwagę, że PKB Unii wynosi 18 bln euro, będzie to oznaczać wzrost deficytu UE o 0,02 proc.

Radosław Sikorski wysłał Viktorowi Orbanowi wirtualny order Lenina polityka
Radosław Sikorski wysłał Viktorowi Orbanowi wirtualny order Lenina

Order Lenina znajduje się w komentarzu, który szef polskiego MSZ Radosław Sikorski umieścił pod wpisem premiera Węgier Viktora Orbana na platformie X poświęconego negocjacjom w sprawie pomocy finansowej dla Ukrainy, które odbyły się w Brukseli.

Sikorski po rozmowach z szefem ukraińskiego MSZ: „Jesteśmy zjednoczeni w walce o bezpieczną przyszłość” z ostatniej chwili
Sikorski po rozmowach z szefem ukraińskiego MSZ: „Jesteśmy zjednoczeni w walce o bezpieczną przyszłość”

Współpraca Warszawy i Kijowa w obszarze bezpieczeństwa i droga Ukrainy do członkostwa w Unii Europejskiej - to najważniejsze tematy, które omówili dzisiaj w Warszawie wicepremier Radosław Sikorski i minister spraw zagranicznych Ukrainy Andrij Sybiha. Szef ukraińskiej dyplomacji towarzyszył Prezydentowi Ukrainy Wołodymyrowi Zełenskiemu podczas oficjalnej wizyty w Polsce.

Chiny protestują przeciwko planom USA sprzedaży broni Tajwanowi z ostatniej chwili
Chiny protestują przeciwko planom USA sprzedaży broni Tajwanowi

Ministerstwo obrony Chin zaprotestowało w piątek przeciw planom władz USA sprzedaży Tajwanowi uzbrojenia o wartości ponad 11 mld dolarów. Pekin zagroził „stanowczymi działaniami”, jeśli uzna, że zagrożone są suwerenność oraz terytorialna integralność Chińskiej Republiki Ludowej.

REKLAMA

Solidarność PKP Cargo apeluje do prezydenta i premiera. Chodzi o kolejne zwolnienia grupowe

"Oczekujemy jasnego stanowiska i pilnych działań ze strony Rządu, które będą chronić polskie miejsca pracy i zapewnią stabilność spółki PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, a także weryfikację zasadności i etyki podnoszenia wynagrodzeń kadry zarządzającej w okresie głębokiej restrukturyzacji" - napisali w liście do premiera Donalda Tuska przedstawiciele Solidarności w PKP Cargo. O interwencję zaapelowali także do prezydenta Andrzeja Dudy.
Protest pracowników PKP Cargo - zdjęcie poglądowe
Protest pracowników PKP Cargo - zdjęcie poglądowe / fot. G. Zawadzki

Co musisz wiedzieć:

  • PKP Cargo poinformowało o zamiarze przeprowadzenia kolejnych zwolnień grupowych.
  • Miałyby one objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 pracowników w 2026 roku.
  • Solidarność stanowczo sprzeciwia się tym planowanym działaniom zarządu PKP Cargo

 

"Czy na tym właśnie polega Pańska deklarowana polityka repolonizacji kluczowych spółek państwowych?"

"Zwracamy się do Pana z głębokim zaniepokojeniem w imieniu tysięcy pracowników PKP CARGO S.A., spółki o fundamentalnym znaczeniu dla bezpieczeństwa gospodarczego i obronności Rzeczypospolitej Polskiej, która obecnie znajduje się w procesie restrukturyzacji sanacyjnej"

- napisali przedstawiciele Solidarności w liście do premiera Donalda Tuska. Dodają, że z niepokojem przyjęli informacji Spółki o zwolnieniach grupowych, które miałyby objąć do 1041 pracowników w 2025 roku oraz do 1388 pracowników w 2026 roku. 

"W obliczu tych alarmujących informacji, pragniemy zadać Panu, Panie Premierze, kluczowe pytania dotyczące spójności polityki rządu:

1. Czy na tym właśnie polega Pańska deklarowana polityka repolonizacji kluczowych spółek państwowych – na masowych zwolnieniach doświadczonych pracowników, nierzadko w wieku 50+, dla których znalezienie nowego zatrudnienia graniczy z cudem? Czy budowanie silnych narodowych podmiotów oznacza demontaż ich najcenniejszego kapitału, jakim są pracownicy oraz wyprzedaż majątku, w tym nieruchomości i ruchomości?

2. PKP CARGO S.A. formalnie jest spółką akcyjną, jednakże właśnie to PKP S.A., będąca spółką Skarbu Państwa, sprawuje realny wpływ na jej funkcjonowanie i strategiczne decyzje. Czy Rząd, jako właściciel i podmiot mający decydujący głos poprzez PKP S.A., realnie dąży do odbudowy i wzmocnienia spółki, czy też proponowane rozwiązania restrukturyzacyjne, oparte na masowych zwolnieniach, doprowadzą do jej marginalizacji lub stopniowego zaniku? Jak taka strategia wpłynie na długoterminową zdolność Spółki do konkurowania na rynku i pełnienia swoich strategicznych funkcji?

3. Czy Pan Premier, zgadza się z tak drastyczną wizją restrukturyzacji, która sprowadza się do redukcji zatrudnienia na tak ogromną skalę, zamiast realnego rozwoju i budowania przewagi konkurencyjnej? Czy bierze Pan pod uwagę społeczne koszty tych zwolnień? W obliczu kryzysu w PKP CARGO S.A., czy jest Pan gotów osobiście zainterweniować i wesprzeć spółkę, wzorem działań podejmowanych przez Pana w innych trudnych sytuacjach polskich przedsiębiorstw?

4. Jakie konkretne, alternatywne do masowych zwolnień, rozwiązania restrukturyzacyjne Rząd bierze pod uwagę, aby zapewnić przetrwanie i rozwój PKP CARGO S.A.? Czy analizowane są strategie oparte na inwestycjach, dywersyfikacji usług, czy też aktywnym pozyskiwaniu nowych kontraktów, które pozwoliłyby nie tylko zredukować koszty, ale przede wszystkim utrzymać i tworzyć miejsca pracy?"

- pytali autorzy pisma.

 

Gigantyczne podwyżki dla Zarządu?

Związkowcy piszą także, iż z niepokojem odnoszą się do informacji, które otrzymali na temat nowej polityki wynagrodzeń Członków Zarządu i Rady Nadzorczej PKP CARGO S.A.

"(...) potencjalne maksymalne wynagrodzenie Zarządu może wzrosnąć o około 25 000 zł brutto miesięcznie. W związku z tym rodzi się kluczowe pytanie: Czy w momencie, gdy spółka zwalnia tysiące pracowników, argumentując to trudną sytuacją finansową i koniecznością restrukturyzacji, zwiększanie potencjalnych wynagrodzeń dla kadry zarządzającej jest działaniem właściwym, etycznym i zgodnym z duchem odpowiedzialności społecznej? Czy takie posunięcie nie podważa zaufania do procesu restrukturyzacji i budzi uzasadnione poczucie niesprawiedliwości wśród zwalnianych pracowników?"

- pytali przedstawiciele Solidarności. 

Przypominają także, że PKP CARGO S.A. to strategiczny podmiot, kluczowy dla polskiej gospodarki,
logistyki wojskowej i bezpieczeństwa państwa. Przekonują także, że masowe zwolnienia w tak newralgicznej firmie, w połączeniu z planami podniesienia wynagrodzeń dla Zarządu, budzą uzasadnione obawy nie tylko o
los pracowników, ale także o przyszłą zdolność operacyjną Spółki i stabilność całego systemu transportu kolejowego.

"Oczekujemy jasnego stanowiska i pilnych działań ze strony Rządu, które będą chronić polskie miejsca pracy i zapewnią stabilność spółki PKP CARGO S.A. w restrukturyzacji, a także weryfikację zasadności i etyki podnoszenia wynagrodzeń kadry zarządzającej w okresie głębokiej restrukturyzacji"

- podkreślali autorzy listu.

 

"To nie tylko przedsiębiorstwo. To krwiobieg polskiej gospodarki"

Przedstawiciele Solidarności w PKP Cargo wystosowali list również do prezydenta Andrzeja Dudy. Napisali w nim m.in.:

"PKP CARGO S.A. to nie tylko przedsiębiorstwo. To krwiobieg polskiej gospodarki, kluczowy element krajowego i międzynarodowego transportu towarów. Jej stabilność jest niezbędna do płynnego funkcjonowania łańcuchów dostaw i ma bezpośredni wpływ na nasze bezpieczeństwo narodowe. W kontekście obecnych, niespokojnych czasów, szczególnie ważne jest, że PKP CARGO S.A. jako narodowy przewoźnik powołany jest do realizacji przewozów wojskowych. Jako Zwierzchnik Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, z pewnością dostrzega Pan, jak ważny jest to element struktury obronnej, niezbędny do wypełniania kluczowych zadań związanych z obronnością naszego kraju".

Zaapelowali także o interwencję i podjęcie wszelkich możliwych kroków, aby zatrzymano proces masowych zwolnień i znaleziono alternatywne rozwiązania, które pozwolą utrzymać tak cenną i doświadczoną kadrę, opracowano i wdrożono skuteczną strategię rozwoju, która zapewni PKP CARGO S.A. finansową stabilność i konkurencyjność na rynku oraz wsparto spółkę w niezbędnych inwestycjach i modernizacji, co jest kluczowe dla jej długoterminowej przyszłości i zdolności do realizacji zadań obronnych.

"Utrata potencjału PKP CARGO S.A. będzie miała dalekosiężne, negatywne skutki dla całej Polski. Liczę na Pańskie zrozumienie powagi sytuacji i zdecydowane działania w interesie naszego państwa"

- przekazują związkowcy.



 

Polecane