Niemcy starają się, żeby państwa narodowe nie mogły zablokować umowy UE – Mercosur

W piątek 6 grudnia dosłownie parę godzin przed podpisaniem umowy między państwami Mercosur i przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen odbyła się tradycyjna piątkowa konferencja prasowa niemieckiego rządu. Jednym z głównych tematów tego spotkania był właśnie ten kontrakt międzynarodowy, negocjowany ostatecznie przez von der Leyen w stolicy Urugwaju, Montevideo.
Brama Brandenburska, Berlin Niemcy starają się, żeby państwa narodowe nie mogły zablokować umowy UE – Mercosur
Brama Brandenburska, Berlin / Pixabay.com

Sednem tej kontrowersyjnej umowy jest zniesienie ceł handlowych. Cła importowe zostaną zniesione na 91 procent eksportu do krajów Mercosur. Dla niemieckich producentów maszyn i samochodów oznacza to, że ich towary będą w państwach Mercosur, tzn. Argentynie, Brazylii, Boliwii, Paragwaju i Urugwaju, tańsze niż dotychczas, bo trafią na te rynki bezcłowo. Dotychczas poziom ceł w przypadku samochodów z Niemiec wynosił 35 procent ich wartości. Prezes Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) Hildegard Müller powiedziała w rozmowie z niemieckimi mediami, że stwarza to ogromne możliwości dla producentów i dostawców samochodów. W 2023 roku Niemcy wyeksportowały do Argentyny i Brazylii 20 700 samochodów osobowych. Te liczby mogłyby wzrosnąć wielokrotnie po zniesieniu ceł.

Według Komisji Europejskiej w ten sposób europejskie przedsiębiorstwa oszczędzą cztery miliardy euro rocznie. W zamian UE chce znieść 92 procent wszystkich ceł importowych z regionu Mercosur do Europy. Po stronie Mercosuru skorzystają na tym w szczególności producenci rolni i przedsiębiorstwa surowcowe. Wołowina, która była wcześniej objęta cłem w wysokości 60 procent, będzie w Europie szczególnie tania.

 

Niemcy potrzebują tej umowy

Rzecznik rządu Christiane Hoffmann powiedziała na konferencji jasno, że Niemcom zależy na tej umowie. Jednocześnie zaznaczyła, że celem Niemiec jest to, aby umowa ta została zaakceptowana przez wszystkie państwa członkowskie i w porozumieniu wszystkich zainteresowanych. Dziennikarze spytali, czy jest to w ogóle możliwe, bo np. Francja kategorycznie sprzeciwia się tej umowie. Na to pytania Hoffmann nie znalazła przekonującej odpowiedzi, ale powtarzała, że Niemcy są cały czas w kontakcie z przedstawicielami Francji i starają się o kompromisowe rozwiązanie.

Niemcy uważają umowę Mercosur za szansę dla swojego borykającego się z problemami przemysłu. Umowa Mercosur – EU ma umożliwić Niemcom lepszy dostęp do rynków Ameryki Południowej, tanich surowców i partnerów handlowych.

 

Kto się zgodzi?

W niemieckich mediach wskazywane są głównie Francja i Polska jako wielcy hamulcowi umowy z Mercosur. W niemieckim dzienniku telewizyjnym publicznej stacji telewizyjnej ARD 6 grudnia padło w tym kontekście zdanie, że opór tych państw nie musi oznaczać blokady wprowadzenia tej umowy w życie.

Na konferencji prasowej rządu żywo rozmawiano o tym, jak ominąć ewentualne weto Francji i jej sojuszników. Christiane Hoffmann wskazała na dwie główne strategie Niemiec w tej sprawie. Głównym interesem Niemiec jest trzymanie tej umowy z daleka od decyzji parlamentów państwowych. Dlatego też Niemcy już na etapie negocjacji pracowali nad tym, aby umowa wyglądała tak, żeby nie dotykać kompetencji państw członkowskich. W tym kontekście Niemcy mówią o tzw. wariancie „EU only”. W ramach tej opcji wszystkie decyzje zapadną na poziomie europejskim i tu będzie można wypracować w Radzie Europejskiej kompromis. Druga opcja to ewentualne podzielenie tematów tej umowy na „EU only” oraz aspekty, na które będą musiały się zgodzić parlamenty państw członkowskich. Te części, które będą podlegały decyzjom EU, będą mogły wejść w życie wcześniej i przed tymi obszarami, o których zdecydują parlamenty krajów europejskich.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką polskich i niemieckich mediów]


 

POLECANE
Skandal w Płocku. Straż miejska zatrzymała protest przeciw migrantom gorące
Skandal w Płocku. Straż miejska zatrzymała protest przeciw migrantom

W czwartek w Płocku doszło do głośnego incydentu z udziałem mieszkańców, którzy chcieli wyrazić swój sprzeciw wobec planowanego utworzenia w mieście Centrum Integracji Cudzoziemców. Jak poinformował poseł PiS Maciej Małecki, prezydent Płocka Andrzej Nowakowski (PO) miał polecić straży miejskiej, by nie wpuszczała protestujących na salę obrad Rady Miasta.

Niepokojące informacje z granicy polsko-niemieckiej. Komunikat niemieckich służb z ostatniej chwili
Niepokojące informacje z granicy polsko-niemieckiej. Komunikat niemieckich służb

Niemiecka policja w środowym komunikacie informuje o odesłaniu do Polski trzech nielegalnych imigrantów z Afganistanu.

Piotr Duda: Chcemy rozpocząć obchody 45. rocznicy powstania S, ale także podziękować Prezydentowi za lata współpracy z ostatniej chwili
Piotr Duda: Chcemy rozpocząć obchody 45. rocznicy powstania "S", ale także podziękować Prezydentowi za lata współpracy

- Chcemy tym Zjazdem rozpocząć z przytupem obchody 45. rocznicy powstania NSZZ "Solidarność", ale także podziękować za współpracę z naszym Związkiem panu Prezydentowi Andrzejowi Dudzie, który będzie dziś naszym gościem.

Auschwitz: Prezydenci Polski i Izraela na Marszu Żywych z ostatniej chwili
Auschwitz: Prezydenci Polski i Izraela na Marszu Żywych

Kilka tysięcy uczestników zgromadził Marsz Żywych, który odbywa się w Auschwitz. Żydowska młodzież z różnych krajów i uczniowie z Polski upamiętniają ofiary Holokaustu. Na miejscu obecni są prezydent Polski Andrzej Duda, prezydent Izraela Isaac Herzog, a także kilkudziesięciu ocalałych z Zagłady.

Hit nad Bałtykiem prawie ukończony. Nowa atrakcja dla turystów Wiadomości
Hit nad Bałtykiem prawie ukończony. Nowa atrakcja dla turystów

W Stegnie, jednej z najpopularniejszych miejscówek nad Bałtykiem, kończy się właśnie duża inwestycja. Nowa promenada, która ma ułatwić turystom zejście na plażę, jest już prawie gotowa. Oficjalne zakończenie prac planowane jest na maj, czyli tuż przed rozpoczęciem letniego sezonu.

Tragiczny wypadek pod Legnicą. Nie żyje kobieta, wśród rannych dzieci Wiadomości
Tragiczny wypadek pod Legnicą. Nie żyje kobieta, wśród rannych dzieci

Media informują o tragicznym wypadku, do jakiego doszło pod Legnicą. Jest ofiara śmiertelna i ranni.

Agenci CBA wkroczyli do PKOl i PZKosz z ostatniej chwili
Agenci CBA wkroczyli do PKOl i PZKosz

Rzecznik prasowy ministra spraw wewnętrznych i administracji Jacek Dobrzyński poinformował, że agenci CBA prowadzą w czwartek działania w 16 lokalizacjach, m.in. w PKOl i PZKosz.

Burza w Pałacu Buckingham. Dramat księżnej Meghan Wiadomości
Burza w Pałacu Buckingham. Dramat księżnej Meghan

Meghan Markle znalazła się ostatnio w ogniu krytyki – tym razem nie z powodu rodziny królewskiej, ale oskarżeń o plagiat. Brytyjska pisarka Mel Elliott twierdzi, że pomysł na serial animowany, który Meghan miała przygotować dla Netflixa, zbyt mocno przypomina jej własną książkę dla dzieci sprzed lat.

Politico: USA rozważają zniesienie sankcji na Nord Stream 2. Ostra reakcja Marco Rubio z ostatniej chwili
Politico: "USA rozważają zniesienie sankcji na Nord Stream 2". Ostra reakcja Marco Rubio

''W Białym Domu trwa debata na temat zniesienia sankcji na rosyjską energetykę, w tym gazociąg Nord Stream 2'' – pisze w środę Politico. Zwolennikiem zniesienia sankcji ma być prezydencki wysłannik i przyjaciel Donalda Trumpa Steve Witkoff. Doniesienia te ostro skomentował w mediach społecznościowych sekretarz stanu USA Marco Rubio, określając je jako fałszywe.

Jest komunikat IMGW: czekają nas potężne burze. Oto zagrożone regiony Wiadomości
Jest komunikat IMGW: czekają nas potężne burze. Oto zagrożone regiony

Burze III (najwyższego) stopnia, którym będą towarzyszyć ulewne opady deszczu do 70 mm wystąpią na terenie woj. śląskiego i małopolskiego - poinformował w czwartek Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Wydane zostały również ostrzeżenia II i I stopnia przed burzami na terenie południowej Polski.

REKLAMA

Niemcy starają się, żeby państwa narodowe nie mogły zablokować umowy UE – Mercosur

W piątek 6 grudnia dosłownie parę godzin przed podpisaniem umowy między państwami Mercosur i przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen odbyła się tradycyjna piątkowa konferencja prasowa niemieckiego rządu. Jednym z głównych tematów tego spotkania był właśnie ten kontrakt międzynarodowy, negocjowany ostatecznie przez von der Leyen w stolicy Urugwaju, Montevideo.
Brama Brandenburska, Berlin Niemcy starają się, żeby państwa narodowe nie mogły zablokować umowy UE – Mercosur
Brama Brandenburska, Berlin / Pixabay.com

Sednem tej kontrowersyjnej umowy jest zniesienie ceł handlowych. Cła importowe zostaną zniesione na 91 procent eksportu do krajów Mercosur. Dla niemieckich producentów maszyn i samochodów oznacza to, że ich towary będą w państwach Mercosur, tzn. Argentynie, Brazylii, Boliwii, Paragwaju i Urugwaju, tańsze niż dotychczas, bo trafią na te rynki bezcłowo. Dotychczas poziom ceł w przypadku samochodów z Niemiec wynosił 35 procent ich wartości. Prezes Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) Hildegard Müller powiedziała w rozmowie z niemieckimi mediami, że stwarza to ogromne możliwości dla producentów i dostawców samochodów. W 2023 roku Niemcy wyeksportowały do Argentyny i Brazylii 20 700 samochodów osobowych. Te liczby mogłyby wzrosnąć wielokrotnie po zniesieniu ceł.

Według Komisji Europejskiej w ten sposób europejskie przedsiębiorstwa oszczędzą cztery miliardy euro rocznie. W zamian UE chce znieść 92 procent wszystkich ceł importowych z regionu Mercosur do Europy. Po stronie Mercosuru skorzystają na tym w szczególności producenci rolni i przedsiębiorstwa surowcowe. Wołowina, która była wcześniej objęta cłem w wysokości 60 procent, będzie w Europie szczególnie tania.

 

Niemcy potrzebują tej umowy

Rzecznik rządu Christiane Hoffmann powiedziała na konferencji jasno, że Niemcom zależy na tej umowie. Jednocześnie zaznaczyła, że celem Niemiec jest to, aby umowa ta została zaakceptowana przez wszystkie państwa członkowskie i w porozumieniu wszystkich zainteresowanych. Dziennikarze spytali, czy jest to w ogóle możliwe, bo np. Francja kategorycznie sprzeciwia się tej umowie. Na to pytania Hoffmann nie znalazła przekonującej odpowiedzi, ale powtarzała, że Niemcy są cały czas w kontakcie z przedstawicielami Francji i starają się o kompromisowe rozwiązanie.

Niemcy uważają umowę Mercosur za szansę dla swojego borykającego się z problemami przemysłu. Umowa Mercosur – EU ma umożliwić Niemcom lepszy dostęp do rynków Ameryki Południowej, tanich surowców i partnerów handlowych.

 

Kto się zgodzi?

W niemieckich mediach wskazywane są głównie Francja i Polska jako wielcy hamulcowi umowy z Mercosur. W niemieckim dzienniku telewizyjnym publicznej stacji telewizyjnej ARD 6 grudnia padło w tym kontekście zdanie, że opór tych państw nie musi oznaczać blokady wprowadzenia tej umowy w życie.

Na konferencji prasowej rządu żywo rozmawiano o tym, jak ominąć ewentualne weto Francji i jej sojuszników. Christiane Hoffmann wskazała na dwie główne strategie Niemiec w tej sprawie. Głównym interesem Niemiec jest trzymanie tej umowy z daleka od decyzji parlamentów państwowych. Dlatego też Niemcy już na etapie negocjacji pracowali nad tym, aby umowa wyglądała tak, żeby nie dotykać kompetencji państw członkowskich. W tym kontekście Niemcy mówią o tzw. wariancie „EU only”. W ramach tej opcji wszystkie decyzje zapadną na poziomie europejskim i tu będzie można wypracować w Radzie Europejskiej kompromis. Druga opcja to ewentualne podzielenie tematów tej umowy na „EU only” oraz aspekty, na które będą musiały się zgodzić parlamenty państw członkowskich. Te części, które będą podlegały decyzjom EU, będą mogły wejść w życie wcześniej i przed tymi obszarami, o których zdecydują parlamenty krajów europejskich.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką polskich i niemieckich mediów]



 

Polecane
Emerytury
Stażowe