Ustawa "Tak dla CPK" trafiła do Sejmu

Do Sejmu trafił projekt ustawy "Tak dla CPK"
CPK Ustawa
CPK / cpk.gov.pl

Projekt ustawy "Tak dla CPK" trafił do marszałka Sejmu Szymona Hołowni. Pod obywatelski projektem podpisało się 193 132 osoby.

Informację tę przekazał w mediach społecznościowych pełnomocnik komitetu Inicjatywy Ustawodawczej "Tak dla CPK" Michał Czarnik. 

Czytaj także: Stan klęski żywiołowej: Donald Tusk ujawnia szczegóły

Czytaj także: [Felieton „TS”] Cezary Krysztopa: Krysztopy czytają „Opowieści z Narnii”

Tak dla CPK 

Podczas wcześniejszej konferencji prasowej przed budynkiem Sejmu, Maciej Wilk, prezes stowarzyszenia TakDlaCPK zaznaczył, że jest to "wyjątkowe osiągnięcie". Dodał, że stowarzyszenie ma charakter apolityczny, nie jest związane z żadną partią i jednoczy osoby o różnych poglądach, skoncentrowanych na jednym, kluczowym celu – rozwoju Polski.

Chcemy, żeby projekt został dowieziony, chcemy zobowiązać rządzących do tego, żeby realizowali ten projekt nie na podstawie zapowiedzi, ale żeby zmienione zostały odpowiednie dokumenty, żeby program wieloletni został zaktualizowany, żebyśmy wiedzieli w jakich terminach program CPK będzie dokładnie realizowany i żeby były to wiążące dla rządzących terminy i harmonogramy

- mówił. 

Co z CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

 


 

POLECANE
Węgry dołączają do Holandii. Chcą wyłączenia z europejskiej polityki azylowej gorące
Węgry dołączają do Holandii. Chcą wyłączenia z europejskiej polityki azylowej

Węgry dołączają do Holandii, wnosząc o wyłączenie z europejskiej polityki azylowej.

Burza po emisji popularnego programu TVN. Coraz gorzej się to ogląda z ostatniej chwili
Burza po emisji popularnego programu TVN. "Coraz gorzej się to ogląda"

Po emisji ostatniego odcinka "Top Model" w sieci wybuchła prawdziwa burza. Widzowie są mocno niezadowoleni ze zmian, które wprowadzili producenci programu. 

Lubuskie: wprowadzono alarm powodziowy Wiadomości
Lubuskie: wprowadzono alarm powodziowy

W czwartek sztab kryzysowy w Krośnie Odrzańskim wprowadził alarm powodziowy. Do Odry wpływa fala kulminacyjna z Bobru. W urzędach są wyznaczone całodobowe dyżury, a rzeka jest stale monitorowana – poinformował dyrektor biura wojewody lubuskiego Sławomir Pawlak

„Marzę, żeby mnie rzuciła”. W sieci zawrzało po ostatniej zapowiedzi w programie TVN z ostatniej chwili
„Marzę, żeby mnie rzuciła”. W sieci zawrzało po ostatniej zapowiedzi w programie TVN

Po jednym z ostatnich wydań popularnego programu "Dzień dobry TVN" w sieci zawrzało.

Niemieccy żołnierze w Polsce. Mamy nieoficjalne informacje gorące
Niemieccy żołnierze w Polsce. Mamy nieoficjalne informacje

- Jak zobaczycie niemieckich żołnierzy, to proszę nie wpadać w panikę - mówił dziś podczas sztabu kryzysowego Donald Tusk, który poinformował, że do usuwania skutków powodzi w Polsce zgłosili się niemieccy terytorialsi..

Pałac Buckingham. Król Karol III wydał komunikat z ostatniej chwili
Pałac Buckingham. Król Karol III wydał komunikat

Król Karol III wydał oficjalne oświadczenie dot. powodzi trwających w Europie Środkowej. Brytyjski monarcha złożył kondolencje rodzinom ofiar. 

Niemcy przestali podawać aktualne informacje nt. liczby wydalonych nielegalnych imigrantów gorące
Niemcy przestali podawać aktualne informacje nt. liczby wydalonych nielegalnych imigrantów

Cała dyskusja wokół wydaleń migrantów z Niemiec do Polski wybuchła tylko dlatego, że Polacy w czerwcu tego roku dowiedzieli się, że niemiecka policja federalna naliczyła od początku roku do końca kwietnia 3578 takich wydaleń.

Pomoc w transporcie tygrysów. Pilny komunikat wrocławskiego zoo z ostatniej chwili
"Pomoc w transporcie tygrysów". Pilny komunikat wrocławskiego zoo

Wrocławskie zoo jest jednym z najpopularniejszych tego typów ogrodów w Polsce. Teraz zmaga się, jak ogromny obszar południowo-zachodniej Polski, z szalejącą powodzią.

Andrzej Duda: Mówienie o walczącej demokracji to usprawiedliwienie łamania konstytucyjnych standardów z ostatniej chwili
Andrzej Duda: Mówienie o walczącej demokracji to usprawiedliwienie łamania konstytucyjnych standardów

Prezydent Andrzej Duda ocenił w czwartek, że słowa premiera Donalda Tuska o walczącej demokracji to usprawiedliwienie łamania konstytucyjnych standardów oraz zasad praworządności w absolutnie skrajny sposób. Dodał, że obecnie na realia polityczne wpływ ma postępująca brutalizacja życia publicznego.

Rozbudowa Rafinerii Gdańskiej pod znakiem zapytania z ostatniej chwili
Rozbudowa Rafinerii Gdańskiej pod znakiem zapytania

Jak podaje portal trojmiasto.pl, wielka inwestycja petrochemiczna w Gdańsku stoi pod dużym znakiem zapytania.

REKLAMA

Ustawa "Tak dla CPK" trafiła do Sejmu

Do Sejmu trafił projekt ustawy "Tak dla CPK"
CPK Ustawa
CPK / cpk.gov.pl

Projekt ustawy "Tak dla CPK" trafił do marszałka Sejmu Szymona Hołowni. Pod obywatelski projektem podpisało się 193 132 osoby.

Informację tę przekazał w mediach społecznościowych pełnomocnik komitetu Inicjatywy Ustawodawczej "Tak dla CPK" Michał Czarnik. 

Czytaj także: Stan klęski żywiołowej: Donald Tusk ujawnia szczegóły

Czytaj także: [Felieton „TS”] Cezary Krysztopa: Krysztopy czytają „Opowieści z Narnii”

Tak dla CPK 

Podczas wcześniejszej konferencji prasowej przed budynkiem Sejmu, Maciej Wilk, prezes stowarzyszenia TakDlaCPK zaznaczył, że jest to "wyjątkowe osiągnięcie". Dodał, że stowarzyszenie ma charakter apolityczny, nie jest związane z żadną partią i jednoczy osoby o różnych poglądach, skoncentrowanych na jednym, kluczowym celu – rozwoju Polski.

Chcemy, żeby projekt został dowieziony, chcemy zobowiązać rządzących do tego, żeby realizowali ten projekt nie na podstawie zapowiedzi, ale żeby zmienione zostały odpowiednie dokumenty, żeby program wieloletni został zaktualizowany, żebyśmy wiedzieli w jakich terminach program CPK będzie dokładnie realizowany i żeby były to wiążące dla rządzących terminy i harmonogramy

- mówił. 

Co z CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski, określali plan budowy CPK mianem „gigantomanii”. Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem „Tak dla CPK”. Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe