Praca podczas upałów a obowiązki pracodawców
Lato to nie tylko trudniejsze warunki pracy w biurze ze względu na upały, ale też sezon prac sezonowych i wakacyjnych. Często są to prace na otwartej przestrzeni "pod chmurką", a raczej w pełnym słońcu, co może narażać pracowników na przegrzanie organizmu czy udar słoneczny w upalne dni.
W związku z powyższym i w trosce o zdrowie pracowników z apelem do pracodawców zwrócił się Piotr Kalbron, Okręgowy Inspektor Pracy w Katowicach. W swoim piśmie przypomina o obowiązkach, jakie polskie prawo nakłada na przedsiębiorców zatrudniających ludzi do pracy.
Wśród obowiązków istotne jest zapewnienie pracownikom zimnych napojów, gdy temperatura w pomieszczeniach pracy przekracza 28OC, a na otwartej przestrzeni 25OC. Pracodawcy zobowiązani są także zapewnić pracownikom dostęp do bieżącej wody do celów higienicznych. Osobom wykonującym prace brudzące na otwartej przestrzeni w wysokiej temperaturze, gdzie w miejscu pracy nie ma dostępu do bieżącej wody,
pracodawcy zobowiązani są zapewnić do celów higienicznych co najmniej 90 l wody dziennie na każdego pracownika.
- pisze OIP w Katowicach. Szczególną uwagę zwraca na pracę na otwartej przestrzeni.
Ponadto przy pracy na otwartej przestrzeni pracownicy powinni mieć możliwość odpoczynku przed upałem w miejscu zacienionym i zadaszonym. Warto także zadbać, aby pracownicy nosili nakrycia głowy i przewiewne ubrania zapewniające ochronę przed promieniowaniem UV. Przypominam, by zwrócić szczególną uwagę na warunki pracy osób wykonujących prace szczególnie niebezpieczne i wymagające wysokiej sprawności psychofizycznej, a także kobiet w ciąży i karmiących piersią. Zakaz zatrudniania pracow-ników młodocianych (czyli osób, które ukończyły 15 lat, a nie przekroczyły 18 lat) obowiązuje gdy temperatura powietrza w pomieszczeniach przekracza 30OC, a wilgotność względna powietrza przekracza 65%.
- apeluje Piotr Kalbron.
Zachęcam, by w miarę możliwości poprawić komfort pracy zatrudnionych, obniża-jąc temperaturę na stanowiskach pracy, wykorzystując dostępne rozwiązania techniczne, np. klimatyzatory. Pracodawcy, u których funkcjonuje taka instalacja, powinni zadbać o jej sprawność i czyszczenie, by nie stanowiła źródła dodatkowych zagro-żeń. Klimatyzacja i wentylacja stosowana w pomieszczeniach pracy nie może też powo-dować przeciągów ani wyziębienia pomieszczeń. Strumień powietrza nie powinien być kierowany bezpośred-nio na stanowisko pracy. Pamiętajmy o zabezpieczeniu okien i świetlików przed nadmier-nym nasłonecznieniem, np. poprzez rolety czy żaluzje. Warto rozważyć wprowadzenie dłuższych przerw w pracy lub nawet skrócić czas pracy. Niemniej takie działanie nie może spowodować obniżenia należnego pracownikom wynagrodzenia.
- puentuje Okręgowy Inspektor Pracy.