Alarmujące dane: Austriackie dzieci już nie mówią po niemiecku
Z analizy przeprowadzonej przez liberalny think tank Agenda Austria wynika, że w wielu szkołach podstawowych i średnich niemiecki dla sporej liczby uczniów jest drugim językiem. O ile na wiedeńskich uczelniach niemiecki jest językiem ojczystym dla 60,6 proc. studentów, o tyle w szkołach podstawowych i średnich w stolicy jest takim dla 30,2 proc. uczniów. Lepiej sytuacja wygląda w regionach. Na przykład w szkołach w Salzburgu innym językiem niż niemiecki w domu posługuje się 30,2 proc. uczniów, w Tyrolu 22,9 proc., a w Karyntii 20,5 proc. Raport powstał na podstawie danych zebranych przez rządową agencję statystyczną Statistik Austria.
Czytaj także: [Felieton „TS”] Rafał Woś: #PreczZzielonymLadem
Problem jest coraz większy
Wzrost liczby dzieci, dla których niemiecki nie jest językiem ojczystym prowadzi do wielu problemów edukacyjnych. W praktyce oznacza to, że z roku na rok przybywa uczniów, którzy nie mogą brać udziału w lekcjach ze względu na problemy z komunikacją.
Analitycy z Agenda Austria zwracają uwagę, że używanie na co dzień języka innego niż niemiecki nie oznacza automatycznie, że dzieci nie są w stanie uczestniczyć w procesie edukacji. Jednak problem ten jest coraz bardziej zauważalny. W przyszłości może on przełożyć się na przykład na trudności z wejściem na lokalny rynek pracy. „Częstsze używanie języka niemieckiego poza szkołą, w rodzinie lub podczas nauki z przyjaciółmi byłoby dla młodych ludzi bardzo korzystne. Nie tylko mogliby uczęszczać na lekcje bez problemów językowych i dzięki temu uczyć się lepiej, ale wystarczająca znajomość języka jest również ważną punktem wyjścia do pomyślnej integracji na rynku pracy” – mówi ekonomistka Agenda Austria Carmen Treml.
Kontekst: austriacka polityka
Analitycy podkreślają, że temat integracji językowej bez wątpienia będzie podejmowany przez polityków w zbliżających się wyborach czy to do Parlamentu Europejskiego, czy później w wyborach lokalnych. Wielu ekspertów do spraw integracji alarmuje również, że samo mówienie po niemiecku na lekcjach to zdecydowanie za mało. Zwracają oni uwagę na konieczność zmiany koncepcji integracji językowej imigrantów i opracowania nowych programów integracyjnych.