Eurokraci wydali wyrok - następuje mocne uderzenie w motoryzacje i transport

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rozporządzenie ws. zaostrzenia normy środowiskowej dla pojazdów. Sprawa ta nie wzbudziła w Polsce zbyt dużego zainteresowania, a powinna. Jest to bowiem kolejne rozporządzenie wpisujące się w działania związane z szaleństwami ekologicznymi, które oczywiście nie tylko odczujemy na własnych portfelach, ale które osłabi również europejską produkcję.
koło samochodu Eurokraci wydali wyrok - następuje mocne uderzenie w motoryzacje i transport
koło samochodu / Flickr @priceman 141

Europejska motoryzacja znajduje się w potrzasku. Z jednej strony cały czas dokręcana jest klimatyczna śruba nakładająca kolejne ograniczenia w myśl walki o zbawienie klimatu bez względu na koszty. Z drugiej strony na europejską motoryzację cały czas mocno naciskają producenci z państw, które za nic mają wszelkie ograniczenia, czyli na przykład z Chin.

Klimatyczna śmierć nadejdzie jutro. A może pojutrze?

 

Norma Euro 7

 

Nowym rozdziałem w tej sprawie jest przyjęcie przez Radę Unii Europejskiej rozporządzenia w sprawie zaostrzenia normy środowiskowej, które nazywane jest „Euro 7”. Co ono oznacza?

Mówiąc w skrócie, norma Euro 7 to przede wszystkim zaostrzenie limitów cząstek stałych dla samochodów osobowych oraz dostawczych, a także limitu spalin dla autobusów i ciężarówek.

Główne założenia tej normy to „redukcja emisji zanieczyszczeń”, która przede wszystkim dotyczy pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Zmieni się także sposób analizowania zanieczyszczeń, który obejmie nie tylko substancje wydobywające się z rury wydechowej, ale także pochodzące z innych elementów pojazdów, czyli na przykład… pyły z układu hamulcowego.

Zaostrzony zostanie także okres, w którym nowe samochody będą musiały spełniać normy emisji. Dotychczas było to 5 lat lub 100 tysięcy kilometrów, a teraz 10 lat lub 200 tysięcy kilometrów.

 

Eurokraci dają czas

 

Rozporządzenie to nie będzie obowiązywać jednak od razu, producenci mają więc jeszcze chwilę na przystosowanie się do zaostrzonego rygoru. Od momentu publikacji aktu prawnego będzie ono egzekwowane po 2,5 roku – w przypadku nowych samochodów osobowych oraz dostawczych nowej generacji, oraz 3,5 roku - w przypadku wszystkich nowych samochodów osobowych oraz dostawczych. Więcej czasu będą mieli producenci pojazdów ciężarowych, autobusów i przyczep – 4 lata w przypadku pojazdów nowych generacji oraz 5 lat w przypadku wszystkich pojazdów.

 

Nie wszystko udało się wprowadzić

 

Warto jednak zauważyć, że pierwotnie norma Euro 7 miała być dużo bardziej rygorystyczna. Zakładano w niej drakońskie obniżenie średniej emisji: azotu, tlenku węgla oraz tlenku azotu. Szczególnie surowe były proponowane normy dotyczące CO2 zakładające zmniejszenie średniej emisji z 95 g/km do 30 g/km, co oznaczałoby, że jedyne dostępne wersje spalinowe aut musiałyby być hybrydami plug-in.

Takim zamiarom mocno sprzeciwiali się producenci samochodów. Spowodowało to odejście od tych pomysłów i ostatecznie norma Euro 7 zaostrza normy emisji dwutlenku węgla oraz tlenku azotu tylko dla samochodów ciężarowych i autobusów. W przypadku osobówek nie zmieniło się nic.

Nie oznacza to jednak, że właściciele aut osobowych mogą spać spokojnie. Razem z rozporządzeniem wprowadzone zostały tzw. paszporty samochodowe. Jakie informacje się w nich znajdą? Przy rejestracji samochodu konieczne będzie zawarcie informacji o poziomie emisji dwutlenku węgla przez pojazd, zużyciu energii elektrycznej lub paliwa, a także o zasięgu i trwałości akumulatora.

Czytaj także: Koniec wakacji all inclusive, jakie znamy? Kurorty wprowadzają duże zmiany

 

Elektryki także oberwą

 

Co ciekawe, Euro 7 to także uderzenie w lansowane obecnie samochody elektryczne. Rozporządzenie to również wprowadza normy dotyczące używania i utylizacji akumulatorów oraz przepisy ustalające minimalną trwałość baterii używanych w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.

I tak w przypadku aut osobowych bateria będzie musiała utrzymać co najmniej 80% swojej pojemności deklarowanej przez producenta przez pierwsze 5 lat lub pierwsze 100 tysięcy kilometrów użytkowania, zaś po 8 latach lub 160 tysiącach kilometrów jej minimalny poziom będzie mógł spaść do 72%. W przypadku pojazdów dostawczych normy te będą wynosić odpowiednio – 75% oraz 67%.

 

Doniesienia prosto z europarlamentu

 

Więcej o tym, co tak naprawdę oznaczają przyjęte rozwiązania, mówi europoseł Prawa i Sprawiedliwości Jadwiga Wiśniewska. – Nowe normy zmniejszające emisje zanieczyszczeń z pojazdów uderzą szczególnie w małe i średnie przedsiębiorstwa (na przykład firmy dostawcze), które będą zmuszone do wymiany floty na samochody nowszej generacji – podkreśla.

Zwraca też uwagę, że zmiany te bardzo uderzą w nasz kraj z uwagi na to, że w Polsce mamy mocno rozwiniętą branżę transportową. – W Polsce sektor transportu to 8% PKB, więc wszelkie nowe normy dotyczące emisji zanieczyszczeń z pojazdów lekkich i ciężkich – na przykład transportowych – znacznie podniosą koszty operacyjne przedsiębiorstw, ponieważ będzie się to wiązało z wymianą floty na nowszą i wyższymi kosztami kupowania części zamiennych.

Jadwiga Wiśniewska dodaje również, kto najmocniej odczuje zmiany. – Euro 7 nie zmienia norm emisyjności dla samochodów osobowych, dlatego teoretycznie obywatele na co dzień poruszający się pojazdami osobowymi nie będą dotknięci tymi nowymi normami. Rozporządzenie dotknie producentów i użytkowników samochodów ciężkich, ciężarówek i samochodów dostawczych – zaznacza. – Dla obywatela wzrosnąć mogą koszty transportu – na przykład autobusowego – albo koszty dostaw produktów – przestrzega.
Co więcej, jej zdaniem wprowadzenie nowych norm Euro 7 może być pretekstem dla samorządów do nakładania dodatkowych ograniczeń dla pojazdów osobowych – i nie tylko – dotyczących wjazdów do miast.

 

Sytuacja już jest dramatyczna

 

Wróćmy jeszcze do sytuacji europejskiej motoryzacji. Już bez normy Euro 7 europejscy producenci mają poważne problemy ze spełnianiem obowiązujących norm. A mimo to śruba cały czas jest dokręcana.
Dane dotyczące emisji samochodów niemieckiej marki Volkswagen pokazują, że producent już teraz nie jest w stanie spełniać norm. Z opublikowanych przez VW danych wynika, że średnia emisja dwutlenku węgla dla wszystkich pojazdów dostarczanych przez grupę Dax w UE wynosi 118,4 grama na kilometr. Dotychczas limit wynosił 122 gramy na kilometr, czyli samochody ledwo mieściły się w tych normach. Problemy zaczną się od przyszłego roku, kiedy to emisja CO2 we flotach samochodowych powinna być niższa o 15 procent, i tak dla grupy VW limit ten będzie wynosić 105 gramów za kilometr. Oznacza to, że obecne samochody grupy nie będą spełniać norm.

Problemów europejskich producentów jest jednak coraz więcej. Dużym utrudnieniem dla nich jest konkurencja z państw spoza UE, szczególnie z Chin. A ta nie próżnuje i jest coraz bardziej agresywna.

O tym, jak poważny jest ten problem, świadczy chociażby to, że podczas tegorocznych mistrzostw Europy w piłce nożnej, które odbędą się w Niemczech, oficjalnym partnerem reklamowym przestanie być Volkswagen. Jego miejsce zajmie… chiński BYD. Sprawa ta wywołała w Niemczech prawdziwy skandal. Nasi sąsiedzi zza Odry nie mogą zrozumieć tego, że chociaż posiadają wiele uznanych na świecie marek samochodowych, to właśnie Chińczycy będą twarzą mistrzostw odbywających się w ich kraju.

 

W cieniu Zielonego Ładu

 

W branżę samochodową i transportową uderzają także wymagania nakładane przez Europejski Zielony Ład.
Przypominamy, że Zielony Ład ma na celu także ograniczenie wpływu na środowisko sektora transportowego, który stanowi około 5% unijnego PKB. Unia Europejska dąży do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem drogowym o 90% do 2050 roku.

Planowane jest ponadto stopniowe wycofywanie pojazdów z silnikami spalinowymi (w tym hybrydowych), które nie będą produkowane na terenie UE po 2035 roku.

Dodatkowo branża transportowa zostanie objęta opłatami zgodnie z systemem EU ETS, które stanowić będą karę dla operatorów nieprzechodzących na pojazdy ekologiczne.
 


 

POLECANE
Komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców woj. śląskiego

Zakończyła się opóźniona rozbudowa dwóch odcinków drogi krajowej nr 46 na wschód od Częstochowy - przekazał katowicki oddział GDDKiA. Chodzi o trwającą od 2023 r. przebudowę ogółem 15 km tej drogi w rejonie Janowa i Lelowa, łącznym kosztem ponad 100 mln zł.

Incydent w krakowskim urzędzie. Poszkodowane urzędniczki Wiadomości
Incydent w krakowskim urzędzie. Poszkodowane urzędniczki

W piątek w Urzędzie Miasta Krakowa doszło do niebezpiecznej sytuacji - na dzienniku podawczym rozpylono drażniącą substancję, w wyniku czego poszkodowane zostały urzędniczki. Sprawcy mieli mieć na sobie stroje sanitarne.

 To nie tylko strategiczna decyzja. Szef MON o wzmocnieniu wschodniej flanki NATO Wiadomości
"To nie tylko strategiczna decyzja". Szef MON o wzmocnieniu wschodniej flanki NATO

Uruchomienie operacji Wschodnia Straż to nie tylko strategiczna decyzja, to wyraz odpowiedzialności za bezpieczeństwo całej wschodniej flanki NATO - ocenił wicepremier, szef MON Władysław Kosiniak--Kamysz po ogłoszeniu operacji NATO wzmacniającej obronność wschodniej flanki.

O tym nie dowiecie się z oficjalnych biogramów. Taka jest prawda o Walterze Hallsteinie - pierwszym, niemieckim przewodniczącym Komisji Europejskiej tylko u nas
O tym nie dowiecie się z oficjalnych biogramów. Taka jest prawda o Walterze Hallsteinie - pierwszym, niemieckim przewodniczącym Komisji Europejskiej

To postać ze spiżu: niemiecki profesor prawa, człowiek-legenda, pierwszy Przewodniczący Komisji Europejskiej przez dziewięć lat (1958-1967). Na drugim planie za Schumanem i Monnetem, odrobinę „dalszy ojciec” wspólnot europejskich, a tak naprawdę ich mózg założycielski. Postać kluczowa dla integracji europejskiej, negocjator pierwszych traktatów i ich faktyczny autor.

Nowa prognoza pogody. Co nas czeka w najbliższych dniach? z ostatniej chwili
Nowa prognoza pogody. Co nas czeka w najbliższych dniach?

Jak informuje Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej, nad Islandią występuje głęboki niż, który swym zasięgiem obejmuje całą północną i częściowo centralną Europę. Na wschodzie, południu i zachodzie Europy oddziaływają wyże z głównymi centrami nad Atlantykiem i Rosją. Polska pozostanie między niżem z ośrodkiem w rejonie Islandii a wyżem z centrum nad zachodnią Rosją. Od północnego wschodu po południowy zachód kraju rozciągać się będzie strefa frontu atmosferycznego. Nadal napływać będzie dość wilgotne powietrze polarne morskie, na południowym wschodzie cieplejsze.

Strzały pod Krakowem. Policja zatrzymała trzy osoby Wiadomości
Strzały pod Krakowem. Policja zatrzymała trzy osoby

Na parkingu przy autostradzie A4 w Podłężu doszło do niebezpiecznego zdarzenia. Nietrzeźwy 28-latek wyciągnął broń pneumatyczną i oddał kilka strzałów w kierunku innych kierowców.

Dziennikarz wygrał z likwidatorem Radia Poznań Wiadomości
Dziennikarz wygrał z likwidatorem Radia Poznań

Bartosz Garczyński, były dziennikarz Radia Poznań, wraca do pracy po prawomocnym wyroku Sądu Okręgowego w Poznaniu. 5 września 2025 roku sąd oddalił apelację likwidatora spółki i potwierdził, że zwolnienie dziennikarza było nieuzasadnione.

Rosyjskie drony nad Polską. Jest reakcja NATO z ostatniej chwili
Rosyjskie drony nad Polską. Jest reakcja NATO

Po wtargnięciu rosyjskich dronów do Polski sekretarz generalny NATO Mark Rutte zapowiedział wzmocnienie Sojuszu na wschodniej flance.

Nasz felietonista skazany z niesławnego artykułu 212. Jest zbiórka Wiadomości
Nasz felietonista skazany z niesławnego artykułu 212. Jest zbiórka

Felietonista portalu Tysol.pl, Samuel Pereira, został skazany na podstawie art. 212 kodeksu karnego, znanego od lat jako „bat na dziennikarzy”. Wyrok jest prawomocny i oznacza dla niego konieczność zapłaty wysokiej grzywny oraz sfinansowania kosztownych przeprosin w mediach.

Co planują Niemcy i Rosjanie? Niejasności wokół prac przy gazociągach Nord Stream z ostatniej chwili
Co planują Niemcy i Rosjanie? Niejasności wokół prac przy gazociągach Nord Stream

Trzy lata po sabotażu rurociągów Nord Stream 1 i 2, miejsca wybuchów wciąż nie zostały oczyszczone. Zlecono prace duńskiej firmie, ale stan prac jest niejasny - donosi serwis internetowy niemieckiej sieci radiowej NDR.

REKLAMA

Eurokraci wydali wyrok - następuje mocne uderzenie w motoryzacje i transport

Rada Unii Europejskiej zaakceptowała rozporządzenie ws. zaostrzenia normy środowiskowej dla pojazdów. Sprawa ta nie wzbudziła w Polsce zbyt dużego zainteresowania, a powinna. Jest to bowiem kolejne rozporządzenie wpisujące się w działania związane z szaleństwami ekologicznymi, które oczywiście nie tylko odczujemy na własnych portfelach, ale które osłabi również europejską produkcję.
koło samochodu Eurokraci wydali wyrok - następuje mocne uderzenie w motoryzacje i transport
koło samochodu / Flickr @priceman 141

Europejska motoryzacja znajduje się w potrzasku. Z jednej strony cały czas dokręcana jest klimatyczna śruba nakładająca kolejne ograniczenia w myśl walki o zbawienie klimatu bez względu na koszty. Z drugiej strony na europejską motoryzację cały czas mocno naciskają producenci z państw, które za nic mają wszelkie ograniczenia, czyli na przykład z Chin.

Klimatyczna śmierć nadejdzie jutro. A może pojutrze?

 

Norma Euro 7

 

Nowym rozdziałem w tej sprawie jest przyjęcie przez Radę Unii Europejskiej rozporządzenia w sprawie zaostrzenia normy środowiskowej, które nazywane jest „Euro 7”. Co ono oznacza?

Mówiąc w skrócie, norma Euro 7 to przede wszystkim zaostrzenie limitów cząstek stałych dla samochodów osobowych oraz dostawczych, a także limitu spalin dla autobusów i ciężarówek.

Główne założenia tej normy to „redukcja emisji zanieczyszczeń”, która przede wszystkim dotyczy pojazdów z silnikami wysokoprężnymi. Zmieni się także sposób analizowania zanieczyszczeń, który obejmie nie tylko substancje wydobywające się z rury wydechowej, ale także pochodzące z innych elementów pojazdów, czyli na przykład… pyły z układu hamulcowego.

Zaostrzony zostanie także okres, w którym nowe samochody będą musiały spełniać normy emisji. Dotychczas było to 5 lat lub 100 tysięcy kilometrów, a teraz 10 lat lub 200 tysięcy kilometrów.

 

Eurokraci dają czas

 

Rozporządzenie to nie będzie obowiązywać jednak od razu, producenci mają więc jeszcze chwilę na przystosowanie się do zaostrzonego rygoru. Od momentu publikacji aktu prawnego będzie ono egzekwowane po 2,5 roku – w przypadku nowych samochodów osobowych oraz dostawczych nowej generacji, oraz 3,5 roku - w przypadku wszystkich nowych samochodów osobowych oraz dostawczych. Więcej czasu będą mieli producenci pojazdów ciężarowych, autobusów i przyczep – 4 lata w przypadku pojazdów nowych generacji oraz 5 lat w przypadku wszystkich pojazdów.

 

Nie wszystko udało się wprowadzić

 

Warto jednak zauważyć, że pierwotnie norma Euro 7 miała być dużo bardziej rygorystyczna. Zakładano w niej drakońskie obniżenie średniej emisji: azotu, tlenku węgla oraz tlenku azotu. Szczególnie surowe były proponowane normy dotyczące CO2 zakładające zmniejszenie średniej emisji z 95 g/km do 30 g/km, co oznaczałoby, że jedyne dostępne wersje spalinowe aut musiałyby być hybrydami plug-in.

Takim zamiarom mocno sprzeciwiali się producenci samochodów. Spowodowało to odejście od tych pomysłów i ostatecznie norma Euro 7 zaostrza normy emisji dwutlenku węgla oraz tlenku azotu tylko dla samochodów ciężarowych i autobusów. W przypadku osobówek nie zmieniło się nic.

Nie oznacza to jednak, że właściciele aut osobowych mogą spać spokojnie. Razem z rozporządzeniem wprowadzone zostały tzw. paszporty samochodowe. Jakie informacje się w nich znajdą? Przy rejestracji samochodu konieczne będzie zawarcie informacji o poziomie emisji dwutlenku węgla przez pojazd, zużyciu energii elektrycznej lub paliwa, a także o zasięgu i trwałości akumulatora.

Czytaj także: Koniec wakacji all inclusive, jakie znamy? Kurorty wprowadzają duże zmiany

 

Elektryki także oberwą

 

Co ciekawe, Euro 7 to także uderzenie w lansowane obecnie samochody elektryczne. Rozporządzenie to również wprowadza normy dotyczące używania i utylizacji akumulatorów oraz przepisy ustalające minimalną trwałość baterii używanych w pojazdach elektrycznych i hybrydowych.

I tak w przypadku aut osobowych bateria będzie musiała utrzymać co najmniej 80% swojej pojemności deklarowanej przez producenta przez pierwsze 5 lat lub pierwsze 100 tysięcy kilometrów użytkowania, zaś po 8 latach lub 160 tysiącach kilometrów jej minimalny poziom będzie mógł spaść do 72%. W przypadku pojazdów dostawczych normy te będą wynosić odpowiednio – 75% oraz 67%.

 

Doniesienia prosto z europarlamentu

 

Więcej o tym, co tak naprawdę oznaczają przyjęte rozwiązania, mówi europoseł Prawa i Sprawiedliwości Jadwiga Wiśniewska. – Nowe normy zmniejszające emisje zanieczyszczeń z pojazdów uderzą szczególnie w małe i średnie przedsiębiorstwa (na przykład firmy dostawcze), które będą zmuszone do wymiany floty na samochody nowszej generacji – podkreśla.

Zwraca też uwagę, że zmiany te bardzo uderzą w nasz kraj z uwagi na to, że w Polsce mamy mocno rozwiniętą branżę transportową. – W Polsce sektor transportu to 8% PKB, więc wszelkie nowe normy dotyczące emisji zanieczyszczeń z pojazdów lekkich i ciężkich – na przykład transportowych – znacznie podniosą koszty operacyjne przedsiębiorstw, ponieważ będzie się to wiązało z wymianą floty na nowszą i wyższymi kosztami kupowania części zamiennych.

Jadwiga Wiśniewska dodaje również, kto najmocniej odczuje zmiany. – Euro 7 nie zmienia norm emisyjności dla samochodów osobowych, dlatego teoretycznie obywatele na co dzień poruszający się pojazdami osobowymi nie będą dotknięci tymi nowymi normami. Rozporządzenie dotknie producentów i użytkowników samochodów ciężkich, ciężarówek i samochodów dostawczych – zaznacza. – Dla obywatela wzrosnąć mogą koszty transportu – na przykład autobusowego – albo koszty dostaw produktów – przestrzega.
Co więcej, jej zdaniem wprowadzenie nowych norm Euro 7 może być pretekstem dla samorządów do nakładania dodatkowych ograniczeń dla pojazdów osobowych – i nie tylko – dotyczących wjazdów do miast.

 

Sytuacja już jest dramatyczna

 

Wróćmy jeszcze do sytuacji europejskiej motoryzacji. Już bez normy Euro 7 europejscy producenci mają poważne problemy ze spełnianiem obowiązujących norm. A mimo to śruba cały czas jest dokręcana.
Dane dotyczące emisji samochodów niemieckiej marki Volkswagen pokazują, że producent już teraz nie jest w stanie spełniać norm. Z opublikowanych przez VW danych wynika, że średnia emisja dwutlenku węgla dla wszystkich pojazdów dostarczanych przez grupę Dax w UE wynosi 118,4 grama na kilometr. Dotychczas limit wynosił 122 gramy na kilometr, czyli samochody ledwo mieściły się w tych normach. Problemy zaczną się od przyszłego roku, kiedy to emisja CO2 we flotach samochodowych powinna być niższa o 15 procent, i tak dla grupy VW limit ten będzie wynosić 105 gramów za kilometr. Oznacza to, że obecne samochody grupy nie będą spełniać norm.

Problemów europejskich producentów jest jednak coraz więcej. Dużym utrudnieniem dla nich jest konkurencja z państw spoza UE, szczególnie z Chin. A ta nie próżnuje i jest coraz bardziej agresywna.

O tym, jak poważny jest ten problem, świadczy chociażby to, że podczas tegorocznych mistrzostw Europy w piłce nożnej, które odbędą się w Niemczech, oficjalnym partnerem reklamowym przestanie być Volkswagen. Jego miejsce zajmie… chiński BYD. Sprawa ta wywołała w Niemczech prawdziwy skandal. Nasi sąsiedzi zza Odry nie mogą zrozumieć tego, że chociaż posiadają wiele uznanych na świecie marek samochodowych, to właśnie Chińczycy będą twarzą mistrzostw odbywających się w ich kraju.

 

W cieniu Zielonego Ładu

 

W branżę samochodową i transportową uderzają także wymagania nakładane przez Europejski Zielony Ład.
Przypominamy, że Zielony Ład ma na celu także ograniczenie wpływu na środowisko sektora transportowego, który stanowi około 5% unijnego PKB. Unia Europejska dąży do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem drogowym o 90% do 2050 roku.

Planowane jest ponadto stopniowe wycofywanie pojazdów z silnikami spalinowymi (w tym hybrydowych), które nie będą produkowane na terenie UE po 2035 roku.

Dodatkowo branża transportowa zostanie objęta opłatami zgodnie z systemem EU ETS, które stanowić będą karę dla operatorów nieprzechodzących na pojazdy ekologiczne.
 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe