To już ostatni dzwonek. Uczmy dzieci, że pracownicy mają swoje prawa

Młodzi Polacy stają dziś przed licznymi wyzwaniami na rynku pracy, które wpływają na ich stabilność życiową i perspektywy rozwoju. Byłoby im łatwiej, gdyby na etapie szkolnym więcej słyszeli i czytali o prawach pracownika.
zdjęcie ilustracyjne To już ostatni dzwonek. Uczmy dzieci, że pracownicy mają swoje prawa
zdjęcie ilustracyjne / Arthur Krijgsman

Pomimo ogólnej tendencji spadkowej bezrobocie wśród młodych nadal pozostaje problemem. Dwudziestolatkowie często doświadczają trudności ze znalezieniem stabilnej pracy, zwłaszcza jeśli nie posiadają odpowiedniego doświadczenia zawodowego czy wykształcenia. Ponadto, nierówności wynagrodzeń stanowią kolejne wyzwanie, z którym muszą się mierzyć. Młodzi pracownicy często otrzymują niższe zarobki niż ich starsi koledzy na podobnych stanowiskach, co prowadzi do frustracji i poczucia niesprawiedliwości. Niepewność zatrudnienia oraz brak stabilności finansowej sprawiają, że planowanie przyszłości staje się trudne i niepewne. W wielu przypadkach młodzi pracownicy zmuszeni są do akceptowania umów na gorszych warunkach, które nie zapewniają odpowiednich świadczeń socjalnych ani perspektyw rozwoju zawodowego, co w przyszłości prowadzi do braku motywacji do rozwijania się. Nierzadko młodzi pracownicy spotykają się z uprzedzeniami i stereotypami ze strony pracodawców, którzy mogą postrzegać ich jako niedoświadczonych, niestabilnych lub niezdolnych do zaangażowania. To wszystko składa się na złożony obraz sytuacji młodych Polek i Polaków na dzisiejszym rynku pracy, gdzie braki w edukacji i nierówności wynagrodzeń stają na przeszkodzie w osiągnięciu sukcesu zawodowego.

W obliczu tych wyzwań konieczne jest podjęcie skutecznych działań na rzecz poprawy tej sytuacji – zapewnienia większej stabilności zatrudnienia oraz równości szans dla wszystkich, niezależnie od wieku czy doświadczenia zawodowego.

Czytaj także: [FELIETON „TS”] Magdalena Okraska: Sto konkretów. Albo sześć

 

Sytuacja w polskich szkołach

 

Zastanawiając się nad traktowaniem młodych ludzi przez pracodawców, można dojść do wniosku, że młodsze pokolenie dość często biernie reaguje na problemy. Wydaje się, że wynika to nie tyle z braku chęci walki o lepsze warunki pracy, co z braku wiedzy o tym, jak się za to zabrać. Rozwiązaniem sytuacji konfliktowych z pracodawcami jest częściej zmiana miejsca zatrudnienia, niż dokonanie zmian warunków u obecnego pracodawcy. Młodzi pracownicy często nie zdają sobie sprawy z pełnego zakresu swoich praw i możliwości działania w takich momentach. Mogą czuć się bezradni i niepewni, co może prowadzić do przyjmowania niesprawiedliwych warunków pracy lub akceptowania złego traktowania. Dlatego edukacja na temat praw pracowniczych i umiejętności skutecznego reprezentowania swoich interesów staje się kluczowym elementem w przygotowaniu młodych ludzi do wejścia na rynek pracy. Muszą nie tylko znać swoje prawa, ale również umieć je egzekwować w praktyce. To nie tylko zapewni im większą pewność siebie i poczucie sprawiedliwości, ale także pozwoli na budowanie zdrowych relacji z pracodawcami opartych na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Właśnie z tych powodów sytuacja w polskich szkołach wymaga pilnej analizy i reform. 
 

Ostatni dzwonek na poznanie praw pracowniczych

 

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” we współpracy z Krajową Sekcją Oświaty i Wychowania oraz Krajową Sekcją Młodych postanowiła zacząć działać, by dać nadzieję młodym ludziom na uzupełnienie wskazanych luk w systemie edukacji. Zespół ekspertów „S” wspólnie przeanalizował i wypracował postulaty zmian w kluczowych fragmentach obecnie obowiązującej podstawy programowej.
Rozpoczęto też kampanię informacyjną zwracającą uwagę na braki wiedzy o podstawowych prawach pracowniczych. Projekt ma na celu nie tylko zwiększenie szans na sukces zawodowy młodych osób, ale także uświadomienie im, jakie są ich prawa, jak ważne one są i jak można je egzekwować, by nie paść ofiarą wyzysku nieuczciwych pracodawców.

Wysłanie oficjalnego listu do ministry Edukacji, w którym przedstawione zostały postulaty „Solidarności”, to kolejny krok w kierunku realizacji celów projektu „Ostatni dzwonek”. 

Czytaj także: „Niech jedzą robaki”. Co kryje się pod hasłem „nowej żywności”?

 

Postulaty zmian

 

W swoich postulatach NSZZ „Solidarność” zwraca uwagę na konieczność wyróżnienia przedmiotu „Doradztwo zawodowe” jako głównego obszaru przekazywania treści związanych z poszukiwaniem pracy i rozwojem kariery zawodowej. Związek podkreśla potrzebę pełnego i wszechstronnego realizowania tego przedmiotu. Propozycja zakłada dodanie do treści programowych dla klas VII i VIII oraz dla wyższych poziomów edukacji elementów nawiązujących do praw pracowniczych, w tym do możliwych zagrożeń na rynku pracy i sposobów ochrony praw pracownika.

W odniesieniu do przedmiotu „Wiedza o społeczeństwie” Związek sugeruje wprowadzenie informacji dotyczących konsekwencji podjęcia różnych form zatrudnienia oraz związków między prawami pracowniczymi a prawami człowieka. Podkreśla również znaczenie roli organizacji społecznych, szczególnie związków zawodowych, w kontekście promowania demokracji uczestniczącej i ochrony praw pracowników. 
„Biznes i Zarządzanie” to przedmiot, w którym należy wprowadzić najwięcej zmian w treściach programowych. Już sama nazwa jest kontrowersyjna, dlatego Związek postuluje jej zmianę na bardziej adekwatną, która uwzględni równowagę życia społecznego. Dodatkowo proponuje się wprowadzenie treści dotyczących praw pracowniczych oraz dialogu społecznego w miejscu pracy jako istotnych elementów nauczania. Wskazuje się również na potrzebę doskonalenia umiejętności nauczycieli oraz ich współpracy z instytucjami posiadającymi fachową wiedzę, takimi jak związki zawodowe czy Państwowa Inspekcja Pracy. Wszystkie te uzupełnienia dążą do stworzenia programu nauczania, który doprowadzi do bardziej sprawiedliwego środowiska pracy dla przyszłych pokoleń. Wprowadzenie tych treści ma na celu lepsze przygotowanie młodych ludzi do życia zawodowego oraz budowanie świadomości społecznej i umiejętności egzekwowania praw, które im przysługują.

 

Nadzieja na lepsze jutro

 

Kampania „Ostatni dzwonek” to wyjątkowa szansa na budowanie społeczeństwa opartego na zasadach równości, sprawiedliwości i szacunku dla pracowników. Każdy ma prawo do godnej pracy i uczciwego traktowania. NSZZ „Solidarność” oczekuje, że zaangażowanie rządu pozwoli na skuteczną realizację postawionych celów i stanie się krokiem w kierunku lepszego jutra dla wszystkich młodych ludzi w Polsce. Poprawa edukacji dotyczącej praw pracowniczych i funkcjonowania rynku pracy rodzi nadzieję na bardziej sprawiedliwe i efektywne warunki zatrudnienia. Zarysowanie problemu młodym Polkom i Polakom poprzez kampanię informacyjną oraz zachęcenie rządu do rzeczowych rozmów na ten temat to krok w stronę budowania lepszej przyszłości dla całego społeczeństwa. Pora na zmiany!

Nowy numer

Tekst ukaże się w nowym numerze „Tygodnika Solidarność” dostępnym już od środy w kioskach. 

Chcesz otrzymywać „Tygodnik Solidarność” prosto do swojego domu lub zakładu pracy? Zamów prenumeratę <TUTAJ>

 

 


 

POLECANE
Samuel Pereira: Kto zyskał na operacji dezinformacyjnej przeciwko Morawieckiemu? tylko u nas
Samuel Pereira: Kto zyskał na operacji dezinformacyjnej przeciwko Morawieckiemu?

W Polsce, jak i na całym świecie, dezinformacja staje się niebezpieczną bronią w walce politycznej. Wbrew temu co jest popularne sądzić – najczęściej chwytają się jej te środowiska, które prezentują się jako walczące z kłamstwem i nienawiścią.

Pieniądze dla PiS. Szef PKW ostrzega gorące
Pieniądze dla PiS. Szef PKW ostrzega

Przewodniczący PKW Sylwester Marciniak wyraził nadzieję, że podczas poniedziałkowego posiedzenia członkowie Komisji zajmą stanowisko ws. zapytania ministra finansów o wypłatę środków dla PiS. Zauważył, że ich niewypłacenie może być podstawą protestów wyborczych.

Dostaliśmy odpowiedź ministerstwa sprawiedliwości nt. badań skóry głowy i cebulek włosów w ministerstwie tylko u nas
Dostaliśmy odpowiedź ministerstwa sprawiedliwości nt. badań skóry głowy i cebulek włosów w ministerstwie

Dziwacznie brzmiące informacje na temat wydatków Ministerstwa Sprawiedliwości ujawniła szefowa Krajowej Rady Sądowniczej Dagmara Pawełczyk-Woicka. Mamy odpowiedź ministerstwa.

Komunikat dla mieszkańców Warszawy Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Warszawy

Pociągi II linii metra kursują po skróconej trasie – informuje warszawskie metro.

Atak nożownika w Niemczech. Wiadomo, kim jest sprawca Wiadomości
Atak nożownika w Niemczech. Wiadomo, kim jest sprawca

Dwie osoby, w tym dwuletnie dziecko zginęły, a dwie zostały poważnie ranne w wyniku ataku nożownika w miejscowości Aschaffenburg. Policja zatrzymała sprawcę - 28-letniego mężczyznę z Afganistanu.

Pożar składowiska odpadów z niebezpiecznymi materiałami pod Radomskiem Wiadomości
Pożar składowiska odpadów z niebezpiecznymi materiałami pod Radomskiem

W gminie Radomsko w woj. łódzkim doszło do pożaru składowiska odpadów z niebezpiecznymi materiałami.

Wiadomości
Samsung S25. Powrót kultowej serii S

Dzisiaj miała miejsce premiera flagowego smartfona ze stajni Samsunga. Nowy model telefonu należący do popularnej serii S z pewnością zadziwi nie tylko fanów marki. Czy Samsung Galaxy S25 ma szansę zatrząść rynkiem? Sprawdź!

Trzaskowski bił na alarm ws. 800 plus dla Ukraińców. Ministerstwo: Nie wpłynęła żadna propozycja Wiadomości
Trzaskowski bił na alarm ws. 800 plus dla Ukraińców. Ministerstwo: Nie wpłynęła żadna propozycja

Do resortu rodziny nie wpłynęły ze sztabu prezydenta Rafała Trzaskowskiego żadne oficjalne informacje ani propozycje zmian przepisów dotyczących 800 plus dla Ukraińców – informuje Wirtualną Polskę Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Krzysztof Stanowski ogłosił start w wyborach. Jest pierwszy sondaż polityka
Krzysztof Stanowski ogłosił start w wyborach. Jest pierwszy sondaż

Dziennikarz Krzysztof Stanowski zapowiedział, że wystartuje w wyborach prezydenckich. Co sądzą o nim Polacy?

Minister Kotula skłamała w sprawie wykształcenia? Jest reakcja gorące
Minister Kotula skłamała w sprawie wykształcenia? Jest reakcja

"Przez pięć lat Katarzyna Kotula na swoim koncie w Sejmie przedstawiała, że posiada stopień magistra Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu. Okazało się jednak, że minister ds. równości takiego dyplomu nie posiada" – informuje Telewizja Republika. Teraz do całej sprawy odniosła się sama minister.

REKLAMA

To już ostatni dzwonek. Uczmy dzieci, że pracownicy mają swoje prawa

Młodzi Polacy stają dziś przed licznymi wyzwaniami na rynku pracy, które wpływają na ich stabilność życiową i perspektywy rozwoju. Byłoby im łatwiej, gdyby na etapie szkolnym więcej słyszeli i czytali o prawach pracownika.
zdjęcie ilustracyjne To już ostatni dzwonek. Uczmy dzieci, że pracownicy mają swoje prawa
zdjęcie ilustracyjne / Arthur Krijgsman

Pomimo ogólnej tendencji spadkowej bezrobocie wśród młodych nadal pozostaje problemem. Dwudziestolatkowie często doświadczają trudności ze znalezieniem stabilnej pracy, zwłaszcza jeśli nie posiadają odpowiedniego doświadczenia zawodowego czy wykształcenia. Ponadto, nierówności wynagrodzeń stanowią kolejne wyzwanie, z którym muszą się mierzyć. Młodzi pracownicy często otrzymują niższe zarobki niż ich starsi koledzy na podobnych stanowiskach, co prowadzi do frustracji i poczucia niesprawiedliwości. Niepewność zatrudnienia oraz brak stabilności finansowej sprawiają, że planowanie przyszłości staje się trudne i niepewne. W wielu przypadkach młodzi pracownicy zmuszeni są do akceptowania umów na gorszych warunkach, które nie zapewniają odpowiednich świadczeń socjalnych ani perspektyw rozwoju zawodowego, co w przyszłości prowadzi do braku motywacji do rozwijania się. Nierzadko młodzi pracownicy spotykają się z uprzedzeniami i stereotypami ze strony pracodawców, którzy mogą postrzegać ich jako niedoświadczonych, niestabilnych lub niezdolnych do zaangażowania. To wszystko składa się na złożony obraz sytuacji młodych Polek i Polaków na dzisiejszym rynku pracy, gdzie braki w edukacji i nierówności wynagrodzeń stają na przeszkodzie w osiągnięciu sukcesu zawodowego.

W obliczu tych wyzwań konieczne jest podjęcie skutecznych działań na rzecz poprawy tej sytuacji – zapewnienia większej stabilności zatrudnienia oraz równości szans dla wszystkich, niezależnie od wieku czy doświadczenia zawodowego.

Czytaj także: [FELIETON „TS”] Magdalena Okraska: Sto konkretów. Albo sześć

 

Sytuacja w polskich szkołach

 

Zastanawiając się nad traktowaniem młodych ludzi przez pracodawców, można dojść do wniosku, że młodsze pokolenie dość często biernie reaguje na problemy. Wydaje się, że wynika to nie tyle z braku chęci walki o lepsze warunki pracy, co z braku wiedzy o tym, jak się za to zabrać. Rozwiązaniem sytuacji konfliktowych z pracodawcami jest częściej zmiana miejsca zatrudnienia, niż dokonanie zmian warunków u obecnego pracodawcy. Młodzi pracownicy często nie zdają sobie sprawy z pełnego zakresu swoich praw i możliwości działania w takich momentach. Mogą czuć się bezradni i niepewni, co może prowadzić do przyjmowania niesprawiedliwych warunków pracy lub akceptowania złego traktowania. Dlatego edukacja na temat praw pracowniczych i umiejętności skutecznego reprezentowania swoich interesów staje się kluczowym elementem w przygotowaniu młodych ludzi do wejścia na rynek pracy. Muszą nie tylko znać swoje prawa, ale również umieć je egzekwować w praktyce. To nie tylko zapewni im większą pewność siebie i poczucie sprawiedliwości, ale także pozwoli na budowanie zdrowych relacji z pracodawcami opartych na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Właśnie z tych powodów sytuacja w polskich szkołach wymaga pilnej analizy i reform. 
 

Ostatni dzwonek na poznanie praw pracowniczych

 

Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” we współpracy z Krajową Sekcją Oświaty i Wychowania oraz Krajową Sekcją Młodych postanowiła zacząć działać, by dać nadzieję młodym ludziom na uzupełnienie wskazanych luk w systemie edukacji. Zespół ekspertów „S” wspólnie przeanalizował i wypracował postulaty zmian w kluczowych fragmentach obecnie obowiązującej podstawy programowej.
Rozpoczęto też kampanię informacyjną zwracającą uwagę na braki wiedzy o podstawowych prawach pracowniczych. Projekt ma na celu nie tylko zwiększenie szans na sukces zawodowy młodych osób, ale także uświadomienie im, jakie są ich prawa, jak ważne one są i jak można je egzekwować, by nie paść ofiarą wyzysku nieuczciwych pracodawców.

Wysłanie oficjalnego listu do ministry Edukacji, w którym przedstawione zostały postulaty „Solidarności”, to kolejny krok w kierunku realizacji celów projektu „Ostatni dzwonek”. 

Czytaj także: „Niech jedzą robaki”. Co kryje się pod hasłem „nowej żywności”?

 

Postulaty zmian

 

W swoich postulatach NSZZ „Solidarność” zwraca uwagę na konieczność wyróżnienia przedmiotu „Doradztwo zawodowe” jako głównego obszaru przekazywania treści związanych z poszukiwaniem pracy i rozwojem kariery zawodowej. Związek podkreśla potrzebę pełnego i wszechstronnego realizowania tego przedmiotu. Propozycja zakłada dodanie do treści programowych dla klas VII i VIII oraz dla wyższych poziomów edukacji elementów nawiązujących do praw pracowniczych, w tym do możliwych zagrożeń na rynku pracy i sposobów ochrony praw pracownika.

W odniesieniu do przedmiotu „Wiedza o społeczeństwie” Związek sugeruje wprowadzenie informacji dotyczących konsekwencji podjęcia różnych form zatrudnienia oraz związków między prawami pracowniczymi a prawami człowieka. Podkreśla również znaczenie roli organizacji społecznych, szczególnie związków zawodowych, w kontekście promowania demokracji uczestniczącej i ochrony praw pracowników. 
„Biznes i Zarządzanie” to przedmiot, w którym należy wprowadzić najwięcej zmian w treściach programowych. Już sama nazwa jest kontrowersyjna, dlatego Związek postuluje jej zmianę na bardziej adekwatną, która uwzględni równowagę życia społecznego. Dodatkowo proponuje się wprowadzenie treści dotyczących praw pracowniczych oraz dialogu społecznego w miejscu pracy jako istotnych elementów nauczania. Wskazuje się również na potrzebę doskonalenia umiejętności nauczycieli oraz ich współpracy z instytucjami posiadającymi fachową wiedzę, takimi jak związki zawodowe czy Państwowa Inspekcja Pracy. Wszystkie te uzupełnienia dążą do stworzenia programu nauczania, który doprowadzi do bardziej sprawiedliwego środowiska pracy dla przyszłych pokoleń. Wprowadzenie tych treści ma na celu lepsze przygotowanie młodych ludzi do życia zawodowego oraz budowanie świadomości społecznej i umiejętności egzekwowania praw, które im przysługują.

 

Nadzieja na lepsze jutro

 

Kampania „Ostatni dzwonek” to wyjątkowa szansa na budowanie społeczeństwa opartego na zasadach równości, sprawiedliwości i szacunku dla pracowników. Każdy ma prawo do godnej pracy i uczciwego traktowania. NSZZ „Solidarność” oczekuje, że zaangażowanie rządu pozwoli na skuteczną realizację postawionych celów i stanie się krokiem w kierunku lepszego jutra dla wszystkich młodych ludzi w Polsce. Poprawa edukacji dotyczącej praw pracowniczych i funkcjonowania rynku pracy rodzi nadzieję na bardziej sprawiedliwe i efektywne warunki zatrudnienia. Zarysowanie problemu młodym Polkom i Polakom poprzez kampanię informacyjną oraz zachęcenie rządu do rzeczowych rozmów na ten temat to krok w stronę budowania lepszej przyszłości dla całego społeczeństwa. Pora na zmiany!

Nowy numer

Tekst ukaże się w nowym numerze „Tygodnika Solidarność” dostępnym już od środy w kioskach. 

Chcesz otrzymywać „Tygodnik Solidarność” prosto do swojego domu lub zakładu pracy? Zamów prenumeratę <TUTAJ>

 

 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe