Skandal wokół „audytu” CPK
W Centralnym Porcie Komunikacyjnym trwają działania kontrolne, których celem – zdaniem nowego rządu – jest kompleksowa ocena dotychczasowej pracy Spółki. Poinformowano, że to od wyników audytów zależeć będzie przyszłość poszczególnych składowych Programu CPK, ich docelowe zakresy i harmonogramy.
Dokumenty, umowy, sprawozdania i raporty weryfikowane są bezpośrednio w biurze Spółki oraz w Biurze Pełnomocnika Rządu ds. CPK Macieja Laska. Trwają również postępowania przetargowe na wybór audytorów zewnętrznych, m.in. dotyczących inwestycji lotniskowych i kolejowych, finansów, obszaru kadrowego, marketingu, Programu Społeczno-Gospodarczego oraz weryfikacji przyjętych przez poprzedni zarząd harmonogramów prac. Pierwsze wyniki raportów cząstkowych powinny być znane do końca marca bieżącego roku, a kolejne w następnych tygodniach i miesiącach
– informuje CPK.
Czytaj również: Niemcy planują roboty przymusowe dla imigrantów
Wybrano pierwszych audytorów
Jak podaje serwis rynek-lotniczy.pl, wybrano audytorów harmonogramu części kolejowej i lotniskowej. Są to firmy HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR.
Szokujące są jednak kulisy wybrania powyższych ofert.
Wykonawcy ci zaproponowali za wykonanie swoich prac 387 450 zł brutto. Oferta otrzymała łącznie 79 punktów, w tym 60 pkt za cenę oraz 9 pkt za doświadczenie eksperta ds. harmonogramu inwestycji lotniskowych i 10 pkt za doświadczenie eksperta ds. analizy ryzyka. Za eksperta ds. harmonogramu w zakresie inwestycji kolejowych nie przyznano żadnego punktu
– podaje serwis. Poinformowano, że na drugim miejscu znalazła się oferta Instytut Dróg i Lotnisk i CCM, zaś na trzecim najdroższa oferta Infra – Centrum Doradztwa i IPOPEMA Securities.
W każdej z niewybranych ofert przyznano po 0 pkt za eksperta lotniczego. Najniżej oceniona oferta uzyskała jednak największą liczbę punktów za ekspertów ds. kolejowych i analizy ryzyka
– czytamy w publikacji.
Czytaj także: Kto odpowiada za problemy polskich rolników? Polacy nie mają wątpliwości [SONDAŻ]
Oburzenie wśród ekspertów
Sposób wyboru audytora wzbudził ogromne wzburzenie wśród ekspertów. Głos ws. zabrał m.in. Maciej Wilk, obecnie dyrektor operacyjny Flair Airlines.
Wygrało konsorcjum firm HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR z ofertą 387 450 zł – najniższą z trzech złożonych ofert, pomimo oceny doświadczenia eksperta w zakresie inwestycji kolejowych na zero punktów
– wskazał ekspert.
Jest rzeczą ABSOLUTNIE ZATRWAŻAJĄCĄ, że przyszłość strategicznego projektu o budżecie 155 mld zł (Faza 1 do 2030 r. – lotnisko + kolejowy Y), nad którym przez ostatnie lata pracował sztab wysokiej klasy specjalistów, powierzona zostaje trzem firmom-krzakom, które w 2022 miały w sumie:
👉 4,78 mln zł przychodów ze sprzedaży
👉 3,19 mln zł kapitału własnego;
👉 229 tys. zł zysku netto; i
👉 ok. 20 pracowników
– podkreśla Maciej Wilk i dodaje, że „wybrane podmioty nie posiadają kompetencji, doświadczenia ani – przede wszystkim – renomy, aby dokonywać eksperckiej opinii projektu tej skali”.
To są jakieś jaja. Realizowane przez najlepszych na rynku specjalistów ze wsparciem globalnych firm CPK ma być zgodnie z wynikami pierwszego przetargu audytowane przez konsorcjum trzech garażowych firm krzaków. Panie Ministrze @LasekMaciej, chyba nie tak miało być?
– pyta ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce Andrzej Banucha.
CPK wybrało najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na #audyt harmonogramu dla części lotniskowej oraz kolejowej (w zakresie KDP). Najkorzystniejsza oferta dostała 0 pkt za eksperta kolejowego. Pozostałe oferty miały po 0 pkt za eksperta lotniczego
– komentuje Łukasz Malinowski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Czytaj również: Hiszpański rząd odpowiada Macronowi ws. możliwości wysłania wojsk na Ukrainę
„To jedynie kwestia woli”
O tym, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest wręcz fundamentalna dla rozwoju Polski, pisaliśmy na łamach Tysol.pl wielokrotnie.
Nie ma żadnego powodu, żeby państwo podobnej wielkości jak Hiszpania, liczące około 41 milionów mieszkańców i znajdujące się w środku Europy, rezygnowało z hubu lotniczego
– mówi Andrzej Banucha, ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce w rozmowie z portalem Tysol.pl. Banucha dodaje, że 2nie jesteśmy w stanie wejść na wyższe poziomy z tą infrastrukturą, którą mamy”.
To się po prostu nie wydarzy albo będzie bardzo trudne. A mamy do tego wszelkie potrzebne warunki, jest to jedynie kwestia woli. Dla nas najlepszym przykładem, jeśli chodzi o CPK, jest lotnisko Madryt Barajas. To jest bardzo duże lotnisko z kilkoma terminalami i czterema pasami startowymi. Znajduje się pod Madrytem i obsługuje cały ruch lotniczy w tamtym rejonie, czyli około 60 milionów pasażerów rocznie. Barajas jest dla nas najlepszym przykładem, bo dokładnie tak powinien funkcjonować CPK, jeden duży port lotniczy dla Warszawy. Dzięki temu, że kumulowałby on cały ruch, nie musielibyśmy utrzymywać kilku lotnisk, dopłacać do nich, remontować ich i utrzymywać załóg. Mielibyśmy zatem potężne oszczędności operacyjne, ale także potężne zyski logistyczne
– podkreśla ekspert i wskazuje, że na rezygnacji z CPK „skorzystają przede wszystkim Niemcy i to jest fakt”.
Internauci ponad podziałami politycznymi – #TakDlaCPK
Coraz więcej wskazuje na to, że rząd Donalda Tuska ma zamiar zamykać wielkie projekty inwestycyjne mające służyć rozwojowi Polski. I coraz więcej wskazuje na to, że hasła ich obrony łączą ludzi nawet w jego własnym obozie politycznym.
Przypomnijmy, że pełnomocnikiem rządu ds. CPK został znany ze swojego sceptycyzmu wobec projektu i skompromitowany śledztwem ws. katastrofy smoleńskiej Maciej Lasek, co budzi duże obawy co do tego, czy projekt będzie kontynuowany. Sam premier Donald Tusk wypowiadał się sceptycznie o budowie CPK wielokrotnie.
Wobec coraz bardziej nabrzmiałej sytuacji w mediach społecznościowych olbrzymią popularnością cieszył się ruch społeczny w obronie strategicznych inwestycji pod hasłem #TakDlaCPK. Co ciekawe, ruch łączył nie tylko zwolenników PiS, ale również zwolenników lewicy, narodowców, a nawet… zwolenników Donalda Tuska i naczelnych krytyków Prawa i Sprawiedliwości. CPK poparł m.in. zajadle antypisowski Ruch Ośmiu Gwiazd, zaciekły zwolennik Tuska „Koneser Unii Europejskiej”, Młoda Lewica czy nawet pisarz Jakub Żulczyk, znany z tego, że nazwał prezydenta RP Andrzeja Dudę „debilem”.
PAŃSTWO Z DYKTY... STRIKES BACK ‼️
— Maciej Wilk ✈️🌎🇵🇱🇨🇦 (@MacVVilk) February 28, 2024
Rozstrzygnięto przetarg na pierwszy z 8 audytów projektu #CPK - w zakresie weryfikacji i oceny harmonogramów dla części lotniskowej oraz kolejowej
Wygrało konsorcjum firm HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR z ofertą 387 450 zł - najniższą z 3… pic.twitter.com/9A40RW7iKT
CPK wybrało najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na #audyt harmonogramu dla części lotniskowej oraz kolejowej (w zakresie KDP). Najkorzystniejsza oferta dostała 0 pkt za eksperta kolejowego. Pozostałe oferty miały po 0 pkt za eksperta lotniczego.
— Lukasz Malinowski (@Lukasz_Malin) February 27, 2024
Info: https://t.co/FETnH2ARxG pic.twitter.com/htofzDqIAN
#CPK
— Andrzej Banucha (@ABanucha) February 28, 2024
To są jakieś jaja.
Realizowane przez najlepszych na rynku specjalistów ze wsparciem globalnych firm CPK ma być zgodnie z wynikami pierwszego przetargu audytowane przez konsorcjum trzech garażowych firm krzaków.
Panie Ministrze @LasekMaciej, chyba nie tak miało być? https://t.co/hk5VvJbcBD