Skandal wokół „audytu” CPK

„Jest rzeczą ABSOLUTNIE ZATRWAŻAJĄCĄ, że przyszłość strategicznego projektu o budżecie 155 mld zł (Faza 1 do 2030 r. – lotnisko + kolejowy Y), nad którym przez ostatnie lata pracował sztab wysokiej klasy specjalistów, powierzona zostaje trzem firmom-krzakom” – pisze na platformie X ekspert ds. rynku lotniczego Maciej Wilk. 
Maciej Lasek Skandal wokół „audytu” CPK
Maciej Lasek / PAP/Tomasz Gzell

W Centralnym Porcie Komunikacyjnym trwają działania kontrolne, których celem – zdaniem nowego rządu – jest kompleksowa ocena dotychczasowej pracy Spółki. Poinformowano, że to od wyników audytów zależeć będzie przyszłość poszczególnych składowych Programu CPK, ich docelowe zakresy i harmonogramy.

Dokumenty, umowy, sprawozdania i raporty weryfikowane są bezpośrednio w biurze Spółki oraz w Biurze Pełnomocnika Rządu ds. CPK Macieja Laska. Trwają również postępowania przetargowe na wybór audytorów zewnętrznych, m.in. dotyczących inwestycji lotniskowych i kolejowych, finansów, obszaru kadrowego, marketingu, Programu Społeczno-Gospodarczego oraz weryfikacji przyjętych przez poprzedni zarząd harmonogramów prac. Pierwsze wyniki raportów cząstkowych powinny być znane do końca marca bieżącego roku, a kolejne w następnych tygodniach i miesiącach

– informuje CPK.

Czytaj również: Niemcy planują roboty przymusowe dla imigrantów

Wybrano pierwszych audytorów

Jak podaje serwis rynek-lotniczy.pl, wybrano audytorów harmonogramu części kolejowej i lotniskowej. Są to firmy HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR. 

Szokujące są jednak kulisy wybrania powyższych ofert. 

Wykonawcy ci zaproponowali za wykonanie swoich prac 387 450 zł brutto. Oferta otrzymała łącznie 79 punktów, w tym 60 pkt za cenę oraz 9 pkt za doświadczenie eksperta ds. harmonogramu inwestycji lotniskowych i 10 pkt za doświadczenie eksperta ds. analizy ryzyka. Za eksperta ds. harmonogramu w zakresie inwestycji kolejowych nie przyznano żadnego punktu

– podaje serwis. Poinformowano, że na drugim miejscu znalazła się oferta Instytut Dróg i Lotnisk i CCM, zaś na trzecim najdroższa oferta Infra – Centrum Doradztwa i IPOPEMA Securities.

W każdej z niewybranych ofert przyznano po 0 pkt za eksperta lotniczego. Najniżej oceniona oferta uzyskała jednak największą liczbę punktów za ekspertów ds. kolejowych i analizy ryzyka

– czytamy w publikacji. 

Czytaj także: Kto odpowiada za problemy polskich rolników? Polacy nie mają wątpliwości [SONDAŻ]

Oburzenie wśród ekspertów

Sposób wyboru audytora wzbudził ogromne wzburzenie wśród ekspertów. Głos ws. zabrał m.in. Maciej Wilk, obecnie dyrektor operacyjny Flair Airlines.

Wygrało konsorcjum firm HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR z ofertą 387 450 zł – najniższą z trzech złożonych ofert, pomimo oceny doświadczenia eksperta w zakresie inwestycji kolejowych na zero punktów

– wskazał ekspert. 

Jest rzeczą ABSOLUTNIE ZATRWAŻAJĄCĄ, że przyszłość strategicznego projektu o budżecie 155 mld zł (Faza 1 do 2030 r. – lotnisko + kolejowy Y), nad którym przez ostatnie lata pracował sztab wysokiej klasy specjalistów, powierzona zostaje trzem firmom-krzakom, które w 2022 miały w sumie:

👉 4,78 mln zł przychodów ze sprzedaży
👉 3,19 mln zł kapitału własnego;
👉 229 tys. zł zysku netto; i
👉 ok. 20 pracowników

– podkreśla Maciej Wilk i dodaje, że „wybrane podmioty nie posiadają kompetencji, doświadczenia ani – przede wszystkim – renomy, aby dokonywać eksperckiej opinii projektu tej skali”.

To są jakieś jaja. Realizowane przez najlepszych na rynku specjalistów ze wsparciem globalnych firm CPK ma być zgodnie z wynikami pierwszego przetargu audytowane przez konsorcjum trzech garażowych firm krzaków. Panie Ministrze @LasekMaciej, chyba nie tak miało być?

– pyta ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce Andrzej Banucha. 

CPK wybrało najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na #audyt harmonogramu dla części lotniskowej oraz kolejowej (w zakresie KDP). Najkorzystniejsza oferta dostała 0 pkt za eksperta kolejowego. Pozostałe oferty miały po 0 pkt za eksperta lotniczego

– komentuje Łukasz Malinowski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Czytaj również: Hiszpański rząd odpowiada Macronowi ws. możliwości wysłania wojsk na Ukrainę

„To jedynie kwestia woli”

O tym, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest wręcz fundamentalna dla rozwoju Polski, pisaliśmy na łamach Tysol.pl wielokrotnie. 

Nie ma żadnego powodu, żeby państwo podobnej wielkości jak Hiszpania, liczące około 41 milionów mieszkańców i znajdujące się w środku Europy, rezygnowało z hubu lotniczego

– mówi Andrzej Banucha, ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce w rozmowie z portalem Tysol.pl. Banucha dodaje, że 2nie jesteśmy w stanie wejść na wyższe poziomy z tą infrastrukturą, którą mamy”. 

To się po prostu nie wydarzy albo będzie bardzo trudne. A mamy do tego wszelkie potrzebne warunki, jest to jedynie kwestia woli. Dla nas najlepszym przykładem, jeśli chodzi o CPK, jest lotnisko Madryt Barajas. To jest bardzo duże lotnisko z kilkoma terminalami i czterema pasami startowymi. Znajduje się pod Madrytem i obsługuje cały ruch lotniczy w tamtym rejonie, czyli około 60 milionów pasażerów rocznie. Barajas jest dla nas najlepszym przykładem, bo dokładnie tak powinien funkcjonować CPK, jeden duży port lotniczy dla Warszawy. Dzięki temu, że kumulowałby on cały ruch, nie musielibyśmy utrzymywać kilku lotnisk, dopłacać do nich, remontować ich i utrzymywać załóg. Mielibyśmy zatem potężne oszczędności operacyjne, ale także potężne zyski logistyczne 

– podkreśla ekspert i wskazuje, że na rezygnacji z CPK „skorzystają przede wszystkim Niemcy i to jest fakt”.

Internauci ponad podziałami politycznymi – #TakDlaCPK

Coraz więcej wskazuje na to, że rząd Donalda Tuska ma zamiar zamykać wielkie projekty inwestycyjne mające służyć rozwojowi Polski. I coraz więcej wskazuje na to, że hasła ich obrony łączą ludzi nawet w jego własnym obozie politycznym.

Przypomnijmy, że pełnomocnikiem rządu ds. CPK został znany ze swojego sceptycyzmu wobec projektu i skompromitowany śledztwem ws. katastrofy smoleńskiej Maciej Lasek, co budzi duże obawy co do tego, czy projekt będzie kontynuowany. Sam premier Donald Tusk wypowiadał się sceptycznie o budowie CPK wielokrotnie.

Wobec coraz bardziej nabrzmiałej sytuacji w mediach społecznościowych olbrzymią popularnością cieszył się ruch społeczny w obronie strategicznych inwestycji pod hasłem #TakDlaCPK. Co ciekawe, ruch łączył nie tylko zwolenników PiS, ale również zwolenników lewicy, narodowców, a nawet… zwolenników Donalda Tuska i naczelnych krytyków Prawa i Sprawiedliwości. CPK poparł m.in. zajadle antypisowski Ruch Ośmiu Gwiazd, zaciekły zwolennik Tuska „Koneser Unii Europejskiej”, Młoda Lewica czy nawet pisarz Jakub Żulczyk, znany z tego, że nazwał prezydenta RP Andrzeja Dudę „debilem”.


 

POLECANE
Tusk oskarżony o zamach stanu. Ekspert: sytuacja jest poważna gorące
Tusk oskarżony o zamach stanu. Ekspert: sytuacja jest poważna

W środę podczas konferencji prasowej prezes Trybunału Konstytucyjnego Bogdan Święczkowski poinformował, że pod koniec stycznia br. podpisał liczące 60 stron zawiadomienie o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa przez prezesa Rady Ministrów, ministrów, marszałka Sejmu, marszałek Senatu, posłów i senatorów koalicji rządzącej, prezesa RCL, niektórych sędziów i prokuratorów. Sprawę komentuje mec. Bartosz Lewandowski.

Donald Tusk ma problem. Nowy sondaż nie pozostawia złudzeń gorące
Donald Tusk ma problem. Nowy sondaż nie pozostawia złudzeń

Ogromny spadek poparcia dla rządu Donalda Tuska. Jeszcze w czerwcu 2024 roku przeciwnicy rządu stanowili 40 proc., w styczniu 2025 roku już 54 proc. – wynika z najnowszego sondażu pracowni OGB Pro.

Nowe kłopoty TVN. Będzie śledztwo w USA? gorące
Nowe kłopoty TVN. Będzie śledztwo w USA?

Według dokumentów opublikowanych przez Kamila Różalskiego, byłego operatora TVN, prokuratura umorzyła sprawę łamania praw pracowniczych w TVN. Wszystko jednak wskazuje na to, że to nie koniec.

Prezes TK oskarżył Tuska o zamach stanu. Jest reakcja Kaczyńskiego pilne
Prezes TK oskarżył Tuska o zamach stanu. Jest reakcja Kaczyńskiego

– To jest sytuacja, która jest właściwą reakcją na stan rzeczy, który mamy w Polsce (...) W tym, co robi władza, nie ma już niczego, co jest związane z treścią przepisów – powiedział szef PiS Jarosław Kaczyński komentując w ten sposób środową decyzję prezesa Trybunału Konstytucyjnego Bogdana Święczkowskiego.

Król Karol III otrzymał raport rotmistrza Witolda Pileckiego. To reakcja na jego skandaliczną wypowiedź gorące
Król Karol III otrzymał raport rotmistrza Witolda Pileckiego. To reakcja na jego skandaliczną wypowiedź

Brytyjski król Karol III otrzymał w środę od brytyjskiej Polonii tłumaczenie "Raportu Witolda" - relacji rotmistrza Witolda Pileckiego, dokumentującej wydarzenia w niemieckim obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau.

Nie żyje Mieczysław Buczkowski, ps. Buk, wybitny lekarz i powstaniec warszawski Wiadomości
Nie żyje Mieczysław Buczkowski, ps. Buk, wybitny lekarz i powstaniec warszawski

W wieku 102 lat zmarł Mieczysław Buczkowski, wybitny lekarz i powstaniec warszawski używający pseudonimu Buk – podaje fundacja BohaterON .

Obywatelski projekt ustawy #TakDlaCPK odrzucony gorące
Obywatelski projekt ustawy #TakDlaCPK odrzucony

Sejmowa komisja infrastruktury odrzuciła w środę obywatelski projekt ustawy zobowiązującej rząd do realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego w wersji z pierwotnego programu wieloletniego CPK.

Zastępca prokuratora generalnego wszczął śledztwo ws. podejrzenia o zamach stanu pilne
Zastępca prokuratora generalnego wszczął śledztwo ws. podejrzenia o zamach stanu

Prokurator Michał Ostrowski wszczął śledztwo ws. zawiadomienia prezesa Trybunału Konstytucyjnego o zamachu stanu. O tej decyzji powiadomił prokuratora generalnego Adama Bodnara – informuje serwis niezalezna.pl.

Argentyna wycofuje się z WHO. Jest decyzja Wiadomości
Argentyna wycofuje się z WHO. Jest decyzja

– Prezydent Argentyny Javier Milei wycofa ten kraj ze Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) – poinformował w środę rzecznik prezydenta Manuel Adorni, tłumacząc to "głębokimi różnicami w sferze zarządzania opieką zdrowotną" oraz "wpływami politycznymi niektórych państw".

Znany sportowiec ogłosił radosną nowinę. Lawina komentarzy Wiadomości
Znany sportowiec ogłosił radosną nowinę. Lawina komentarzy

Jerzy Janowicz podzielił się z fanami wyjątkowym momentem w swoim życiu. 4 lutego tenisista poinformował o narodzinach córki, publikując na swoim profilu w mediach społecznościowych wzruszające zdjęcie ze szpitala.

REKLAMA

Skandal wokół „audytu” CPK

„Jest rzeczą ABSOLUTNIE ZATRWAŻAJĄCĄ, że przyszłość strategicznego projektu o budżecie 155 mld zł (Faza 1 do 2030 r. – lotnisko + kolejowy Y), nad którym przez ostatnie lata pracował sztab wysokiej klasy specjalistów, powierzona zostaje trzem firmom-krzakom” – pisze na platformie X ekspert ds. rynku lotniczego Maciej Wilk. 
Maciej Lasek Skandal wokół „audytu” CPK
Maciej Lasek / PAP/Tomasz Gzell

W Centralnym Porcie Komunikacyjnym trwają działania kontrolne, których celem – zdaniem nowego rządu – jest kompleksowa ocena dotychczasowej pracy Spółki. Poinformowano, że to od wyników audytów zależeć będzie przyszłość poszczególnych składowych Programu CPK, ich docelowe zakresy i harmonogramy.

Dokumenty, umowy, sprawozdania i raporty weryfikowane są bezpośrednio w biurze Spółki oraz w Biurze Pełnomocnika Rządu ds. CPK Macieja Laska. Trwają również postępowania przetargowe na wybór audytorów zewnętrznych, m.in. dotyczących inwestycji lotniskowych i kolejowych, finansów, obszaru kadrowego, marketingu, Programu Społeczno-Gospodarczego oraz weryfikacji przyjętych przez poprzedni zarząd harmonogramów prac. Pierwsze wyniki raportów cząstkowych powinny być znane do końca marca bieżącego roku, a kolejne w następnych tygodniach i miesiącach

– informuje CPK.

Czytaj również: Niemcy planują roboty przymusowe dla imigrantów

Wybrano pierwszych audytorów

Jak podaje serwis rynek-lotniczy.pl, wybrano audytorów harmonogramu części kolejowej i lotniskowej. Są to firmy HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR. 

Szokujące są jednak kulisy wybrania powyższych ofert. 

Wykonawcy ci zaproponowali za wykonanie swoich prac 387 450 zł brutto. Oferta otrzymała łącznie 79 punktów, w tym 60 pkt za cenę oraz 9 pkt za doświadczenie eksperta ds. harmonogramu inwestycji lotniskowych i 10 pkt za doświadczenie eksperta ds. analizy ryzyka. Za eksperta ds. harmonogramu w zakresie inwestycji kolejowych nie przyznano żadnego punktu

– podaje serwis. Poinformowano, że na drugim miejscu znalazła się oferta Instytut Dróg i Lotnisk i CCM, zaś na trzecim najdroższa oferta Infra – Centrum Doradztwa i IPOPEMA Securities.

W każdej z niewybranych ofert przyznano po 0 pkt za eksperta lotniczego. Najniżej oceniona oferta uzyskała jednak największą liczbę punktów za ekspertów ds. kolejowych i analizy ryzyka

– czytamy w publikacji. 

Czytaj także: Kto odpowiada za problemy polskich rolników? Polacy nie mają wątpliwości [SONDAŻ]

Oburzenie wśród ekspertów

Sposób wyboru audytora wzbudził ogromne wzburzenie wśród ekspertów. Głos ws. zabrał m.in. Maciej Wilk, obecnie dyrektor operacyjny Flair Airlines.

Wygrało konsorcjum firm HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR z ofertą 387 450 zł – najniższą z trzech złożonych ofert, pomimo oceny doświadczenia eksperta w zakresie inwestycji kolejowych na zero punktów

– wskazał ekspert. 

Jest rzeczą ABSOLUTNIE ZATRWAŻAJĄCĄ, że przyszłość strategicznego projektu o budżecie 155 mld zł (Faza 1 do 2030 r. – lotnisko + kolejowy Y), nad którym przez ostatnie lata pracował sztab wysokiej klasy specjalistów, powierzona zostaje trzem firmom-krzakom, które w 2022 miały w sumie:

👉 4,78 mln zł przychodów ze sprzedaży
👉 3,19 mln zł kapitału własnego;
👉 229 tys. zł zysku netto; i
👉 ok. 20 pracowników

– podkreśla Maciej Wilk i dodaje, że „wybrane podmioty nie posiadają kompetencji, doświadczenia ani – przede wszystkim – renomy, aby dokonywać eksperckiej opinii projektu tej skali”.

To są jakieś jaja. Realizowane przez najlepszych na rynku specjalistów ze wsparciem globalnych firm CPK ma być zgodnie z wynikami pierwszego przetargu audytowane przez konsorcjum trzech garażowych firm krzaków. Panie Ministrze @LasekMaciej, chyba nie tak miało być?

– pyta ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce Andrzej Banucha. 

CPK wybrało najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na #audyt harmonogramu dla części lotniskowej oraz kolejowej (w zakresie KDP). Najkorzystniejsza oferta dostała 0 pkt za eksperta kolejowego. Pozostałe oferty miały po 0 pkt za eksperta lotniczego

– komentuje Łukasz Malinowski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Czytaj również: Hiszpański rząd odpowiada Macronowi ws. możliwości wysłania wojsk na Ukrainę

„To jedynie kwestia woli”

O tym, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest wręcz fundamentalna dla rozwoju Polski, pisaliśmy na łamach Tysol.pl wielokrotnie. 

Nie ma żadnego powodu, żeby państwo podobnej wielkości jak Hiszpania, liczące około 41 milionów mieszkańców i znajdujące się w środku Europy, rezygnowało z hubu lotniczego

– mówi Andrzej Banucha, ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce w rozmowie z portalem Tysol.pl. Banucha dodaje, że 2nie jesteśmy w stanie wejść na wyższe poziomy z tą infrastrukturą, którą mamy”. 

To się po prostu nie wydarzy albo będzie bardzo trudne. A mamy do tego wszelkie potrzebne warunki, jest to jedynie kwestia woli. Dla nas najlepszym przykładem, jeśli chodzi o CPK, jest lotnisko Madryt Barajas. To jest bardzo duże lotnisko z kilkoma terminalami i czterema pasami startowymi. Znajduje się pod Madrytem i obsługuje cały ruch lotniczy w tamtym rejonie, czyli około 60 milionów pasażerów rocznie. Barajas jest dla nas najlepszym przykładem, bo dokładnie tak powinien funkcjonować CPK, jeden duży port lotniczy dla Warszawy. Dzięki temu, że kumulowałby on cały ruch, nie musielibyśmy utrzymywać kilku lotnisk, dopłacać do nich, remontować ich i utrzymywać załóg. Mielibyśmy zatem potężne oszczędności operacyjne, ale także potężne zyski logistyczne 

– podkreśla ekspert i wskazuje, że na rezygnacji z CPK „skorzystają przede wszystkim Niemcy i to jest fakt”.

Internauci ponad podziałami politycznymi – #TakDlaCPK

Coraz więcej wskazuje na to, że rząd Donalda Tuska ma zamiar zamykać wielkie projekty inwestycyjne mające służyć rozwojowi Polski. I coraz więcej wskazuje na to, że hasła ich obrony łączą ludzi nawet w jego własnym obozie politycznym.

Przypomnijmy, że pełnomocnikiem rządu ds. CPK został znany ze swojego sceptycyzmu wobec projektu i skompromitowany śledztwem ws. katastrofy smoleńskiej Maciej Lasek, co budzi duże obawy co do tego, czy projekt będzie kontynuowany. Sam premier Donald Tusk wypowiadał się sceptycznie o budowie CPK wielokrotnie.

Wobec coraz bardziej nabrzmiałej sytuacji w mediach społecznościowych olbrzymią popularnością cieszył się ruch społeczny w obronie strategicznych inwestycji pod hasłem #TakDlaCPK. Co ciekawe, ruch łączył nie tylko zwolenników PiS, ale również zwolenników lewicy, narodowców, a nawet… zwolenników Donalda Tuska i naczelnych krytyków Prawa i Sprawiedliwości. CPK poparł m.in. zajadle antypisowski Ruch Ośmiu Gwiazd, zaciekły zwolennik Tuska „Koneser Unii Europejskiej”, Młoda Lewica czy nawet pisarz Jakub Żulczyk, znany z tego, że nazwał prezydenta RP Andrzeja Dudę „debilem”.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe