Skandal wokół „audytu” CPK

„Jest rzeczą ABSOLUTNIE ZATRWAŻAJĄCĄ, że przyszłość strategicznego projektu o budżecie 155 mld zł (Faza 1 do 2030 r. – lotnisko + kolejowy Y), nad którym przez ostatnie lata pracował sztab wysokiej klasy specjalistów, powierzona zostaje trzem firmom-krzakom” – pisze na platformie X ekspert ds. rynku lotniczego Maciej Wilk. 
Maciej Lasek Skandal wokół „audytu” CPK
Maciej Lasek / PAP/Tomasz Gzell

W Centralnym Porcie Komunikacyjnym trwają działania kontrolne, których celem – zdaniem nowego rządu – jest kompleksowa ocena dotychczasowej pracy Spółki. Poinformowano, że to od wyników audytów zależeć będzie przyszłość poszczególnych składowych Programu CPK, ich docelowe zakresy i harmonogramy.

Dokumenty, umowy, sprawozdania i raporty weryfikowane są bezpośrednio w biurze Spółki oraz w Biurze Pełnomocnika Rządu ds. CPK Macieja Laska. Trwają również postępowania przetargowe na wybór audytorów zewnętrznych, m.in. dotyczących inwestycji lotniskowych i kolejowych, finansów, obszaru kadrowego, marketingu, Programu Społeczno-Gospodarczego oraz weryfikacji przyjętych przez poprzedni zarząd harmonogramów prac. Pierwsze wyniki raportów cząstkowych powinny być znane do końca marca bieżącego roku, a kolejne w następnych tygodniach i miesiącach

– informuje CPK.

Czytaj również: Niemcy planują roboty przymusowe dla imigrantów

Wybrano pierwszych audytorów

Jak podaje serwis rynek-lotniczy.pl, wybrano audytorów harmonogramu części kolejowej i lotniskowej. Są to firmy HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR. 

Szokujące są jednak kulisy wybrania powyższych ofert. 

Wykonawcy ci zaproponowali za wykonanie swoich prac 387 450 zł brutto. Oferta otrzymała łącznie 79 punktów, w tym 60 pkt za cenę oraz 9 pkt za doświadczenie eksperta ds. harmonogramu inwestycji lotniskowych i 10 pkt za doświadczenie eksperta ds. analizy ryzyka. Za eksperta ds. harmonogramu w zakresie inwestycji kolejowych nie przyznano żadnego punktu

– podaje serwis. Poinformowano, że na drugim miejscu znalazła się oferta Instytut Dróg i Lotnisk i CCM, zaś na trzecim najdroższa oferta Infra – Centrum Doradztwa i IPOPEMA Securities.

W każdej z niewybranych ofert przyznano po 0 pkt za eksperta lotniczego. Najniżej oceniona oferta uzyskała jednak największą liczbę punktów za ekspertów ds. kolejowych i analizy ryzyka

– czytamy w publikacji. 

Czytaj także: Kto odpowiada za problemy polskich rolników? Polacy nie mają wątpliwości [SONDAŻ]

Oburzenie wśród ekspertów

Sposób wyboru audytora wzbudził ogromne wzburzenie wśród ekspertów. Głos ws. zabrał m.in. Maciej Wilk, obecnie dyrektor operacyjny Flair Airlines.

Wygrało konsorcjum firm HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR z ofertą 387 450 zł – najniższą z trzech złożonych ofert, pomimo oceny doświadczenia eksperta w zakresie inwestycji kolejowych na zero punktów

– wskazał ekspert. 

Jest rzeczą ABSOLUTNIE ZATRWAŻAJĄCĄ, że przyszłość strategicznego projektu o budżecie 155 mld zł (Faza 1 do 2030 r. – lotnisko + kolejowy Y), nad którym przez ostatnie lata pracował sztab wysokiej klasy specjalistów, powierzona zostaje trzem firmom-krzakom, które w 2022 miały w sumie:

👉 4,78 mln zł przychodów ze sprzedaży
👉 3,19 mln zł kapitału własnego;
👉 229 tys. zł zysku netto; i
👉 ok. 20 pracowników

– podkreśla Maciej Wilk i dodaje, że „wybrane podmioty nie posiadają kompetencji, doświadczenia ani – przede wszystkim – renomy, aby dokonywać eksperckiej opinii projektu tej skali”.

To są jakieś jaja. Realizowane przez najlepszych na rynku specjalistów ze wsparciem globalnych firm CPK ma być zgodnie z wynikami pierwszego przetargu audytowane przez konsorcjum trzech garażowych firm krzaków. Panie Ministrze @LasekMaciej, chyba nie tak miało być?

– pyta ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce Andrzej Banucha. 

CPK wybrało najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na #audyt harmonogramu dla części lotniskowej oraz kolejowej (w zakresie KDP). Najkorzystniejsza oferta dostała 0 pkt za eksperta kolejowego. Pozostałe oferty miały po 0 pkt za eksperta lotniczego

– komentuje Łukasz Malinowski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Czytaj również: Hiszpański rząd odpowiada Macronowi ws. możliwości wysłania wojsk na Ukrainę

„To jedynie kwestia woli”

O tym, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest wręcz fundamentalna dla rozwoju Polski, pisaliśmy na łamach Tysol.pl wielokrotnie. 

Nie ma żadnego powodu, żeby państwo podobnej wielkości jak Hiszpania, liczące około 41 milionów mieszkańców i znajdujące się w środku Europy, rezygnowało z hubu lotniczego

– mówi Andrzej Banucha, ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce w rozmowie z portalem Tysol.pl. Banucha dodaje, że 2nie jesteśmy w stanie wejść na wyższe poziomy z tą infrastrukturą, którą mamy”. 

To się po prostu nie wydarzy albo będzie bardzo trudne. A mamy do tego wszelkie potrzebne warunki, jest to jedynie kwestia woli. Dla nas najlepszym przykładem, jeśli chodzi o CPK, jest lotnisko Madryt Barajas. To jest bardzo duże lotnisko z kilkoma terminalami i czterema pasami startowymi. Znajduje się pod Madrytem i obsługuje cały ruch lotniczy w tamtym rejonie, czyli około 60 milionów pasażerów rocznie. Barajas jest dla nas najlepszym przykładem, bo dokładnie tak powinien funkcjonować CPK, jeden duży port lotniczy dla Warszawy. Dzięki temu, że kumulowałby on cały ruch, nie musielibyśmy utrzymywać kilku lotnisk, dopłacać do nich, remontować ich i utrzymywać załóg. Mielibyśmy zatem potężne oszczędności operacyjne, ale także potężne zyski logistyczne 

– podkreśla ekspert i wskazuje, że na rezygnacji z CPK „skorzystają przede wszystkim Niemcy i to jest fakt”.

Internauci ponad podziałami politycznymi – #TakDlaCPK

Coraz więcej wskazuje na to, że rząd Donalda Tuska ma zamiar zamykać wielkie projekty inwestycyjne mające służyć rozwojowi Polski. I coraz więcej wskazuje na to, że hasła ich obrony łączą ludzi nawet w jego własnym obozie politycznym.

Przypomnijmy, że pełnomocnikiem rządu ds. CPK został znany ze swojego sceptycyzmu wobec projektu i skompromitowany śledztwem ws. katastrofy smoleńskiej Maciej Lasek, co budzi duże obawy co do tego, czy projekt będzie kontynuowany. Sam premier Donald Tusk wypowiadał się sceptycznie o budowie CPK wielokrotnie.

Wobec coraz bardziej nabrzmiałej sytuacji w mediach społecznościowych olbrzymią popularnością cieszył się ruch społeczny w obronie strategicznych inwestycji pod hasłem #TakDlaCPK. Co ciekawe, ruch łączył nie tylko zwolenników PiS, ale również zwolenników lewicy, narodowców, a nawet… zwolenników Donalda Tuska i naczelnych krytyków Prawa i Sprawiedliwości. CPK poparł m.in. zajadle antypisowski Ruch Ośmiu Gwiazd, zaciekły zwolennik Tuska „Koneser Unii Europejskiej”, Młoda Lewica czy nawet pisarz Jakub Żulczyk, znany z tego, że nazwał prezydenta RP Andrzeja Dudę „debilem”.


 

POLECANE
Wibrioza w Polsce, a nie cholera. Na czym polega różnica? z ostatniej chwili
Wibrioza w Polsce, a nie cholera. Na czym polega różnica?

W lipcu wykryto dwa przypadki Vibrio cholerae w Polsce, bakterii, która może, ale nie musi, wytwarzać toksynę choleryczną. W obu przypadkach wykluczono wystąpienie cholery – zdiagnozowano wibriozę.

Spektakularny przełom w leczeniu groźnej choroby. Komunikat zespołu badawczego z ostatniej chwili
"Spektakularny przełom" w leczeniu groźnej choroby. Komunikat zespołu badawczego

Naukowcy z Belgii ogłosili „spektakularny przełom” w badaniach nad leczeniem sepsy. "To podejście jest tanie, oparte na prostych mechanizmach i może być szybko przeniesione do praktyki klinicznej" - mówią naukowcy o swoim odkryciu.

Zatrzymani za współpracę z Rosją. Tusk podał liczbę z ostatniej chwili
Zatrzymani za współpracę z Rosją. Tusk podał liczbę

– W tej chwili mamy 32 osoby zatrzymane i podejrzane o współpracę z rosyjskimi służbami, które zlecały akty dywersji albo pobicie – poinformował we wtorek premier Donald Tusk. Dodał, że wśród nich jest Polak, są Rosjanie, Ukraińcy, Białorusini i jest Kolumbijczyk.

Prof. Zoll ma kłopoty z prawem: Jestem w bardzo trudnej sytuacji Wiadomości
Prof. Zoll ma kłopoty z prawem: "Jestem w bardzo trudnej sytuacji"

Jestem w bardzo trudnej sytuacji, dlatego że doszła do mnie wiadomość, że Stowarzyszenie Prawników Polskich wystąpiło do prokuratury z podejrzeniem, że popełniłem przestępstwo - mówił prof. Andrzej Zoll w TVN24, tłumacząc swoją poprzednią wypowiedź. Stowarzyszenie Prawnicy dla Polski złożyło zawiadomienie do prokuratury w zeszłym tygodniu. Zarzuciło byłemu sędziemu TK m.in., że "sugerując możliwość zablokowania lub opóźnienia zaprzysiężenia prezydenta elekta Karola Nawrockiego, przekroczył granice debaty". 

Joanna Kołaczkowska. Bisu nie będzie tylko u nas
Joanna Kołaczkowska. Bisu nie będzie

Spadła lawina. Zasypała social media, zalała konta. Internet oszalał. Na oficjalnych kontach kabaretów, celebrytów, polityków, prywatnych profilach bliższych i dalszych znajomych i nieznajomych czytam o jednym: odejściu Joanny Kołaczkowskiej.

Nie żyje wybitny aktor. Legenda teatru z ostatniej chwili
Nie żyje wybitny aktor. Legenda teatru

W wieku 65 lat zmarł Krzysztof Matuszewski - jeden z najwybitniejszych aktorów Teatru Wybrzeże, związany z tą sceną od ponad czterech dekad.

Powódź na północy Polski. Wojewoda warmińsko-mazurski wydał komunikat z ostatniej chwili
Powódź na północy Polski. Wojewoda warmińsko-mazurski wydał komunikat

Wojewoda warmińsko-mazurski Radosław Król poinformował we wtorek, że stan wód na Żuławach Wiślanych jest wysoki. W Elblągu sytuacja się nie pogarsza. Miasto oferuje mieszkańcom worki z piaskiem i lawety do wywożenia na parkingi zalanych aut.

Czasu jest coraz mniej. Dramatyczny komunikat wrocławskiego zoo z ostatniej chwili
"Czasu jest coraz mniej". Dramatyczny komunikat wrocławskiego zoo

Wrocławskie zoo chętnie dzieli się informacjami o swoich podopiecznych, licząc, że zainteresuje ich losem jak największą rzeszę ludzi, którym na sercu leży ich dobro.

Coraz więcej zorganizowanych wyłudzeń zasiłków w Niemczech. Ostrzeżenie przed mafijnymi strukturami z ostatniej chwili
Coraz więcej zorganizowanych wyłudzeń zasiłków w Niemczech. Ostrzeżenie przed "mafijnymi strukturami"

W 2024 roku niemiecki rząd federalny odnotował 421 przypadków nadużyć związanych z zasiłkiem obywatelskim, w które były zaangażowane zorganizowane grupy. Dane za 2025 rok do maja wskazują, że proceder rośnie.

Warner Bros. Discovery podjął ważną decyzję. Co dalej  z TVN? gorące
Warner Bros. Discovery podjął ważną decyzję. Co dalej z TVN?

Warner Bros. Discovery wykonał kolejny krok w związku z planowanym podziałem firmy. Ogłosił nową strukturę spółki i podał personalia osób, które staną na czele firmy. Decyzje obejma także polski oddział - TVN Warner Bros. Discovery.

REKLAMA

Skandal wokół „audytu” CPK

„Jest rzeczą ABSOLUTNIE ZATRWAŻAJĄCĄ, że przyszłość strategicznego projektu o budżecie 155 mld zł (Faza 1 do 2030 r. – lotnisko + kolejowy Y), nad którym przez ostatnie lata pracował sztab wysokiej klasy specjalistów, powierzona zostaje trzem firmom-krzakom” – pisze na platformie X ekspert ds. rynku lotniczego Maciej Wilk. 
Maciej Lasek Skandal wokół „audytu” CPK
Maciej Lasek / PAP/Tomasz Gzell

W Centralnym Porcie Komunikacyjnym trwają działania kontrolne, których celem – zdaniem nowego rządu – jest kompleksowa ocena dotychczasowej pracy Spółki. Poinformowano, że to od wyników audytów zależeć będzie przyszłość poszczególnych składowych Programu CPK, ich docelowe zakresy i harmonogramy.

Dokumenty, umowy, sprawozdania i raporty weryfikowane są bezpośrednio w biurze Spółki oraz w Biurze Pełnomocnika Rządu ds. CPK Macieja Laska. Trwają również postępowania przetargowe na wybór audytorów zewnętrznych, m.in. dotyczących inwestycji lotniskowych i kolejowych, finansów, obszaru kadrowego, marketingu, Programu Społeczno-Gospodarczego oraz weryfikacji przyjętych przez poprzedni zarząd harmonogramów prac. Pierwsze wyniki raportów cząstkowych powinny być znane do końca marca bieżącego roku, a kolejne w następnych tygodniach i miesiącach

– informuje CPK.

Czytaj również: Niemcy planują roboty przymusowe dla imigrantów

Wybrano pierwszych audytorów

Jak podaje serwis rynek-lotniczy.pl, wybrano audytorów harmonogramu części kolejowej i lotniskowej. Są to firmy HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR. 

Szokujące są jednak kulisy wybrania powyższych ofert. 

Wykonawcy ci zaproponowali za wykonanie swoich prac 387 450 zł brutto. Oferta otrzymała łącznie 79 punktów, w tym 60 pkt za cenę oraz 9 pkt za doświadczenie eksperta ds. harmonogramu inwestycji lotniskowych i 10 pkt za doświadczenie eksperta ds. analizy ryzyka. Za eksperta ds. harmonogramu w zakresie inwestycji kolejowych nie przyznano żadnego punktu

– podaje serwis. Poinformowano, że na drugim miejscu znalazła się oferta Instytut Dróg i Lotnisk i CCM, zaś na trzecim najdroższa oferta Infra – Centrum Doradztwa i IPOPEMA Securities.

W każdej z niewybranych ofert przyznano po 0 pkt za eksperta lotniczego. Najniżej oceniona oferta uzyskała jednak największą liczbę punktów za ekspertów ds. kolejowych i analizy ryzyka

– czytamy w publikacji. 

Czytaj także: Kto odpowiada za problemy polskich rolników? Polacy nie mają wątpliwości [SONDAŻ]

Oburzenie wśród ekspertów

Sposób wyboru audytora wzbudził ogromne wzburzenie wśród ekspertów. Głos ws. zabrał m.in. Maciej Wilk, obecnie dyrektor operacyjny Flair Airlines.

Wygrało konsorcjum firm HMJ, Projekt Plus i TECH-TOR z ofertą 387 450 zł – najniższą z trzech złożonych ofert, pomimo oceny doświadczenia eksperta w zakresie inwestycji kolejowych na zero punktów

– wskazał ekspert. 

Jest rzeczą ABSOLUTNIE ZATRWAŻAJĄCĄ, że przyszłość strategicznego projektu o budżecie 155 mld zł (Faza 1 do 2030 r. – lotnisko + kolejowy Y), nad którym przez ostatnie lata pracował sztab wysokiej klasy specjalistów, powierzona zostaje trzem firmom-krzakom, które w 2022 miały w sumie:

👉 4,78 mln zł przychodów ze sprzedaży
👉 3,19 mln zł kapitału własnego;
👉 229 tys. zł zysku netto; i
👉 ok. 20 pracowników

– podkreśla Maciej Wilk i dodaje, że „wybrane podmioty nie posiadają kompetencji, doświadczenia ani – przede wszystkim – renomy, aby dokonywać eksperckiej opinii projektu tej skali”.

To są jakieś jaja. Realizowane przez najlepszych na rynku specjalistów ze wsparciem globalnych firm CPK ma być zgodnie z wynikami pierwszego przetargu audytowane przez konsorcjum trzech garażowych firm krzaków. Panie Ministrze @LasekMaciej, chyba nie tak miało być?

– pyta ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce Andrzej Banucha. 

CPK wybrało najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na #audyt harmonogramu dla części lotniskowej oraz kolejowej (w zakresie KDP). Najkorzystniejsza oferta dostała 0 pkt za eksperta kolejowego. Pozostałe oferty miały po 0 pkt za eksperta lotniczego

– komentuje Łukasz Malinowski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Czytaj również: Hiszpański rząd odpowiada Macronowi ws. możliwości wysłania wojsk na Ukrainę

„To jedynie kwestia woli”

O tym, że budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego jest wręcz fundamentalna dla rozwoju Polski, pisaliśmy na łamach Tysol.pl wielokrotnie. 

Nie ma żadnego powodu, żeby państwo podobnej wielkości jak Hiszpania, liczące około 41 milionów mieszkańców i znajdujące się w środku Europy, rezygnowało z hubu lotniczego

– mówi Andrzej Banucha, ekspert z zarządzania strategicznego w logistyce w rozmowie z portalem Tysol.pl. Banucha dodaje, że 2nie jesteśmy w stanie wejść na wyższe poziomy z tą infrastrukturą, którą mamy”. 

To się po prostu nie wydarzy albo będzie bardzo trudne. A mamy do tego wszelkie potrzebne warunki, jest to jedynie kwestia woli. Dla nas najlepszym przykładem, jeśli chodzi o CPK, jest lotnisko Madryt Barajas. To jest bardzo duże lotnisko z kilkoma terminalami i czterema pasami startowymi. Znajduje się pod Madrytem i obsługuje cały ruch lotniczy w tamtym rejonie, czyli około 60 milionów pasażerów rocznie. Barajas jest dla nas najlepszym przykładem, bo dokładnie tak powinien funkcjonować CPK, jeden duży port lotniczy dla Warszawy. Dzięki temu, że kumulowałby on cały ruch, nie musielibyśmy utrzymywać kilku lotnisk, dopłacać do nich, remontować ich i utrzymywać załóg. Mielibyśmy zatem potężne oszczędności operacyjne, ale także potężne zyski logistyczne 

– podkreśla ekspert i wskazuje, że na rezygnacji z CPK „skorzystają przede wszystkim Niemcy i to jest fakt”.

Internauci ponad podziałami politycznymi – #TakDlaCPK

Coraz więcej wskazuje na to, że rząd Donalda Tuska ma zamiar zamykać wielkie projekty inwestycyjne mające służyć rozwojowi Polski. I coraz więcej wskazuje na to, że hasła ich obrony łączą ludzi nawet w jego własnym obozie politycznym.

Przypomnijmy, że pełnomocnikiem rządu ds. CPK został znany ze swojego sceptycyzmu wobec projektu i skompromitowany śledztwem ws. katastrofy smoleńskiej Maciej Lasek, co budzi duże obawy co do tego, czy projekt będzie kontynuowany. Sam premier Donald Tusk wypowiadał się sceptycznie o budowie CPK wielokrotnie.

Wobec coraz bardziej nabrzmiałej sytuacji w mediach społecznościowych olbrzymią popularnością cieszył się ruch społeczny w obronie strategicznych inwestycji pod hasłem #TakDlaCPK. Co ciekawe, ruch łączył nie tylko zwolenników PiS, ale również zwolenników lewicy, narodowców, a nawet… zwolenników Donalda Tuska i naczelnych krytyków Prawa i Sprawiedliwości. CPK poparł m.in. zajadle antypisowski Ruch Ośmiu Gwiazd, zaciekły zwolennik Tuska „Koneser Unii Europejskiej”, Młoda Lewica czy nawet pisarz Jakub Żulczyk, znany z tego, że nazwał prezydenta RP Andrzeja Dudę „debilem”.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe