Koniec motoryzacji w Bielsku-Białej? Stellantis likwiduje zakład
Wczoraj odbyło się spotkanie organizacji związkowych z dotychczasowym dyrektorem FCA Powertrain, a obecnie likwidatorem Andrzejem Tokarzem, który poinformował o przejściu Spółki w stan likwidacji.
– Jest to dla nas spodziewana, ale przez to nie mniej gorzka wiadomość – powiedziała Wanda Stróżyk, przewodnicząca Solidarności w polskich zakładach Stellantis. – O problemach spółki wiedzieliśmy doskonale od dłuższego czasu, sami ich doświadczaliśmy podczas wymuszonych przestojów w produkcji. Ta decyzja kończy długi okres niepewności, w którym funkcjonowaliśmy od kilku lat.
Warto zauważyć, że po przeniesieniu części produkcji grupy Stellantis poza europejski obszar gospodarczy, m.in. do Brazylii i Maroka, jak również w wyniku spadku zamówień na silniki spalinowe, będącym pokłosiem wprowadzanych przez Komisję Europejską regulacji dotyczących emisji, zwolnienia w samochodowym gigancie dotyczą pracowników w całej Unii Europejskiej. W Niemczech, Austrii i Włoszech zlikwidowanych zostanie kilka tysięcy miejsc pracy.
– Zdajemy sobie sprawę, że dla wielu naszych pracowników, którzy całą swoją karierę zawodową związali z bielsko-bialskim zakładem, to dramatyczna sytuacja – kontynuuje Wanda Stróżyk. – Obecnie będziemy jako Związek Zawodowy „Solidarność” koncentrowali się na wynegocjowaniu dla pracowników jak najlepszych warunków odejścia z pracy, czyli dodatkowych odpraw lub zapewnieniu im pomocy i wsparcia firmy w znalezieniu zatrudnienia w zakładach Stellantis w Tychach, Gliwicach i Skoczowie. Oczekujemy, że nowy pakiet dla pracowników nie będzie ustępował temu, który udało nam się wynegocjować rok temu.
W roku ubiegłym dzięki zaangażowaniu Solidarności uzyskano dodatkowe świadczenia dla grupy 300 zwalnianych pracowników. Obecne zwolnienia grupowe obejmą 468 osób.
Czy w ten sposób dobiega końca historia zakładów motoryzacyjnych w Bielsku-Białej? Na ten moment nie można tego przesądzić. Na terenie dawnej Fabryki Samochodów Małolitrażowych działa wiele innych zakładów, których produkcja odpowiada potrzebom rynkowym, a ich sytuacja jest stabilna. Jednocześnie postawienie spółki FCA Powertrain w stan likwidacji nie blokuje możliwości nabycia jej przez inny podmiot z branży motoryzacyjnej. W pełni wyposażone hale produkcyjne, powierzchnie magazynowe i zaplecze logistyczne mogą być interesującym aktywem. Niemniej, biorąc pod uwagę tendencje w światowej motoryzacji, znalezienie kupca lub inwestora może nie być sprawą łatwą. Do tematu będziemy wracać.
pp