Ekspert broni CPK na łamach mediów Michnika: "Krew mnie zalewa, jak słyszę heheszki z łąki pod Baranowem"

- Budujcie CPK jak najszybciej - apeluje do środowisk opozycyjnych, które najprawdopodobniej utworzą przyszły rząd, ekonomista, ekspert i redaktor naczelny Obserwatora Gospodarczego Filip Lamański. 
Wizualizacja lotniska CPK Ekspert broni CPK na łamach mediów Michnika:
Wizualizacja lotniska CPK / mat. prasowe

W rozmowie z Grzegorzem Sroczyńskim dla gazeta.pl, redaktor naczelny Obserwatora Gospodarczego Filip Lamański nie ukrywa swojej irytacji z powodu zapowiadanych przez niektórych polityków opozycji likwidacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

"Ten projekt powinien być ponadpartyjny"

Zrobić audyt i budować. Lotnisko w Baranowie to jeden z kilku projektów infrastrukturalnych, które powinny być ponadpartyjne

- mówi Filip Lamański, który podkreśla, że mówienie o gigantomanii w przypadku budowy CPK "to jakiś absurd". 

Centralny Port Komunikacyjny w pierwszej fazie będzie obsługiwać 40-45 mln pasażerów rocznie, czyli byłoby jedenastym lotniskiem w Europie, a Polska to piąta gospodarka Unii Europejskiej. Gdzie tu gigantomania? Zwyczajne lotnisko dostosowane do potrzeb kraju tej wielkości co nasz

- wskazuje ekspert. Zaznacza, że budowa jest konieczna dla "bezpieczeństwa gospodarczego i po to, żeby zarabiać", a Polska ma "wreszcie szansę, żeby wykorzystać swoje położenie i w samym centrum Europy zbudować coś, co byłoby idealnym spoiwem całej sieci transportowej".

Ciągle mówimy o CPK jako o lotnisku, a to tylko spoiwo całego projektu, który jest w dużej mierze oparty na kolei. Te dziesięć kolejowych szprych gdzieś musi się łączyć (...) w tym projekcie składnik kolejowy jest większy niż lotniczy. Samo lotnisko ma kosztować około 40 mld zł, a komponent kolejowy to nawet 200 mld złotych (...) w III RP transport kolejowy, od początku XXI wieku był on zwijany i trzeba ten błąd naprawić

- wskazuje Lamański. 

"Krew mnie zalewa"

Redaktor wylicza również, że rozbudowanie transportu kolejowego w Polsce i stworzenie centralnego lotniska - nawet jeśli wszystko razem kosztowałoby 250 mld zł - to perspektywa 20 lat, czyli 12,5 mld rocznie. 

13. i 14. emerytura kosztuje nas 22 mld. O czym w ogóle mówimy? CPK całkowicie zmieni naszą sieć transportową, między dużymi miastami będziemy mogli przejechać pociągiem w dwie godziny. Na 800 plus wydajemy 70 mld rocznie, a robimy skandal wokół 12,5 mld rocznie na ważną infrastrukturalną inwestycję

- wskazuje ekspert i dodaje, że CPK to projekt duży, ale w skali naszej gospodarki "nie tak bardzo".

Mnie krew zalewa, jak słyszę heheszki z "łąki w Baranowie". Poważni ludzie nie rozumieją, że przy dużych projektach infrastrukturalnych jak się wbija łopatę i leje fundamenty, to połowa roboty już za nami. Przecież jak drogi się buduje, to wylewanie asfaltu oznacza zaawansowanie projektu na poziomie 70 procent, a tu jest wciąż taka rozmowa, że "łąki w Baranowie pilnują, he, he"

- nie ukrywa swojej irytacji Lamański. 

"Trzeba przyciągnąć do Polski lotniczy ruch cargo"

Zaznacza, że CPK jest też bardzo ważny z perspektywy cargo, gdyż Polska jest piątą gospodarką UE, a warszawskie lotnisko Chopina - największe w kraju - obsługuje mniej niż jeden procent lotniczego cargo w Unii. 

62 procent cargo dla Europy Środkowo-Wschodniej przylatuje najpierw do Niemiec - do Frankfurtu, Lipska - albo do Amsterdamu, tam te towary są oclone, nakładane są podatki, które trafiają do tamtejszych budżetów, a do nas przyjeżdżają już ciężarówkami, i nic z tego nie mamy. I tu leżą pieniądze

- wskazuje redaktor. Jak podkreśla, "trzeba przyciągnąć do Polski lotniczy ruch cargo, bo teraz jesteśmy poniżej swojego potencjału, a nawet nie poniżej, tylko na jego dnie, niemal w ogóle nie obsługujemy ruchu towarowego". 

Te dane są szokująco słabe w porównaniu do naszej gospodarki. Sprawdziłem wczoraj Austrię, od której mamy półtora raza większą gospodarkę i okazuje się, że ich porty lotnicze obsługują więcej cargo niż nasze

- twierdzi ekspert. Zapytany, czy jego zdaniem CPK ostatecznie powstanie, odpowiada że nie wie, gdyż ludzie z nowej władzy są "strasznie cięci na ten projekt, jakby wyśmiewanie CPK weszło im w krew".

Strasznie bym żałował, gdyby to nie powstało. Są trzy inwestycje, które według mnie powinny zostać wyjęte poza nawias walki politycznej: terminal kontenerowy w Świnoujściu, elektrownia atomowa i Centralny Port Komunikacyjny. Nie wiem, co zwycięży, głosy ekspertów czy głosy politycznych ultrasów

- podsumował Filip Lamański.


 

POLECANE
Kreml: Jesteśmy wdzięczni USA, ale pokój musi być zawarty z Ukrainą z ostatniej chwili
Kreml: Jesteśmy wdzięczni USA, ale pokój musi być zawarty z Ukrainą

Rosja jest wdzięczna USA za wysiłki na rzecz zaprowadzenia pokoju, ale porozumienie musi być zawarte z Ukrainą, a nie ze Stanami Zjednoczonymi – powiedział w środę rzecznik Kremla Dmitrij Pieskow, cytowany przez agencję Reutera.

Polska złożyła do KE wniosek o unijną klauzulę wyjścia z ostatniej chwili
Polska złożyła do KE wniosek o unijną klauzulę wyjścia

Resort finansów poinformował w środę, że z powodu wysokich wydatków na obronność Polska złożyła do Komisji Europejskiej wniosek o unijną klauzulę wyjścia.

Niemcy coraz bliżej nowego rządu. Media: zatwierdzono umowę koalicyjną Wiadomości
Niemcy coraz bliżej nowego rządu. Media: zatwierdzono umowę koalicyjną

Niemieckie media poinformowały, że politycy socjaldemokratycznej SPD mieli zatwierdzić w głosowaniu umowę koalicyjną z CDU/CSU. Nowy rząd pod przewodnictwem Friedricha Merza może zostać prawdopodobnie wybrany przez Bundestag 6 maja.

Krach zielonej energii w Niemczech. Renesans energii z węgla z ostatniej chwili
Krach zielonej energii w Niemczech. Renesans energii z węgla

Choć Niemcy mają jedne z największych w Europie inwestycji w energię odnawialną, początek 2025 roku pokazał słabość tego systemu. W pierwszym kwartale tego roku kraj wyprodukował aż o 16% mniej zielonej energii niż rok wcześniej – mimo rekordowej liczby elektrowni słonecznych i wiatrowych.

Niespokojnie na granicy. Komunikat Straży Granicznej pilne
Niespokojnie na granicy. Komunikat Straży Granicznej

Straż Graniczna regularnie publikuje raporty dotyczące wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej. Jak podaje, doszło do ataku na polskich funkcjonariuszy.

Komunikat dla mieszkańców Krakowa Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Krakowa

W dniach 1–4 maja 2025 r. w Krakowie wprowadzone zostaną zmiany w kursowaniu komunikacji miejskiej. Na mieszkańców stolicy Małopolski czekają objazdy, specjalne rozkłady i dodatkowe kursy.

Nowy sondaż poparcia partii politycznych. Katastrofalne wieści dla koalicji 13 grudnia pilne
Nowy sondaż poparcia partii politycznych. Katastrofalne wieści dla koalicji 13 grudnia

Najnowszy sondaż parlamentarny Ogólnopolskiej Grupy Badawczej pokazuje wyraźne prowadzenie PiS i katastrofalne wyniki Trzeciej Drogi, która znalazła się tuż pod progiem wyborczym.

Dariusz Matecki: Wiecie za co niemal skasowano moje konto na Facebooku? gorące
Dariusz Matecki: "Wiecie za co niemal skasowano moje konto na Facebooku?"

''Właśnie odblokowano mi prywatnego Facebooka. Wiecie za co niemal skasowano moje konto? Za wpis o powrocie Janusza Walusia'' – poinformował poseł Dariusz Matecki, który w piątek opuścił areszt, w którym przebywał od 7 marca. Dodał także, że bez podjęcia odpowiednich kroków mógłby stracić konto na Facebooku.

Awantura w TVP. Krzysztof Stanowski opublikował nagranie gorące
Awantura w TVP. Krzysztof Stanowski opublikował nagranie

Jak poinformował Krzysztof Stanowski, na jedną z prowadzących debatę prezydencką 12 maja, która będzie pokazywana przez kanały TVP, Polsatu i TVN, wyznaczono Dorotę Wysocką-Schnepf. Decyzja TVP wywołała sprzeciw większości sztabów kandydatów na prezydenta.

W związku z zabójstwem lekarza Bodnar odwołuje szefa Służby Więziennej Wiadomości
W związku z zabójstwem lekarza Bodnar odwołuje szefa Służby Więziennej

- 35-latek zatrzymany ws. zabójstwa lekarza okazał się funkcjonariuszem Służby Więziennej – poinformował minister sprawiedliwości Adam Bodnar. Jako początek "głębszych zmian" w SW zapowiedział wniosek o odwołanie dyrektora generalnego płk. Andrzeja Pecki.

REKLAMA

Ekspert broni CPK na łamach mediów Michnika: "Krew mnie zalewa, jak słyszę heheszki z łąki pod Baranowem"

- Budujcie CPK jak najszybciej - apeluje do środowisk opozycyjnych, które najprawdopodobniej utworzą przyszły rząd, ekonomista, ekspert i redaktor naczelny Obserwatora Gospodarczego Filip Lamański. 
Wizualizacja lotniska CPK Ekspert broni CPK na łamach mediów Michnika:
Wizualizacja lotniska CPK / mat. prasowe

W rozmowie z Grzegorzem Sroczyńskim dla gazeta.pl, redaktor naczelny Obserwatora Gospodarczego Filip Lamański nie ukrywa swojej irytacji z powodu zapowiadanych przez niektórych polityków opozycji likwidacji inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego.

"Ten projekt powinien być ponadpartyjny"

Zrobić audyt i budować. Lotnisko w Baranowie to jeden z kilku projektów infrastrukturalnych, które powinny być ponadpartyjne

- mówi Filip Lamański, który podkreśla, że mówienie o gigantomanii w przypadku budowy CPK "to jakiś absurd". 

Centralny Port Komunikacyjny w pierwszej fazie będzie obsługiwać 40-45 mln pasażerów rocznie, czyli byłoby jedenastym lotniskiem w Europie, a Polska to piąta gospodarka Unii Europejskiej. Gdzie tu gigantomania? Zwyczajne lotnisko dostosowane do potrzeb kraju tej wielkości co nasz

- wskazuje ekspert. Zaznacza, że budowa jest konieczna dla "bezpieczeństwa gospodarczego i po to, żeby zarabiać", a Polska ma "wreszcie szansę, żeby wykorzystać swoje położenie i w samym centrum Europy zbudować coś, co byłoby idealnym spoiwem całej sieci transportowej".

Ciągle mówimy o CPK jako o lotnisku, a to tylko spoiwo całego projektu, który jest w dużej mierze oparty na kolei. Te dziesięć kolejowych szprych gdzieś musi się łączyć (...) w tym projekcie składnik kolejowy jest większy niż lotniczy. Samo lotnisko ma kosztować około 40 mld zł, a komponent kolejowy to nawet 200 mld złotych (...) w III RP transport kolejowy, od początku XXI wieku był on zwijany i trzeba ten błąd naprawić

- wskazuje Lamański. 

"Krew mnie zalewa"

Redaktor wylicza również, że rozbudowanie transportu kolejowego w Polsce i stworzenie centralnego lotniska - nawet jeśli wszystko razem kosztowałoby 250 mld zł - to perspektywa 20 lat, czyli 12,5 mld rocznie. 

13. i 14. emerytura kosztuje nas 22 mld. O czym w ogóle mówimy? CPK całkowicie zmieni naszą sieć transportową, między dużymi miastami będziemy mogli przejechać pociągiem w dwie godziny. Na 800 plus wydajemy 70 mld rocznie, a robimy skandal wokół 12,5 mld rocznie na ważną infrastrukturalną inwestycję

- wskazuje ekspert i dodaje, że CPK to projekt duży, ale w skali naszej gospodarki "nie tak bardzo".

Mnie krew zalewa, jak słyszę heheszki z "łąki w Baranowie". Poważni ludzie nie rozumieją, że przy dużych projektach infrastrukturalnych jak się wbija łopatę i leje fundamenty, to połowa roboty już za nami. Przecież jak drogi się buduje, to wylewanie asfaltu oznacza zaawansowanie projektu na poziomie 70 procent, a tu jest wciąż taka rozmowa, że "łąki w Baranowie pilnują, he, he"

- nie ukrywa swojej irytacji Lamański. 

"Trzeba przyciągnąć do Polski lotniczy ruch cargo"

Zaznacza, że CPK jest też bardzo ważny z perspektywy cargo, gdyż Polska jest piątą gospodarką UE, a warszawskie lotnisko Chopina - największe w kraju - obsługuje mniej niż jeden procent lotniczego cargo w Unii. 

62 procent cargo dla Europy Środkowo-Wschodniej przylatuje najpierw do Niemiec - do Frankfurtu, Lipska - albo do Amsterdamu, tam te towary są oclone, nakładane są podatki, które trafiają do tamtejszych budżetów, a do nas przyjeżdżają już ciężarówkami, i nic z tego nie mamy. I tu leżą pieniądze

- wskazuje redaktor. Jak podkreśla, "trzeba przyciągnąć do Polski lotniczy ruch cargo, bo teraz jesteśmy poniżej swojego potencjału, a nawet nie poniżej, tylko na jego dnie, niemal w ogóle nie obsługujemy ruchu towarowego". 

Te dane są szokująco słabe w porównaniu do naszej gospodarki. Sprawdziłem wczoraj Austrię, od której mamy półtora raza większą gospodarkę i okazuje się, że ich porty lotnicze obsługują więcej cargo niż nasze

- twierdzi ekspert. Zapytany, czy jego zdaniem CPK ostatecznie powstanie, odpowiada że nie wie, gdyż ludzie z nowej władzy są "strasznie cięci na ten projekt, jakby wyśmiewanie CPK weszło im w krew".

Strasznie bym żałował, gdyby to nie powstało. Są trzy inwestycje, które według mnie powinny zostać wyjęte poza nawias walki politycznej: terminal kontenerowy w Świnoujściu, elektrownia atomowa i Centralny Port Komunikacyjny. Nie wiem, co zwycięży, głosy ekspertów czy głosy politycznych ultrasów

- podsumował Filip Lamański.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe