Nowa fala oszustw telefonicznych. Co zrobić, aby nie dać się nabrać?

Jak działa ten przekręt?
Po odebraniu telefonu najczęściej usłyszymy automatyczny komunikat z prośbą o kontakt przez jeden z internetowych komunikatorów. To właśnie tam oszuści próbują wyciągnąć nasze dane, hasła, a nawet pieniądze.
Czasem obiecują "zwrot kosztów", innym razem próbują wmówić nam, że należą się nam pieniądze, ale najpierw trzeba "coś opłacić". Brzmi znajomo? To klasyczne techniki manipulacji.
- Niemcy w tarapatach. Tapinoma magnum sieją spustoszenie
- "Nie zbliżajcie się". Komunikat poznańskiego zoo
- "Udało się go uratować". Komunikat warszawskiego zoo
- Miliony metrów sześciennych gazu. Polska rusza z wydobyciem
- "A niby kogo oni udają?" Burza w sieci po emisji popularnego programu TVN
- Przyjrzeliśmy się siedzibie fundacji "Twój głos jest ważny". Doszło do dziwnej sytuacji
- Wyłączenia prądu w Poznaniu. Jest komunikat
Co zrobić, aby nie dać się oszukać?
- Nie oddzwaniaj na nieznany zagraniczny numer.
- Nie klikaj w linki przesłane przez nieznajomych.
- Nie podawaj żadnych danych osobowych – nawet jeśli ktoś twierdzi, że dzwoni z banku czy firmy rekrutacyjnej.
Jak mówi Witold Tomaszewski z Urzędu Komunikacji Elektronicznej, żadna poważna firma nie będzie się z nami kontaktować przez automat, jeśli naprawdę ma dla nas ofertę.
Gdzie zgłaszać podejrzane połączenia?
Jeśli otrzymasz podejrzane połączenie, zgłoś je od razu. Możesz to zrobić w aplikacji mObywatel albo przez stronę https://incydent.cert.pl.
Polscy operatorzy już teraz blokują nawet pół miliona takich połączeń dziennie. Niestety, oszuści uciekają za granicę, gdzie łatwiej im działać – dlatego ważne jest, by każdy zgłoszony numer pomógł chronić innych.