[Tylko u nas] Aleksandra Jakubiak OV: Żal i gniew

„Nakłońcie wasze ucho i przyjdźcie do Mnie, posłuchajcie Mnie, a dusza wasza żyć będzie” (Iz 55, 3).
zdjęcie poglądowe [Tylko u nas] Aleksandra Jakubiak OV: Żal i gniew
zdjęcie poglądowe / pixabay.com/alanajordan

Usłyszałam od jednego z kaznodziejów zapadające w ucho hasło komentujące dzisiejszą Liturgię Słowa: „przebaczenie nie jest opcją”, ergo przebaczenie jest jednym z podstawowych punktów chrześcijańskiego programu naprawczego dla duszy. I tak, „aż 77 razy”, czyli zawsze. Nie dyskutujemy z tym, a jednak prawdopodobnie każdy wie, jak niezwykle trudno odpuścić, zwłaszcza gdy rana zadana przez innych dotyczy jakiejś bardzo ważnej sfery. Przebaczenie, jako jeden z największych aktów wolności wewnętrznej, nie jest też czymś, co można byłoby na kimkolwiek wymuszać, czy to pięścią, czy to moralnym szantażem.

Nie chcę tu twierdzić, że mam instrukcję czy remedium na ból każdego serca, nic z tych rzeczy - tragedie, które nam się przydarzają zasługują na to, by w ich obliczu widzowie po prostu - przepraszam za kolokwializm - zamknęli gęby i pomilczeli, pobyli z bolejącym bez słów, dali mu "aż i tylko" obecność. W świecie ludzkim jedynie fundamentalizm zna odpowiedzi na wszelkie pytania. Istnieje jednak kilka metod ułatwienia sobie przebaczenia, ile jednak będziemy potrzebowali czasu na ich realizację zależy od nas, Bóg jest cierpliwy.

Gniew

Jednym z największych nieporozumień życia duchowego jest mylenie uczucia gniewu, który rodzi się w nas pod wpływem trudnej lub zagrażającej życiowej sytuacji, z postawą gniewu i czynami wynikającymi z tego gniewu. Jak wszystko, co zostało nam ofiarowane w pakiecie z napisem „bycie człowiekiem” i uczucie gniewu ma swoje miejsce i ważne zadanie. Ostatnią z dobrą dla nas rzeczą byłyby próby tłumienia, uciekania od własnego gniewu. Wiele osób już od dzieciństwa szkolonych jest do bycia grzecznymi, ludźmi, który się nie złoszczą, tak, że po latach nie umieją swego gniewu ani odczuwać, ani nazywać. A on jest potrzebny do ochrony, jest życiową siłą, która może być twórcza, jeśli tylko zostanie przez nas właściwie ukierunkowana. Osoby nieodczuwające gniewu wcale, najczęściej nie wiedzą, że nic w przyrodzie nie ginie i ów gniew, upchany ciasno z nieświadomych rejonach psychiki, bardzo im bruździ, szukając możliwości ujścia w sposób inny niż standardowy. Opcje są różne, albo napady niekontrolowanej i nieadekwatnej agresji w momentach tzw. „od czapy”, albo cały szereg możliwych zaburzeń emocjonalnych i osobowościowych, albo choroby somatyczne o podłożu psychicznym. Do wyboru do koloru. Nie tędy zatem droga, by gniewu czy żalu nie czuć, gdy dzieje się nam krzywda. Cała sztuka w umiejętnym przeżywaniu. I nie chodzi o to, że jakiś wielki brat patrzy i będzie nas z tego przeżywania rozliczał, ani o złote rady i szablony pasujące rzekomo do wszystkich, chodzi o to, że zostaliśmy zranieni z zewnątrz, np. zdradą, oszustwem, przemocą, i by w całej tej biedzie sobie pomagać a nie szkodzić.

Podzielę się, że przerabiałam to na sobie całkiem niedawno, kiedy niespodziewanie otrzymałam od ludzi, którym ufałam latami taki „strzał z pięści między oczy”, że przez pierwsze dni mogłam tylko leżeć i patrzeć w ścianę. Po tym doświadczeniu złamanego serca, kiedy tak jak po pobiciu mija odrętwienie i zaczynamy odczuwać ból, tlić się poczyna gniew. Przez chwilę to mały dymek, zaledwie iskierka w morzu żalu, lecz po niedługim czasie wybucha on w emocjach niczym eksplozja nuklearna i przelatuje przez myśli z prędkością światła, wyświetlając obrazy najdzikszych sposobów odpłacenia się. To wszystko dzieje się na razie tylko w głowie. Przychodzi jednak taki punkt w czasie, w którym albo zaczniemy, już intencjonalnie, ów gniew w sobie rozniecać, delektując się odwetem, co koniec końców doprowadzi przynajmniej do słownej awantury, albo zdecydujemy przyjąć emocje, które zaczynają stygnąć. W zależności od skali krzywdy, ten czas może być różny. To taki moment, w którym wiemy, że już decydujemy.

Gniew rozniecany jest jak potwór, którego pasiemy, a który w konsekwencji zjada nas samych, potwór bez oczu i uszu, jedynie z pełną zębów paszczą i rosnącym cielskiem, do pewnego momentu możemy trzymać go pod kluczem w piwnicy, ale w końcu będziemy za słabi, by go pętać. Ten potwór ta taka, powiedzmy, personifikacja gniewu, ale nie tego naturalnego emocjonalnego wzburzenia po doznanej krzywdzie, ale gniewu-jednego z siedmiu grzechów głównych, gniewu, który wykarmiony na naszej piersi zabija wszystko naokoło. Pod jego wpływem nie panujemy już nad tym, że sami giniemy w pierwszej kolejności. W pewnym sensie już o to nie dbamy. Taki gniew to pasożyt.

Powódź czy wodospad?

Wracając do mojego niedawnego doświadczenia zranienia. Poprosiłam Boga, by mi pomógł, i niejako natychmiast zrozumiałam, że kiedy rzeka jest tak bardzo wzburzona, to z tym nadmiarem wody coś trzeba zrobić, ale może to zaowocować powodzią, która zniszczy wszystko wokół, zerwie mosty, zatopi to, co żywe i pozostawi brud, albo znaleźć miejsce, gdzie można ją przekierować, gdzie wystąpi z koryta i otworzy nowy tor dla nurtu, gdzie spadnie wodospadem i stworzy coś młodego, zmieni rzeczywistość, ale na lepsze, bo ów gniew jest naszą siłą twórczą, potrafi zainicjować zmiany, których inaczej byśmy unikali. To wszystko nie dzieje się od razu, ale warto dać sobie szansę na wypatrzenie punktu, w którym możliwe jest przekroczenie kolein, swoich rutynowych ścieżek.

Żeby to mogło się stać potrzeba pozwolić emocjom żyć, ale nie podsycać ich i póki są silne, nie podejmować ważnych decyzji. Oczywiście nie zawsze tak się da, ale często jest możliwe, by zaczekać dzień, dwa, tydzień, zanim pójdziemy „dać komuś w zęby”. W rozmowie z krzywdzicielem, silne emocje nam nie pomogą, one służą informowaniu nas samych, co się z nami dzieje, wychwytywaniu np. zagrożeń dla naszych podstawowych potrzeb, ale nie są pomocne w konfrontacjach. Chyba że w konfrontacji z szarżującym na nas leśnym zwierzem, wtedy adrenalina doda sił do biegu albo pary w bicepsach. Poważnie jednak, zawsze, kiedy pod wpływem gniewu wybuchałam, okazywało się to dużo mniej skuteczne niż rozmowa na spokojniejszej płaszczyźnie, zwyczajnie głowa lepiej pracuje. Są też tacy krzywdziciele, od których trzeba się  natychmiast odseparować, ale na ogół nasze konflikty są jednak mniej drastyczne.

Etapy wybaczenia

Pierwsza wewnętrzna decyzja, którą mogę podjąć i która jest także decyzją duchową, to uznanie, że nie chcę w sobie nosić tej urazy, w sensie, że nie chcę nią żyć, że aktem woli wypuszczam ją z rąk. Emocje mogą dawać o sobie znać jeszcze długo, ale już nas nie niewolą. To oczywiście nie znaczy, że mam się potulnie pakować z daną osobą w identyczny układ, przebaczenie to nie infantylność ani naiwność, jego wartość polega między innymi na wolności wewnętrznej do odpuszczenia.

Druga rzecz, to zgoda na to, że emocje będą się w nas jeszcze palić, nie ma sensu z nimi walczyć, bo tylko się na nich skupiamy, po prostu uznanie, że to czucie dzieje się we mnie samoistnie i niech sobie będzie, ono nie ma moralnego wektora, jeśli nie dajemy mu nad sobą władzy.

Kolejna i zdecydowanie nie najmniej ważna rzecz - to powierzenie siebie z tym zranionym wnętrzem Bogu. Tylko On może sprawić, by wybaczenie sięgnęło głębi naszego serca. Be względu na to, czy nie możemy wybaczyć innym czy sobie, Bóg naprawdę potrafi wygoić, wejść w tę przestrzeń i ją uzdrowić. Czasem szybko, czasem powoli, ale zaproszony nie odmówi wejścia. Przebaczyć 77 razy nie leży w ludzkiej mocy, ale On - Żywa Woda na wyschniętej, spękanej suszą i gorącem pustyni potrafi sprawić, że poprzerastane, zdeformowane blizny zaczną czuć, że miejsca trawione przez stan zapalny grzechu bieleją i doznają ulgi, że ciężar w klatce piersiowej ustępuje lekkości. On nie tylko potrafi to sprawić, On tego dla ciebie chce.

Na koniec warto jeszcze dodać, że przebaczenie to nie to samo, co pojednanie. Do pojednania potrzeba dobrej woli dwóch stron, przebaczyć, czyli wypuścić z rąk zapiekłą pomstę, być otwartym na pojednanie i życzyć krzywdzicielowi zbawienia duszy, możemy we własnym sercu. Wtedy, gdy będziemy gotowi.


 

POLECANE
Nie żyje papież Franciszek. Prezydent: Był wielkim apostołem Miłosierdzia z ostatniej chwili
Nie żyje papież Franciszek. Prezydent: Był wielkim apostołem Miłosierdzia

Papież Franciszek zmarł w Poniedziałek Wielkanocny. "Był wielkim apostołem Miłosierdzia, w którym upatrywał odpowiedzi na wyzwania współczesnego świata. Razem z Żoną łączymy się w modlitwie z wiernymi całego Kościoła Katolickiego. Świeć, Panie, nad Jego duszą!" – napisał prezydent Andrzej Duda.

Nie żyje papież Franciszek. Przewodniczący KEP zabrał głos Wiadomości
Nie żyje papież Franciszek. Przewodniczący KEP zabrał głos

– Franciszek wniósł ferment do Kościoła, zmuszając do wyjścia z utartych kolein myślenia o instytucji i jej miejscu we współczesnym świecie – powiedział PAP przewodniczący KEP abp Tadeusz Wojda SAC, wieloletni podsekretarz Kongregacji ds. Ewangelizacji Narodów, który znał osobiście papieża.

Nie żyje papież Franciszek z ostatniej chwili
Nie żyje papież Franciszek

Papież Franciszek nie żyje. Zmarł 21 kwietnia 2025 r. w wieku 88 lat. Jorge Mario Bergoglio stał na czele Kościoła katolickiego od 13 marca 2013 roku.

Tragiczny wypadek w Lubuskiem. Nie żyją trzy osoby Wiadomości
Tragiczny wypadek w Lubuskiem. Nie żyją trzy osoby

W wyniku nocnego zderzenia dwóch samochodów na S3 w Glińsku (woj. lubuskie) w Wielkanoc zginęły trzy osoby, a kolejne trzy doznały poważnych obrażeń.

Szokujący incydent w Szczecinie. Ktoś strzelał do okien, na balkonie wisiał baner wyborczy Karola Nawrockiego Wiadomości
Szokujący incydent w Szczecinie. Ktoś strzelał do okien, na balkonie wisiał baner wyborczy Karola Nawrockiego

W nocy z 19 na 20 kwietnia w Szczecinie ktoś oddał strzały z wiatrówki w okna mieszkania, na balkonie którego wisiał baner wyborczy Karola Nawrockiego. Policja wszczęła śledztwo – informuje Telewizja Republika.

Porozumienie Ukraina-Rosja. Trump zabrał głos z ostatniej chwili
Porozumienie Ukraina-Rosja. Trump zabrał głos

Prezydent USA Donald Trump przekazał w niedzielę, że liczy na dojście do porozumienia między Ukrainą i Rosją w nadchodzącym tygodniu. Wyraził nadzieję, że oba kraje będą robić "duże interesy" ze Stanami Zjednoczonymi.

Pożar w Biebrzańskim Parku Narodowym. Użyto śmigłowców z ostatniej chwili
Pożar w Biebrzańskim Parku Narodowym. Użyto śmigłowców

– Ok. 400 ha terenu obejmuje pożar w Biebrzańskim Parku Narodowym – poinformowała PAP w poniedziałek rano mł. ogn. Justyna Kłusewicz, rzecznik prasowy podlaskiego komendanta wojewódzkiego PSP. W nocy teren był monitorowany przy użyciu dronów, od rana w akcji znowu będą używane śmigłowce i samolot gaśniczy.

Setki strażaków walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku Narodowym. Spłonęło już ponad 60 hektarów [WIDEO] z ostatniej chwili
Setki strażaków walczą z ogniem w Biebrzańskim Parku Narodowym. Spłonęło już ponad 60 hektarów [WIDEO]

Ponad dwadzieścia zastępów straży pożarnej bierze udział w gaszeniu pożaru suchych trzcinowisk w Biebrzańskim Parku Narodowym. Ogień wybuchł na styku powiatów augustowskiego i monieckiego, w okolicach wsi Kopytkowo. W akcji biorą też udział śmigłowce i samolot gaśniczy.

TVN: Zużyte niemieckie panele fotowoltaiczne, zamiast do recyclingu, trafiają do Polski z ostatniej chwili
TVN: Zużyte niemieckie panele fotowoltaiczne, zamiast do recyclingu, trafiają do Polski

Tysiące ton starych paneli fotowoltaicznych wjeżdża do Polski z Niemiec. Nadają się do utylizacji, ale Polacy je biorą za darmo. Są sprzedawane na rynku wtórnym jako tanie zamienniki, ale szybko trafiają na śmietnik – donoszą dziennikarze „Superwizjera” TVN24.

Wielkanocne zawieszenie broni na Ukrainie. Jest nowy komunikat Kremla z ostatniej chwili
Wielkanocne zawieszenie broni na Ukrainie. Jest nowy komunikat Kremla

Prezydent Rosji Władimir Putin nie wydał rozkazu przedłużenia wielkanocnego zawieszenia broni w Ukrainie – podał w niedzielę Reuters, powołując się na oświadczenie rzecznika Kremla Dmitrija Pieskowa. Rozejm ma obowiązywać do północy (godz. 23 w Polsce) z niedzieli na poniedziałek.

REKLAMA

[Tylko u nas] Aleksandra Jakubiak OV: Żal i gniew

„Nakłońcie wasze ucho i przyjdźcie do Mnie, posłuchajcie Mnie, a dusza wasza żyć będzie” (Iz 55, 3).
zdjęcie poglądowe [Tylko u nas] Aleksandra Jakubiak OV: Żal i gniew
zdjęcie poglądowe / pixabay.com/alanajordan

Usłyszałam od jednego z kaznodziejów zapadające w ucho hasło komentujące dzisiejszą Liturgię Słowa: „przebaczenie nie jest opcją”, ergo przebaczenie jest jednym z podstawowych punktów chrześcijańskiego programu naprawczego dla duszy. I tak, „aż 77 razy”, czyli zawsze. Nie dyskutujemy z tym, a jednak prawdopodobnie każdy wie, jak niezwykle trudno odpuścić, zwłaszcza gdy rana zadana przez innych dotyczy jakiejś bardzo ważnej sfery. Przebaczenie, jako jeden z największych aktów wolności wewnętrznej, nie jest też czymś, co można byłoby na kimkolwiek wymuszać, czy to pięścią, czy to moralnym szantażem.

Nie chcę tu twierdzić, że mam instrukcję czy remedium na ból każdego serca, nic z tych rzeczy - tragedie, które nam się przydarzają zasługują na to, by w ich obliczu widzowie po prostu - przepraszam za kolokwializm - zamknęli gęby i pomilczeli, pobyli z bolejącym bez słów, dali mu "aż i tylko" obecność. W świecie ludzkim jedynie fundamentalizm zna odpowiedzi na wszelkie pytania. Istnieje jednak kilka metod ułatwienia sobie przebaczenia, ile jednak będziemy potrzebowali czasu na ich realizację zależy od nas, Bóg jest cierpliwy.

Gniew

Jednym z największych nieporozumień życia duchowego jest mylenie uczucia gniewu, który rodzi się w nas pod wpływem trudnej lub zagrażającej życiowej sytuacji, z postawą gniewu i czynami wynikającymi z tego gniewu. Jak wszystko, co zostało nam ofiarowane w pakiecie z napisem „bycie człowiekiem” i uczucie gniewu ma swoje miejsce i ważne zadanie. Ostatnią z dobrą dla nas rzeczą byłyby próby tłumienia, uciekania od własnego gniewu. Wiele osób już od dzieciństwa szkolonych jest do bycia grzecznymi, ludźmi, który się nie złoszczą, tak, że po latach nie umieją swego gniewu ani odczuwać, ani nazywać. A on jest potrzebny do ochrony, jest życiową siłą, która może być twórcza, jeśli tylko zostanie przez nas właściwie ukierunkowana. Osoby nieodczuwające gniewu wcale, najczęściej nie wiedzą, że nic w przyrodzie nie ginie i ów gniew, upchany ciasno z nieświadomych rejonach psychiki, bardzo im bruździ, szukając możliwości ujścia w sposób inny niż standardowy. Opcje są różne, albo napady niekontrolowanej i nieadekwatnej agresji w momentach tzw. „od czapy”, albo cały szereg możliwych zaburzeń emocjonalnych i osobowościowych, albo choroby somatyczne o podłożu psychicznym. Do wyboru do koloru. Nie tędy zatem droga, by gniewu czy żalu nie czuć, gdy dzieje się nam krzywda. Cała sztuka w umiejętnym przeżywaniu. I nie chodzi o to, że jakiś wielki brat patrzy i będzie nas z tego przeżywania rozliczał, ani o złote rady i szablony pasujące rzekomo do wszystkich, chodzi o to, że zostaliśmy zranieni z zewnątrz, np. zdradą, oszustwem, przemocą, i by w całej tej biedzie sobie pomagać a nie szkodzić.

Podzielę się, że przerabiałam to na sobie całkiem niedawno, kiedy niespodziewanie otrzymałam od ludzi, którym ufałam latami taki „strzał z pięści między oczy”, że przez pierwsze dni mogłam tylko leżeć i patrzeć w ścianę. Po tym doświadczeniu złamanego serca, kiedy tak jak po pobiciu mija odrętwienie i zaczynamy odczuwać ból, tlić się poczyna gniew. Przez chwilę to mały dymek, zaledwie iskierka w morzu żalu, lecz po niedługim czasie wybucha on w emocjach niczym eksplozja nuklearna i przelatuje przez myśli z prędkością światła, wyświetlając obrazy najdzikszych sposobów odpłacenia się. To wszystko dzieje się na razie tylko w głowie. Przychodzi jednak taki punkt w czasie, w którym albo zaczniemy, już intencjonalnie, ów gniew w sobie rozniecać, delektując się odwetem, co koniec końców doprowadzi przynajmniej do słownej awantury, albo zdecydujemy przyjąć emocje, które zaczynają stygnąć. W zależności od skali krzywdy, ten czas może być różny. To taki moment, w którym wiemy, że już decydujemy.

Gniew rozniecany jest jak potwór, którego pasiemy, a który w konsekwencji zjada nas samych, potwór bez oczu i uszu, jedynie z pełną zębów paszczą i rosnącym cielskiem, do pewnego momentu możemy trzymać go pod kluczem w piwnicy, ale w końcu będziemy za słabi, by go pętać. Ten potwór ta taka, powiedzmy, personifikacja gniewu, ale nie tego naturalnego emocjonalnego wzburzenia po doznanej krzywdzie, ale gniewu-jednego z siedmiu grzechów głównych, gniewu, który wykarmiony na naszej piersi zabija wszystko naokoło. Pod jego wpływem nie panujemy już nad tym, że sami giniemy w pierwszej kolejności. W pewnym sensie już o to nie dbamy. Taki gniew to pasożyt.

Powódź czy wodospad?

Wracając do mojego niedawnego doświadczenia zranienia. Poprosiłam Boga, by mi pomógł, i niejako natychmiast zrozumiałam, że kiedy rzeka jest tak bardzo wzburzona, to z tym nadmiarem wody coś trzeba zrobić, ale może to zaowocować powodzią, która zniszczy wszystko wokół, zerwie mosty, zatopi to, co żywe i pozostawi brud, albo znaleźć miejsce, gdzie można ją przekierować, gdzie wystąpi z koryta i otworzy nowy tor dla nurtu, gdzie spadnie wodospadem i stworzy coś młodego, zmieni rzeczywistość, ale na lepsze, bo ów gniew jest naszą siłą twórczą, potrafi zainicjować zmiany, których inaczej byśmy unikali. To wszystko nie dzieje się od razu, ale warto dać sobie szansę na wypatrzenie punktu, w którym możliwe jest przekroczenie kolein, swoich rutynowych ścieżek.

Żeby to mogło się stać potrzeba pozwolić emocjom żyć, ale nie podsycać ich i póki są silne, nie podejmować ważnych decyzji. Oczywiście nie zawsze tak się da, ale często jest możliwe, by zaczekać dzień, dwa, tydzień, zanim pójdziemy „dać komuś w zęby”. W rozmowie z krzywdzicielem, silne emocje nam nie pomogą, one służą informowaniu nas samych, co się z nami dzieje, wychwytywaniu np. zagrożeń dla naszych podstawowych potrzeb, ale nie są pomocne w konfrontacjach. Chyba że w konfrontacji z szarżującym na nas leśnym zwierzem, wtedy adrenalina doda sił do biegu albo pary w bicepsach. Poważnie jednak, zawsze, kiedy pod wpływem gniewu wybuchałam, okazywało się to dużo mniej skuteczne niż rozmowa na spokojniejszej płaszczyźnie, zwyczajnie głowa lepiej pracuje. Są też tacy krzywdziciele, od których trzeba się  natychmiast odseparować, ale na ogół nasze konflikty są jednak mniej drastyczne.

Etapy wybaczenia

Pierwsza wewnętrzna decyzja, którą mogę podjąć i która jest także decyzją duchową, to uznanie, że nie chcę w sobie nosić tej urazy, w sensie, że nie chcę nią żyć, że aktem woli wypuszczam ją z rąk. Emocje mogą dawać o sobie znać jeszcze długo, ale już nas nie niewolą. To oczywiście nie znaczy, że mam się potulnie pakować z daną osobą w identyczny układ, przebaczenie to nie infantylność ani naiwność, jego wartość polega między innymi na wolności wewnętrznej do odpuszczenia.

Druga rzecz, to zgoda na to, że emocje będą się w nas jeszcze palić, nie ma sensu z nimi walczyć, bo tylko się na nich skupiamy, po prostu uznanie, że to czucie dzieje się we mnie samoistnie i niech sobie będzie, ono nie ma moralnego wektora, jeśli nie dajemy mu nad sobą władzy.

Kolejna i zdecydowanie nie najmniej ważna rzecz - to powierzenie siebie z tym zranionym wnętrzem Bogu. Tylko On może sprawić, by wybaczenie sięgnęło głębi naszego serca. Be względu na to, czy nie możemy wybaczyć innym czy sobie, Bóg naprawdę potrafi wygoić, wejść w tę przestrzeń i ją uzdrowić. Czasem szybko, czasem powoli, ale zaproszony nie odmówi wejścia. Przebaczyć 77 razy nie leży w ludzkiej mocy, ale On - Żywa Woda na wyschniętej, spękanej suszą i gorącem pustyni potrafi sprawić, że poprzerastane, zdeformowane blizny zaczną czuć, że miejsca trawione przez stan zapalny grzechu bieleją i doznają ulgi, że ciężar w klatce piersiowej ustępuje lekkości. On nie tylko potrafi to sprawić, On tego dla ciebie chce.

Na koniec warto jeszcze dodać, że przebaczenie to nie to samo, co pojednanie. Do pojednania potrzeba dobrej woli dwóch stron, przebaczyć, czyli wypuścić z rąk zapiekłą pomstę, być otwartym na pojednanie i życzyć krzywdzicielowi zbawienia duszy, możemy we własnym sercu. Wtedy, gdy będziemy gotowi.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe