Partnerzy społeczni walczą o przyszłość europejskiego przemysłu samochodowego

W liście otwartym opublikowanym na początku września 2023 r. związki zawodowe, przemysł i pracodawcy wezwały Komisję Europejską do przyspieszenia transformacji europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i poprawy jego konkurencyjności.
 Partnerzy społeczni walczą o przyszłość europejskiego przemysłu samochodowego
/ workman manufacturing in a car factory

Współautorem pisma ze strony związkowej jest federacja  IndustriAll Europe, której członkiem jest m.in. Sekretariat Metalowców NSZZ „Solidarność’ reprezentujący polskich pracowników tej branży. Zostało ono skierowane do Ursuli von der Leyen, przewodniczącej Komisji; Maroša Šefčoviča, wiceprzewodniczącego wykonawczego oraz Thierry Bretona, komisarza ds. rynku wewnętrznego. Sygnatariusze na wstępie zaznaczyli, że reprezentują szerokie spektrum motoryzacyjnego łańcucha wartości i są zaangażowani w kształtowanie zielonej i cyfrowej transformacji. Jednocześnie ostrzegli, że dalsze zwlekanie z działaniami odnoszącymi się do dekarbonizacji tej branży grozi opóźnieniami, które nieuchronnie osłabią transformację i konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Zagrozi to również zatrudnieniu w branży, która generuje ponad 13 milionów miejsc pracy w UE.  Sygnatariusze listu  oczekują, że Komisja Europejska pilnie ustanowi solidne ramy zarządzania tymi wyzwaniami i nadać priorytet sześciu kluczowym działaniom. Treść listu dostępna jest https://news.industriall-europe.eu/Article/940

Autorzy listu podkreślają, że kluczowe znaczenie w strategii przemysłowej będzie miało zapewnienie niezawodnych i atrakcyjnych kosztowo źródeł energii. Jednocześnie, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dokonania zielonej transformacji w transporcie, apelują o wsparcie instytucjonalne i finansowe Komisji Europejskiej dla stworzenia europejskiego łańcucha dostaw komponentów mobilności niskoemisyjnej, zmniejszając tym samym uzależnienie Europy od importu z krajów trzecich, jak również przypominają o wkomponowaniu założeń strategii wodorowej  w kontekście całości przyszłych działań.

Jako najpoważniejsze przeszkody dla transformacji wskazano rozdrobnienie  regulacji w poszczególnych państwach UE, co tworzy w sektorze nastrój braku stabilności i przewidywalności, a który jednocześnie podważa inwestycje i osłabia popyt rynkowy. Dlatego sygnatariusze zwracają się do KE aby stworzyła warunki legislacyjne do dokończenia budowy jednolitej infrastruktury ładowania i tankowania samochodów niskoemisyjnych, a także usunęła bariery dla handlu transgranicznego.

Mocno akcentowany jest również w liście społeczny wymiar transformacji. UE musi zrobić wszystko co możliwe aby proces przeobrażeń przebiegał w atmosferze dialogu społecznego, z poszanowaniem interesów ekonomicznych mieszkańców regionów, w których lokalne społeczności są uzależnione od branży automotive. Dlatego tak ważna będzie kwestia zdobywania nowych umiejętności cyfrowych przez pracowników. Wśród autorów listu istnieje mocne przeświadczenie, że tylko idąc tą ścieżką, można utrzymać społeczne poparcie dla zakładanych zmian. Mają również nadzieję, że ta świadomość będzie towarzyszyła decyzjom unijnych decydentów.

„W pełni popieramy postulaty, które zostały sformułowane w liście” – mówi Grzegorz Pietrzykowski, przewodniczący Sekretariatu Metalowców Zresztą te kwestie są na bieżąco omawiane na spotkaniach gremiów związkowych reprezentujących branże przemysłowe w których biorą udział przedstawiciele Sekretariatu. Uważamy, że to już jest naprawdę ostatni dzwonek aby Komisja Europejska opracowała spójną, europejską strategię przemysłową, w której poczesne miejsce znalazłoby się dla branży automotive. Niestety, Chiny i Ameryka odjeżdżają Europie w coraz szybszym tempie. Zmian technologicznych nie da się zatrzymać i Unia Europejska powinna na to odpowiedzieć. W Polsce branża motoryzacyjna jest jednym z największych pracodawców, nasz kraj jest 5-6 producentem samochodów w Europie, dlatego temat jest dla nas szczególnie ważny i musimy angażować się w promowanie działań, o których piszą autorzy listu.” – kończy Grzegorz Pietrzykowski.


Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

POLECANE
Węgierski MSZ: różne podejścia do wojny na Ukrainie nie wykluczają współpracy z Polską w innych obszarach z ostatniej chwili
Węgierski MSZ: różne podejścia do wojny na Ukrainie nie wykluczają współpracy z Polską w innych obszarach

Różne podejścia Polski i Węgier do wojny na Ukrainie w żaden sposób nie wykluczają współpracy w innych obszarach, takich jak sprzeciw wobec nielegalnej imigracji i obowiązkowych kwot czy obrona rodziny oraz wartości chrześcijańskich – powiedział minister spraw zagranicznych Węgier Peter Szijjarto w długim wywiadzie udzielonym dziennikowi „Magyar Nemzet”.

„1,2 mln logowań komórek do BTS” na Marszu Miliona Serc? Znany dziennikarz tłumaczy z ostatniej chwili
„1,2 mln logowań komórek do BTS” na Marszu Miliona Serc? Znany dziennikarz tłumaczy

1,2 mln zalogowań do BTS-ów komórek spoza Warszawy w dniu marszu to oczywisty fejk. Wrzucony do sieci przez kogoś kto liczy na to, że ludzie nie mają wiedzy jak działają sieci komórkowe – tłumaczy w mediach społecznościowych dziennikarz śledczy Krzysztof M. Kaźmierczak, autor wielu artykułów dot. śmierci Jarosława Ziętary, obecnie dziennikarz magazynu reporterów „Telekurier”.

Morawiecki: Donald Tusk jest politycznym mężem Angeli Merkel z ostatniej chwili
Morawiecki: Donald Tusk jest politycznym mężem Angeli Merkel

Partia Donalda Tuska głosuje w Brukseli za przyspieszeniem przyjęcia paktu migracyjnego. Gdyby rzeczywiście byli przeciwko nielegalnej imigracji, to zagłosowaliby przeciwko. Tusk jest politycznym mężem Angeli Merkel – powiedział we wtorek, na opublikowanym na Facebooku filmie, premier Mateusz Morawiecki.

Niemcy kontratakują. Biorą kraj po kraju. Decydująca batalia w Polsce z ostatniej chwili
Niemcy kontratakują. Biorą kraj po kraju. Decydująca batalia w Polsce

Nikt już nie pamięta międzynarodowej potężnej krytyki pod adresem Niemiec za ich politykę przed inwazją Rosji na Ukrainę i przez pierwszy przeszło rok toczącej się wojny. Stawiany wtedy do kąta Berlin wrócił do gry. Nie tylko w Kijowie. Warto zwrócić uwagę na odzyskiwanie przez Niemcy wpływów politycznych w krajach Europy Środkowej i na Bałkanach.

Zbezczeszczono groby Polaków na Białorusi z ostatniej chwili
Zbezczeszczono groby Polaków na Białorusi

W Kuropatach na obrzeżach stolicy Białorusi Mińska, gdzie znajdują się masowe groby ofiar represji z czasów stalinowskich, zbezczeszczono krzyże represjonowanych Polaków – informuje portal katolik.life.

Węgierska europoseł oburzona: To jest nie do przyjęcia, to próba wpłynięcia na wybory w Polsce z ostatniej chwili
Węgierska europoseł oburzona: To jest nie do przyjęcia, to próba wpłynięcia na wybory w Polsce

–  To jest nie do przyjęcia. Próba wpłynięcia na wybory w Polsce. Są pewne zasady demokracji i suwerenności krajowej – twierdzi węgierska europoseł Kinga Gal.

Żenujące bliboardy Owsiaka: Jest reakcja WOŚP z ostatniej chwili
Żenujące bliboardy Owsiaka: Jest reakcja WOŚP

Billboardy WOŚP, które pojawiły się w ostatnich dniach na ulicach wprawiły w osłupienie wiele osób.

Niemcy chcą się „zjednoczyć” z częścią polskiego terytorium? Skandaliczna grafika SPD z ostatniej chwili
Niemcy chcą się „zjednoczyć” z częścią polskiego terytorium? Skandaliczna grafika SPD

„«Zjednoczenie Niemiec zostało osiągnięte, ale jeszcze nie jest doskonałe. Razem nad tym pracujemy» w połączeniu ze strzałkami na Polskę, daje nam komentarze, czy E. Steinbach nie powinna zapisać się do SPD” – komentuje grafikę opublikowaną przez niemiecką SPD Patrycja Anna Tepper, analityk w Instytucie Zachodnim.

Europoseł z Irlandii nie wytrzymała: Nie podoba mi się, że PE wykorzystuje się, by ingerować w wybory w Polsce z ostatniej chwili
Europoseł z Irlandii nie wytrzymała: Nie podoba mi się, że PE wykorzystuje się, by ingerować w wybory w Polsce

– Dzisiejsza debata sprawia, że czuję się niekomfortowo. Mamy porozumienie, by nie robić debat, które mogą wpływać na wyniki wyborów parlamentarnych. Jesteśmy niecałe dwa tygodnie przed wyborami w Polsce i odbywamy taką debatę – mówiła we wtorek w Europarlamencie irlandzka, lewicowa europoseł Clare Daly.

„Straty na wiele tysięcy”. Lider AgroUnii padł ofiarą kradzieży z ostatniej chwili
„Straty na wiele tysięcy”. Lider AgroUnii padł ofiarą kradzieży

Lider AgroUnii Michał Kołodziejczak, który startuje z pierwszego miejsca na listach KO w Koninie, został okradziony. O wszystkim poinformował w mediach społecznościowych.

REKLAMA

Partnerzy społeczni walczą o przyszłość europejskiego przemysłu samochodowego

W liście otwartym opublikowanym na początku września 2023 r. związki zawodowe, przemysł i pracodawcy wezwały Komisję Europejską do przyspieszenia transformacji europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i poprawy jego konkurencyjności.
 Partnerzy społeczni walczą o przyszłość europejskiego przemysłu samochodowego
/ workman manufacturing in a car factory

Współautorem pisma ze strony związkowej jest federacja  IndustriAll Europe, której członkiem jest m.in. Sekretariat Metalowców NSZZ „Solidarność’ reprezentujący polskich pracowników tej branży. Zostało ono skierowane do Ursuli von der Leyen, przewodniczącej Komisji; Maroša Šefčoviča, wiceprzewodniczącego wykonawczego oraz Thierry Bretona, komisarza ds. rynku wewnętrznego. Sygnatariusze na wstępie zaznaczyli, że reprezentują szerokie spektrum motoryzacyjnego łańcucha wartości i są zaangażowani w kształtowanie zielonej i cyfrowej transformacji. Jednocześnie ostrzegli, że dalsze zwlekanie z działaniami odnoszącymi się do dekarbonizacji tej branży grozi opóźnieniami, które nieuchronnie osłabią transformację i konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Zagrozi to również zatrudnieniu w branży, która generuje ponad 13 milionów miejsc pracy w UE.  Sygnatariusze listu  oczekują, że Komisja Europejska pilnie ustanowi solidne ramy zarządzania tymi wyzwaniami i nadać priorytet sześciu kluczowym działaniom. Treść listu dostępna jest https://news.industriall-europe.eu/Article/940

Autorzy listu podkreślają, że kluczowe znaczenie w strategii przemysłowej będzie miało zapewnienie niezawodnych i atrakcyjnych kosztowo źródeł energii. Jednocześnie, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dokonania zielonej transformacji w transporcie, apelują o wsparcie instytucjonalne i finansowe Komisji Europejskiej dla stworzenia europejskiego łańcucha dostaw komponentów mobilności niskoemisyjnej, zmniejszając tym samym uzależnienie Europy od importu z krajów trzecich, jak również przypominają o wkomponowaniu założeń strategii wodorowej  w kontekście całości przyszłych działań.

Jako najpoważniejsze przeszkody dla transformacji wskazano rozdrobnienie  regulacji w poszczególnych państwach UE, co tworzy w sektorze nastrój braku stabilności i przewidywalności, a który jednocześnie podważa inwestycje i osłabia popyt rynkowy. Dlatego sygnatariusze zwracają się do KE aby stworzyła warunki legislacyjne do dokończenia budowy jednolitej infrastruktury ładowania i tankowania samochodów niskoemisyjnych, a także usunęła bariery dla handlu transgranicznego.

Mocno akcentowany jest również w liście społeczny wymiar transformacji. UE musi zrobić wszystko co możliwe aby proces przeobrażeń przebiegał w atmosferze dialogu społecznego, z poszanowaniem interesów ekonomicznych mieszkańców regionów, w których lokalne społeczności są uzależnione od branży automotive. Dlatego tak ważna będzie kwestia zdobywania nowych umiejętności cyfrowych przez pracowników. Wśród autorów listu istnieje mocne przeświadczenie, że tylko idąc tą ścieżką, można utrzymać społeczne poparcie dla zakładanych zmian. Mają również nadzieję, że ta świadomość będzie towarzyszyła decyzjom unijnych decydentów.

„W pełni popieramy postulaty, które zostały sformułowane w liście” – mówi Grzegorz Pietrzykowski, przewodniczący Sekretariatu Metalowców Zresztą te kwestie są na bieżąco omawiane na spotkaniach gremiów związkowych reprezentujących branże przemysłowe w których biorą udział przedstawiciele Sekretariatu. Uważamy, że to już jest naprawdę ostatni dzwonek aby Komisja Europejska opracowała spójną, europejską strategię przemysłową, w której poczesne miejsce znalazłoby się dla branży automotive. Niestety, Chiny i Ameryka odjeżdżają Europie w coraz szybszym tempie. Zmian technologicznych nie da się zatrzymać i Unia Europejska powinna na to odpowiedzieć. W Polsce branża motoryzacyjna jest jednym z największych pracodawców, nasz kraj jest 5-6 producentem samochodów w Europie, dlatego temat jest dla nas szczególnie ważny i musimy angażować się w promowanie działań, o których piszą autorzy listu.” – kończy Grzegorz Pietrzykowski.



Oceń artykuł
Wczytuję ocenę...

 

Polecane
Emerytury
Stażowe