Partnerzy społeczni walczą o przyszłość europejskiego przemysłu samochodowego

W liście otwartym opublikowanym na początku września 2023 r. związki zawodowe, przemysł i pracodawcy wezwały Komisję Europejską do przyspieszenia transformacji europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i poprawy jego konkurencyjności.
 Partnerzy społeczni walczą o przyszłość europejskiego przemysłu samochodowego
/ workman manufacturing in a car factory

Współautorem pisma ze strony związkowej jest federacja  IndustriAll Europe, której członkiem jest m.in. Sekretariat Metalowców NSZZ „Solidarność’ reprezentujący polskich pracowników tej branży. Zostało ono skierowane do Ursuli von der Leyen, przewodniczącej Komisji; Maroša Šefčoviča, wiceprzewodniczącego wykonawczego oraz Thierry Bretona, komisarza ds. rynku wewnętrznego. Sygnatariusze na wstępie zaznaczyli, że reprezentują szerokie spektrum motoryzacyjnego łańcucha wartości i są zaangażowani w kształtowanie zielonej i cyfrowej transformacji. Jednocześnie ostrzegli, że dalsze zwlekanie z działaniami odnoszącymi się do dekarbonizacji tej branży grozi opóźnieniami, które nieuchronnie osłabią transformację i konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Zagrozi to również zatrudnieniu w branży, która generuje ponad 13 milionów miejsc pracy w UE.  Sygnatariusze listu  oczekują, że Komisja Europejska pilnie ustanowi solidne ramy zarządzania tymi wyzwaniami i nadać priorytet sześciu kluczowym działaniom. Treść listu dostępna jest https://news.industriall-europe.eu/Article/940

Autorzy listu podkreślają, że kluczowe znaczenie w strategii przemysłowej będzie miało zapewnienie niezawodnych i atrakcyjnych kosztowo źródeł energii. Jednocześnie, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dokonania zielonej transformacji w transporcie, apelują o wsparcie instytucjonalne i finansowe Komisji Europejskiej dla stworzenia europejskiego łańcucha dostaw komponentów mobilności niskoemisyjnej, zmniejszając tym samym uzależnienie Europy od importu z krajów trzecich, jak również przypominają o wkomponowaniu założeń strategii wodorowej  w kontekście całości przyszłych działań.

Jako najpoważniejsze przeszkody dla transformacji wskazano rozdrobnienie  regulacji w poszczególnych państwach UE, co tworzy w sektorze nastrój braku stabilności i przewidywalności, a który jednocześnie podważa inwestycje i osłabia popyt rynkowy. Dlatego sygnatariusze zwracają się do KE aby stworzyła warunki legislacyjne do dokończenia budowy jednolitej infrastruktury ładowania i tankowania samochodów niskoemisyjnych, a także usunęła bariery dla handlu transgranicznego.

Mocno akcentowany jest również w liście społeczny wymiar transformacji. UE musi zrobić wszystko co możliwe aby proces przeobrażeń przebiegał w atmosferze dialogu społecznego, z poszanowaniem interesów ekonomicznych mieszkańców regionów, w których lokalne społeczności są uzależnione od branży automotive. Dlatego tak ważna będzie kwestia zdobywania nowych umiejętności cyfrowych przez pracowników. Wśród autorów listu istnieje mocne przeświadczenie, że tylko idąc tą ścieżką, można utrzymać społeczne poparcie dla zakładanych zmian. Mają również nadzieję, że ta świadomość będzie towarzyszyła decyzjom unijnych decydentów.

„W pełni popieramy postulaty, które zostały sformułowane w liście” – mówi Grzegorz Pietrzykowski, przewodniczący Sekretariatu Metalowców Zresztą te kwestie są na bieżąco omawiane na spotkaniach gremiów związkowych reprezentujących branże przemysłowe w których biorą udział przedstawiciele Sekretariatu. Uważamy, że to już jest naprawdę ostatni dzwonek aby Komisja Europejska opracowała spójną, europejską strategię przemysłową, w której poczesne miejsce znalazłoby się dla branży automotive. Niestety, Chiny i Ameryka odjeżdżają Europie w coraz szybszym tempie. Zmian technologicznych nie da się zatrzymać i Unia Europejska powinna na to odpowiedzieć. W Polsce branża motoryzacyjna jest jednym z największych pracodawców, nasz kraj jest 5-6 producentem samochodów w Europie, dlatego temat jest dla nas szczególnie ważny i musimy angażować się w promowanie działań, o których piszą autorzy listu.” – kończy Grzegorz Pietrzykowski.


 

POLECANE
Awaria Zielonego Ładu. Słowacja odrzuca system ETS2 z ostatniej chwili
Awaria Zielonego Ładu. Słowacja odrzuca system ETS2

Słowacja postanowiła nie wprowadzać opłat za emisje z transportu i ogrzewania, mimo że wymaga tego unijna dyrektywa ETS2. Rząd w Bratysławie uznał, że koszty te nie powinny obciążać obywateli.

Jerzy Owsiak miał wypadek z ostatniej chwili
Jerzy Owsiak miał wypadek

Jerzy Owsiak, założyciel Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy, uległ wypadkowi podczas obsługi ciężkiej maszyny. O szczegółach zdarzenia opowiedział na swoim profilu w mediach społecznościowych.

Wstrząs w kopalni Mysłowice-Wesoła. Ranny górnik z ostatniej chwili
Wstrząs w kopalni Mysłowice-Wesoła. Ranny górnik

W kopalni Mysłowice-Wesoła na głębokości ponad 660 metrów doszło do wstrząsu.

Tusk tłumaczy się z pozaprawnych działań ws. kontrasygnaty. Ekspert: Tak się nie rządzi z ostatniej chwili
Tusk tłumaczy się z pozaprawnych działań ws. kontrasygnaty. Ekspert: Tak się nie rządzi

Trwa burza wokół "odwołania" przez Donalda Tuska bez żadnej podstawy prawnej kontrasygnaty Donalda Tuska pod decyzją Prezydenta RP Andrzeja Dudy o powołaniu sędziego Wesołowskiego na przewodniczącego zgromadzenia sędziów Izby Cywilnej Sądu Najwyższego.

Policja szuka Froga. Za mężczyzną wydano list gończy z ostatniej chwili
Policja szuka "Froga". Za mężczyzną wydano list gończy

Policjanci z Wydziału Kryminalnego Komisariatu Policji Warszawa-Targówek poszukują Roberta Nogal pseud. Frog. Jest on ścigany listem gończym wydanym przez sąd w celu odbycia kary sześciu miesięcy więzienia.

Kurdej-Szatan poprowadziła „Cudowne lata. Wyniki oglądalności nie zachwycają z ostatniej chwili
Kurdej-Szatan poprowadziła „Cudowne lata". Wyniki oglądalności nie zachwycają

Barbara Kurdej-Szatan wróciła na ekrany TVP jako gospodyni nowego show „Cudowne lata”. Premiera teleturnieju miała miejsce w minioną niedzielę o godzinie 16:10 na TVP2.

Skandal. Tekst Klausa Bachmanna, w którym wzywał do „autokratycznego eksperymentu w Polsce”, nominowany do nagrody Mazowieckiego gorące
Skandal. Tekst Klausa Bachmanna, w którym wzywał do „autokratycznego eksperymentu w Polsce”, nominowany do nagrody Mazowieckiego

Jak wynika z newslettera Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, szokujący tekst niemieckiego publicysty Klausa Bachmanna, opublikowany w zeszłym roku w „Berliner Zeitung”, został nominowany do Polsko-Niemieckiej Nagrody Dziennikarskiej im. Tadeusza Mazowieckiego 2024.

Antony Blinken w czwartek odwiedzi Polskę z ostatniej chwili
Antony Blinken w czwartek odwiedzi Polskę

Departament Stanu USA ogłosił we wtorek, że szef amerykańskiej dyplomacji Antony Blinken w czwartek odwiedzi Polskę.

Pałac Buckingham. Pilne doniesienia ws. króla Karola pilne
Pałac Buckingham. Pilne doniesienia ws. króla Karola

W Pałacu Buckingham znów gorąco. Media dopiero co obiegły nowe informacje o zdrowiu księżnej Kate, a tu takie wieści o królu Karolu.

Niemieckie media publiczne pośmiewiskiem internetu z ostatniej chwili
Niemieckie media publiczne pośmiewiskiem internetu

W niedzielnym programie „Raport z Berlina” emitowanym przez ARD doszło do wpadki, która stała się obiektem kpin w internecie.

REKLAMA

Partnerzy społeczni walczą o przyszłość europejskiego przemysłu samochodowego

W liście otwartym opublikowanym na początku września 2023 r. związki zawodowe, przemysł i pracodawcy wezwały Komisję Europejską do przyspieszenia transformacji europejskiego przemysłu motoryzacyjnego i poprawy jego konkurencyjności.
 Partnerzy społeczni walczą o przyszłość europejskiego przemysłu samochodowego
/ workman manufacturing in a car factory

Współautorem pisma ze strony związkowej jest federacja  IndustriAll Europe, której członkiem jest m.in. Sekretariat Metalowców NSZZ „Solidarność’ reprezentujący polskich pracowników tej branży. Zostało ono skierowane do Ursuli von der Leyen, przewodniczącej Komisji; Maroša Šefčoviča, wiceprzewodniczącego wykonawczego oraz Thierry Bretona, komisarza ds. rynku wewnętrznego. Sygnatariusze na wstępie zaznaczyli, że reprezentują szerokie spektrum motoryzacyjnego łańcucha wartości i są zaangażowani w kształtowanie zielonej i cyfrowej transformacji. Jednocześnie ostrzegli, że dalsze zwlekanie z działaniami odnoszącymi się do dekarbonizacji tej branży grozi opóźnieniami, które nieuchronnie osłabią transformację i konkurencyjność europejskiego przemysłu motoryzacyjnego. Zagrozi to również zatrudnieniu w branży, która generuje ponad 13 milionów miejsc pracy w UE.  Sygnatariusze listu  oczekują, że Komisja Europejska pilnie ustanowi solidne ramy zarządzania tymi wyzwaniami i nadać priorytet sześciu kluczowym działaniom. Treść listu dostępna jest https://news.industriall-europe.eu/Article/940

Autorzy listu podkreślają, że kluczowe znaczenie w strategii przemysłowej będzie miało zapewnienie niezawodnych i atrakcyjnych kosztowo źródeł energii. Jednocześnie, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom dokonania zielonej transformacji w transporcie, apelują o wsparcie instytucjonalne i finansowe Komisji Europejskiej dla stworzenia europejskiego łańcucha dostaw komponentów mobilności niskoemisyjnej, zmniejszając tym samym uzależnienie Europy od importu z krajów trzecich, jak również przypominają o wkomponowaniu założeń strategii wodorowej  w kontekście całości przyszłych działań.

Jako najpoważniejsze przeszkody dla transformacji wskazano rozdrobnienie  regulacji w poszczególnych państwach UE, co tworzy w sektorze nastrój braku stabilności i przewidywalności, a który jednocześnie podważa inwestycje i osłabia popyt rynkowy. Dlatego sygnatariusze zwracają się do KE aby stworzyła warunki legislacyjne do dokończenia budowy jednolitej infrastruktury ładowania i tankowania samochodów niskoemisyjnych, a także usunęła bariery dla handlu transgranicznego.

Mocno akcentowany jest również w liście społeczny wymiar transformacji. UE musi zrobić wszystko co możliwe aby proces przeobrażeń przebiegał w atmosferze dialogu społecznego, z poszanowaniem interesów ekonomicznych mieszkańców regionów, w których lokalne społeczności są uzależnione od branży automotive. Dlatego tak ważna będzie kwestia zdobywania nowych umiejętności cyfrowych przez pracowników. Wśród autorów listu istnieje mocne przeświadczenie, że tylko idąc tą ścieżką, można utrzymać społeczne poparcie dla zakładanych zmian. Mają również nadzieję, że ta świadomość będzie towarzyszyła decyzjom unijnych decydentów.

„W pełni popieramy postulaty, które zostały sformułowane w liście” – mówi Grzegorz Pietrzykowski, przewodniczący Sekretariatu Metalowców Zresztą te kwestie są na bieżąco omawiane na spotkaniach gremiów związkowych reprezentujących branże przemysłowe w których biorą udział przedstawiciele Sekretariatu. Uważamy, że to już jest naprawdę ostatni dzwonek aby Komisja Europejska opracowała spójną, europejską strategię przemysłową, w której poczesne miejsce znalazłoby się dla branży automotive. Niestety, Chiny i Ameryka odjeżdżają Europie w coraz szybszym tempie. Zmian technologicznych nie da się zatrzymać i Unia Europejska powinna na to odpowiedzieć. W Polsce branża motoryzacyjna jest jednym z największych pracodawców, nasz kraj jest 5-6 producentem samochodów w Europie, dlatego temat jest dla nas szczególnie ważny i musimy angażować się w promowanie działań, o których piszą autorzy listu.” – kończy Grzegorz Pietrzykowski.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe