Niemcy i Francja dopinają deal ws. energii jądrowej i umowy z Mercosur

Co musisz wiedzieć:
- Francuski minister przemysłu i energii Marc Ferracci złożył wizytę w Berlinie
- Wizyta ma przygotować międzyrządowe posiedzenie Niemcy-Francja
- Francja i Niemcy konsultują się ws. energii jądrowej i umowy z Mercosur
Ferracci wyraził nadzieję na kompromis w niemieckim rządzie w sprawie energii jądrowej, wskazując na jej korzyści dla krajów UE zależnych od połączeń transgranicznych. Zaapelował o większe wsparcie finansowe dla Francji za stabilizację europejskiego systemu energetycznego. W kwestii umowy Mercosur minister zażądał zaostrzenia reguł i mechanizmów sankcyjnych, aby zapewnić przestrzeganie standardów. Wizyta była okazją do wzmocnienia współpracy gospodarczej między Francją a Niemcami.
Energia jądrowa
W kwestii energii jądrowej Ferracci wyraził nadzieję na osiągnięcie kompromisu w ramach niemieckiego rządu, składającego się z raczej pozytywnie nastawionych do energetyki jądrowej Chadeków oraz antyjądrowych SPD. Francuz podkreślił, że energia jądrowa przynosi korzyści wszystkim krajom UE, szczególnie tym zależnym od międzygranicznych połączeń energetycznych. Zdaniem ministra, stabilność systemu energetycznego w Europie, wspierana przez francuską energetykę jądrową, powinna być uwzględniona w finansowych rozliczeniach między krajami. Jego wypowiedź można odczytać jako apel o większe wsparcie finansowe dla Francji za jej rolę w zapewnianiu stabilności energetycznej.
Niemcy zakończyły wycofywanie się z energetyki jądrowej w 2023 r. i polegają na odnawialnych źródłach energii (wiatr, słońce) w transformacji energetycznej. Energia jądrowa jest uważana za ryzykowną; nacisk kładziony jest na redukcję emisji CO2 i bezpieczeństwo energetyczne poprzez dywersyfikację, bez energii jądrowej. Francja pokrywa 70-75% swojej energii elektrycznej energią jądrową, która jest uważana za niską emisję CO2 i stabilną. Nowe reaktory promują wiodącą pozycję technologiczną i możliwości eksportowe (np. EDF). Francja naciska na uznanie energetyki jądrowej w unijnej taksonomii.
Oba kraje dążą do redukcji emisji CO2 i bezpieczeństwa energetycznego, wspierają cele klimatyczne UE i transgraniczne sieci elektroenergetyczne. Niemcy odrzucają energię jądrową, Francja uważa ją za niezbędną. Pojawiają się napięcia w unijnej taksonomii, ponieważ Niemcy krytykują "zieloną" klasyfikację energetyki jądrowej, podczas gdy Francja wzywa do tego. Subsydia francuskie (np. EDF) są postrzegane w Niemczech jako zakłócające konkurencję.
Mercosur
Francja odrzucała dotychczas umowę Mercosur, ponieważ tani import produktów rolnych zagraża rolnictwu. Wzywa do zaostrzenia przepisów dotyczących ochrony środowiska i podkreśla strategiczną autonomię poprzez protekcjonizm.
Eksport przemysłowy może przynieść korzyści obu stronom. Francuska ochrona rolnictwa koliduje z interesami eksportowymi Niemiec. Opór Francji opóźnia negocjacje, co zagraża celom Niemiec.
Niemcy promują innowacje (np. wodór) w społecznej gospodarce rynkowej przy ograniczonej interwencji rządu. Jednolity rynek UE ma na celu zapewnienie konkurencyjności. Francja opiera się na interwencji państwa (np. subsydia dla EDF, Renault) i narodowych czempionów. Reformy pod rządami Macrona wzmacniają konkurencyjność. Oba kraje chcą silnej polityki przemysłowej UE, zmniejszenia zależności od Chin i promowania zielonej transformacji.
Niemcy krytykują francuskie subsydia jako zakłócające konkurencję. Rynkowe podejście Niemiec stoi w sprzeczności z francuską polityką dirigisme. Zaległości w reformach w Niemczech prowadzą do napięć.
Niemcy i Francja mają wspólne cele, takie jak ochrona klimatu i integracja z UE, ale różnią się podejściem do tych tematów. Niemcy stawiają na wolny handel i odnawialne źródła energii, Francja na energię jądrową i protekcjonizm. Kompromisy, na przykład w zakresie polityki przemysłowej UE lub przepisów Mercosuru w zakresie ochrony środowiska, są tu konieczne.
[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką Tysol.pl oraz licznych polskich i niemieckich mediów]