[Analiza] Polityka w sieci: #Astroturfing w mediach społecznościowych - 21-24.07.2017
![[Analiza] Polityka w sieci: #Astroturfing w mediach społecznościowych - 21-24.07.2017](https://www.tysol.pl/imgcache/750x530/c//zdj/zdj_glowne/9655.jpg)

W mediach społecznościowych w przeciągu ostatnich kilku dni pojawiło określenie #AstroTurfing, czyli w wolnym tłumaczeniu organizowanie demonstracji, które mają mieć estetykę spontanicznych wydarzeń. Na poparcie ww. twierdzeń w sieci pojawiły się dwa dowody: komentarze zainstalowane o tej samej porze pod postem w kanale FB TVN24 oraz wysyp nowych obserwujących polityków PO w kanale Twitter. Poniższa analiza ma na celu pokazanie jak temat rozprzestrzeniał się w sieci na przestrzeni ostatnich kilku dni.


Głównym kanałem dystrybucji tematu był Twitter.


Największy potencjał temat uzyskał w 22.07.2017 w godzinach wieczornych 21-22, gdy media zaczęły rozpisywać się na temat zainstalowanych w jednym momencie komentarzy pod postem na profilu TVN24, jednocześnie wprowadzając do obiegu termin #astroturfing. Ilość wzmianek w sieci przełożyła się na popularność tematu.





Zebrane dane wskazują na stosunkowo małą ilość komentarzy do polubieni i udostępnień.


Najwięcej wpisów powstawało w godzinach wieczornych – ok.21, co pokrywa się godziną największego wybuchu tematu w sieci.

W kanale Facebook największa dyskusja toczyła się na profilach Kamieni Kupa, Racjonalna Polska i Radio Maryja, czyli (prócz Racjonalnej Polski) sympatyzujące z partią rządzącą.

W kanale Twitter były to konta Brat Wodza, Zawsze Polska, Radosław Poszwiński i Polska Liderem.

Instagram oraz portale newsowe nie wniosły zbyt wiele do dyskusji.





Gdy tylko termin pojawił się w sieci, zaczęła rosnąć liczba odsłon hasła w Wikipedii (33K odsłon artykułu), kumulacja przypada na 22.07.2017.

Nieco inaczej sprawa ma się w przypadku googletrends. Hasło najczęściej wpisywane było w wyszukiwarkę google 23.07.2017 około godziny 10 rano. Internauci zainteresowani pojawiającym się nowym terminem, postanowili wreszcie sprawdzić o co w tym chodzi.



Szczegółowa analiza dyskusji w kanale Twitter pokazuje, że największy wpływ na rozprzestrzenianie się terminu miały profile BratWodza, bogdan607 i PolskaLiderem.



Posty, które wzbudziły największe zainteresowanie (były najczęściej komentowane), popularność i potencjał wpływu głównie umieszczane są w kanałach sympatyzujących z PiS lub przynajmniej krytykujących politykę PO i demonstracje.






