Eksperci: Nietrafiony prezent kupiony online można zwrócić bezwarunkowo w 14 dni

Nietrafiony prezent kupiony online można zwrócić bezwarunkowo w 14 dni licząc od momentu otrzymania przesyłki. Zwrot rzeczy kupionych stacjonarnie zależy od dobrej woli sprzedawcy - wskazują eksperci. UOKiK radzi, aby dopytać o tę kwestię, szczególnie o ilość dni na zwrot lub wymianę.
 Eksperci: Nietrafiony prezent kupiony online można zwrócić bezwarunkowo w 14 dni
/ fot. PAP/EPA/ALEX PLAVEVSKI


Jeśli Mikołaj nie trafił w gust albo ubranie ma zły rozmiar, nie ten kolor lub mówiąc krótko to nie jest oczekiwana przez osobą obdarowaną rzecz, są różne możliwości wyjścia z tej sytuacji przewidziane przez prawo - wskazuje Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

"Jeśli prezent był kupiony przez internet tuż przed Świętami, to nie ma problemu. Na zwrot w sklepie internetowym mamy 14 dni od daty otrzymania przesyłki. Wówczas nawet nie trzeba podawać przyczyny. Odsyłamy oświadczenie o odstąpieniu od umowy i nietrafiony prezent. Sytuacja prosta po stronie kupującego i sprzedającego" - wyjaśnia.

Dodała, że jeśli jednak Mikołaj kupował stacjonarnie, możliwość takiego zwrotu zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy i to sprzedawca określa warunki zwrotu. "Najczęściej są to określone dni a dodatkowo zasady. Od jego dobrej woli może zależeć czy na oddanie będzie 7, 14 czy aż 90 dni. To sprzedawca stacjonarny określa również czy możliwa będzie wyłącznie wymiana czy również zwrot" - zaznaczyła.

UOKiK radzi, aby w czasach pandemii warto dopytać o kwestię szczególnie związaną z ilością dni na zwrot lub wymianę. Dookreślić co stanie się, jeśli np. sklepy zostaną zamknięte w związku z kolejną falą epidemii itp. "Warto również wiedzieć, że w sytuacji oddawania-zwracania do sklepu stacjonarnego niechcianej rzeczy – sprzedawca może również zaproponować bon podarunkowy" - dodała Cieloch.

Z kolei manager kierunku Logistyki w Wyższej Szkole Bankowej w Warszawie dr Jacek Karcz, podkreśla żeby pamiętać o dwóch ważnych kwestiach przy zwrocie nietrafionych zakupów a także o tym, że zwracany towar nie może nosić śladów użytkowania.

Jak wyliczył, po pierwsze opakowanie. "Wprawdzie nie musimy odesłać zakupionej rzeczy w oryginalnym opakowaniu, niemniej to po naszej stronie leży prawidłowe przygotowanie przesyłki do transportu. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest zachowanie, choć do momentu podjęcia decyzji o pozostawieniu lub oddaniu towaru, całego opakowania, włącznie z zewnętrznym kartonem. Wówczas w najbardziej bezpieczny sposób będziemy w stanie odesłać niechciany towar" - wyjaśnił.

Dodał, że obecnie rozpoczęły się dość intensywne prace nad stworzeniem opakowania wielokrotnego użytku, które też uławiałoby pracę firmom dostarczającym i np. po wyjęciu przedmiotu i decyzji o jego pozostawieniu kurier zgłaszałby się do nas po odbiór pustego opakowania.

Ekspert wskazuje też na procedurę odesłania towaru. Jak zaznaczył, zdecydowana większość sprzedających ma zdefiniowane swoje własne procedury w zakresie zwrotu. "Często wiąże się to z wypełnieniem określonego formularza zwrotu, odesłaniem towaru pod inny adres (magazynu) niż adres rejestrowy, czy podaniu danych do zwrotu pieniędzy za zakup. Należy zatem sprawdzić taką procedurę, by uniknąć nieporozumień" - radzi.

Według Karcza, absolutnie nie należy odsyłać towaru bez kontaktu ze sprzedającym. "Taka przesyłka prawdopodobnie do nas wróci jako niechciana w miejscu przeznaczenia, gdyż sprzedający się jej nie spodziewa" - zaznaczył

Dodał, że po zwrocie musimy uzbroić się w cierpliwość gdyż pieniądze powinny zostać do nas zwrócone do 14 dni od daty dostarczenia przesyłki. "W praktyce może to trwać nawet do 21 dni" -

Eksperci wskazuję, że choć zwroty są możliwe, warto robić przemyślane zakupy. Jeśli mamy obawy co do prezentów – pamiętajmy by warunki zwrotu czy wymiany ustalać podczas zakupów, by po świętach uniknąć stresujących i nieprzyjemnych sytuacji. Ponadto zdaniem ekspertów warto kupować odpowiedzialnie, żeby unikać zwrotów i tym samym nie przyczyniać się do niepotrzebnego obiegu przesyłek, a tym samym zmniejszać ślad węglowy transportu.


 

POLECANE
Stoję murem za moimi współpracownikami. Mariusz Błaszczak odpowiada na działania prokuratury Wiadomości
"Stoję murem za moimi współpracownikami". Mariusz Błaszczak odpowiada na działania prokuratury

Były minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak przekazał o działaniach prokuratury w kwestii tzw. linii Wisły. - Stoję murem za moimi współpracownikami - podkreślił polityk.

Komunikat dla mieszkańców Wrocławia Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Wrocławia

Zarząd Dróg i Utrzymania Miasta we Wrocławiu zapowiada remont na ulicach Wolskiej i Marszowickiej na Leśnicy. Sprzęt drogowy zwożony jest na miejsce prac we wtorek, 22 kwietnia.

Tragiczny bilans świąt. Policja podała dane z ostatniej chwili
Tragiczny bilans świąt. Policja podała dane

Policja opublikowała dane z akcji "Bezpieczna Wielkanoc", z których wynika m.in., że na polskich drogach doszło w tym czasie do 241 wypadków drogowych.

Pogrzeb papieża Franciszka. Jest data z ostatniej chwili
Pogrzeb papieża Franciszka. Jest data

Uroczystości pogrzebowe papieża Franciszka rozpoczną się w sobotę 26 kwietnia na placu Świętego Piotra o godz.10.

Komunikat dla mieszkańców Krakowa Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców Krakowa

W najbliższy weekend w Krakowie na skrzyżowaniu ulic Grota--Roweckiego i Kapelanka zostanie wymieniona zwrotnica. Z tego powodu nastąpią zmiany w funkcjonowaniu linii Komunikacji Miejskiej.

Nie dajmy się oszukać. Pilny komunikat MSWiA pilne
"Nie dajmy się oszukać". Pilny komunikat MSWiA

Płonie Biebrzański Park Narodowy i wiele osób przejętych sytuacją stara się pomóc, jak może. Należy jednak być ostrożnym – przestrzega MSWIA – bo taką sytuację wykorzystują oszuści. Resort spraw wewnętrznych poinformował, że są już pierwsze sygnały o takich działaniach.

Ukraina podtrzymuje swoją propozycję. Wołodymyr Zełenski oczekuje odpowiedzi ze strony Moskwy Wiadomości
"Ukraina podtrzymuje swoją propozycję". Wołodymyr Zełenski oczekuje odpowiedzi ze strony Moskwy

– Ukraina podtrzymuje swoją propozycję nieatakowania przynajmniej infrastruktury cywilnej – przekazał prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski, dodając, że "oczekują jasnej odpowiedzi ze strony Moskwy" ws. ewentualnego trwałego zawieszenia broni.

Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej pilne
Niepokojące informacje z granicy. Komunikat Straży Granicznej

Straż Graniczna regularnie publikuje raporty dotyczące wydarzeń na granicy polsko-białoruskiej. Jak donosi, nie ustają ataki agresywnych migrantów.

Dariusz Matecki dłużej w areszcie? Do sądu trafił wniosek prokuratury Wiadomości
Dariusz Matecki dłużej w areszcie? Do sądu trafił wniosek prokuratury

Według rozgłośni RMF FM do sądu rejonowego na Mokotowie wpłynął wniosek od prokuratury ws. przedłużenia aresztu dla posła Dariusza Mateckiego. Polityk miałby przebywać w areszcie do 5 czerwca.

Jej uśmiech zostanie z nami na zawsze. Wrocławskie zoo wydało komunikat Wiadomości
"Jej uśmiech zostanie z nami na zawsze". Wrocławskie zoo wydało komunikat

Ten jeden z najpopularniejszych ogrodów zoologicznych w Polsce podzielił się w mediach społecznościowych smutną nowiną.

REKLAMA

Eksperci: Nietrafiony prezent kupiony online można zwrócić bezwarunkowo w 14 dni

Nietrafiony prezent kupiony online można zwrócić bezwarunkowo w 14 dni licząc od momentu otrzymania przesyłki. Zwrot rzeczy kupionych stacjonarnie zależy od dobrej woli sprzedawcy - wskazują eksperci. UOKiK radzi, aby dopytać o tę kwestię, szczególnie o ilość dni na zwrot lub wymianę.
 Eksperci: Nietrafiony prezent kupiony online można zwrócić bezwarunkowo w 14 dni
/ fot. PAP/EPA/ALEX PLAVEVSKI


Jeśli Mikołaj nie trafił w gust albo ubranie ma zły rozmiar, nie ten kolor lub mówiąc krótko to nie jest oczekiwana przez osobą obdarowaną rzecz, są różne możliwości wyjścia z tej sytuacji przewidziane przez prawo - wskazuje Małgorzata Cieloch z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

"Jeśli prezent był kupiony przez internet tuż przed Świętami, to nie ma problemu. Na zwrot w sklepie internetowym mamy 14 dni od daty otrzymania przesyłki. Wówczas nawet nie trzeba podawać przyczyny. Odsyłamy oświadczenie o odstąpieniu od umowy i nietrafiony prezent. Sytuacja prosta po stronie kupującego i sprzedającego" - wyjaśnia.

Dodała, że jeśli jednak Mikołaj kupował stacjonarnie, możliwość takiego zwrotu zależy wyłącznie od dobrej woli sprzedawcy i to sprzedawca określa warunki zwrotu. "Najczęściej są to określone dni a dodatkowo zasady. Od jego dobrej woli może zależeć czy na oddanie będzie 7, 14 czy aż 90 dni. To sprzedawca stacjonarny określa również czy możliwa będzie wyłącznie wymiana czy również zwrot" - zaznaczyła.

UOKiK radzi, aby w czasach pandemii warto dopytać o kwestię szczególnie związaną z ilością dni na zwrot lub wymianę. Dookreślić co stanie się, jeśli np. sklepy zostaną zamknięte w związku z kolejną falą epidemii itp. "Warto również wiedzieć, że w sytuacji oddawania-zwracania do sklepu stacjonarnego niechcianej rzeczy – sprzedawca może również zaproponować bon podarunkowy" - dodała Cieloch.

Z kolei manager kierunku Logistyki w Wyższej Szkole Bankowej w Warszawie dr Jacek Karcz, podkreśla żeby pamiętać o dwóch ważnych kwestiach przy zwrocie nietrafionych zakupów a także o tym, że zwracany towar nie może nosić śladów użytkowania.

Jak wyliczył, po pierwsze opakowanie. "Wprawdzie nie musimy odesłać zakupionej rzeczy w oryginalnym opakowaniu, niemniej to po naszej stronie leży prawidłowe przygotowanie przesyłki do transportu. Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest zachowanie, choć do momentu podjęcia decyzji o pozostawieniu lub oddaniu towaru, całego opakowania, włącznie z zewnętrznym kartonem. Wówczas w najbardziej bezpieczny sposób będziemy w stanie odesłać niechciany towar" - wyjaśnił.

Dodał, że obecnie rozpoczęły się dość intensywne prace nad stworzeniem opakowania wielokrotnego użytku, które też uławiałoby pracę firmom dostarczającym i np. po wyjęciu przedmiotu i decyzji o jego pozostawieniu kurier zgłaszałby się do nas po odbiór pustego opakowania.

Ekspert wskazuje też na procedurę odesłania towaru. Jak zaznaczył, zdecydowana większość sprzedających ma zdefiniowane swoje własne procedury w zakresie zwrotu. "Często wiąże się to z wypełnieniem określonego formularza zwrotu, odesłaniem towaru pod inny adres (magazynu) niż adres rejestrowy, czy podaniu danych do zwrotu pieniędzy za zakup. Należy zatem sprawdzić taką procedurę, by uniknąć nieporozumień" - radzi.

Według Karcza, absolutnie nie należy odsyłać towaru bez kontaktu ze sprzedającym. "Taka przesyłka prawdopodobnie do nas wróci jako niechciana w miejscu przeznaczenia, gdyż sprzedający się jej nie spodziewa" - zaznaczył

Dodał, że po zwrocie musimy uzbroić się w cierpliwość gdyż pieniądze powinny zostać do nas zwrócone do 14 dni od daty dostarczenia przesyłki. "W praktyce może to trwać nawet do 21 dni" -

Eksperci wskazuję, że choć zwroty są możliwe, warto robić przemyślane zakupy. Jeśli mamy obawy co do prezentów – pamiętajmy by warunki zwrotu czy wymiany ustalać podczas zakupów, by po świętach uniknąć stresujących i nieprzyjemnych sytuacji. Ponadto zdaniem ekspertów warto kupować odpowiedzialnie, żeby unikać zwrotów i tym samym nie przyczyniać się do niepotrzebnego obiegu przesyłek, a tym samym zmniejszać ślad węglowy transportu.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe