Rząd chce wspomóc LOT w związku z pandemią COVID-19 blisko 3 mld zł

Program wsparcia dla Polskich Linii Lotniczych LOT, w związku z sytuacją przedsiębiorstwa wywołaną pandemią COVID-19, ma wynieść maksymalnie 2 mld 940 mln zł - wynika z opublikowanego w piątek projektu uchwały Rady Ministrów. Pomoc ma mieć formę pożyczki oraz dokapitalizowania spółki.
 Rząd chce wspomóc LOT w związku z pandemią COVID-19 blisko 3 mld zł
/ fot. Janusz Jakubowski, Flickr CC BY 2.0


W piątek w wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowany został projekt uchwały rady Ministrów w sprawie programu wsparcia dla polskiego przewoźnika lotniczego.

"Celem pomocy jest zapewnienie płynności, rentowności i przywrócenie struktury kapitałowej PLL LOT sprzed epidemii COVID-19" - podkreślono.

Jak wynika z projektu uchwały, wartość pomocy, jaka ma być udzielona LOT-owi ma nie przekraczać 2 mld 940 mln zł.

Program pomocowy zakłada wypłacenie LOT pożyczki przez PFR w wysokości 1 mld 800 mln zł oraz dokapitalizowanie spółki 1 mld 140 mln zł. W tym drugim przypadku - jak podkreślono - chodzi o to, by wysokość pomocy nie przekroczyła równowartości 250 mln euro.

Dodano, że dokapitalizowanie spółki miałoby się odbyć za pośrednictwem Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Po opublikowaniu przez PAP informacji o planowanym wsparciu LOT, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys napisał na Twitterze, że fundusz planuje w ciągu tygodnia sfinalizować pożyczę dla LOT-u w wysokości 1 mld 800 mln zł.

Z uzasadnienia do projektu uchwały wynika, że pożyczka od PFR ma zostać spłacona w ciągu sześciu lat, nie później niż do 31 grudnia 2026 roku.

“Trzeba zwrócić uwagę, że udzielenie pożyczki wiąże się z dużym obciążeniem finansowym dla PLL LOT i w przyszłości może utrudnić spółce ubieganie się o inne kredyty (brak zdolności kredytowej i możliwych zabezpieczeń)” - czytamy w wykazie prac legislacyjnych rządu.

W wykazie poinformowano ponadto, że 20 października wniosek PLL LOT przekazano przez Ministerstwo Aktywów Państwowych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z prośbą o prenotyfikację w Komisji Europejskiej. "Trwają rozmowy z przedstawicielami KE ws. proponowanych instrumentów wsparcia" - wyjaśniono.

W uzasadnieniu czytamy ponadto, że w związku z wystąpieniem COVID-19 i jego konsekwencjami, zgodnie z przekazanymi przez zarząd LOT informacjami, spółka utraci płynność finansową 31 grudnia 2020 r., dlatego istnieje konieczność szybkiego przyjęcia rządowego Programu wsparcia Polskich Linii Lotniczych LOT.

“Pandemia COVID-19 wywołała poważne zakłócenia, m.in. w funkcjonowaniu transportu ludzi i towarów, co bardzo negatywnie wpłynęło na sytuację podmiotów działających w tym sektorze. "Wprowadzone ograniczenia w przemieszczaniu się ludzi, m.in. przy użyciu transportu lotniczego, spowodowały zaburzenia w zakresie działalności operacyjnej i w sytuacji finansowej podmiotów funkcjonujących w tej branży" - podkreślono.

Dodano, że pomimo powolnego i stopniowego luzowania restrykcji, jeszcze przez długi czas linie lotnicze, w tym PLL LOT, będą się mierzyć z poważnymi konsekwencjami finansowymi.

"Ta sytuacja powoduje, że PLL LOT praktycznie nie ma szans na samodzielne utrzymanie się na rynku usług lotniczych i odbicie finansowe oraz, że bez wsparcia ze strony państwa, nie będzie w stanie dalej prowadzić swojej działalności" - czytamy w projekcie uchwały Rady Ministrów.

Jak podkreślono, "biorąc pod uwagę niezwykle istotną rolę spółki w polskim systemie transportowym oraz jej wpływ na gospodarkę kraju istnieje konieczność podjęcia szczególnych działań celem zminimalizowania negatywnych skutków COVID-19 poprzez udzielenie przewoźnikowi odpowiednio ukształtowanych instrumentów wsparcia, które umożliwią mu pozostanie na rynku do momentu +powrotu do normalności+".

"W tym celu przygotowany został Program wsparcia PLL LOT, który stanowi systemową odpowiedź na skutki COVID-19 jakie wystąpiły w sektorze lotniczym" - czytamy.

Jak przekazano, 14 października 2020 r. spółka PLL LOT wystąpiła do Ministerstwa Aktywów Państwowych z wnioskiem o udzielenie jej pomocy publicznej w związku z wystąpieniem COVID-19 i jego konsekwencjami (wniosek został zaktualizowany w dniu 3 grudnia 2020 r. po nieformalnych rozmowach z Komisją Europejską). Częścią wniosku jest projekt Programu wsparcia dla Polskich Linii Lotniczych LOT.

W sprawozdanie zarządu z działalności PLL LOT za rok obrotowy od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r. napisano, że "aktualne prognozy wskazują, że w wyniku kryzysu COVID - 19 spółka dla zapewnienia płynności finansowej potrzebować będzie dodatkowych źródeł finansowania".

Właścicielem 100 proc. akcji PLL LOT jest Polska Grupa Lotnicza (PGL), która należy w 100 proc. do Skarbu Państwa.


 

POLECANE
Tragedia w Województwie Pomorskim. Drzewo spadło na auto. Są ranni z ostatniej chwili
Tragedia w Województwie Pomorskim. Drzewo spadło na auto. Są ranni

Dwie osoby zostały ranne po tym, jak podczas wichury przechodzącej nad Pomorskiem drzewo spadło na samochód osobowy w Antoninie w powiecie kwidzyńskim - podała straż pożarna.

Tusk: Nie mam mściwej natury. Ale rozliczenia będą kontynuowane z ostatniej chwili
Tusk: "Nie mam mściwej natury". Ale rozliczenia będą kontynuowane

Donald Tusk zapewnił, że nie kieruje się zemstą, lecz „sprawiedliwością”. Premier pochwalił działania ministra sprawiedliwości Waldemara Żurka i zapowiedział przyspieszenie rozliczeń poprzedniej władzy, w tym Zbigniewa Ziobry i Mateusza Morawieckiego.

J.D. Vance wyjaśnia wznowienie prób jądrowych przez USA: „Ma na celu sprawdzenie naszego arsenału” z ostatniej chwili
J.D. Vance wyjaśnia wznowienie prób jądrowych przez USA: „Ma na celu sprawdzenie naszego arsenału”

Ogłoszone przez prezydenta Trumpa wznowienie prób broni atomowej ma na celu upewnienie się, że nasz arsenał działa prawidłowo - powiedział w czwartek wiceprezydent J.D. Vance. Stwierdził, że choć broń jest sprawna, musi być kontrolowana.

Pałac Buckingham nie miał litości. Książę Andrzej wyrzucony z rezydencji i bez tytułu Wiadomości
Pałac Buckingham nie miał litości. Książę Andrzej wyrzucony z rezydencji i bez tytułu

Pałac Buckingham ogłosił, że król Karol III rozpoczął formalny proces pozbawienia księcia Andrzeja tytułu i odznaczeń. Młodszy brat monarchy ma opuścić Royal Lodge i przenieść się do innej nieruchomości. Decyzja to efekt ujawnionych powiązań z Jeffrey’em Epsteinem.

Ultimatum Donalda Trumpa: albo pieniądze, albo gender tylko u nas
Ultimatum Donalda Trumpa: albo pieniądze, albo gender

Donald Trump dotrzymuje obietnic. Tym razem prezydent USA próbuje wykasować ideologię gender z amerykańskiej edukacji. Działania Republikanina mają już swoje pierwsze pozytywne skutki.

Elon Musk rzuca wyzwanie Wikipedii i uruchamia nowy projekt z ostatniej chwili
Elon Musk rzuca wyzwanie Wikipedii i uruchamia nowy projekt

Elon Musk uruchamia opartą na sztucznej inteligencji Grokipedię, która ma stanowić alternatywę dla „lewicowej” Wikipedii.

Szokujący raport dotyczący elit: Najbogatsi emitują najwięcej CO₂ i jeszcze zwiększają emisję z ostatniej chwili
Szokujący raport dotyczący elit: Najbogatsi emitują najwięcej CO₂ i jeszcze zwiększają emisję

0,1 proc. najzamożniejszych ludzi emituje codziennie ponad 800 kg CO₂ na osobę, podczas gdy najbiedniejsza część ludzkości zaledwie 2 kg – informuje raport Oxfam „Climate Plunder”, który zwraca uwagę na rosnącą nierówność emisji CO₂ w skali globalnej.

Tusk do Ziobry: Albo w areszcie, albo w Budapeszcie. Poseł PiS odpowiada: Albo w Brukseli, albo w celi z ostatniej chwili
Tusk do Ziobry: Albo w areszcie, albo w Budapeszcie. Poseł PiS odpowiada: Albo w Brukseli, albo w celi

Były minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro niespodziewanie przedłużył wizytę w Budapeszcie. Powodem okazał się telefon z kancelarii Viktora Orbána. O szczegółach mówił poseł PiS Michał Wójcik w programie "Gość Wydarzeń".

Lotnisko w Wilnie sparaliżowane. Balony z Białorusi znowu zakłóciły ruch z ostatniej chwili
Lotnisko w Wilnie sparaliżowane. Balony z Białorusi znowu zakłóciły ruch

W czwartek wieczorem wstrzymano ruch na lotnisku w Wilnie. Według wstępnych ustaleń, decyzję podjęto z powodu balonów, które zbliżały się w kierunku portu lotniczego. To kolejny taki incydent w ostatnich dniach.

Potężne problemy gospodarcze Niemiec. W tle polityka klimatyczna UE z ostatniej chwili
Potężne problemy gospodarcze Niemiec. W tle polityka klimatyczna UE

Jak poinformował portal dw.com, PKB Niemiec w trzecim kwartale 2025 stanął w miejscu. Eksperci nie mają optymistycznych prognoz: szanse na ożywienie w końcówce roku są minimalne, a problemy gospodarcze się nasilają.

REKLAMA

Rząd chce wspomóc LOT w związku z pandemią COVID-19 blisko 3 mld zł

Program wsparcia dla Polskich Linii Lotniczych LOT, w związku z sytuacją przedsiębiorstwa wywołaną pandemią COVID-19, ma wynieść maksymalnie 2 mld 940 mln zł - wynika z opublikowanego w piątek projektu uchwały Rady Ministrów. Pomoc ma mieć formę pożyczki oraz dokapitalizowania spółki.
 Rząd chce wspomóc LOT w związku z pandemią COVID-19 blisko 3 mld zł
/ fot. Janusz Jakubowski, Flickr CC BY 2.0


W piątek w wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowany został projekt uchwały rady Ministrów w sprawie programu wsparcia dla polskiego przewoźnika lotniczego.

"Celem pomocy jest zapewnienie płynności, rentowności i przywrócenie struktury kapitałowej PLL LOT sprzed epidemii COVID-19" - podkreślono.

Jak wynika z projektu uchwały, wartość pomocy, jaka ma być udzielona LOT-owi ma nie przekraczać 2 mld 940 mln zł.

Program pomocowy zakłada wypłacenie LOT pożyczki przez PFR w wysokości 1 mld 800 mln zł oraz dokapitalizowanie spółki 1 mld 140 mln zł. W tym drugim przypadku - jak podkreślono - chodzi o to, by wysokość pomocy nie przekroczyła równowartości 250 mln euro.

Dodano, że dokapitalizowanie spółki miałoby się odbyć za pośrednictwem Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

Po opublikowaniu przez PAP informacji o planowanym wsparciu LOT, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju Paweł Borys napisał na Twitterze, że fundusz planuje w ciągu tygodnia sfinalizować pożyczę dla LOT-u w wysokości 1 mld 800 mln zł.

Z uzasadnienia do projektu uchwały wynika, że pożyczka od PFR ma zostać spłacona w ciągu sześciu lat, nie później niż do 31 grudnia 2026 roku.

“Trzeba zwrócić uwagę, że udzielenie pożyczki wiąże się z dużym obciążeniem finansowym dla PLL LOT i w przyszłości może utrudnić spółce ubieganie się o inne kredyty (brak zdolności kredytowej i możliwych zabezpieczeń)” - czytamy w wykazie prac legislacyjnych rządu.

W wykazie poinformowano ponadto, że 20 października wniosek PLL LOT przekazano przez Ministerstwo Aktywów Państwowych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z prośbą o prenotyfikację w Komisji Europejskiej. "Trwają rozmowy z przedstawicielami KE ws. proponowanych instrumentów wsparcia" - wyjaśniono.

W uzasadnieniu czytamy ponadto, że w związku z wystąpieniem COVID-19 i jego konsekwencjami, zgodnie z przekazanymi przez zarząd LOT informacjami, spółka utraci płynność finansową 31 grudnia 2020 r., dlatego istnieje konieczność szybkiego przyjęcia rządowego Programu wsparcia Polskich Linii Lotniczych LOT.

“Pandemia COVID-19 wywołała poważne zakłócenia, m.in. w funkcjonowaniu transportu ludzi i towarów, co bardzo negatywnie wpłynęło na sytuację podmiotów działających w tym sektorze. "Wprowadzone ograniczenia w przemieszczaniu się ludzi, m.in. przy użyciu transportu lotniczego, spowodowały zaburzenia w zakresie działalności operacyjnej i w sytuacji finansowej podmiotów funkcjonujących w tej branży" - podkreślono.

Dodano, że pomimo powolnego i stopniowego luzowania restrykcji, jeszcze przez długi czas linie lotnicze, w tym PLL LOT, będą się mierzyć z poważnymi konsekwencjami finansowymi.

"Ta sytuacja powoduje, że PLL LOT praktycznie nie ma szans na samodzielne utrzymanie się na rynku usług lotniczych i odbicie finansowe oraz, że bez wsparcia ze strony państwa, nie będzie w stanie dalej prowadzić swojej działalności" - czytamy w projekcie uchwały Rady Ministrów.

Jak podkreślono, "biorąc pod uwagę niezwykle istotną rolę spółki w polskim systemie transportowym oraz jej wpływ na gospodarkę kraju istnieje konieczność podjęcia szczególnych działań celem zminimalizowania negatywnych skutków COVID-19 poprzez udzielenie przewoźnikowi odpowiednio ukształtowanych instrumentów wsparcia, które umożliwią mu pozostanie na rynku do momentu +powrotu do normalności+".

"W tym celu przygotowany został Program wsparcia PLL LOT, który stanowi systemową odpowiedź na skutki COVID-19 jakie wystąpiły w sektorze lotniczym" - czytamy.

Jak przekazano, 14 października 2020 r. spółka PLL LOT wystąpiła do Ministerstwa Aktywów Państwowych z wnioskiem o udzielenie jej pomocy publicznej w związku z wystąpieniem COVID-19 i jego konsekwencjami (wniosek został zaktualizowany w dniu 3 grudnia 2020 r. po nieformalnych rozmowach z Komisją Europejską). Częścią wniosku jest projekt Programu wsparcia dla Polskich Linii Lotniczych LOT.

W sprawozdanie zarządu z działalności PLL LOT za rok obrotowy od 1 stycznia do 31 grudnia 2019 r. napisano, że "aktualne prognozy wskazują, że w wyniku kryzysu COVID - 19 spółka dla zapewnienia płynności finansowej potrzebować będzie dodatkowych źródeł finansowania".

Właścicielem 100 proc. akcji PLL LOT jest Polska Grupa Lotnicza (PGL), która należy w 100 proc. do Skarbu Państwa.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe